Americký motoristický podnik Indianapolis 500 formulové série IndyCar je na první pohled obyčejným závodem, na nějž zkrátka chodí víc lidí než obvykle, je o něj větší mediální zájem a startuje v něm daleko více monopostů. Jenže Indianapolis 500 je ledovcem, který svůj skutečný význam a historický odkaz skrývá. Jeho ohromnou sílu pochopíte ve chvíli, kdy nahlédnete pod hladinu.
Text: Aleš Sirný
Své první Indy 500 od zelené vlajky po šachovnicový praporek jsem viděl v roce 2005. Tehdy závodu dominoval nezapomenutelný Dan Wheldon a na mě celý podnik zanechal dojem nepochopitelného megalomanství. Měl jsem rok na to, abych pochopil, co Indianapolis opravdu znamená, proč Al Unser Jr. po svém vítězství v roce 1992 tak procítěně prohlásil „You just don´t know, what Indy means“ (překl. red.: zkrátka nevíte, co (pro mě) Indy znamená.)
Uplynulo dvanáct měsíců a s přispěním knih, dokumentárních filmů a záznamů předchozích ročníků jsem konečně dosáhl zasvěcení a pochopil. Nemusí to potkat každého, ale pokud se tak stane, dopadnete jako já. Každý rok, poslední květnovou neděli, vám nikdo nevezme. Bude to vaše podvečerní neděle. Pro mě už dvanáctá v řadě.
Vítězové uplynulých sto ročníků se nesmazatelně zapisují do paměti příznivců Indy 500 – a samozřejmě na trofej Borg-Warner, kde má svou podobiznu 70 jezdců. Na světě ale existují jen tři muži, kteří se mohou pyšnit čtyřmi profily na trofeji v hodnotě 3,5 milionu dolarů. Jsou to legendární neurvalec A.J. Foyt, tichý Al Unser a precizní Ricky Mears.
Fakt, že letos se letos koná již 101. ročník Indy 500, a za tu dobu čtyřikrát zaparkovali v Aleji vítězů jen tři muži, podtrhuje vzácnou skutečnost – v Indianapolisu může vyhrát kdokoliv, dokonce i nováček. Ovšem zopakovat prvenství je už nad sílu a schopnosti některých startujících.
Loni si hned při premiéře dokroužil k láhvi mléka a vavřínovému věnci Alexander Rossi. Domácí miláček, jenž se zastavil na prahu formule 1 a dál nedošel, ačkoliv všichni opakovaně upozorňují, jak nutné je mít v F1 Američana. Rossi místo toho našel útočiště v IndyCar a tuto neděli bude startovat z první řady.
Letos se s čtyřkilometrovým oválem a čtyřmi zatáčkami symbolicky popasují čtyři nováčci. Z nich na míle daleko vyčnívá dvojnásobný šampion formule 1 Fernando Alonso. Španěl, jenž nešetří kritikou ve vztahové mizérii McLaren-Honda na závodech grand prix, v Indianapolisu doslova září. Honda je jedním z dodavatelů motorů a oproti konkurenčnímu Chevroletu měla v trénincích a kvalifikacích viditelnou výkonnostní převahu. Pro Alonsa je poprvé za tři roky výhoda, že na kombinéze nosí velké písmeno H. Alonso má reálnou šanci vyhrát, startuje ze druhé řady a nebyl by prvním nováčkem, který by upil ze sklenice mléka. Na roštu však bude řada velkých favoritů, kteří znají recept na úspěch v Indianapolisu. Scott Dixon vyhrál kvalifikaci a vedle něj se do první řady postaví na oválech vždy rychlý Ed Carpenter a loňský vítěz Alexander Rossi. Celkově se na startu sejde sedm šampionů Indy 500 a největší šanci vstoupit do privilegovaného klubu čtyřnásobných vítězů má již od roku 2009 Helio Castroneves. Důležité je, aby ustál prvních 150 kol. Rozhodovat se bude až ve zbývajících klíčových padesáti kolech. Pokud budeme mít štěstí, bude se rozhodovat v posledním kole nebo v poslední zatáčce. Případně v posledních metrech. Všechny tyto scénáře jsme v Indianapolisu již viděli a 28. května na televizní stanici Nova Sport 1 od 17:45 možná znovu uvidíme, s komentářem Michala Berana a Martina Straky.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.