Do sezony 2017 vstoupilo ve Španělsku mistrovství Formule GP3 a víkend představil dva nové populární vítěze: Japonce Fukuzumiho a Inda Mainiho.
Text a foto: Roman Klemm
K prvnímu podniku šampionátu GP3 v Barceloně se sešlo 19 účastníků. O přílivu nových tváří svědčila především skutečnost, že pole obsahovalo jen jediného pilota (Jacka Aitkena), který v této třídě už někdy vyhrál závod.
SobotaPři prvních pokusech o rychlý čas v kvalifikaci se v sobotu dopoledne prosadil slibný nováček Dorian Boccolacci (Trident) z Francie. Jen desetinku za ním ovšem čekal na další šanci Japonec Fukuzumi, jenž v GP3 absolvuje svou druhou sezonu za tým ART.
V závěrečné fázi kvalifikační session na špičku zaútočil nejprve další nováček, Leonardo Pulcini a zajel druhý čas. V zápětí ale všechny překonal junior Mercedesu George Russell (ART). Na trati ovšem ještě byli Russelovi týmoví kolegové Aitken a Fukuzumi. A těm měla nakonec patřit první startovní řada: Zkušený Jack Aitken zlepšil Russelův čas a Fukuzumi se zařadil hned za něj, zatímco Boccolacci zachránil alespoň třetí pozici. Nejlepší desítku doplnili Russell, Pulcini, Maini, Alesi, Lorandi, Siebert a Hubert, přičemž musel syn Jeana Alesiho počítat s dodatečným trestem za blokování soupeře. Jediné děvče v poli, kterým je i letos Tatiana Calderon, se kvalifikovalo jen jako předposlední, spokojen nemohl být ani junior Red Bullu Niko Kari (Arden) na 11. pozici. Giuliano Alesi skutečně obdržel penalizaci tří startovních míst a i Kari směl do závodu vyrazit jen z boxové uličky.
To ovšem nesmělo Aitkena s Fukuzumim v první startovní řadě zajímat. Na první zhasnutí červených světel sezony 2017 reagoval v sobotu odpoledne nejlépe junior Hondy Nirei Fukuzumi a po lehké strkanici v první zatáčce se za ním seřadili Aitken, Pulcini, Boccolacci, Maini, Lorandi a šampion italské F4, Siebert.
20letý Japonec v průběhu závodu dokázal, do jaké míry mu minulá sezona v Evropě pomohla dozrát: Týmový kolega Aitken sice nikdy nezmizel z jeho zpětných zrcátek, soustředěnou jízdou mu ale Fukuzumi nedal možnost k útoku a zaslouženě vyhrál. Mezi první gratulanty patřila i hvězda F2 a úřadující mistr GP3, Charles Leclerc
Ani zavedení DRS nedokázalo vymazat příliš velkou aerodynamickou choulostivost monopostu Dallara-GP3, za lídry z týmu ART se přesto vyvinul pěkný souboj o třetí pozici. V poslední třetině závodu se dokonce bojovalo o druhé místo, protože juniora Renaultu Aitkena zastavil defekt. Z tohoto boje vyšel vítězně nejlepší nováček Leonardo Pulcini (Arden) před Alessio Lorandim, který do GP3 postoupil z Formule 3. Výborný výsledek mistrovské stáje ART doplnili Russell a Hubert na pozicích 4 a 5. Boccolacci, který koncem závodu výrazně ztrácel na rychlosti, zachránil 6. místo před Meinim, Hymanem, Ferruccim a Siebertem. Tatiana Calderon dojela 14.
Výsledek sobotního závodu GP3 v Barceloně:1. Nirei Fukuzumi, ART2. Leonardo Pulcini, Arden3. Alessio Lorandi, Jenzer4. George Russell, ART5. Antoine Hubert, ART6. Dorian Boccolacci, Trident7. Arjun Maini, Jenzer8. Raoul Hyman, Campos9. Santino Ferrucci, DAMS 10. Marcos Siebert, Campos
Neděle
Nedělní výhodu nejlepšího startovního místa měl osmý sobotního závodu, Raoul Hyman. 21letý Jihoafričan z týmu Campos ovšem nepředvedl za relativně chladného rána nejlepší start a v první kombinaci zatáček se před něj vtěsnali Ind Arjun Maini (Jenzer) a Dorian Boccolacci (Trident).
Od 5. kola musel 19letý Maini vynaložit všechny své defenzivní schopnosti. Boccolacci začal atakovat a vozy týmů Jenzer a Tridentu strávily dvě kola bok po boku! Ind, který na svém voze hrdě prezentuje nálepky svého nového spoluzaměstnavatele, týmu Haas-F1, nátlak soupeře odvrátil, zatímco se na Boccolacciho začali tlačit Antoine Hubert (ART) s Hymanem.
Po polovině sprintu na sedmnáct kol měl chráněnec Karuna Chandhoka na čele polštář dvou sekund na Boccolacciho. Ital měl těsně za sebou Huberta a sekundu za nimi se o čtvrté místo přetahovali Hyman s Lorandim. S odstupem další sekundy se duelovali Russell se sobotním vítězem Fukuzumim.
Pilot týmu Jenzer, Arjun Maini si ve druhé části podniku již nenechal vedení a vítězství vzít. Zaznamenal tak první triumf švýcarské stáje od roku 2012. Dobrý výsledek Jenzera doplnil kolega Lorandi, který dojel za Boccolaccim třetí. Další body inkasovala silná trojice ARTu, Hubert, Russell a Fukuzumi. Hyman dokázal ze své pole-position vytěžit jen sedmé místo před Američanem Ferrucci, jenž v duelu „vývojářů Haasu-F1“ v Barceloně jasně podlehl Mainumu. Gratulovat přišel do parcu-fermé i sportovní ředitel Haasu, Guenter Steiner. Když pak zazněla indická hymna, ztratil sympatický Maini na čas svůj věčný úsměv a chvilku si zabrečel...
Tatiana Calderon závod nedokončila, Giuliano Alesi dojel těsně za bodovanými místy jako 11.
GP3 má před sebou delší přestávku: Druhý podnik šampionátu se bude konat až v rámci rakouské Velké ceny v červnu.
Výsledek nedělního sprintu GP3 v Barceloně:1. Arjun Maini, Jenzer2. Dorian Boccolacci, Trident3. Alessio Lorandi, Jenzer4. Antoine Hubert, ART5. George Russell, ART6. Nirei Fukuzumi, ART7. Raoul Hyman, Campos8. Santino Ferrucci, DAMS9. Kevin Joerg, Trident10. Julien Falchiero, Campos
Špička celkového hodnocení po dvou závodech:1. Nirei Fukuzumi 29 b.2. Alessio Lorandi 25 b.3. Arjun Maini 21 b.
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?