Druhý víkend sezony 2017 absolvoval v Monze evropský šampionát Formule 3. Tři italské závody potvrdily především skutečnost, že bývalá převaha vozů týmu Prema skončila. Carlin a Motopark Italy dohonili a Formule 3 proto předvedla v Monze senzační podívanou.
Text a foto: Roman Klemm
1. závodKvalifikace pro první závod skončila v pátek večer malým překvapením: nejrychlejší čas si totiž zapsal indický nováček Jehan Daruvala. Jezdec Trevora Carlina za sebou nechal týmové kolegy Landa Norrise a Jacka Dennise. Nejlepší z konkurentů britské stáje byl Callum Ilott na čtvrtém místě a výborný pátek Carlinvy stáje doplnil Ferdinand Habsburg na páté pozici. „Velké jména“ v poli 19 vozů opět zůstala mnoho dlužná: Mick Schumacher zajel před svám velkám rivalem z německé F4 Joey Mawsonem jen 9. čas, Pedro Piquet se kvalifikoval jako 13. a Harrison Newey po „hodinách“ vůbec – po dohodě směl ale startovat.
Za slunečného počasí vyšel start chráněnci organizace Sahara-Force-India a vedl témeř liduprázdným královským parkem Monzy Dennise, Illota, Norrise a Habsburga. Následovala nádherná podívaná na souboj čtyř vozů týmu Carlin proti Ilottovi a Erikssonovi o závětří. V 5. kole ovšem využil Daruvala souboje Dennise s Norrisem o druhé místo a vybudoval si náskok 1,5s. Skupina jeho prnásledovatelů se na to rozrostla o Schumachera, Zhoua a Piqueta.
Po poločasu závodu vedl Daruvala o 2s před Norrisem, ve stejném odstupu následovala skupana obsahující Erikssona, vyýborného Habsburga, Dennise, Ilotta, Schumachera a Zhoua.
Po dvou třetinách ovšem junior McLarenu, Lando Norris lídra dohnal. Vítěz prvního závodu sezony v Silverstone dvě kola studoval stopu týmového kolegy a 4 kola před cílem ho v první čikaně předjel. Podibným způsobem připravoval Habsburg svůj útok na třetího Erikssona. Tři kola před cílem se rakouský šlechtic skutečně posunul na 3. pozici.
Senzační závod vyhrál Norris těsně před Daruvalou, Habsburg dojel třetí s Erikssonem v závěsu. Na trojici vozů domácího týmu Prema zbyly v pořadí Zhou, Schumacher a Guenther jen další místa.
2. závodNejlepší kvalifikace do druhého závodu vyšla v sobotu ráno Erikssonovi před Norrisem, překvapivě rychlým Schumacherem, Ilottem a Habsburgem. Švéd a Němec předvedli výborný start a vedli pole prvním kolem před Norrisem. Joel Eriksson se poté dokázal od Micka Schumachera lehce odpoutat a než se sobotní vítěz Norris v 5. kole prodral na druhou pozici, měl na měj lídr Eriksson již 3sekundový náskok. Kolem poločasu závodu drželi první tři relativně jasně dané pozice, za nimi ovšem bavila diváky senzačně bojující skupina Guenther, Newey, Dennis, Ilott, Zhou a Habsburg. Když si Newey pochroumal o Dennise spoiler, doplnil skupinu Daruvala. Po několik zábavných kol trvající strkanici se od ostatních dokázali odpoutat Maximilian Guenther s Ferdinandem Habsburgem a rozdali si to o 4. místo. „Císařův“ útok však skončil bolestivým skokem přes obrubníky Variante Roggia a nadaný Rakušan se poté raději spokojil s 5. pozicí.
Závěrečný sprint předvedl i Lando Norris. Při vjezdu do posledního kola byl jen sekundu za Erikssonem. Švéd nakonec zvítězil s náskokem pouhých 7 desetin. Mick Schumacher dojel třetí a směl tak poprvé v kariéře na stupínek vítězů závodu Formule 3.
3. závodNa pole-position stál v neděli odpoledne Joel Eriksson a měl tak nejlepší předpoklady, dosáhnou doublu. Tomu chtěli přirozeně zabránit Norris, Ilott, Zhou, Habsburg a Guenther na startovních místech hned za ním.Po zhasnutí zelených světel ukázal nejlepší reakci Callum Ilott a z prvním kolem vedl ostatní v pořadí Zhou, Norris, Eriksson, Guenther a Habsburg. A znovu se – na rozdíl od procesí v Soči – bojovalo v každé zatáčce kolo na kole, přičemž předváděli především Aron a Piquet slibný tah kupředu. Po polovině závodu měl Ilott náskok sekundy na Norrise, následovalo jim duo Eriksson a Guentherem, pak bojující kvintet Aron-Zhou-Habsburg-Piquet-Schumacher. K této poslední skupimě se v závěrečných 5 minutách přidali i Mazepin, Daruvala a Sato. Všichni mladíci předváděli na superrychlém okruhu velký sport.
Callum Ilott si nakonec dojel o 0,7s pro vítězství před krajanem Norrisem a Guentherem, jenž se prosadil vůči Erikssonovi. Znovu udivující Habsburg skončil 5., těsně před semknutou smečkou šesti soupeřů v pořadí Schumacher, Piquet, Aron, Daruvala, Zhou a Mazepin. Výsledky evropské F3 v Monze
1. závod1. Lando Norris, Carlin 2. Jehan Daruvala, Carlin3. Ferdinand Habsburg, Carlin4. Joel Eriksson, Motopark5.Guanyu Zhou, Prema
2. závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Mick Schumacher, Prema4. Maximilian Guenther, Prema5. Ferdinand Habsburg, Carlin
3. závod1. Callum Ilott, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Joel Eriksson, Motopark5. Ferdinand Habsburg, Carlin
Stav evropského šampionátu F3 po 6 závodech:1. Lando Norris 103 b.2. Joel Eriksson 102 b.3. Callum Ilott 76 b.4. Maximilian Guenther 72 b. 5. Mick Schumacher 43 b.
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.