Americký motoristický podnik Indianapolis 500 formulové série IndyCar je na první pohled obyčejným závodem, na nějž zkrátka chodí víc lidí než obvykle, je o něj větší mediální zájem a startuje v něm daleko více monopostů. Jenže Indianapolis 500 je ledovcem, který svůj skutečný význam a historický odkaz skrývá. Jeho ohromnou sílu pochopíte ve chvíli, kdy nahlédnete pod hladinu.
Text: Aleš Sirný
Své první Indy 500 od zelené vlajky po šachovnicový praporek jsem viděl v roce 2005. Tehdy závodu dominoval nezapomenutelný Dan Wheldon a na mě celý podnik zanechal dojem nepochopitelného megalomanství. Měl jsem rok na to, abych pochopil, co Indianapolis opravdu znamená, proč Al Unser Jr. po svém vítězství v roce 1992 tak procítěně prohlásil „You just don´t know, what Indy means“ (překl. red.: zkrátka nevíte, co (pro mě) Indy znamená.)
Uplynulo dvanáct měsíců a s přispěním knih, dokumentárních filmů a záznamů předchozích ročníků jsem konečně dosáhl zasvěcení a pochopil. Nemusí to potkat každého, ale pokud se tak stane, dopadnete jako já. Každý rok, poslední květnovou neděli, vám nikdo nevezme. Bude to vaše podvečerní neděle. Pro mě už dvanáctá v řadě.
Vítězové uplynulých sto ročníků se nesmazatelně zapisují do paměti příznivců Indy 500 – a samozřejmě na trofej Borg-Warner, kde má svou podobiznu 70 jezdců. Na světě ale existují jen tři muži, kteří se mohou pyšnit čtyřmi profily na trofeji v hodnotě 3,5 milionu dolarů. Jsou to legendární neurvalec A.J. Foyt, tichý Al Unser a precizní Ricky Mears.
Fakt, že letos se letos koná již 101. ročník Indy 500, a za tu dobu čtyřikrát zaparkovali v Aleji vítězů jen tři muži, podtrhuje vzácnou skutečnost – v Indianapolisu může vyhrát kdokoliv, dokonce i nováček. Ovšem zopakovat prvenství je už nad sílu a schopnosti některých startujících.
Loni si hned při premiéře dokroužil k láhvi mléka a vavřínovému věnci Alexander Rossi. Domácí miláček, jenž se zastavil na prahu formule 1 a dál nedošel, ačkoliv všichni opakovaně upozorňují, jak nutné je mít v F1 Američana. Rossi místo toho našel útočiště v IndyCar a tuto neděli bude startovat z první řady.
Letos se s čtyřkilometrovým oválem a čtyřmi zatáčkami symbolicky popasují čtyři nováčci. Z nich na míle daleko vyčnívá dvojnásobný šampion formule 1 Fernando Alonso. Španěl, jenž nešetří kritikou ve vztahové mizérii McLaren-Honda na závodech grand prix, v Indianapolisu doslova září. Honda je jedním z dodavatelů motorů a oproti konkurenčnímu Chevroletu měla v trénincích a kvalifikacích viditelnou výkonnostní převahu. Pro Alonsa je poprvé za tři roky výhoda, že na kombinéze nosí velké písmeno H. Alonso má reálnou šanci vyhrát, startuje ze druhé řady a nebyl by prvním nováčkem, který by upil ze sklenice mléka. Na roštu však bude řada velkých favoritů, kteří znají recept na úspěch v Indianapolisu. Scott Dixon vyhrál kvalifikaci a vedle něj se do první řady postaví na oválech vždy rychlý Ed Carpenter a loňský vítěz Alexander Rossi. Celkově se na startu sejde sedm šampionů Indy 500 a největší šanci vstoupit do privilegovaného klubu čtyřnásobných vítězů má již od roku 2009 Helio Castroneves. Důležité je, aby ustál prvních 150 kol. Rozhodovat se bude až ve zbývajících klíčových padesáti kolech. Pokud budeme mít štěstí, bude se rozhodovat v posledním kole nebo v poslední zatáčce. Případně v posledních metrech. Všechny tyto scénáře jsme v Indianapolisu již viděli a 28. května na televizní stanici Nova Sport 1 od 17:45 možná znovu uvidíme, s komentářem Michala Berana a Martina Straky.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.