Do sezony 2017 vstoupilo ve Španělsku mistrovství Formule GP3 a víkend představil dva nové populární vítěze: Japonce Fukuzumiho a Inda Mainiho.
Text a foto: Roman Klemm
K prvnímu podniku šampionátu GP3 v Barceloně se sešlo 19 účastníků. O přílivu nových tváří svědčila především skutečnost, že pole obsahovalo jen jediného pilota (Jacka Aitkena), který v této třídě už někdy vyhrál závod.
SobotaPři prvních pokusech o rychlý čas v kvalifikaci se v sobotu dopoledne prosadil slibný nováček Dorian Boccolacci (Trident) z Francie. Jen desetinku za ním ovšem čekal na další šanci Japonec Fukuzumi, jenž v GP3 absolvuje svou druhou sezonu za tým ART.
V závěrečné fázi kvalifikační session na špičku zaútočil nejprve další nováček, Leonardo Pulcini a zajel druhý čas. V zápětí ale všechny překonal junior Mercedesu George Russell (ART). Na trati ovšem ještě byli Russelovi týmoví kolegové Aitken a Fukuzumi. A těm měla nakonec patřit první startovní řada: Zkušený Jack Aitken zlepšil Russelův čas a Fukuzumi se zařadil hned za něj, zatímco Boccolacci zachránil alespoň třetí pozici. Nejlepší desítku doplnili Russell, Pulcini, Maini, Alesi, Lorandi, Siebert a Hubert, přičemž musel syn Jeana Alesiho počítat s dodatečným trestem za blokování soupeře. Jediné děvče v poli, kterým je i letos Tatiana Calderon, se kvalifikovalo jen jako předposlední, spokojen nemohl být ani junior Red Bullu Niko Kari (Arden) na 11. pozici. Giuliano Alesi skutečně obdržel penalizaci tří startovních míst a i Kari směl do závodu vyrazit jen z boxové uličky.
To ovšem nesmělo Aitkena s Fukuzumim v první startovní řadě zajímat. Na první zhasnutí červených světel sezony 2017 reagoval v sobotu odpoledne nejlépe junior Hondy Nirei Fukuzumi a po lehké strkanici v první zatáčce se za ním seřadili Aitken, Pulcini, Boccolacci, Maini, Lorandi a šampion italské F4, Siebert.
20letý Japonec v průběhu závodu dokázal, do jaké míry mu minulá sezona v Evropě pomohla dozrát: Týmový kolega Aitken sice nikdy nezmizel z jeho zpětných zrcátek, soustředěnou jízdou mu ale Fukuzumi nedal možnost k útoku a zaslouženě vyhrál. Mezi první gratulanty patřila i hvězda F2 a úřadující mistr GP3, Charles Leclerc
Ani zavedení DRS nedokázalo vymazat příliš velkou aerodynamickou choulostivost monopostu Dallara-GP3, za lídry z týmu ART se přesto vyvinul pěkný souboj o třetí pozici. V poslední třetině závodu se dokonce bojovalo o druhé místo, protože juniora Renaultu Aitkena zastavil defekt. Z tohoto boje vyšel vítězně nejlepší nováček Leonardo Pulcini (Arden) před Alessio Lorandim, který do GP3 postoupil z Formule 3. Výborný výsledek mistrovské stáje ART doplnili Russell a Hubert na pozicích 4 a 5. Boccolacci, který koncem závodu výrazně ztrácel na rychlosti, zachránil 6. místo před Meinim, Hymanem, Ferruccim a Siebertem. Tatiana Calderon dojela 14.
Výsledek sobotního závodu GP3 v Barceloně:1. Nirei Fukuzumi, ART2. Leonardo Pulcini, Arden3. Alessio Lorandi, Jenzer4. George Russell, ART5. Antoine Hubert, ART6. Dorian Boccolacci, Trident7. Arjun Maini, Jenzer8. Raoul Hyman, Campos9. Santino Ferrucci, DAMS 10. Marcos Siebert, Campos
Neděle
Nedělní výhodu nejlepšího startovního místa měl osmý sobotního závodu, Raoul Hyman. 21letý Jihoafričan z týmu Campos ovšem nepředvedl za relativně chladného rána nejlepší start a v první kombinaci zatáček se před něj vtěsnali Ind Arjun Maini (Jenzer) a Dorian Boccolacci (Trident).
Od 5. kola musel 19letý Maini vynaložit všechny své defenzivní schopnosti. Boccolacci začal atakovat a vozy týmů Jenzer a Tridentu strávily dvě kola bok po boku! Ind, který na svém voze hrdě prezentuje nálepky svého nového spoluzaměstnavatele, týmu Haas-F1, nátlak soupeře odvrátil, zatímco se na Boccolacciho začali tlačit Antoine Hubert (ART) s Hymanem.
Po polovině sprintu na sedmnáct kol měl chráněnec Karuna Chandhoka na čele polštář dvou sekund na Boccolacciho. Ital měl těsně za sebou Huberta a sekundu za nimi se o čtvrté místo přetahovali Hyman s Lorandim. S odstupem další sekundy se duelovali Russell se sobotním vítězem Fukuzumim.
Pilot týmu Jenzer, Arjun Maini si ve druhé části podniku již nenechal vedení a vítězství vzít. Zaznamenal tak první triumf švýcarské stáje od roku 2012. Dobrý výsledek Jenzera doplnil kolega Lorandi, který dojel za Boccolaccim třetí. Další body inkasovala silná trojice ARTu, Hubert, Russell a Fukuzumi. Hyman dokázal ze své pole-position vytěžit jen sedmé místo před Američanem Ferrucci, jenž v duelu „vývojářů Haasu-F1“ v Barceloně jasně podlehl Mainumu. Gratulovat přišel do parcu-fermé i sportovní ředitel Haasu, Guenter Steiner. Když pak zazněla indická hymna, ztratil sympatický Maini na čas svůj věčný úsměv a chvilku si zabrečel...
Tatiana Calderon závod nedokončila, Giuliano Alesi dojel těsně za bodovanými místy jako 11.
GP3 má před sebou delší přestávku: Druhý podnik šampionátu se bude konat až v rámci rakouské Velké ceny v červnu.
Výsledek nedělního sprintu GP3 v Barceloně:1. Arjun Maini, Jenzer2. Dorian Boccolacci, Trident3. Alessio Lorandi, Jenzer4. Antoine Hubert, ART5. George Russell, ART6. Nirei Fukuzumi, ART7. Raoul Hyman, Campos8. Santino Ferrucci, DAMS9. Kevin Joerg, Trident10. Julien Falchiero, Campos
Špička celkového hodnocení po dvou závodech:1. Nirei Fukuzumi 29 b.2. Alessio Lorandi 25 b.3. Arjun Maini 21 b.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.