Velká cena motocyklů v Brně se příští rok možná nepojede. Vyplývá to z nejasností ohledně financování ztrátového podniku penězi z veřejných rozpočtů i ze sporů o to, která ze znesvářených funkcionářských skupin vlastně český motocyklový sport ve vztahu k mezinárodní federaci oficiálně zastupuje.
Automotodrom Brno je nicméně zapsán v kalendáři Mistrovství světa silničních motocyků jako hostitelská trať Grand Prix České republiky v termínu 23. – 25. srpna 2013, zjistila v úterý agentura Mediafax. Definitivní rozhodnutí o konání závodu Grand Prix však vedení Automotodromu Brno udělá až 4. prosince.
"Do této doby jsme odložili i zahájení předprodeje vstupenek na příští sezonu," řekla agentuře Mediafax předsedkyně představenstva Automotodromu Ivana Ulmanová. Stejné rozhodnutí se podle ní týká i závodu mistrovství světa superbiků, který není v kalendáři šampionátu dosud zapsán, ale má rezervován termín 21. – 23. června 2013.
"Vedení společnosti k rozhodnutí o odkladu předprodeje vstupenek vedou obavy o zajištění financování Grand Prix a šampionátu Superbike," přiznala Ulmanová.
K obezřetnosti vede brněnské pořadatele skutečnost, že neznají výši podpory z rozpočtu ministerstva školství. "Pan ministr nás při jednání ujistil, že Grand Prix České republiky podpoří jako významnou sportovní akci. Zároveň nás ale upozornil, že prostředky ministerstva budou v příštím roce omezené," řekla Ulmanová.
Ředitel odboru vnějších vztahů ministerstva školství Marek Zeman v úterý agentuře Mediafax řekl, že ministerstvo "respektuje přínos pořádání motocyklových závodů na brněnském okruhu a uvědomuje si historický i ekonomický význam závodů Grand prix v Brně". Proto podle něj také zahrnuje tyto závody do strategie podpory významných sportovních akcí v Česku. Přímé odpovědi na otázku, jak dál s financováním závodů se ale vyhnul. "V podpoře sportu postupuje ministerstvo školství podle zákona o státním rozpočtu a jednotlivé akce podporuje na základě objemu prostředků, které jsou pro ministerstvo v daném roce vyčleněny," uvedl.
Příjemce dotace ale musí podle něj každoročně předložit vyúčtování za daný rok a zároveň předložit žádost na rok další. "Podle výsledků hospodaření rozhoduje ministerstvo o výši dotace na příští rok," doplnil Zeman. Vzhledem k tomu, že rozpočet na rok 2013 není ještě schválený, není podle něj možné v tuto chvíli specifikovat jakékoli částky, které by mohly z účtu ministerstva školství na účet pořadatelů Grand Prix do Brna plynout.
Budoucnost nejvýznamnějšího motoristického podniku v České republice ohrožuje i skutečnost, že zároveň není jasné, která organizace bude zaštiťovat motocyklový sport v zemi. Podle zjištění agentury Mediafax za to mohou spory českých vlivových skupin a funkcionářských klik.
Více jasno by mělo být na začátku prosince, kdy se uskuteční valné shromáždění Mezinárodní motocyklové federace (FIM). Ta bude rozhodovat o přijetí Českého svazu motocyklového sportu (CAMS) do FIM, kde by nahradil dosavadního zástupce České republiky Autoklub ČR. Zástupce ČR ve FIM je přitom faktickým příjemcem státní dotace a je pro Automotodrom Brno blízkým partnerem při zajišťování Grand Prix České republiky.
"Prezidentům obou federací – AČR i CAMS – jsme zaslali dopis, ve kterém je informujeme, že budeme rozhodnutí valného shromáždění FIM respektovat a s potvrzeným členským zástupcem budeme dál jednat o zajištění financování Grand Prix České republiky," upřesnila Ulmanová.
Třetím faktorem, kvůli kterému visí nad budoucnosti Velké ceny v Brně otazníky, je fakt, že v Česku neexistuje systémové řešení financování závodů mistrovství světa. Automotodrom Brno podle Ulmanové dlouhodobě navrhuje transparentní systém, který by umožnil dlouhodobé zachování závodu Grand Prix České republiky.
"Tento systém počítá s úhradou zalistovacího poplatku na Grand Prix České republiky do výše ztráty samotné akce," přiznala Ulmanová.
Zavedení tohoto systému navrhli brněnští pořadatelé Velké ceny prezidentům obou federací a chtějí o něm dále jednat. "Přijetí plánu by znamenalo pro Automotodrom Brno garanci, že jej Grand Prix nebude ekonomicky táhnout ke dnu, pro stát by pak bylo zárukou, že prostředky budou čerpány jen v nezbytně nutné výši a Automotodrom Brno nebude čerpat ani korunu navíc nad rámec zajištění financování závodu mistrovství světa," prohlásila Ulmanová. Obdobný systém by podle ní měl platit i pro závod mistrovství světa superbiků.
O konání nebo nekonání Grand Prix České republiky a závodů Mistrovství světa Superbike bude vedení Automotodromu každopádně rozhodovat bezprostředně po valném shromáždění FIM. "O osudu obou podniků pak rozhodneme v řádu dní," nastínila Ulmanová.
Předprodej vstupenek je však podle ředitelky již nachystaný - jakmile vedení společnosti rozhodne o konání akcí, mohou pořadatelé prodej spustit v řádu několika hodin. "První prodejní vlna by pak nově trvala až do poloviny ledna a nejprodávanější vstupenka na Grand Prix by v ní byla téměř o čtyřicet procent levnější, než je její koncová cena při nákupu těsně před závodem," doplnil marketingový ředitel automotodromu Michal Klouda.
Pořadatelé letošní Velké ceny České republiky motocyklů v Brně prodělali 40,6 milionu korun. Ve srovnání s rokem 2011 se ztrátovost podniku navýšila o dalších 9,5 milionu korun. Při objemu nákladů na podnik ve výši 136,9 milionu korun činily výnosy 96,3 milionu korun. Automotodrom poslal do ztráty především takzvaný zalistovací poplatek promotérům šampionátu. Částka, která brněnské pořadatele opravňuje závod seriálu MotoGP pořádat, se totiž loni vyšplhala na 70 milionů korun.
Pořadatelům z Automotodromu však letošní ztrátu stejně jako v předchozích letech prakticky vykryly peníze z veřejných rozpočtů - 31,5 milionu korun dostali od ministerstva školství, deset milionů korun jim věnoval brněnský magistrát a dalších deset milionů korun poslal na účet Masarykova okruhu Jihomoravský kraj.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.