Druhý víkend sezony 2017 absolvoval v Monze evropský šampionát Formule 3. Tři italské závody potvrdily především skutečnost, že bývalá převaha vozů týmu Prema skončila. Carlin a Motopark Italy dohonili a Formule 3 proto předvedla v Monze senzační podívanou.
Text a foto: Roman Klemm
1. závodKvalifikace pro první závod skončila v pátek večer malým překvapením: nejrychlejší čas si totiž zapsal indický nováček Jehan Daruvala. Jezdec Trevora Carlina za sebou nechal týmové kolegy Landa Norrise a Jacka Dennise. Nejlepší z konkurentů britské stáje byl Callum Ilott na čtvrtém místě a výborný pátek Carlinvy stáje doplnil Ferdinand Habsburg na páté pozici. „Velké jména“ v poli 19 vozů opět zůstala mnoho dlužná: Mick Schumacher zajel před svám velkám rivalem z německé F4 Joey Mawsonem jen 9. čas, Pedro Piquet se kvalifikoval jako 13. a Harrison Newey po „hodinách“ vůbec – po dohodě směl ale startovat.
Za slunečného počasí vyšel start chráněnci organizace Sahara-Force-India a vedl témeř liduprázdným královským parkem Monzy Dennise, Illota, Norrise a Habsburga. Následovala nádherná podívaná na souboj čtyř vozů týmu Carlin proti Ilottovi a Erikssonovi o závětří. V 5. kole ovšem využil Daruvala souboje Dennise s Norrisem o druhé místo a vybudoval si náskok 1,5s. Skupina jeho prnásledovatelů se na to rozrostla o Schumachera, Zhoua a Piqueta.
Po poločasu závodu vedl Daruvala o 2s před Norrisem, ve stejném odstupu následovala skupana obsahující Erikssona, vyýborného Habsburga, Dennise, Ilotta, Schumachera a Zhoua.
Po dvou třetinách ovšem junior McLarenu, Lando Norris lídra dohnal. Vítěz prvního závodu sezony v Silverstone dvě kola studoval stopu týmového kolegy a 4 kola před cílem ho v první čikaně předjel. Podibným způsobem připravoval Habsburg svůj útok na třetího Erikssona. Tři kola před cílem se rakouský šlechtic skutečně posunul na 3. pozici.
Senzační závod vyhrál Norris těsně před Daruvalou, Habsburg dojel třetí s Erikssonem v závěsu. Na trojici vozů domácího týmu Prema zbyly v pořadí Zhou, Schumacher a Guenther jen další místa.
2. závodNejlepší kvalifikace do druhého závodu vyšla v sobotu ráno Erikssonovi před Norrisem, překvapivě rychlým Schumacherem, Ilottem a Habsburgem. Švéd a Němec předvedli výborný start a vedli pole prvním kolem před Norrisem. Joel Eriksson se poté dokázal od Micka Schumachera lehce odpoutat a než se sobotní vítěz Norris v 5. kole prodral na druhou pozici, měl na měj lídr Eriksson již 3sekundový náskok. Kolem poločasu závodu drželi první tři relativně jasně dané pozice, za nimi ovšem bavila diváky senzačně bojující skupina Guenther, Newey, Dennis, Ilott, Zhou a Habsburg. Když si Newey pochroumal o Dennise spoiler, doplnil skupinu Daruvala. Po několik zábavných kol trvající strkanici se od ostatních dokázali odpoutat Maximilian Guenther s Ferdinandem Habsburgem a rozdali si to o 4. místo. „Císařův“ útok však skončil bolestivým skokem přes obrubníky Variante Roggia a nadaný Rakušan se poté raději spokojil s 5. pozicí.
Závěrečný sprint předvedl i Lando Norris. Při vjezdu do posledního kola byl jen sekundu za Erikssonem. Švéd nakonec zvítězil s náskokem pouhých 7 desetin. Mick Schumacher dojel třetí a směl tak poprvé v kariéře na stupínek vítězů závodu Formule 3.
3. závodNa pole-position stál v neděli odpoledne Joel Eriksson a měl tak nejlepší předpoklady, dosáhnou doublu. Tomu chtěli přirozeně zabránit Norris, Ilott, Zhou, Habsburg a Guenther na startovních místech hned za ním.Po zhasnutí zelených světel ukázal nejlepší reakci Callum Ilott a z prvním kolem vedl ostatní v pořadí Zhou, Norris, Eriksson, Guenther a Habsburg. A znovu se – na rozdíl od procesí v Soči – bojovalo v každé zatáčce kolo na kole, přičemž předváděli především Aron a Piquet slibný tah kupředu. Po polovině závodu měl Ilott náskok sekundy na Norrise, následovalo jim duo Eriksson a Guentherem, pak bojující kvintet Aron-Zhou-Habsburg-Piquet-Schumacher. K této poslední skupimě se v závěrečných 5 minutách přidali i Mazepin, Daruvala a Sato. Všichni mladíci předváděli na superrychlém okruhu velký sport.
Callum Ilott si nakonec dojel o 0,7s pro vítězství před krajanem Norrisem a Guentherem, jenž se prosadil vůči Erikssonovi. Znovu udivující Habsburg skončil 5., těsně před semknutou smečkou šesti soupeřů v pořadí Schumacher, Piquet, Aron, Daruvala, Zhou a Mazepin. Výsledky evropské F3 v Monze
1. závod1. Lando Norris, Carlin 2. Jehan Daruvala, Carlin3. Ferdinand Habsburg, Carlin4. Joel Eriksson, Motopark5.Guanyu Zhou, Prema
2. závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Mick Schumacher, Prema4. Maximilian Guenther, Prema5. Ferdinand Habsburg, Carlin
3. závod1. Callum Ilott, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Joel Eriksson, Motopark5. Ferdinand Habsburg, Carlin
Stav evropského šampionátu F3 po 6 závodech:1. Lando Norris 103 b.2. Joel Eriksson 102 b.3. Callum Ilott 76 b.4. Maximilian Guenther 72 b. 5. Mick Schumacher 43 b.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.