V letošním závodě 24 hodin Le Mans uvidíme ve startovním poli LMGTE celkem 11 vozů z Maranella. V našem seriálu představíme postupně jednotlivé posádky.
V prvních dvou dílech jsme představili posádky zákaznických týmů, které se účastní vytrvalostního mistrovství světa.
V tomto díle představíme posádky některých dalších amatérských týmů, které se kvalifikovali do letošního závodu 24 hodin Le Mans.
DH Racing Ferrari 488GTE #83
Tým DH Racing byl založený teprve v loňském roce a jeho hlavní prioritou bylo vítězství v seriálu ELMS. Tým nasazoval dva vozy a v konečném účtování hned svou prvou sezónu skutečně proměnil v mistrovský titul. Tímto počinem se kvalifikoval do Le Mans. Pro závod bude vůz #83 vyvedený v zelených barvách Krohn Racing.
Andrea Bertolini - závodí od svých 11 let, jak jinak, než v motokárách. První zkušenosti v závodech „dospělých“ vozů absolvoval v roce 2001 v kategorii GT. O rok později se za volantem Ferrari 360 Modena týmu JBM probojoval na celkovou čtvrtou pozici. V roce 2003 už to Bertolinimu ve stejném týmu i voze vyšlo a byl z toho titul ve třídě N-GT, který mu pro nadcházející sezónu vynesl angažmá v podobě testovacího jezdce Scuderia Ferrari. V této době se začalo připravovat tovární Maserati MC12. Andrea Bertolini nastoupil, společně s Mikem Salou, do posledních 4 závodů sezóny 2004 a od té doby závodí Bertolini převážně právě s vozem Maserati, ve kterém získal mnoho vavřínů. V roce 2015 si odskočil do Le Mans a ve Ferrari 458 Italia patřícím týmu SMP Racing se společně s Rusy Alekseyem Basovem a Voktorem Shaytarem radoval z vítězství.
Niclas Jonsson - 50letý švéd se pokoušel nastartovat svou závodnickou kariéru ve Formuli 3 a pak se jeho kroky ubíraly na americký kontinent, kde se spojil s Tracy Krohnem. V Le Mans se Jonsson letos objeví již po dvanácté, v roce 2007 dojel s Krohnem a Colinem Braunem ve Ferrari 430 týmu Risi Competizione druhý. O dva roky později dojel v Le Mans třetí a toto umístění zopakoval ještě v roce 2012, tehdy to bylo ve Ferrari 458 Italia a znovu u toho byl i Tracy Krohn, tentokráte už také jako šéf vlastního týmu Krohn Racing.
Tracy Krohn - tento americký veterán (ročník 1954) nasbíral ve své dlouhé kariéře mnoho vytrvalostních závodních zkušeností v seriálech Grand-Am a IMSA. Tracy Krohn se letos, podobně jako Jonsson, objeví v Le Mans po dvanácté, z toho po deváté pojede s vozem Ferrari. A protože jsou závodní kariéry Krohna a Jonssona již dlouho propojené, sdílejí oba závodníci v Le Mans i stejné výsledky.
JMW Motorsport Ferrari 488GTE #84
Jim McWhirter založil JMW Motorsport v roce 2009 a spojil jej se značkou Ferrari. Tým soutěží v ELMS, kde se v posledních sezónách stal jedním z nejlepších GT týmů. Vše začalo vítězstvím v závodě 4H Silverstone 2015 a od té doby JMW Motorsport okupuje pravidelně přední příčky šampionátu. V loňském roce tým v ELMS dominoval, ale šampionát ztratil v posledním, posledním smolném závodě. Letošní vystoupení JMW Motorsport v Le Mans bude jejich první s vozem Ferrari 488GTE.
Robert Smith - australský veterán začal svou kariéru poměrně pozdě, Až ve svých 42 letech nastoupil v sérii ATCS. V letech 2000 - 2003 nastupoval v šampionátu V8 Supercars s vlastním týmem. V roce 2014 se přesunul k vytrvalostním závodům a v následujícím roce se poprvé objevil ve WEC s Ferrari 458 Italia týmu JMW Motorsport. Souběžně ale nastupoval i v australském seriálu GT. Vloni to Robertu Smithovi konečně vyšlo a stal se australským šampionem v sérii GT Trophy. Zároveň skončil druhý v ELMS. V Le Mans nastupuje letos poprvé.
Will Stevens - britská naděje začínala stejně, jako mnoho jiných v motokárách. Odtud vedla jeho cesta do formulových závodů, ve kterých se dopracoval až do F1. Bohužel se pro něj našlo místo pouze v týmech Caterham (2014 a Marussia (2015). Sezóna 2016 znamenala pro Willa Stevense přechod k závodům GT a objevil se také v několika závodech WEC. V Le Mans bude startovat poprvé v kariéře.
Dries Vanthoor - tohoto 19 letého holandského mladíčka si mnozí pletou s jeho starším bratrem Laurensem. Dries se nejprve pokoušel prosadit ve formulových vozech, ale rychle si přesedl do „kapotovaného“ vozu. V letošním roce se Vanthoor účastní série Blancpain Sprint Cup. Vzhledem ke své kratičké závodní kariéře se v Le Mans jedná o jeho debut.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.