Americký motoristický podnik Indianapolis 500 formulové série IndyCar je na první pohled obyčejným závodem, na nějž zkrátka chodí víc lidí než obvykle, je o něj větší mediální zájem a startuje v něm daleko více monopostů. Jenže Indianapolis 500 je ledovcem, který svůj skutečný význam a historický odkaz skrývá. Jeho ohromnou sílu pochopíte ve chvíli, kdy nahlédnete pod hladinu.
Text: Aleš Sirný
Své první Indy 500 od zelené vlajky po šachovnicový praporek jsem viděl v roce 2005. Tehdy závodu dominoval nezapomenutelný Dan Wheldon a na mě celý podnik zanechal dojem nepochopitelného megalomanství. Měl jsem rok na to, abych pochopil, co Indianapolis opravdu znamená, proč Al Unser Jr. po svém vítězství v roce 1992 tak procítěně prohlásil „You just don´t know, what Indy means“ (překl. red.: zkrátka nevíte, co (pro mě) Indy znamená.)
Uplynulo dvanáct měsíců a s přispěním knih, dokumentárních filmů a záznamů předchozích ročníků jsem konečně dosáhl zasvěcení a pochopil. Nemusí to potkat každého, ale pokud se tak stane, dopadnete jako já. Každý rok, poslední květnovou neděli, vám nikdo nevezme. Bude to vaše podvečerní neděle. Pro mě už dvanáctá v řadě.
Vítězové uplynulých sto ročníků se nesmazatelně zapisují do paměti příznivců Indy 500 – a samozřejmě na trofej Borg-Warner, kde má svou podobiznu 70 jezdců. Na světě ale existují jen tři muži, kteří se mohou pyšnit čtyřmi profily na trofeji v hodnotě 3,5 milionu dolarů. Jsou to legendární neurvalec A.J. Foyt, tichý Al Unser a precizní Ricky Mears.
Fakt, že letos se letos koná již 101. ročník Indy 500, a za tu dobu čtyřikrát zaparkovali v Aleji vítězů jen tři muži, podtrhuje vzácnou skutečnost – v Indianapolisu může vyhrát kdokoliv, dokonce i nováček. Ovšem zopakovat prvenství je už nad sílu a schopnosti některých startujících.
Loni si hned při premiéře dokroužil k láhvi mléka a vavřínovému věnci Alexander Rossi. Domácí miláček, jenž se zastavil na prahu formule 1 a dál nedošel, ačkoliv všichni opakovaně upozorňují, jak nutné je mít v F1 Američana. Rossi místo toho našel útočiště v IndyCar a tuto neděli bude startovat z první řady.
Letos se s čtyřkilometrovým oválem a čtyřmi zatáčkami symbolicky popasují čtyři nováčci. Z nich na míle daleko vyčnívá dvojnásobný šampion formule 1 Fernando Alonso. Španěl, jenž nešetří kritikou ve vztahové mizérii McLaren-Honda na závodech grand prix, v Indianapolisu doslova září. Honda je jedním z dodavatelů motorů a oproti konkurenčnímu Chevroletu měla v trénincích a kvalifikacích viditelnou výkonnostní převahu. Pro Alonsa je poprvé za tři roky výhoda, že na kombinéze nosí velké písmeno H. Alonso má reálnou šanci vyhrát, startuje ze druhé řady a nebyl by prvním nováčkem, který by upil ze sklenice mléka. Na roštu však bude řada velkých favoritů, kteří znají recept na úspěch v Indianapolisu. Scott Dixon vyhrál kvalifikaci a vedle něj se do první řady postaví na oválech vždy rychlý Ed Carpenter a loňský vítěz Alexander Rossi. Celkově se na startu sejde sedm šampionů Indy 500 a největší šanci vstoupit do privilegovaného klubu čtyřnásobných vítězů má již od roku 2009 Helio Castroneves. Důležité je, aby ustál prvních 150 kol. Rozhodovat se bude až ve zbývajících klíčových padesáti kolech. Pokud budeme mít štěstí, bude se rozhodovat v posledním kole nebo v poslední zatáčce. Případně v posledních metrech. Všechny tyto scénáře jsme v Indianapolisu již viděli a 28. května na televizní stanici Nova Sport 1 od 17:45 možná znovu uvidíme, s komentářem Michala Berana a Martina Straky.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.