Agentuře Mediafax poskytl v sobotu exkluzivní rozhovor Miroslav Fergl, autor obdivovaného projektu českého motocyklu FGR Midalu.
Unikátní a zcela nový motocykl FGR Midalu se čtyřdobým šestiválcovým motorem o obsahu 2442 ccm, kapalinou chlazeným, s výkonem 240 koní, který ve čtvrtek představila česká společnost MOTO FGR z Ústí nad Orlicí, patří k nejnavštěvovanějším exponátem veletrhu. Stánek firmy ve střední hale Průmyslového paláce je neustále v obležení.
\"Máme z tohoto úspěchu velkou radost. Snad jsme dokázali, že u nás pořád platí to pravidlo o zlatých českých ručičkách a v Čechách je možné úplně všechno. Naše společnost je klasickou rodinnou firmou, kterou vedu já se svými syny Lubošem a Michalem, máme kolem 30 zaměstnanců a snažíme se naplňovat svou vizi, která zdaleka není jen o motocyklech. Obecně se věnujeme vývoji a výrobě jednoúčelových strojů pro automobilový, elektrotechnický a potravinářský průmysl. Jedná se zpravidla o jeden stroj svého druhu nebo velmi malou sérii,\" řekl agentuře Mediafax šedesátiletý předseda představenstva společnosti MOTO FGR, který projekt momentálně nejsilnějšího motocyklu na světě vymyslel a realizoval.
Od prvního konstrukčního výkresu až po jízdní zkoušky a oficiální přezentaci motocyklu FGR Midalu uběhlo pět a půl roku roku. Realizaci projektu podpořilo svým grantem ministerstvo průmyslu a obchodu. \"Koncepci motocyklu jsem vymyslel já a splnil jsem si tak jeden ze svých velkých snů. Ovšem celkově jsme do realizace zapojili celkem 44 firem jako subdodavatele, z toho je drtivá většina českých. Je to tedy skutečně česká motorka. Pouze pár věcí na tomto stroji je ze zahraničí. Nemělo smysl vymýšlet něco, co už je dávno dobře vymyšlené. Proto jsme nakoupili tlumící jednotky a pružiny u firmy Öhlins, brzdy u společnosti Brembo a povrchovou úpravu stroje jsme nechali udělat v Itálii. Ostatní je česká práce,\" vysvětlil Miroslav Felgr.
Šéf firmy, který je původním povoláním mechanikem a zámečníkem motocyklů, pečlivě sleduje situaci na světovém motocyklovém trhu a rozhodl se vyrábět stroj, který bude ekvivalentem automobilů Bugatti či Veyron na dvou kolech. \"Původně jsme uvažovali o motorce s motorem o něco slabším, ale zjistili jsme že firma Triumph vyvíjí motocykl s tříválcovým motorem o obsahu 2,3 litru. Proto jsme šli s obsahem výš a podle naší koncepce vidlicového šestiválce motor zkonstruoval Oldřich Kreuz z Vodňan, bývalý konstruktér společnosti ČZ Strakonice. Na design jsme vyhlásili výběrové řizení, do kterého se přihlásilo 45 lidí. Vyhrál ho přední český odborník Stanislav Hanuš. Takhle jsme šli krok za krokem. Postupovali jsme způsobem obvyklým v naší firmě, podle druhu práce jsme si najímali odborníky a zadávali práci. Nedokážeme si odlít nebo vylisovat a povrchově upravit všechno, co potřebujeme. Ale vývoj motorky trval zhruba stejnou dobu, jakou potřebují například velké japonské společnosti v tomto oboru,\" prozradil šéf společnosti MOTO FGR.
K názvu Midalu dospěl Miroslav Felgr se svými syny složením rodinných křestních jmen. \"Mi\" jsou počáteční písmena jmen Miroslav a Michal, \"Da\" počáteční písmena manželky Dany, \"Lu\" počáteční písmena jména Luboš.
\"Nyní je projekt v té fázi, že předáme dokumentaci ministerstvu průmyslu a obchodu, abychom splnili všechny podmínky grantu. Nyní registrujeme objednávky a do konce roku vyrobíme nultou sérii šesti kusů. V dalších letech budeme vyrábět do 50 kusů ročně. Tento motocykl nikdy nebude na prodej v autosalonu, ale vždycky jako exkluzivní produkt podle individuálních požadavků zákazníka. Nebude levný, zájemci musejí počítat s tím, že zaplatí sedmimístnou sumu v korunách. Ozývají se i zákazníky ze zahraničí, i z takových zemí jako jsou třeba Argetina nebo Indonésie,\" poznamenává Miroslav Fergl.
Stroj FGR Midalu 2500 V6 není první motorkou, kterou česká firma vyrobila. Už v 90. letech vyráběl Miroslav Felgr motocykly zn. Perti a předchůdcem dvouapůllitrového siláka je FGR 125 pro závody silničních motocyklů. na okruzích pro mistrovství Evropy a národní šampionáty ve třídě do 125 ccm. Stroje FRG 125 si najímají většinou němečtí a maďarští jezdci. S českými závodníky jely na divokou kartu i tři závody mistrovství světa při Grand Prix České republiky v Brně v roce 2007, 2009 a 2010.
\"Dvouapůllitr zůstane motorkou pro cestování po silnici nebo na jízdu pro potěšení. Nechystáme ani jeho kapotovanou verzi, zůstane prostě v kategorii naked bike, čili bude vždy takzvaným ´naháčem´. Neplánujeme jeho závodní variantu. Máme před sebou další zajímavé projekty, ale ty si zatím necháváme pro sebe,\" dodal Miroslav Fergl.
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?