Automotodrom Brno nemá peníze na Grand Prix 2013?!

Automotodrom Brno nemá peníze na Grand Prix 2013?!
Automotodrom Brno nemá peníze na Grand Prix 2013?!, foto: www.motogp.com
iMotorSport.cz , mediafax 20. listopadu 2012 16:27
Sdílej:

Velká cena motocyklů v Brně se příští rok možná nepojede. Vyplývá to z nejasností ohledně financování ztrátového podniku penězi z veřejných rozpočtů i ze sporů o to, která ze znesvářených funkcionářských skupin vlastně český motocyklový sport ve vztahu k mezinárodní federaci oficiálně zastupuje.

Automotodrom Brno je nicméně zapsán v kalendáři Mistrovství světa silničních motocyků jako hostitelská trať Grand Prix České republiky v termínu 23. – 25. srpna 2013, zjistila v úterý agentura Mediafax. Definitivní rozhodnutí o konání závodu Grand Prix však vedení Automotodromu Brno udělá až 4. prosince.

"Do této doby jsme odložili i zahájení předprodeje vstupenek na příští sezonu," řekla agentuře Mediafax předsedkyně představenstva Automotodromu Ivana Ulmanová. Stejné rozhodnutí se podle ní týká i závodu mistrovství světa superbiků, který není v kalendáři šampionátu dosud zapsán, ale má rezervován termín 21. – 23. června 2013.

"Vedení společnosti k rozhodnutí o odkladu předprodeje vstupenek vedou obavy o zajištění financování Grand Prix a šampionátu Superbike," přiznala Ulmanová.

K obezřetnosti vede brněnské pořadatele skutečnost, že neznají výši podpory z rozpočtu ministerstva školství. "Pan ministr nás při jednání ujistil, že Grand Prix České republiky podpoří jako významnou sportovní akci. Zároveň nás ale upozornil, že prostředky ministerstva budou v příštím roce omezené," řekla Ulmanová.

Ředitel odboru vnějších vztahů ministerstva školství Marek Zeman v úterý agentuře Mediafax řekl, že ministerstvo "respektuje přínos pořádání motocyklových závodů na brněnském okruhu a uvědomuje si historický i ekonomický význam závodů Grand prix v Brně". Proto podle něj také zahrnuje tyto závody do strategie podpory významných sportovních akcí v Česku. Přímé odpovědi na otázku, jak dál s financováním závodů se ale vyhnul. "V podpoře sportu postupuje ministerstvo školství podle zákona o státním rozpočtu a jednotlivé akce podporuje na základě objemu prostředků, které jsou pro ministerstvo v daném roce vyčleněny," uvedl.

Příjemce dotace ale musí podle něj každoročně předložit vyúčtování za daný rok a zároveň předložit žádost na rok další. "Podle výsledků hospodaření rozhoduje ministerstvo o výši dotace na příští rok," doplnil Zeman. Vzhledem k tomu, že rozpočet na rok 2013 není ještě schválený, není podle něj možné v tuto chvíli specifikovat jakékoli částky, které by mohly z účtu ministerstva školství na účet pořadatelů Grand Prix do Brna plynout.

Budoucnost nejvýznamnějšího motoristického podniku v České republice ohrožuje i skutečnost, že zároveň není jasné, která organizace bude zaštiťovat motocyklový sport v zemi. Podle zjištění agentury Mediafax za to mohou spory českých vlivových skupin a funkcionářských klik.

Více jasno by mělo být na začátku prosince, kdy se uskuteční valné shromáždění Mezinárodní motocyklové federace (FIM). Ta bude rozhodovat o přijetí Českého svazu motocyklového sportu (CAMS) do FIM, kde by nahradil dosavadního zástupce České republiky Autoklub ČR. Zástupce ČR ve FIM je přitom faktickým příjemcem státní dotace a je pro Automotodrom Brno blízkým partnerem při zajišťování Grand Prix České republiky.

"Prezidentům obou federací – AČR i CAMS – jsme zaslali dopis, ve kterém je informujeme, že budeme rozhodnutí valného shromáždění FIM respektovat a s potvrzeným členským zástupcem budeme dál jednat o zajištění financování Grand Prix České republiky," upřesnila Ulmanová.

Třetím faktorem, kvůli kterému visí nad budoucnosti Velké ceny v Brně otazníky, je fakt, že v Česku neexistuje systémové řešení financování závodů mistrovství světa. Automotodrom Brno podle Ulmanové dlouhodobě navrhuje transparentní systém, který by umožnil dlouhodobé zachování závodu Grand Prix České republiky.

"Tento systém počítá s úhradou zalistovacího poplatku na Grand Prix České republiky do výše ztráty samotné akce," přiznala Ulmanová.

Zavedení tohoto systému navrhli brněnští pořadatelé Velké ceny prezidentům obou federací a chtějí o něm dále jednat. "Přijetí plánu by znamenalo pro Automotodrom Brno garanci, že jej Grand Prix nebude ekonomicky táhnout ke dnu, pro stát by pak bylo zárukou, že prostředky budou čerpány jen v nezbytně nutné výši a Automotodrom Brno nebude čerpat ani korunu navíc nad rámec zajištění financování závodu mistrovství světa," prohlásila Ulmanová. Obdobný systém by podle ní měl platit i pro závod mistrovství světa superbiků.

O konání nebo nekonání Grand Prix České republiky a závodů Mistrovství světa Superbike bude vedení Automotodromu každopádně rozhodovat bezprostředně po valném shromáždění FIM. "O osudu obou podniků pak rozhodneme v řádu dní," nastínila Ulmanová.

Předprodej vstupenek je však podle ředitelky již nachystaný - jakmile vedení společnosti rozhodne o konání akcí, mohou pořadatelé prodej spustit v řádu několika hodin. "První prodejní vlna by pak nově trvala až do poloviny ledna a nejprodávanější vstupenka na Grand Prix by v ní byla téměř o čtyřicet procent levnější, než je její koncová cena při nákupu těsně před závodem," doplnil marketingový ředitel automotodromu Michal Klouda.

Pořadatelé letošní Velké ceny České republiky motocyklů v Brně prodělali 40,6 milionu korun. Ve srovnání s rokem 2011 se ztrátovost podniku navýšila o dalších 9,5 milionu korun. Při objemu nákladů na podnik ve výši 136,9 milionu korun činily výnosy 96,3 milionu korun. Automotodrom poslal do ztráty především takzvaný zalistovací poplatek promotérům šampionátu. Částka, která brněnské pořadatele opravňuje závod seriálu MotoGP pořádat, se totiž loni vyšplhala na 70 milionů korun.

Pořadatelům z Automotodromu však letošní ztrátu stejně jako v předchozích letech prakticky vykryly peníze z veřejných rozpočtů - 31,5 milionu korun dostali od ministerstva školství, deset milionů korun jim věnoval brněnský magistrát a dalších deset milionů korun poslal na účet Masarykova okruhu Jihomoravský kraj.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.