LE MANS: Kdo je v Le Mans za holuba?

Kouzlo Le Mans je nezaměnitelné
Kouzlo Le Mans je nezaměnitelné, foto: Toyota Motorsport GmbH
iMotorSport.cz 1. června 2017 15:30
Sdílej:

Nováček, holub, zelenáč, bažant, cyp, mlaďas... tak se v Čechách (ale i na Moravě a ve Slezsku) označují ti, kteří nově nastoupí do nějakého kolektivu. Podobné je to i v motorsportu. Ale stejně, jako je 24 hodin Le Mans výjimečným závodem, tak výjimečně v Le Mans označují své „Rookies“.

V Le Mans se pojem Rookie vztahuje na každého jezdce, který zde nikdy nezávodil, ale díky specifiku tohoto legendárního závodu je stejně pohlíženo i na toho, kdo sice na zdejší trati zanechal svůj gumo-oktanový podpis, ale ten je starší více, jak 5 let. Přesnou definici nalezneme v dodatku 10 Zvláštních předpisů 24 hodin Le Mans. Proto se zde jako na nováčka pohlíží například i na Rubense Barrichella, který má na svém kontě mimo jiné 320 startů v závodech F1 nebo na jeho týmového kolegu Jana Lammerse, který na okruhu La Sarthe pojede již svůj 23 závod (1x zde dokázal i zvítězit). Mezi nováčky se v Le Mans ocitli také trojnásobný šampion WTCC José María López, zkušený závodník Tony Kaanan, který ve Fordu GT #68 nahradí zraněného Sébastiana Bourdaise nebo Jean Eric Vergne mající za sebou zkušenosti z F1. Ti všichni jsou tak v Le Mans postaveni na roveň skutečným mladíčkům, jako je Yuji Kunimoto nebo Thomas Lauren. Toto opatření se týká celkem početné skupiny jezdců, posuďte sami: kategorie LMP1 - 3 jezdci z celkových 18, kategorie LMP2 - 32/75 (to je celých 43% jezdců v této kategorii!!!), kategorie LMGTE Pro - 3/42, kategorie LMGTE Am - 15/48.

Pro všechny nováčky je povinná účast na testovacím dni, který se uskuteční v neděli 4. června. Zde musí povinně absolvovat minimálně 10 kol včetně vjezdu do boxů, vlastního pitstopu a výjezdu zpátky na trať. Této jízdě ale předchází školení na simulátoru schváleném pořadatelem, tedy ACO. Bronzoví jezdci na tomto simulátoru musí projít (vlastně projet) celodenním výcvikem. V něm je kladen důraz nejen na seznámení se s okruhem La Sarthe, ale hlavně na řešení různých nenadálých situací. Ti jezdci, kteří v Le Mans již dříve závodili, si v průběhu simulací připomenou rozmístění stanovišť traťových maršálů, bezpečnostních opatření a specifika noční jízdy. Celý kurz je zaměřený na simulaci závodů a ne na zdokonalení techniky jízdy, což je důležité pro jezdce všech úrovní.

Výjimku z účasti na tomto speciálním testu dostanou jen platinový jezdci a to na zvláštní žádost zaslanou Sportovní komisi ACO. Ta může udělit výjimku pouze v tom případě, že dotyčný jezdec v daném termínu (4. června 2017) soutěží v jiném závodě (např. IMSA v Detroitu). Takový jezdec má povinnost nastoupit ve středu 14. června k volným jízdám a absolvovat v jejich rámci předepsaný počet kol včetně pit stopu.

Co říkají specifické jízdě v noci někteří z letošních Le Mans nováčků? Thomas Laurent, Jackie Chan DC Racing #38: „Nemám z toho žádné obavy. Nejsem ten jezdec, který by se tím stresoval a budu vedle sebe mít Olivera Jarvise, který zde jel již 6x nebo Ho-Pin Tunga se 4 ročníky. Ti mi jistě poradí, jak na to, takže z tohoto pohledu jsem v dobrých rukou. Nikdy jsem sice v noci nejezdil, takže nevím, co od toho mám očekávat, ale jistě to bude intenzivní zážitek. Nemohu se dočkat, až zažiji noční atmosféru v Le Mans - technické přejímky, jezdeckou přehlídku, davy fanoušků...“

Jean Eric Vergne, CEFC Manor TRS Racing #24: „V noci jsem již závodil v F1, ale myslím si, že okruhy v Singapuru nebo v Abu Dhabí jsou něco úplně jiného, než Le Mans. Spíše se to bude podobat testu, který jsem před pár lety absolvoval s Toyotou v Aragonu. Jen sám se sebou dvě hodiny kroužení ve tmě, ale myslím si, že to v Le Mans bude v pohodě (smích). Očekávám, že to letos bude na startu velmi, velmi tvrdé, v LMP2 startuje 25 vozů, úroveň je velmi vysoká, tým je pod velkým tlakem. Bude to mimořádná bitva.“

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.