WEC: ACO zvažuje pro kategorii LMGTE Pro atraktivnější formát kvalifikace

V kategorii LMGTE se etabluje stále více továrních týmů
V kategorii LMGTE se etabluje stále více továrních týmů, foto: Porsche
iMotorSport.cz 26. dubna 2017 12:25
Sdílej:

Kategorie LMGTE je pro automobilové výrobce stále více atraktivní. Potvrzuje to nejen současná účast 4 továrních týmů, ale i zájem, který některé další značky projevují.

Již několik let se hovoří o dalším zvýšení prestiže vytrvalostních závodů. Po odstoupení Audi z kategorie LMP1 se tato pozornost stále více upírá na kategorii LMGTE. Ta je podobě současné automobilové produkce rozhodně bližší, než kategorie prototypů. Ostatně také v americké kontinentální sérii vytrvalostních závodů je vypsána speciální kategorie DPi, která vychází z prototypů LMP2. Technické regule ale umožňují automobilkám dalším úpravy, z nichž některé dodají těmto vozům jasnou příslušnost k dané značce. Divák si díky tomu poměrně snadno dokáže spojit závodní prototyp s konkrétní automobilkou. Atraktivitu kategorie LMGTE posílilo i rozhodnutí organizátorů o přiznání oficiálního statusu Mistrovství světa. Počínaje letošním rokem tedy jak automobilky, tak i jejich závodní jezdci bojují o titul Mistra světa a ne jen o „Vytrvalostní pohár v kategorii...“, jako tomu bylo ještě vloni.

V letošním roce v šampionátu bojují tovární týmy Aston Martin, Ferrari, Ford a Porsche, v roce 2018 se přidá BMW a hovoří se o dalších automobilkách, které svou účast také zvažují (Lamborghini, McLaren, Peugeot). Vedení ACO se velmi vážně zaobírá studiem dalších možností, jak vytrvalostní závody pro automobilové výrobce ještě více zatraktivnit. Právě díky rozšíření konkurence ve třídě LMGTE Pro začíná být ohrožena existence amatérských týmů, které hrají v závodech WEC poměrně neatraktivní roli jakési výplně startovního pole. Tomu ostatně odpovídají i technické regule, které mimo jiné omezují nasazení nejaktuálnějších verzí závodních vozů apod.

President ACO Gérard Neveu prozradil, že se uvažuje o novém konceptu kvalifikace v kategorii LMGTE: „Přemýšlíme o zatraktivnění vytrvalostní série tak, abychom docílili dalšího rozšíření startovního pole. Jedním z návrhů je i zavedení nového formátu kvalifikace v podobě krátkého kvalifikačního závodu. Tento sobotní sprint by trval 60 minut a pořadí v cíli tohoto krátkého závodu by stanovilo složení startovního roštu kategorie LMGTE před nedělním hlavním šestihodinovým závodem. Jsou to všechno ale jen úvahy a musíme to samozřejmě řádně zkonzultovat se všemi zainteresovanými stranami, zejména s FIA.“

Všichni v současné době zainteresovaní výrobci se k tomuto návrhu staví kladně a potvrzují, že jsou podobným změnám nakloněni. Existuje však ještě mnoho otázek, které je nutné vyřešit, například kteří jezdci se tohoto krátkého závodu zúčastní, jak se budou udělovat body, jak se stanoví pořadí na startu sprintu a celá řada dalších.

Vicepresident Porsche Motorsport a vedoucí závodního programu Porsche GT Frank-Steffen Walliser se k uvedené záležitosti vyjádřil takto: „Všechno, co udělá závodní víkend pro fanoušky atraktivnější, je vítáno. Jsme tomuto nápadu otevření, ale je ještě mnoho věcí, které musíme důkladně probrat. Musíme si také uvědomit, že závod WEC není například v Le Mans jediným závodem víkendu. Existuje ještě mnoho věcí, které je nutné prodiskutovat, např. udělování dvojitých bodů v Le Mans a celá řada dalších. Každopádně jakákoli změna, tuto nevyjímaje, musí prospět atraktivitě našich závodů.“

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.