Takuma Sato vyhrál dramatických 500 mil v Indianapolisu

Sato, Takuma
Sato, Takuma, foto: IndyCar Media
iMotorSport.cz 28. května 2017 22:48
Sdílej:

Nejstarší, nejsledovanější a nejslavnější závod série IndyCar se stal kořistí Takuma Saty. Japonský závodník za sebou udržel dotírajícího Helia Castronevese a odepřel mu rekordní čtvrté prvenství ve Staré cihelně.

Text: Aleš Sirný

Závod protkala řada žlutých fází včetně jedné červené po velké havárii Jaye Howarda a Scotta Dixona, jenž se po dlouhém letu vzduchem zastavil až o hrazení na vnitřní straně dráhy. Vítěz kvalifikace naštěstí z totálně zdemolovaného monopostu vystoupil po svých.

Tři čtvrtiny závodu udávaly tempo jezdci týmu Michaela Andrettiho. Na špici se nejčastěji střídali loňský vítěz Alexander Rossi, šampion Indy 500 z roku 2014 Ryan Hunter-Reay a nováček Fernando Alonso. V popředí byl po celý závod i Takuma Sato. Potíž byla v tom, že všechny poháněly poruchové motory Honda.

Už v průběhu tréninků se u téměř deseti agregátů objevila porucha a sérii nešťastných odstoupení v závodě zahájil jeden z favoritů Hunter-Reay. Američan byl jedním z mála, kteří měl reálnou šanci na vítězství, ale kouř z motoru mu dal jasnou stopku. Krátce po něm se z třetího místa poroučel Charlie Kimball – taktéž s Hondou. Třetí motor Honda, jenž nevydržel plných 500 mil, byl ironicky za zády Fernanda Alonsa. Dvojnásobný šampion formule 1, který dal přednost Indianapolisu před Monte Carlem, se v průběhu závodu několikrát ocitl na čele a nebál se odvážných předjížděcích manévru po vnější stopě. V závěrečné části se pohyboval v druhé pětce a takový výsledek by byl pro nováčka velký úspěch.

Nejlepším nováčkem byl nakonec Ed Jones, který dojel na třetím místě s odstupem půl sekundy za vítězným Satem. Helio Castroneves se na krátko propracoval do čela, ale necelých pět kol před cílem ho pokořil Takuma Sato a vedení si udržel až k šachovnicovému praporku. Vděčit za to mohl vyššímu výkonu Hondy oproti Chevroletu v monopostu Helia Castronevese. Trojnásobný vítěz Indy 500 tak mohl jen přihlížet, jak si Sato míří pro historicky první vítězství v Indianapolisu a další týmový úspěch pro Michaela Andrettiho, jenž je dodnes považován za nejlepšího pilota, který v Indy nikdy nevyhrál.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.