Není snadné uvést v dnešní době na trh motocykl nové značky nebo té se zašlou slávou. V tom druhém případě se ale občas dějí zázraky a tento je jistě jeden z nich.
Dnes jen víceméně řečí čísel, na nějaké subjektivní dojmy tu není prostor- nikdo z nás na novém Nortonu nejel a odhadovat jízdní vlastnosti podle jeho technických parametrů není v případě takto specifického motocyklu na místě. Trochu osobních pocitů musím přesto na adresu zejména žlutého Commanda 961 Café Racer poslat- je vážně nádherné, něčím mi připomíná Voxany, ale hlavně původní Nortony a to je hlavní. Motor stojí za pozornost, je to čtyřdobý řadový dvouválec OHV se dvěma ventily v každé hlavě, vzduchem chlazený a přímo vychází ze svých předchůdců. Zdvihový objem 961cm3 dává maximální výkon osmdesát koní a největší točivý moment dosahuje devadesáti Newtonmetrů, při suché váze 188 kg se tedy rozhodně nebude jednat o žádného lenochoda. Převodová skříň v sobě nosí pět rychlostí, elektrický startér je samozřejmost. Splnit normu euro 3 se podařilo za pomoci elektronického vstřikování paliva a třícestného katalyzátoru ve výfukovém ústrojí. Tedy silně klasický motor plně v duchu nynější doby.
Paleta modelů čítá tři kousky- Commando 961SE, Commando 961 Sport a posledním je zde na fotografiích vyobrazené Commando 961 Café Racer, které lze považovat za nejsportovnější model z celé trojice. Model 961SE hned na první pohled odlišují loukoťová kola z karbonu, Café Racer se zase jako jediný chlubí radiálně uchycenými čtyřpístky od Bremba a vidlicí typu upside- down. U všech tří motorek se o kompletní pérování starají komponenty od firny Öhlins. Kotouče předních a zadní brzdy jsou u všech modelů rovněž identické. Kola jsou tu všude sedmnáctipalcová a pneumatiky patřičně široké a moderní- 120mm šířky vpředu a 180mm vzadu. Palivová nádrž má kapacitu 17 litrů. Jen pro představu: cena modelu Café Racer je v přepočtu kolem 400 000Kč.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?