Kategorie LMGTE je pro automobilové výrobce stále více atraktivní. Potvrzuje to nejen současná účast 4 továrních týmů, ale i zájem, který některé další značky projevují.
Již několik let se hovoří o dalším zvýšení prestiže vytrvalostních závodů. Po odstoupení Audi z kategorie LMP1 se tato pozornost stále více upírá na kategorii LMGTE. Ta je podobě současné automobilové produkce rozhodně bližší, než kategorie prototypů. Ostatně také v americké kontinentální sérii vytrvalostních závodů je vypsána speciální kategorie DPi, která vychází z prototypů LMP2. Technické regule ale umožňují automobilkám dalším úpravy, z nichž některé dodají těmto vozům jasnou příslušnost k dané značce. Divák si díky tomu poměrně snadno dokáže spojit závodní prototyp s konkrétní automobilkou. Atraktivitu kategorie LMGTE posílilo i rozhodnutí organizátorů o přiznání oficiálního statusu Mistrovství světa. Počínaje letošním rokem tedy jak automobilky, tak i jejich závodní jezdci bojují o titul Mistra světa a ne jen o „Vytrvalostní pohár v kategorii...“, jako tomu bylo ještě vloni.
V letošním roce v šampionátu bojují tovární týmy Aston Martin, Ferrari, Ford a Porsche, v roce 2018 se přidá BMW a hovoří se o dalších automobilkách, které svou účast také zvažují (Lamborghini, McLaren, Peugeot). Vedení ACO se velmi vážně zaobírá studiem dalších možností, jak vytrvalostní závody pro automobilové výrobce ještě více zatraktivnit. Právě díky rozšíření konkurence ve třídě LMGTE Pro začíná být ohrožena existence amatérských týmů, které hrají v závodech WEC poměrně neatraktivní roli jakési výplně startovního pole. Tomu ostatně odpovídají i technické regule, které mimo jiné omezují nasazení nejaktuálnějších verzí závodních vozů apod.
President ACO Gérard Neveu prozradil, že se uvažuje o novém konceptu kvalifikace v kategorii LMGTE: „Přemýšlíme o zatraktivnění vytrvalostní série tak, abychom docílili dalšího rozšíření startovního pole. Jedním z návrhů je i zavedení nového formátu kvalifikace v podobě krátkého kvalifikačního závodu. Tento sobotní sprint by trval 60 minut a pořadí v cíli tohoto krátkého závodu by stanovilo složení startovního roštu kategorie LMGTE před nedělním hlavním šestihodinovým závodem. Jsou to všechno ale jen úvahy a musíme to samozřejmě řádně zkonzultovat se všemi zainteresovanými stranami, zejména s FIA.“
Všichni v současné době zainteresovaní výrobci se k tomuto návrhu staví kladně a potvrzují, že jsou podobným změnám nakloněni. Existuje však ještě mnoho otázek, které je nutné vyřešit, například kteří jezdci se tohoto krátkého závodu zúčastní, jak se budou udělovat body, jak se stanoví pořadí na startu sprintu a celá řada dalších.
Vicepresident Porsche Motorsport a vedoucí závodního programu Porsche GT Frank-Steffen Walliser se k uvedené záležitosti vyjádřil takto: „Všechno, co udělá závodní víkend pro fanoušky atraktivnější, je vítáno. Jsme tomuto nápadu otevření, ale je ještě mnoho věcí, které musíme důkladně probrat. Musíme si také uvědomit, že závod WEC není například v Le Mans jediným závodem víkendu. Existuje ještě mnoho věcí, které je nutné prodiskutovat, např. udělování dvojitých bodů v Le Mans a celá řada dalších. Každopádně jakákoli změna, tuto nevyjímaje, musí prospět atraktivitě našich závodů.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?