LE MANS: Kdo je v Le Mans za holuba?

Kouzlo Le Mans je nezaměnitelné
Kouzlo Le Mans je nezaměnitelné, foto: Toyota Motorsport GmbH
iMotorSport.cz 1. června 2017 15:30
Sdílej:

Nováček, holub, zelenáč, bažant, cyp, mlaďas... tak se v Čechách (ale i na Moravě a ve Slezsku) označují ti, kteří nově nastoupí do nějakého kolektivu. Podobné je to i v motorsportu. Ale stejně, jako je 24 hodin Le Mans výjimečným závodem, tak výjimečně v Le Mans označují své „Rookies“.

V Le Mans se pojem Rookie vztahuje na každého jezdce, který zde nikdy nezávodil, ale díky specifiku tohoto legendárního závodu je stejně pohlíženo i na toho, kdo sice na zdejší trati zanechal svůj gumo-oktanový podpis, ale ten je starší více, jak 5 let. Přesnou definici nalezneme v dodatku 10 Zvláštních předpisů 24 hodin Le Mans. Proto se zde jako na nováčka pohlíží například i na Rubense Barrichella, který má na svém kontě mimo jiné 320 startů v závodech F1 nebo na jeho týmového kolegu Jana Lammerse, který na okruhu La Sarthe pojede již svůj 23 závod (1x zde dokázal i zvítězit). Mezi nováčky se v Le Mans ocitli také trojnásobný šampion WTCC José María López, zkušený závodník Tony Kaanan, který ve Fordu GT #68 nahradí zraněného Sébastiana Bourdaise nebo Jean Eric Vergne mající za sebou zkušenosti z F1. Ti všichni jsou tak v Le Mans postaveni na roveň skutečným mladíčkům, jako je Yuji Kunimoto nebo Thomas Lauren. Toto opatření se týká celkem početné skupiny jezdců, posuďte sami: kategorie LMP1 - 3 jezdci z celkových 18, kategorie LMP2 - 32/75 (to je celých 43% jezdců v této kategorii!!!), kategorie LMGTE Pro - 3/42, kategorie LMGTE Am - 15/48.

Pro všechny nováčky je povinná účast na testovacím dni, který se uskuteční v neděli 4. června. Zde musí povinně absolvovat minimálně 10 kol včetně vjezdu do boxů, vlastního pitstopu a výjezdu zpátky na trať. Této jízdě ale předchází školení na simulátoru schváleném pořadatelem, tedy ACO. Bronzoví jezdci na tomto simulátoru musí projít (vlastně projet) celodenním výcvikem. V něm je kladen důraz nejen na seznámení se s okruhem La Sarthe, ale hlavně na řešení různých nenadálých situací. Ti jezdci, kteří v Le Mans již dříve závodili, si v průběhu simulací připomenou rozmístění stanovišť traťových maršálů, bezpečnostních opatření a specifika noční jízdy. Celý kurz je zaměřený na simulaci závodů a ne na zdokonalení techniky jízdy, což je důležité pro jezdce všech úrovní.

Výjimku z účasti na tomto speciálním testu dostanou jen platinový jezdci a to na zvláštní žádost zaslanou Sportovní komisi ACO. Ta může udělit výjimku pouze v tom případě, že dotyčný jezdec v daném termínu (4. června 2017) soutěží v jiném závodě (např. IMSA v Detroitu). Takový jezdec má povinnost nastoupit ve středu 14. června k volným jízdám a absolvovat v jejich rámci předepsaný počet kol včetně pit stopu.

Co říkají specifické jízdě v noci někteří z letošních Le Mans nováčků? Thomas Laurent, Jackie Chan DC Racing #38: „Nemám z toho žádné obavy. Nejsem ten jezdec, který by se tím stresoval a budu vedle sebe mít Olivera Jarvise, který zde jel již 6x nebo Ho-Pin Tunga se 4 ročníky. Ti mi jistě poradí, jak na to, takže z tohoto pohledu jsem v dobrých rukou. Nikdy jsem sice v noci nejezdil, takže nevím, co od toho mám očekávat, ale jistě to bude intenzivní zážitek. Nemohu se dočkat, až zažiji noční atmosféru v Le Mans - technické přejímky, jezdeckou přehlídku, davy fanoušků...“

Jean Eric Vergne, CEFC Manor TRS Racing #24: „V noci jsem již závodil v F1, ale myslím si, že okruhy v Singapuru nebo v Abu Dhabí jsou něco úplně jiného, než Le Mans. Spíše se to bude podobat testu, který jsem před pár lety absolvoval s Toyotou v Aragonu. Jen sám se sebou dvě hodiny kroužení ve tmě, ale myslím si, že to v Le Mans bude v pohodě (smích). Očekávám, že to letos bude na startu velmi, velmi tvrdé, v LMP2 startuje 25 vozů, úroveň je velmi vysoká, tým je pod velkým tlakem. Bude to mimořádná bitva.“

Stalo se
Testy aut
Toyota Land Cruiser

Toyota Land Cruiser Executive – nová generace legendárního offroadu, překoná Defender?

Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?

Ze světa
Matteo Doretto

Tragédie před startem Polské rally: Ital Matteo Doretto (†21) zemřel při testovací jízdě

Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.

Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?