V letošním závodě 24 hodin Le Mans uvidíme ve startovním poli LMGTE celkem 11 vozů z Maranella. Pojďme si představit jednotlivé týmy a jejich piloty.
Ferrari je značkou, která má motorsport v genech. Od samého počátku se jedná o vozy, které v sobě nezapřou sílu a rychlost, tedy atributy, které tyto automobily předurčují k použití v automobilových závodech. Hlavním kolbištěm vozů se vzpínajícím se koněm ve znaku vždy byly okruhy. Legendární závod 24 hodin Le Mans je pro Ferrari takřka domácí tratí, vždyť tyto italské vozy v poválečné historii Le Mans nevynechaly jediný ročník této slavné čtyřiadvacetihodinovky. V letošním ročníku bude Ferrari nejpočetnější značkou v závodním poli GéTéček. Největší zastoupení, celkem 8 vozů, bude mít italská značka v kategorii amatérských posádek, kde bude plných 50% posádek krotit pod kapotou maranellské koně. Zbylé 3 vozy Ferrari budou bojovat v kategorii LMGTE Pro. A právě na tovární týmy Ferrari se zaměříme v tomto posledním díle.
AF Corse Ferrari 488GTE #71
Tým AF Corse je jedním z největších, které jsou přímo napojeny na samotnou továrnu Ferrari v Itálii. Tato intenzivní úzká spolupráce přinesla značce Ferrari mnoho úspěchů v závodech GT v posledních několika letech, zejména veškeré triumfy maranellských vozů v závodech WEC od roku 2012. Tehdy tým AF Corse Ferrari triumfoval v Le Mans a na konci roku se radoval ze zisku jezdeckého i konstruktérského poháru. Roky 2013 a 14 se tyto úspěchy podařilo potvrdit. Rok 2015 byl výsledkově horší, ale loňský rok znamenal znovu triumf v poháru konstruktérů.
Davide Rigon - debutoval ve formulích, ale již ve 22 letech vstoupil do světa Ferrari, se kterým začal v roce 2008 jezdit okruhové závody GT. V týmu BMS Italia zvítězil v závodě 24H SPA-Francorchamps. V roce 2013 přispěl svým dílem k úspěchu týmu 8 Stars Motorsport ve WEC v kategorii LMGTE Am . V následujících dvou sezónách jezdil s Jamesem Coladem v týmu AF Corse Ferrari, v té druhé se tato dvojice výraznou měrou podílela na zisku poháru konstruktérů pro Ferrari. Rok 2015 znamenal pro Davida Rigona druhé místo v Le Mans.
Sam Bird - začínal ve značkových formulích, odkud poměrně brzy přešel přímo do WEC. O jeho jezdeckém talentu svědčí skutečnost, že hned při svém premiérovém závodě v Silverstone 2014 se podíval na pódium. Tým AF Corse získal velmi kvalitní posilu. Ve stejném roce již Sam Bird s Ferrari 458 Italia debutoval v Le Mans. V roce 2015 se Sam Bird přesunul do kategorie LMP2, kde dokázal 4x zvítězit v kvalifikaci a ke čtyřem vítězstvím v závodech přidal ještě další tři pódiová umístění. To mu vyneslo statut profesionálního GT jezdce Ferrari a pevné místo v posádce AF Corse Ferrari 488GTE #71. Posádka Davide Rigon / Sam Bird zvítězila v úvodních dvou závodech sezóny 2016 (Silverstone a SPA-Francorchamps) a sezónu dokončili na druhém místě šampionátu jezdců kategorie GT.
Miguel Molina - začínal jako sedmiletý klučina, kde jinde, než v motokárách. V roce 2005 přestoupil do Formule Renault, odkud vedla jeho cesta do španělského šampionátu Formule 3 (tým Racing Engineering). Rok 2006 zakončil na 6. místě a jeho cesta vedla o další stupeň výš, do mezinárodního mistrovství F3, které v roce 2007 dokončil na celkovém sedmém místě (tým Pons Racing). Pro rok 2008 následoval přestup do Formule 3,5 (tým Prema Powerteam), kde vyhrál závody na Nürburgringu a v Estorilu a skončil celkově čtvrtý. V roce 2010 se rozloučil s formulovými vozy a přešel k DTM, kde vystřídal několik týmů s vozy Audi. V DTM s Audi odjel celkem 87 závodů, ze kterých 3 vyhrál (Nürburgring 2015, Lausitzring a Hockenheimring 2016). Následoval přesun do australských závodů GT, kde zkoušel štěstí v týmu James Pem Racing. V březnu 2017 se stal oficiálním GT pilotem Ferrari, což pro Molinu znamená i první závod v Le Mans.
