První 4 červnové dny byly v Le Mans vyhrazeny pro přejímky techniky, registrace jezdců a samozřejmě volné jízdy. Hlavní náplní však byly nováčkovské testy, které měly za úkol seznámit jezdce, kteří doposud ve zdejší čtyřiadvacetihodinovce nestartovali, se specifikem tohoto legendárního okruhu.
Na okruhu La Sarthe se v neděli 4. června uskutečnil jediný oficiální test, kterého se s několika málo výjimkami zúčastnilo všech 60 přihlášených posádek. Mnozí piloti si v rámci tohoto testu odbyli svou premiérovou jízdu po legendární francouzské trati dlouhé 13629 m, jež je z velké části složena z veřejných komunikací. Ty byly za účelem tohoto testu samozřejmě uzavřeny a v 9 hodin ráno se na trati objevily první závodní vozy. Celodenní test byl mezi 13 - 14 hod. přerušený obědovou přestávkou, po které se na trati dále testovalo až do 18 hodin. Po té byla trať znovu otevřena pro běžnou veřejnou dopravu. Je nutné poznamenat, že test neslouží k tréninku, ale k definitivnímu odzkoušení systémů a součinnosti všech zúčastněných členů týmů. Proto jezdci nedosahovali žádných oslnivých časů, ale i přes to si lze udělat prvotní obrázek o tom, jak si jednotliví konkurenti budou stát při vlastním závodě.
LMP1
Nejrychlejší čas testů zajel Kamui Kobayashi (Toyota #7), který zastavil časomíru na hodnotě 3:18,132 min. Tato hodnota je, i přes charakter testů, o 1,6 sekundy lepší, než je jeho nejlepší čas z loňského závodu.
Také další příčky pomyslného pódia patří týmu Toyota, druhým nejrychlejším vozem byla Toyota #8, kterou řídil Sébastien Buemi (3:19,290 min.) a třetí skončil José María López v Toyotě #9 (3:21,455 min.).
Německé prototypy Porsche se umístily až za japonskou konkurencí, Earl Bamber (Porsche #2) i přes výměnu motoru kvůli úniku oleje porazil svého týmového kolegu a úřadujícího mistra světa Neela Janiho (Porsche #1).
Nováček v sestavě soukromého týmu LMP1 ByKolles Racing Marco Bonanomi prokázal, že bude pro dvojici Dominik Kraihamer, Oliver Webb platnou náhradou za absentujícího Jamese Rossitera.
LMP2
V kategorii LMP2 se znovu prokázala vyrovnanost startovního pole. Zároveň se ukázalo, že posádky, které se účastní vytrvalostního mistrovství světa, jsou rychlejší, než jejich kolegové z komtinentálních vytrvalostních sérií. Nejrychlejším mužem testů byl v této kategorii Nelson Panciatici ve voze Signatech Alpine Matmut #35, který projel trať v čase 3:21,146 min. O 7 desetin pomalejší byl Jean Eric Vergne ve voze CEFC Manor TRS Racing #24 (3:28,844 min.). Třetí příčku obsadil Alex Brundle v prototypu #37 týmu Jackie Chan DC Racing s časem 3:29,104 min. Nejrychlejším pilotem, který se neúčastní letošního seriálu WEC, byl Richard Bradley z týmu GRAFF, který zastavil časomíru na hodnotě 3:30,525 min. Tento čas byl v kategorii LMP2 12. nejrychlejší mezi jezdci a 9. nejrychlejší z pohledu týmů.
Testy opanovalo šasi Oreca 07 (vítězná Alpine A470 je ve skutečnosti mírně upravená Oreca), kterému patřilo prvních 13 příček v pořadí týmů (25 míst v pořadí jezdců), nejrychlejší Ligier patřil týmu United Autosports, Filipe Albuquerque s ním dosáhl času 3:31,907 min., což stačilo na 14. pozici mezi týmy a na 26. místo v pořadí jezdců. Nejlepší Dallara byla v barvách týmu Cetilar Villorba Corse a Andrea Belicchi se s ní umístil 15. mezi týmy a 32. mezi jezdci (čas 3:32,567). Jediný americký prototyp Riley v barvách týmu Keating Motorsports dovezl Ricky Taylor na 23. místo mezi týmy a 71. mezi jezdci (čas 3:38,671 min.). Prototyp Ligier v barvách slovenského týmu ARC Bratislava dojel čtyřiadvacátý, Konstantins Calko v něm dosáhl času 3:38,905 min. což jej zařadilo na 64. příčku mezi jezdci kategorie LMP2.
LMGTE Pro
Tovární týmy v kategorii GéTéček měly po celý den jasného favorita v německých vozech Porsche 911RSR. V posledních minutách se ale před Frédérica Makowieckiho dostal Oliver Gavin ve voze Corvette C7.R, který hodnotou 3:54,701 min. ukořistil nejrychlejší čas testů. Makoviecki již nedokázal kontrovat a musel se s časem 3:54,996 min. spokojit se druhým místem. Třetím mužem testů byl v kategorii LMGTE Pro Kévin Estre ve druhém továrním Porsche (3:54,999 min.). Čtvrtý dojel Antonio García ve druhé tovární Corvette (3:55,064 min.). Páté a šesté místo patří britským vozům Aston Martin, za nimi se seřadily italské vozy Ferrari (AF Corce #71, AF Corce #51, Risi Competizione #82) a až za nimi kvarteto Fordů GT. Mezi nejpomalejším Ferrari a nejrychlejším Fordem byl rozdíl 1,689 sec. a čtveřici Fordů mezi sebou vzájemně dělilo 0,645 sec. Pro loňský vítězný tým to bylo velké rozčarování.
LMGTE Am
Amatérským posádkám kraloval Aston Martin #98, v němž starý mazák Pedro Lamy zajel čas 3:58,250 min. Jen o 0,052 sec. pomalejší byl Fernando Rees v loňském voze Corvette týmu Larbre Competition, třetí skončil Matteo Cairolli v loňském modelu voze Porsche 911RSR (mod. 991) v barvách týmu Dempsey-Proton Racing #77, který dosáhl času 3:58,449 min.
Všech 60 vozů dohromady obkroužilo 13,629 km dlouhý okruh 4379 krát, což představuje celkovou ujetou vzdálenost 59679 km. Nejvíce kol si na své konto připsal prototyp Toyota TS050 Hybrid #9 a to celých 109 okruhů.
Současně s vlastním testováním, byly odzkoušeny i veškeré interní systémy pořadatelů a vše je nyní připraveno pro uskutečnění legendárního závodu 24 hodin Le Mans, který se na této trati pojede o víkendu 17. a 18. června. Celá procedura ale začne již o týden dříve, kdy se 11. a 12. června uskuteční na náměstí Place de la République v centru Le Mans slavnostní přejímka všech vozů přihlášených do legendárního závodu 24 hodin Le Mans 2017.
Kompletní výsledky testů (včetně výsledků již odjetých závodů) naleznete ZDE
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.