Druhý víkend sezony 2017 absolvoval v Monze evropský šampionát Formule 3. Tři italské závody potvrdily především skutečnost, že bývalá převaha vozů týmu Prema skončila. Carlin a Motopark Italy dohonili a Formule 3 proto předvedla v Monze senzační podívanou.
Text a foto: Roman Klemm
1. závodKvalifikace pro první závod skončila v pátek večer malým překvapením: nejrychlejší čas si totiž zapsal indický nováček Jehan Daruvala. Jezdec Trevora Carlina za sebou nechal týmové kolegy Landa Norrise a Jacka Dennise. Nejlepší z konkurentů britské stáje byl Callum Ilott na čtvrtém místě a výborný pátek Carlinvy stáje doplnil Ferdinand Habsburg na páté pozici. „Velké jména“ v poli 19 vozů opět zůstala mnoho dlužná: Mick Schumacher zajel před svám velkám rivalem z německé F4 Joey Mawsonem jen 9. čas, Pedro Piquet se kvalifikoval jako 13. a Harrison Newey po „hodinách“ vůbec – po dohodě směl ale startovat.
Za slunečného počasí vyšel start chráněnci organizace Sahara-Force-India a vedl témeř liduprázdným královským parkem Monzy Dennise, Illota, Norrise a Habsburga. Následovala nádherná podívaná na souboj čtyř vozů týmu Carlin proti Ilottovi a Erikssonovi o závětří. V 5. kole ovšem využil Daruvala souboje Dennise s Norrisem o druhé místo a vybudoval si náskok 1,5s. Skupina jeho prnásledovatelů se na to rozrostla o Schumachera, Zhoua a Piqueta.
Po poločasu závodu vedl Daruvala o 2s před Norrisem, ve stejném odstupu následovala skupana obsahující Erikssona, vyýborného Habsburga, Dennise, Ilotta, Schumachera a Zhoua.
Po dvou třetinách ovšem junior McLarenu, Lando Norris lídra dohnal. Vítěz prvního závodu sezony v Silverstone dvě kola studoval stopu týmového kolegy a 4 kola před cílem ho v první čikaně předjel. Podibným způsobem připravoval Habsburg svůj útok na třetího Erikssona. Tři kola před cílem se rakouský šlechtic skutečně posunul na 3. pozici.
Senzační závod vyhrál Norris těsně před Daruvalou, Habsburg dojel třetí s Erikssonem v závěsu. Na trojici vozů domácího týmu Prema zbyly v pořadí Zhou, Schumacher a Guenther jen další místa.
2. závodNejlepší kvalifikace do druhého závodu vyšla v sobotu ráno Erikssonovi před Norrisem, překvapivě rychlým Schumacherem, Ilottem a Habsburgem. Švéd a Němec předvedli výborný start a vedli pole prvním kolem před Norrisem. Joel Eriksson se poté dokázal od Micka Schumachera lehce odpoutat a než se sobotní vítěz Norris v 5. kole prodral na druhou pozici, měl na měj lídr Eriksson již 3sekundový náskok. Kolem poločasu závodu drželi první tři relativně jasně dané pozice, za nimi ovšem bavila diváky senzačně bojující skupina Guenther, Newey, Dennis, Ilott, Zhou a Habsburg. Když si Newey pochroumal o Dennise spoiler, doplnil skupinu Daruvala. Po několik zábavných kol trvající strkanici se od ostatních dokázali odpoutat Maximilian Guenther s Ferdinandem Habsburgem a rozdali si to o 4. místo. „Císařův“ útok však skončil bolestivým skokem přes obrubníky Variante Roggia a nadaný Rakušan se poté raději spokojil s 5. pozicí.
Závěrečný sprint předvedl i Lando Norris. Při vjezdu do posledního kola byl jen sekundu za Erikssonem. Švéd nakonec zvítězil s náskokem pouhých 7 desetin. Mick Schumacher dojel třetí a směl tak poprvé v kariéře na stupínek vítězů závodu Formule 3.
3. závodNa pole-position stál v neděli odpoledne Joel Eriksson a měl tak nejlepší předpoklady, dosáhnou doublu. Tomu chtěli přirozeně zabránit Norris, Ilott, Zhou, Habsburg a Guenther na startovních místech hned za ním.Po zhasnutí zelených světel ukázal nejlepší reakci Callum Ilott a z prvním kolem vedl ostatní v pořadí Zhou, Norris, Eriksson, Guenther a Habsburg. A znovu se – na rozdíl od procesí v Soči – bojovalo v každé zatáčce kolo na kole, přičemž předváděli především Aron a Piquet slibný tah kupředu. Po polovině závodu měl Ilott náskok sekundy na Norrise, následovalo jim duo Eriksson a Guentherem, pak bojující kvintet Aron-Zhou-Habsburg-Piquet-Schumacher. K této poslední skupimě se v závěrečných 5 minutách přidali i Mazepin, Daruvala a Sato. Všichni mladíci předváděli na superrychlém okruhu velký sport.
Callum Ilott si nakonec dojel o 0,7s pro vítězství před krajanem Norrisem a Guentherem, jenž se prosadil vůči Erikssonovi. Znovu udivující Habsburg skončil 5., těsně před semknutou smečkou šesti soupeřů v pořadí Schumacher, Piquet, Aron, Daruvala, Zhou a Mazepin. Výsledky evropské F3 v Monze
1. závod1. Lando Norris, Carlin 2. Jehan Daruvala, Carlin3. Ferdinand Habsburg, Carlin4. Joel Eriksson, Motopark5.Guanyu Zhou, Prema
2. závod1. Joel Eriksson, Motopark2. Lando Norris, Carlin3. Mick Schumacher, Prema4. Maximilian Guenther, Prema5. Ferdinand Habsburg, Carlin
3. závod1. Callum Ilott, Prema2. Lando Norris, Carlin3. Maximilian Guenther, Prema4. Joel Eriksson, Motopark5. Ferdinand Habsburg, Carlin
Stav evropského šampionátu F3 po 6 závodech:1. Lando Norris 103 b.2. Joel Eriksson 102 b.3. Callum Ilott 76 b.4. Maximilian Guenther 72 b. 5. Mick Schumacher 43 b.
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.