Velká cena motocyklů v Brně se příští rok možná nepojede. Vyplývá to z nejasností ohledně financování ztrátového podniku penězi z veřejných rozpočtů i ze sporů o to, která ze znesvářených funkcionářských skupin vlastně český motocyklový sport ve vztahu k mezinárodní federaci oficiálně zastupuje.
Automotodrom Brno je nicméně zapsán v kalendáři Mistrovství světa silničních motocyků jako hostitelská trať Grand Prix České republiky v termínu 23. – 25. srpna 2013, zjistila v úterý agentura Mediafax. Definitivní rozhodnutí o konání závodu Grand Prix však vedení Automotodromu Brno udělá až 4. prosince.
"Do této doby jsme odložili i zahájení předprodeje vstupenek na příští sezonu," řekla agentuře Mediafax předsedkyně představenstva Automotodromu Ivana Ulmanová. Stejné rozhodnutí se podle ní týká i závodu mistrovství světa superbiků, který není v kalendáři šampionátu dosud zapsán, ale má rezervován termín 21. – 23. června 2013.
"Vedení společnosti k rozhodnutí o odkladu předprodeje vstupenek vedou obavy o zajištění financování Grand Prix a šampionátu Superbike," přiznala Ulmanová.
K obezřetnosti vede brněnské pořadatele skutečnost, že neznají výši podpory z rozpočtu ministerstva školství. "Pan ministr nás při jednání ujistil, že Grand Prix České republiky podpoří jako významnou sportovní akci. Zároveň nás ale upozornil, že prostředky ministerstva budou v příštím roce omezené," řekla Ulmanová.
Ředitel odboru vnějších vztahů ministerstva školství Marek Zeman v úterý agentuře Mediafax řekl, že ministerstvo "respektuje přínos pořádání motocyklových závodů na brněnském okruhu a uvědomuje si historický i ekonomický význam závodů Grand prix v Brně". Proto podle něj také zahrnuje tyto závody do strategie podpory významných sportovních akcí v Česku. Přímé odpovědi na otázku, jak dál s financováním závodů se ale vyhnul. "V podpoře sportu postupuje ministerstvo školství podle zákona o státním rozpočtu a jednotlivé akce podporuje na základě objemu prostředků, které jsou pro ministerstvo v daném roce vyčleněny," uvedl.
Příjemce dotace ale musí podle něj každoročně předložit vyúčtování za daný rok a zároveň předložit žádost na rok další. "Podle výsledků hospodaření rozhoduje ministerstvo o výši dotace na příští rok," doplnil Zeman. Vzhledem k tomu, že rozpočet na rok 2013 není ještě schválený, není podle něj možné v tuto chvíli specifikovat jakékoli částky, které by mohly z účtu ministerstva školství na účet pořadatelů Grand Prix do Brna plynout.
Budoucnost nejvýznamnějšího motoristického podniku v České republice ohrožuje i skutečnost, že zároveň není jasné, která organizace bude zaštiťovat motocyklový sport v zemi. Podle zjištění agentury Mediafax za to mohou spory českých vlivových skupin a funkcionářských klik.
Více jasno by mělo být na začátku prosince, kdy se uskuteční valné shromáždění Mezinárodní motocyklové federace (FIM). Ta bude rozhodovat o přijetí Českého svazu motocyklového sportu (CAMS) do FIM, kde by nahradil dosavadního zástupce České republiky Autoklub ČR. Zástupce ČR ve FIM je přitom faktickým příjemcem státní dotace a je pro Automotodrom Brno blízkým partnerem při zajišťování Grand Prix České republiky.
"Prezidentům obou federací – AČR i CAMS – jsme zaslali dopis, ve kterém je informujeme, že budeme rozhodnutí valného shromáždění FIM respektovat a s potvrzeným členským zástupcem budeme dál jednat o zajištění financování Grand Prix České republiky," upřesnila Ulmanová.
Třetím faktorem, kvůli kterému visí nad budoucnosti Velké ceny v Brně otazníky, je fakt, že v Česku neexistuje systémové řešení financování závodů mistrovství světa. Automotodrom Brno podle Ulmanové dlouhodobě navrhuje transparentní systém, který by umožnil dlouhodobé zachování závodu Grand Prix České republiky.
"Tento systém počítá s úhradou zalistovacího poplatku na Grand Prix České republiky do výše ztráty samotné akce," přiznala Ulmanová.
Zavedení tohoto systému navrhli brněnští pořadatelé Velké ceny prezidentům obou federací a chtějí o něm dále jednat. "Přijetí plánu by znamenalo pro Automotodrom Brno garanci, že jej Grand Prix nebude ekonomicky táhnout ke dnu, pro stát by pak bylo zárukou, že prostředky budou čerpány jen v nezbytně nutné výši a Automotodrom Brno nebude čerpat ani korunu navíc nad rámec zajištění financování závodu mistrovství světa," prohlásila Ulmanová. Obdobný systém by podle ní měl platit i pro závod mistrovství světa superbiků.
O konání nebo nekonání Grand Prix České republiky a závodů Mistrovství světa Superbike bude vedení Automotodromu každopádně rozhodovat bezprostředně po valném shromáždění FIM. "O osudu obou podniků pak rozhodneme v řádu dní," nastínila Ulmanová.
Předprodej vstupenek je však podle ředitelky již nachystaný - jakmile vedení společnosti rozhodne o konání akcí, mohou pořadatelé prodej spustit v řádu několika hodin. "První prodejní vlna by pak nově trvala až do poloviny ledna a nejprodávanější vstupenka na Grand Prix by v ní byla téměř o čtyřicet procent levnější, než je její koncová cena při nákupu těsně před závodem," doplnil marketingový ředitel automotodromu Michal Klouda.
Pořadatelé letošní Velké ceny České republiky motocyklů v Brně prodělali 40,6 milionu korun. Ve srovnání s rokem 2011 se ztrátovost podniku navýšila o dalších 9,5 milionu korun. Při objemu nákladů na podnik ve výši 136,9 milionu korun činily výnosy 96,3 milionu korun. Automotodrom poslal do ztráty především takzvaný zalistovací poplatek promotérům šampionátu. Částka, která brněnské pořadatele opravňuje závod seriálu MotoGP pořádat, se totiž loni vyšplhala na 70 milionů korun.
Pořadatelům z Automotodromu však letošní ztrátu stejně jako v předchozích letech prakticky vykryly peníze z veřejných rozpočtů - 31,5 milionu korun dostali od ministerstva školství, deset milionů korun jim věnoval brněnský magistrát a dalších deset milionů korun poslal na účet Masarykova okruhu Jihomoravský kraj.
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?