Druhý víkend sezony 2017 absolvoval v Monze evropský šampionát Formule 3. Tři italské závody potvrdily především skutečnost, že bývalá převaha vozů týmu Prema skončila. Carlin a Motopark Italy dohonili a Formule 3 proto předvedla v Monze senzační podívanou.
Text a foto: Roman Klemm
1. závodKvalifikace pro první závod skončila v pátek večer malým překvapením: nejrychlejší čas si totiž zapsal indický nováček Jehan Daruvala. Jezdec Trevora Carlina za sebou nechal týmové kolegy Landa Norrise a Jacka Dennise. Nejlepší z konkurentů britské stáje byl Callum Ilott na čtvrtém místě a výborný pátek Carlinvy stáje doplnil Ferdinand Habsburg na páté pozici. „Velké jména“ v poli 19 vozů opět zůstala mnoho dlužná: Mick Schumacher zajel před svám velkám rivalem z německé F4 Joey Mawsonem jen 9. čas, Pedro Piquet se kvalifikoval jako 13. a Harrison Newey po „hodinách“ vůbec – po dohodě směl ale startovat.
Za slunečného počasí vyšel start chráněnci organizace Sahara-Force-India a vedl témeř liduprázdným královským parkem Monzy Dennise, Illota, Norrise a Habsburga. Následovala nádherná podívaná na souboj čtyř vozů týmu Carlin proti Ilottovi a Erikssonovi o závětří. V 5. kole ovšem využil Daruvala souboje Dennise s Norrisem o druhé místo a vybudoval si náskok 1,5s. Skupina jeho prnásledovatelů se na to rozrostla o Schumachera, Zhoua a Piqueta.
Po poločasu závodu vedl Daruvala o 2s před Norrisem, ve stejném odstupu následovala skupana obsahující Erikssona, vyýborného Habsburga, Dennise, Ilotta, Schumachera a Zhoua.
Po dvou třetinách ovšem junior McLarenu, Lando Norris lídra dohnal. Vítěz prvního závodu sezony v Silverstone dvě kola studoval stopu týmového kolegy a 4 kola před cílem ho v první čikaně předjel. Podibným způsobem připravoval Habsburg svůj útok na třetího Erikssona. Tři kola před cílem se rakouský šlechtic skutečně posunul na 3. pozici.
Senzační závod vyhrál Norris těsně před Daruvalou, Habsburg dojel třetí s Erikssonem v závěsu. Na trojici vozů domácího týmu Prema zbyly v pořadí Zhou, Schumacher a Guenther jen další místa.
2. závodNejlepší kvalifikace do druhého závodu vyšla v sobotu ráno Erikssonovi před Norrisem, překvapivě rychlým Schumacherem, Ilottem a Habsburgem. Švéd a Němec předvedli výborný start a vedli pole prvním kolem před Norrisem. Joel Eriksson se poté dokázal od Micka Schumachera lehce odpoutat a než se sobotní vítěz Norris v 5. kole prodral na druhou pozici, měl na měj lídr Eriksson již 3sekundový náskok. Kolem poločasu závodu drželi první tři relativně jasně dané pozice, za nimi ovšem bavila diváky senzačně bojující skupina Guenther, Newey, Dennis, Ilott, Zhou a Habsburg. Když si Newey pochroumal o Dennise spoiler, doplnil skupinu Daruvala. Po několik zábavných kol trvající strkanici se od ostatních dokázali odpoutat Maximilian Guenther s Ferdinandem Habsburgem a rozdali si to o 4. místo. „Císařův“ útok však skončil bolestivým skokem přes obrubníky Variante Roggia a nadaný Rakušan se poté raději spokojil s 5. pozicí.
Závěrečný sprint předvedl i Lando Norris. Při vjezdu do posledního kola byl jen sekundu za Erikssonem. Švéd nakonec zvítězil s náskokem pouhých 7 desetin. Mick Schumacher dojel třetí a směl tak poprvé v kariéře na stupínek vítězů závodu Formule 3.
3. závodNa pole-position stál v neděli odpoledne Joel Eriksson a měl tak nejlepší předpoklady, dosáhnou doublu. Tomu chtěli přirozeně zabránit Norris, Ilott, Zhou, Habsburg a Guenther na startovních místech hned za ním.Po zhasnutí zelených světel ukázal nejlepší reakci Callum Ilott a z prvním kolem vedl ostatní v pořadí Zhou, Norris, Eriksson, Guenther a Habsburg. A znovu se – na rozdíl od procesí v Soči – bojovalo v každé zatáčce kolo na kole, přičemž předváděli především Aron a Piquet slibný tah kupředu. Po polovině závodu měl Ilott náskok sekundy na Norrise, následovalo jim duo Eriksson a Guentherem, pak bojující kvintet Aron-Zhou-Habsburg-Piquet-Schumacher. K této poslední skupimě se v závěrečných 5 minutách přidali i Mazepin, Daruvala a Sato. Všichni mladíci předváděli na superrychlém okruhu velký sport.
Callum Ilott si nakonec dojel o 0,7s pro vítězství před krajanem Norrisem a Guentherem, jenž se prosadil vůči Erikssonovi. Znovu udivující Habsburg skončil 5., těsně před semknutou smečkou šesti soupeřů v pořadí Schumacher, Piquet, Aron, Daruvala, Zhou a Mazepin. Výsledky evropské F3 v Monze
1. závod1. Lando Norris, Carlin 2. Jehan Daruvala, Carlin3. Ferdinand Habsburg, Carlin4. Joel Eriksson, Motopark5.Guanyu Zhou, Prema
2. závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Mick Schumacher, Prema4. Maximilian Guenther, Prema5. Ferdinand Habsburg, Carlin
3. závod1. Callum Ilott, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Joel Eriksson, Motopark5. Ferdinand Habsburg, Carlin
Stav evropského šampionátu F3 po 6 závodech:1. Lando Norris 103 b.2. Joel Eriksson 102 b.3. Callum Ilott 76 b.4. Maximilian Guenther 72 b. 5. Mick Schumacher 43 b.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?