Risi Competizione Ferrari 488GTE #82
Tým Risi Competizione založil před 20 lety v americkém Houstonu Giuseppe Risi. Za tu dobu se Risi Competizione vypracoval na jeden z nejúspěšnějších profesionálních týmů nasazujících s vozy Ferrari do okruhových závodů na celém světě. Je to nejúspěšnější tým s vozy Ferrari na území Severní Ameriky. Vozy týmu Risi Competizione dobyly, mimo jiné, 3 vítězství v závodě 24 hodin Le Mans, stejný počet triumfů v „Petit“ Le Mans nebo 4 vítězství ve 12H Sebring.
Giancarlo Fisichella - v 8 letech usedl na okruhu Guidonia do motokáry a velmi rychle bylo jasné, že se rodí nová hvězda. Bylo mu 23 let, když v roce 1996 poprvé usedl do monopostu F1 (Minardi). Následovaly týmy Jordan, Benetton, Sauber, Renault, Force India a Scuderia Ferrari. V roce 2010 se u Ferrari přesunul na pozici testovacího jezdce a zároveň se objevil vevoze Ferrari 430 GTC týmu AF Corse v evropských vytrvalostních závodech. O rok později přešel, opět s týmem AF Corse, do seriálu Intercontinental Le Mans a nahlédl i do světové vytrvalostní série. V roce 2012 zvítězil v Le Mans (Gianmaria Bruni, Toni Vilander) a v následujícím roce se ve WEC velkou měrou zasloužil o zisk poháru konstruktérů pro Ferrari. Samozřejmě se v této sezóně stává i nejlepším profesionálním jezdcem kategorie LMGTE. Sezóna 2014 pro Giancarla Fisichellu znamená stěhování za Atlantik, kde se, tentokrát v týmu Risi Competizione, účastní šampionátu IMSA. V červnu téhož roku podruhé triumfuje v Le Mans.
Toni Marcus Vilander - do svého prvního závodu nastoupil již ve věku 5 let. V roce 2004 přesedl do Formule 3, odkud se o rok později přesunul do F 3000 a zároveň začal se závody GT. Italský GT šampionát si ihned podmanil, jeho „parťákem“ byl v té době Alessandro Pier Guidi. Rok 2006 a další triumf, znovu v italských GéTéčkách (tentokrát kategorie GT1), společně s Guidim do posádky přibrali ještě Giambattistu Giannoccara. Také následující dva roky Vilander dominuje, tentokrát za volantem Ferrari 430 ve třídě GT2 seriálu FIA GT. V roce 2008 se objevuje v týmu Risi Competitione, v jehož barvách se s Jamiem Melem ve voze Ferrari 458 Italia GTC snaží dobýt seriál IMSA. V roce 2012 triumfuje v Le Mans, o rok později se s Kamuiem Kobayashim střídá ve voze AF Corse Ferrari 458 Italia v šampionátu WEC. V roce 2014 vyměnil japonského kolegu za krajana Gianmaria Bruniho a společně ve WEC dobývají titul v kategorii GT. V sezóně získali 4 vítězství, z nichž to nejcennější je z Le Mans. Rok 2015 přináší triumfy v závodech v Silverstone a ve Fuji. Vloni se Toni Vilander přesunul do Ameriky, kde se s týmem Risi Competizione zapojil do bojů v seriálu IMSA, v Le Mans dojel druhý a radoval se z vítězství v říjnovém závodě Petit Le Mans v Atlantě.
Pierre Kaffer - také on začínal s motokárami, aby se po krátké epizodě s Formulí 3 přesunul v sezóně 2002 k vozům GT. Začínal s Porsche, později přešel k Audi, s nímž triumfoval v závodě 12H Sebring 2004. Po dvou sezónách DTM se v roce 2007 vrátil do amerických závodů GT. V roce 2009 posádka Pierre Kaffer, Jamie Melo, Gianmaria Bruni vítězí v barvách týmu Risi Competizione v závodě 24 hodin Le Mans. Rok 2010 znamená pro Pierra Kaffera, tentokrát v barvách týmu AF Corse, triumf v International GT Open. Kaffer se stává jednou z největších hvězd závodů GT na celém světě a soustředí se hlavně na závody v Americe. Letošní závod 24 hodin Le Mans je již jeho desátým v pořadí.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.