První 4 červnové dny byly v Le Mans vyhrazeny pro přejímky techniky, registrace jezdců a samozřejmě volné jízdy. Hlavní náplní však byly nováčkovské testy, které měly za úkol seznámit jezdce, kteří doposud ve zdejší čtyřiadvacetihodinovce nestartovali, se specifikem tohoto legendárního okruhu.
Na okruhu La Sarthe se v neděli 4. června uskutečnil jediný oficiální test, kterého se s několika málo výjimkami zúčastnilo všech 60 přihlášených posádek. Mnozí piloti si v rámci tohoto testu odbyli svou premiérovou jízdu po legendární francouzské trati dlouhé 13629 m, jež je z velké části složena z veřejných komunikací. Ty byly za účelem tohoto testu samozřejmě uzavřeny a v 9 hodin ráno se na trati objevily první závodní vozy. Celodenní test byl mezi 13 - 14 hod. přerušený obědovou přestávkou, po které se na trati dále testovalo až do 18 hodin. Po té byla trať znovu otevřena pro běžnou veřejnou dopravu. Je nutné poznamenat, že test neslouží k tréninku, ale k definitivnímu odzkoušení systémů a součinnosti všech zúčastněných členů týmů. Proto jezdci nedosahovali žádných oslnivých časů, ale i přes to si lze udělat prvotní obrázek o tom, jak si jednotliví konkurenti budou stát při vlastním závodě.
LMP1
Nejrychlejší čas testů zajel Kamui Kobayashi (Toyota #7), který zastavil časomíru na hodnotě 3:18,132 min. Tato hodnota je, i přes charakter testů, o 1,6 sekundy lepší, než je jeho nejlepší čas z loňského závodu.
Také další příčky pomyslného pódia patří týmu Toyota, druhým nejrychlejším vozem byla Toyota #8, kterou řídil Sébastien Buemi (3:19,290 min.) a třetí skončil José María López v Toyotě #9 (3:21,455 min.).
Německé prototypy Porsche se umístily až za japonskou konkurencí, Earl Bamber (Porsche #2) i přes výměnu motoru kvůli úniku oleje porazil svého týmového kolegu a úřadujícího mistra světa Neela Janiho (Porsche #1).
Nováček v sestavě soukromého týmu LMP1 ByKolles Racing Marco Bonanomi prokázal, že bude pro dvojici Dominik Kraihamer, Oliver Webb platnou náhradou za absentujícího Jamese Rossitera.
LMP2
V kategorii LMP2 se znovu prokázala vyrovnanost startovního pole. Zároveň se ukázalo, že posádky, které se účastní vytrvalostního mistrovství světa, jsou rychlejší, než jejich kolegové z komtinentálních vytrvalostních sérií. Nejrychlejším mužem testů byl v této kategorii Nelson Panciatici ve voze Signatech Alpine Matmut #35, který projel trať v čase 3:21,146 min. O 7 desetin pomalejší byl Jean Eric Vergne ve voze CEFC Manor TRS Racing #24 (3:28,844 min.). Třetí příčku obsadil Alex Brundle v prototypu #37 týmu Jackie Chan DC Racing s časem 3:29,104 min. Nejrychlejším pilotem, který se neúčastní letošního seriálu WEC, byl Richard Bradley z týmu GRAFF, který zastavil časomíru na hodnotě 3:30,525 min. Tento čas byl v kategorii LMP2 12. nejrychlejší mezi jezdci a 9. nejrychlejší z pohledu týmů.
Testy opanovalo šasi Oreca 07 (vítězná Alpine A470 je ve skutečnosti mírně upravená Oreca), kterému patřilo prvních 13 příček v pořadí týmů (25 míst v pořadí jezdců), nejrychlejší Ligier patřil týmu United Autosports, Filipe Albuquerque s ním dosáhl času 3:31,907 min., což stačilo na 14. pozici mezi týmy a na 26. místo v pořadí jezdců. Nejlepší Dallara byla v barvách týmu Cetilar Villorba Corse a Andrea Belicchi se s ní umístil 15. mezi týmy a 32. mezi jezdci (čas 3:32,567). Jediný americký prototyp Riley v barvách týmu Keating Motorsports dovezl Ricky Taylor na 23. místo mezi týmy a 71. mezi jezdci (čas 3:38,671 min.). Prototyp Ligier v barvách slovenského týmu ARC Bratislava dojel čtyřiadvacátý, Konstantins Calko v něm dosáhl času 3:38,905 min. což jej zařadilo na 64. příčku mezi jezdci kategorie LMP2.
LMGTE Pro
Tovární týmy v kategorii GéTéček měly po celý den jasného favorita v německých vozech Porsche 911RSR. V posledních minutách se ale před Frédérica Makowieckiho dostal Oliver Gavin ve voze Corvette C7.R, který hodnotou 3:54,701 min. ukořistil nejrychlejší čas testů. Makoviecki již nedokázal kontrovat a musel se s časem 3:54,996 min. spokojit se druhým místem. Třetím mužem testů byl v kategorii LMGTE Pro Kévin Estre ve druhém továrním Porsche (3:54,999 min.). Čtvrtý dojel Antonio García ve druhé tovární Corvette (3:55,064 min.). Páté a šesté místo patří britským vozům Aston Martin, za nimi se seřadily italské vozy Ferrari (AF Corce #71, AF Corce #51, Risi Competizione #82) a až za nimi kvarteto Fordů GT. Mezi nejpomalejším Ferrari a nejrychlejším Fordem byl rozdíl 1,689 sec. a čtveřici Fordů mezi sebou vzájemně dělilo 0,645 sec. Pro loňský vítězný tým to bylo velké rozčarování.
LMGTE Am
Amatérským posádkám kraloval Aston Martin #98, v němž starý mazák Pedro Lamy zajel čas 3:58,250 min. Jen o 0,052 sec. pomalejší byl Fernando Rees v loňském voze Corvette týmu Larbre Competition, třetí skončil Matteo Cairolli v loňském modelu voze Porsche 911RSR (mod. 991) v barvách týmu Dempsey-Proton Racing #77, který dosáhl času 3:58,449 min.
Všech 60 vozů dohromady obkroužilo 13,629 km dlouhý okruh 4379 krát, což představuje celkovou ujetou vzdálenost 59679 km. Nejvíce kol si na své konto připsal prototyp Toyota TS050 Hybrid #9 a to celých 109 okruhů.
Současně s vlastním testováním, byly odzkoušeny i veškeré interní systémy pořadatelů a vše je nyní připraveno pro uskutečnění legendárního závodu 24 hodin Le Mans, který se na této trati pojede o víkendu 17. a 18. června. Celá procedura ale začne již o týden dříve, kdy se 11. a 12. června uskuteční na náměstí Place de la République v centru Le Mans slavnostní přejímka všech vozů přihlášených do legendárního závodu 24 hodin Le Mans 2017.
Kompletní výsledky testů (včetně výsledků již odjetých závodů) naleznete ZDE
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.