Do sezony 2017 vstoupilo ve Španělsku mistrovství Formule GP3 a víkend představil dva nové populární vítěze: Japonce Fukuzumiho a Inda Mainiho.
Text a foto: Roman Klemm
K prvnímu podniku šampionátu GP3 v Barceloně se sešlo 19 účastníků. O přílivu nových tváří svědčila především skutečnost, že pole obsahovalo jen jediného pilota (Jacka Aitkena), který v této třídě už někdy vyhrál závod.
SobotaPři prvních pokusech o rychlý čas v kvalifikaci se v sobotu dopoledne prosadil slibný nováček Dorian Boccolacci (Trident) z Francie. Jen desetinku za ním ovšem čekal na další šanci Japonec Fukuzumi, jenž v GP3 absolvuje svou druhou sezonu za tým ART.
V závěrečné fázi kvalifikační session na špičku zaútočil nejprve další nováček, Leonardo Pulcini a zajel druhý čas. V zápětí ale všechny překonal junior Mercedesu George Russell (ART). Na trati ovšem ještě byli Russelovi týmoví kolegové Aitken a Fukuzumi. A těm měla nakonec patřit první startovní řada: Zkušený Jack Aitken zlepšil Russelův čas a Fukuzumi se zařadil hned za něj, zatímco Boccolacci zachránil alespoň třetí pozici. Nejlepší desítku doplnili Russell, Pulcini, Maini, Alesi, Lorandi, Siebert a Hubert, přičemž musel syn Jeana Alesiho počítat s dodatečným trestem za blokování soupeře. Jediné děvče v poli, kterým je i letos Tatiana Calderon, se kvalifikovalo jen jako předposlední, spokojen nemohl být ani junior Red Bullu Niko Kari (Arden) na 11. pozici. Giuliano Alesi skutečně obdržel penalizaci tří startovních míst a i Kari směl do závodu vyrazit jen z boxové uličky.
To ovšem nesmělo Aitkena s Fukuzumim v první startovní řadě zajímat. Na první zhasnutí červených světel sezony 2017 reagoval v sobotu odpoledne nejlépe junior Hondy Nirei Fukuzumi a po lehké strkanici v první zatáčce se za ním seřadili Aitken, Pulcini, Boccolacci, Maini, Lorandi a šampion italské F4, Siebert.
20letý Japonec v průběhu závodu dokázal, do jaké míry mu minulá sezona v Evropě pomohla dozrát: Týmový kolega Aitken sice nikdy nezmizel z jeho zpětných zrcátek, soustředěnou jízdou mu ale Fukuzumi nedal možnost k útoku a zaslouženě vyhrál. Mezi první gratulanty patřila i hvězda F2 a úřadující mistr GP3, Charles Leclerc
Ani zavedení DRS nedokázalo vymazat příliš velkou aerodynamickou choulostivost monopostu Dallara-GP3, za lídry z týmu ART se přesto vyvinul pěkný souboj o třetí pozici. V poslední třetině závodu se dokonce bojovalo o druhé místo, protože juniora Renaultu Aitkena zastavil defekt. Z tohoto boje vyšel vítězně nejlepší nováček Leonardo Pulcini (Arden) před Alessio Lorandim, který do GP3 postoupil z Formule 3. Výborný výsledek mistrovské stáje ART doplnili Russell a Hubert na pozicích 4 a 5. Boccolacci, který koncem závodu výrazně ztrácel na rychlosti, zachránil 6. místo před Meinim, Hymanem, Ferruccim a Siebertem. Tatiana Calderon dojela 14.
Výsledek sobotního závodu GP3 v Barceloně:1. Nirei Fukuzumi, ART2. Leonardo Pulcini, Arden3. Alessio Lorandi, Jenzer4. George Russell, ART5. Antoine Hubert, ART6. Dorian Boccolacci, Trident7. Arjun Maini, Jenzer8. Raoul Hyman, Campos9. Santino Ferrucci, DAMS 10. Marcos Siebert, Campos
Neděle
Nedělní výhodu nejlepšího startovního místa měl osmý sobotního závodu, Raoul Hyman. 21letý Jihoafričan z týmu Campos ovšem nepředvedl za relativně chladného rána nejlepší start a v první kombinaci zatáček se před něj vtěsnali Ind Arjun Maini (Jenzer) a Dorian Boccolacci (Trident).
Od 5. kola musel 19letý Maini vynaložit všechny své defenzivní schopnosti. Boccolacci začal atakovat a vozy týmů Jenzer a Tridentu strávily dvě kola bok po boku! Ind, který na svém voze hrdě prezentuje nálepky svého nového spoluzaměstnavatele, týmu Haas-F1, nátlak soupeře odvrátil, zatímco se na Boccolacciho začali tlačit Antoine Hubert (ART) s Hymanem.
Po polovině sprintu na sedmnáct kol měl chráněnec Karuna Chandhoka na čele polštář dvou sekund na Boccolacciho. Ital měl těsně za sebou Huberta a sekundu za nimi se o čtvrté místo přetahovali Hyman s Lorandim. S odstupem další sekundy se duelovali Russell se sobotním vítězem Fukuzumim.
Pilot týmu Jenzer, Arjun Maini si ve druhé části podniku již nenechal vedení a vítězství vzít. Zaznamenal tak první triumf švýcarské stáje od roku 2012. Dobrý výsledek Jenzera doplnil kolega Lorandi, který dojel za Boccolaccim třetí. Další body inkasovala silná trojice ARTu, Hubert, Russell a Fukuzumi. Hyman dokázal ze své pole-position vytěžit jen sedmé místo před Američanem Ferrucci, jenž v duelu „vývojářů Haasu-F1“ v Barceloně jasně podlehl Mainumu. Gratulovat přišel do parcu-fermé i sportovní ředitel Haasu, Guenter Steiner. Když pak zazněla indická hymna, ztratil sympatický Maini na čas svůj věčný úsměv a chvilku si zabrečel...
Tatiana Calderon závod nedokončila, Giuliano Alesi dojel těsně za bodovanými místy jako 11.
GP3 má před sebou delší přestávku: Druhý podnik šampionátu se bude konat až v rámci rakouské Velké ceny v červnu.
Výsledek nedělního sprintu GP3 v Barceloně:1. Arjun Maini, Jenzer2. Dorian Boccolacci, Trident3. Alessio Lorandi, Jenzer4. Antoine Hubert, ART5. George Russell, ART6. Nirei Fukuzumi, ART7. Raoul Hyman, Campos8. Santino Ferrucci, DAMS9. Kevin Joerg, Trident10. Julien Falchiero, Campos
Špička celkového hodnocení po dvou závodech:1. Nirei Fukuzumi 29 b.2. Alessio Lorandi 25 b.3. Arjun Maini 21 b.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?