Již tento víkend se na ostrově Belle Isle v Detroitu uskuteční pátý podnik amerického seriálu SportsCar Championship. Přesně sto minut trvajícího závodu se zúčastní 28 vozů tří kategorií.
Text: Aleš Sirný
Po měsíční pauze opět ožije scéna sportovních vozů v USA a diváci mohou být znovu u toho - prostřednictvím živého přenosu na http://imsatv.imsa.com/. Na 3,8 kilometru dlouhém okruhu Belle Isle se sejdou kategorie P, PC a GTD. Oblíbená třída GTLM vozů Corvette, Ford GT a spol. má pro tentokrát volno, neboť v Le Mans proběhne v následujících dnech kolektivní testování, na němž bude i řada amerických týmů.
Kategorii prototypů drtivě dominuje Cadillac DPi-V.R v režii týmu Wayne Taylor Racing. První čtyři závody ovládli bratři Taylorové a komisaři se rozhodli cadillaky znovu zpomalit zvětšením restriktorů motoru, snížení kapacity palivové nádrže a dalšími aerodynamickými úpravami. Změny se dotknou kromě WTR i týmu Action Express Racing. Otázka je, zdali to s jejich dominancí nějak otřese.
Ve všech kategoriích mají lídři průběžného pořadí poměrně solidní bodový náskok. Tayloři mají náskok o dvaadvacet bodů, v kategorii PC jsou na špici James French a Pato O´Ward o dvacet bodů a největší pohodlí mají v GTD Jeroen Bleekemolen a Ben Keating s 24 bodovým náskokem.
Detroit je však hrbolatým a velmi náročným okruhem, kde může i sebemenší chyba vyústit v náraz do zdi. Vzhledem k tomu, že závod bude trvat jen 100 minut, mohou mít jakékoliv přehmaty za volantem zásadní vliv na pozici v průběžném hodnocení.
První tréninky začínají v Detroitu již dnes. Závod se uskuteční zítra 3.6. v 18:40 SELČ.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.