Nováček, holub, zelenáč, bažant, cyp, mlaďas... tak se v Čechách (ale i na Moravě a ve Slezsku) označují ti, kteří nově nastoupí do nějakého kolektivu. Podobné je to i v motorsportu. Ale stejně, jako je 24 hodin Le Mans výjimečným závodem, tak výjimečně v Le Mans označují své „Rookies“.
V Le Mans se pojem Rookie vztahuje na každého jezdce, který zde nikdy nezávodil, ale díky specifiku tohoto legendárního závodu je stejně pohlíženo i na toho, kdo sice na zdejší trati zanechal svůj gumo-oktanový podpis, ale ten je starší více, jak 5 let. Přesnou definici nalezneme v dodatku 10 Zvláštních předpisů 24 hodin Le Mans. Proto se zde jako na nováčka pohlíží například i na Rubense Barrichella, který má na svém kontě mimo jiné 320 startů v závodech F1 nebo na jeho týmového kolegu Jana Lammerse, který na okruhu La Sarthe pojede již svůj 23 závod (1x zde dokázal i zvítězit). Mezi nováčky se v Le Mans ocitli také trojnásobný šampion WTCC José María López, zkušený závodník Tony Kaanan, který ve Fordu GT #68 nahradí zraněného Sébastiana Bourdaise nebo Jean Eric Vergne mající za sebou zkušenosti z F1. Ti všichni jsou tak v Le Mans postaveni na roveň skutečným mladíčkům, jako je Yuji Kunimoto nebo Thomas Lauren. Toto opatření se týká celkem početné skupiny jezdců, posuďte sami: kategorie LMP1 - 3 jezdci z celkových 18, kategorie LMP2 - 32/75 (to je celých 43% jezdců v této kategorii!!!), kategorie LMGTE Pro - 3/42, kategorie LMGTE Am - 15/48.
Pro všechny nováčky je povinná účast na testovacím dni, který se uskuteční v neděli 4. června. Zde musí povinně absolvovat minimálně 10 kol včetně vjezdu do boxů, vlastního pitstopu a výjezdu zpátky na trať. Této jízdě ale předchází školení na simulátoru schváleném pořadatelem, tedy ACO. Bronzoví jezdci na tomto simulátoru musí projít (vlastně projet) celodenním výcvikem. V něm je kladen důraz nejen na seznámení se s okruhem La Sarthe, ale hlavně na řešení různých nenadálých situací. Ti jezdci, kteří v Le Mans již dříve závodili, si v průběhu simulací připomenou rozmístění stanovišť traťových maršálů, bezpečnostních opatření a specifika noční jízdy. Celý kurz je zaměřený na simulaci závodů a ne na zdokonalení techniky jízdy, což je důležité pro jezdce všech úrovní.
Výjimku z účasti na tomto speciálním testu dostanou jen platinový jezdci a to na zvláštní žádost zaslanou Sportovní komisi ACO. Ta může udělit výjimku pouze v tom případě, že dotyčný jezdec v daném termínu (4. června 2017) soutěží v jiném závodě (např. IMSA v Detroitu). Takový jezdec má povinnost nastoupit ve středu 14. června k volným jízdám a absolvovat v jejich rámci předepsaný počet kol včetně pit stopu.
Co říkají specifické jízdě v noci někteří z letošních Le Mans nováčků? Thomas Laurent, Jackie Chan DC Racing #38: „Nemám z toho žádné obavy. Nejsem ten jezdec, který by se tím stresoval a budu vedle sebe mít Olivera Jarvise, který zde jel již 6x nebo Ho-Pin Tunga se 4 ročníky. Ti mi jistě poradí, jak na to, takže z tohoto pohledu jsem v dobrých rukou. Nikdy jsem sice v noci nejezdil, takže nevím, co od toho mám očekávat, ale jistě to bude intenzivní zážitek. Nemohu se dočkat, až zažiji noční atmosféru v Le Mans - technické přejímky, jezdeckou přehlídku, davy fanoušků...“
Jean Eric Vergne, CEFC Manor TRS Racing #24: „V noci jsem již závodil v F1, ale myslím si, že okruhy v Singapuru nebo v Abu Dhabí jsou něco úplně jiného, než Le Mans. Spíše se to bude podobat testu, který jsem před pár lety absolvoval s Toyotou v Aragonu. Jen sám se sebou dvě hodiny kroužení ve tmě, ale myslím si, že to v Le Mans bude v pohodě (smích). Očekávám, že to letos bude na startu velmi, velmi tvrdé, v LMP2 startuje 25 vozů, úroveň je velmi vysoká, tým je pod velkým tlakem. Bude to mimořádná bitva.“
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.