Nováček, holub, zelenáč, bažant, cyp, mlaďas... tak se v Čechách (ale i na Moravě a ve Slezsku) označují ti, kteří nově nastoupí do nějakého kolektivu. Podobné je to i v motorsportu. Ale stejně, jako je 24 hodin Le Mans výjimečným závodem, tak výjimečně v Le Mans označují své „Rookies“.
V Le Mans se pojem Rookie vztahuje na každého jezdce, který zde nikdy nezávodil, ale díky specifiku tohoto legendárního závodu je stejně pohlíženo i na toho, kdo sice na zdejší trati zanechal svůj gumo-oktanový podpis, ale ten je starší více, jak 5 let. Přesnou definici nalezneme v dodatku 10 Zvláštních předpisů 24 hodin Le Mans. Proto se zde jako na nováčka pohlíží například i na Rubense Barrichella, který má na svém kontě mimo jiné 320 startů v závodech F1 nebo na jeho týmového kolegu Jana Lammerse, který na okruhu La Sarthe pojede již svůj 23 závod (1x zde dokázal i zvítězit). Mezi nováčky se v Le Mans ocitli také trojnásobný šampion WTCC José María López, zkušený závodník Tony Kaanan, který ve Fordu GT #68 nahradí zraněného Sébastiana Bourdaise nebo Jean Eric Vergne mající za sebou zkušenosti z F1. Ti všichni jsou tak v Le Mans postaveni na roveň skutečným mladíčkům, jako je Yuji Kunimoto nebo Thomas Lauren. Toto opatření se týká celkem početné skupiny jezdců, posuďte sami: kategorie LMP1 - 3 jezdci z celkových 18, kategorie LMP2 - 32/75 (to je celých 43% jezdců v této kategorii!!!), kategorie LMGTE Pro - 3/42, kategorie LMGTE Am - 15/48.
Pro všechny nováčky je povinná účast na testovacím dni, který se uskuteční v neděli 4. června. Zde musí povinně absolvovat minimálně 10 kol včetně vjezdu do boxů, vlastního pitstopu a výjezdu zpátky na trať. Této jízdě ale předchází školení na simulátoru schváleném pořadatelem, tedy ACO. Bronzoví jezdci na tomto simulátoru musí projít (vlastně projet) celodenním výcvikem. V něm je kladen důraz nejen na seznámení se s okruhem La Sarthe, ale hlavně na řešení různých nenadálých situací. Ti jezdci, kteří v Le Mans již dříve závodili, si v průběhu simulací připomenou rozmístění stanovišť traťových maršálů, bezpečnostních opatření a specifika noční jízdy. Celý kurz je zaměřený na simulaci závodů a ne na zdokonalení techniky jízdy, což je důležité pro jezdce všech úrovní.
Výjimku z účasti na tomto speciálním testu dostanou jen platinový jezdci a to na zvláštní žádost zaslanou Sportovní komisi ACO. Ta může udělit výjimku pouze v tom případě, že dotyčný jezdec v daném termínu (4. června 2017) soutěží v jiném závodě (např. IMSA v Detroitu). Takový jezdec má povinnost nastoupit ve středu 14. června k volným jízdám a absolvovat v jejich rámci předepsaný počet kol včetně pit stopu.
Co říkají specifické jízdě v noci někteří z letošních Le Mans nováčků? Thomas Laurent, Jackie Chan DC Racing #38: „Nemám z toho žádné obavy. Nejsem ten jezdec, který by se tím stresoval a budu vedle sebe mít Olivera Jarvise, který zde jel již 6x nebo Ho-Pin Tunga se 4 ročníky. Ti mi jistě poradí, jak na to, takže z tohoto pohledu jsem v dobrých rukou. Nikdy jsem sice v noci nejezdil, takže nevím, co od toho mám očekávat, ale jistě to bude intenzivní zážitek. Nemohu se dočkat, až zažiji noční atmosféru v Le Mans - technické přejímky, jezdeckou přehlídku, davy fanoušků...“
Jean Eric Vergne, CEFC Manor TRS Racing #24: „V noci jsem již závodil v F1, ale myslím si, že okruhy v Singapuru nebo v Abu Dhabí jsou něco úplně jiného, než Le Mans. Spíše se to bude podobat testu, který jsem před pár lety absolvoval s Toyotou v Aragonu. Jen sám se sebou dvě hodiny kroužení ve tmě, ale myslím si, že to v Le Mans bude v pohodě (smích). Očekávám, že to letos bude na startu velmi, velmi tvrdé, v LMP2 startuje 25 vozů, úroveň je velmi vysoká, tým je pod velkým tlakem. Bude to mimořádná bitva.“
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.