První dva závody šampionátu BossGP ovládl Rakušan Gerstl na voze Toro Rosso. Veronika Cichá jela domů se smíšenými pocity. V sobotu havarovala, v neděli bodovala 10. místem.
Text a foto: Roman Klemm
I když byla zimní přestávka dlouhá, nedorazili k prvnímu závodu šampionátu F1 a GP2 „BossGP“ zdaleka všichni přihlášení. V boxech bylo od pátku k nalezení pět monopostů F1, jimž se postavil jeden IndyCar a deset vozů GP2. Mezi nimi i Dallara-Mecachrome odvážné Češky Veroniky Ciché, kterou jí připravil rakouský tým HA-Racing.
Pole-position pro sobotní závod si zajistil výborný Ingo Gerstl ze Salzburgu časem 1:20,174s. Jeho Toro Rosso STR1 byl naprosto profesionelně připraven (tak jako i ostatní vozy F1 v poli) a o jakém výkonu zde hovoříme, prozradí nejlépe porovnání s kvalifikačními časy Velké ceny Německa minulého roku: Na nejrychlejší čas mistra světa Rosberga ztrácel Gerstl jen 5,8s a na posledního Ericssona pouze 2,9s! Kvalifikační hranici pro závod světového šampionátu by zvládl! Necelou sekundu za Gerstlem se kvalifikoval jeho věčný velký rival, Nizozemec Klaas Zwart v Jaguaru R5. Následovaly obě rychlé Dallary GP2 Rakušana Ledermaira a Němce Schnitzenbaumera.
Veronika Cichá si při volných trénincích po sedmiměsíční odluce od kokpitu ještě zvykala na vůz a novou sedačku: „Plánovali jsme test na Slovakiaringu, ten ale nevyšel a tak tu sedím po více než půl roce v autě s novým typem pneumatik a nezajetými brzdami poprvé“. V kvalifikaci ovšem opět přesvědčila: „Jsem moc spokojená. Zajela jsem tu rychleji, než kdy před tím!“ Časem 1:35,880 si zajistila 12. startovní pozici. V její třídě to znamenalo sedmé místo a skutečně dobré vyhlídky na tučné body v závodě.
Pořadatelé Hockenheim Historic měli ohledně deště štěstí a v sobotu pršelo jen výjimečně – ovšem právě, když měl startovat závod BossGP. Z boxů vyjely vozy na profilovaných pneumatikách, déšť ale ustal a ještě na startovním roštu se měnilo na slicky. Trať ovšem byla místy ještě příliš mokrá a to se již během zahřívacího kola vymstilo šesti vozům – mezi nimi i Dallaře Ciché: „Ve druhé zatáčce bylo kluzko, jak na ledě a když jsem přidala, tak se auto roztočilo. Zůstala jsem při tom n asfaltu a rychle zmáčkla spojku, motor mi ale přesto odumřel…“ Rychlá Moravanka tedy do závodu ani nevystartovala, stejně tak jako Super Aguri-F1 jejího přítele Wolfganga Jaksche, jenž letěl z dráhy o zatáčku později.
Závod nejprve žil z duelu Gerstl-Zwart, Nizozemec pak ovšem polevil a na lídra se začal tlačit výborně naladění Ledermair. Zwart pak riskoval výměnu pneumatik, mechanici mu ale špatně upevnili kolo a Jaguar-F1 se zle roztříšlil o svodidla. I Ledermair později chyboval a Gerstl si tedy dojel pro prvenství o 7s před Dallarou GP2 Němce Fiedlera, Ledermairem, Benettonem-F1 Američana Stratforda a Lolou Inda Raghunatana z bývalého týmu Formule 1 Coloni, který v Hockenheimu vedl sám Enzo Coloni.
„Člověk nikdy neví, možná, že bylo dobře, že jsem neměla horší nehodu,“ chlácholila se Cichá – v hloubi duše ovšem věděla, že toho dne zahodila špičkový výsledek: Druhý Fiedler byl v kvalifikaci jen o 2,8s rychlejší, než ona…
„Tentokrát chci bezpodmínečně dojet do cíle,“ to byl cíl Veroniky Ciché pro nedělní závod. Svého cíle dosáhla. Dojela 10. (7. ve třídě GP2) a i přítel Jaksch mohl být spokojen: Svůj Super Aguri konečně dovezl do cíle. Skončil celkově pátý a třetí v dodnocení vozů F1. Bez Zwarta na startu nebyl vepředu Gerstl k udržení a závod vyhrál napřes časové penalizaci (jeho mechanici na voze příliš dlouho pracovali na gridu). Druhý skončil rychlý Ledermair, třetí Stratford.
Příští závod pojede BossGP v polovině května v Zandvoortu. Doma v Brně se Veronika Cichá představí publiku 10. září.
Výsledky závodů BossGP v Hockenheimu
Sobota:1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F12. Andreas Fiedler, Dallara-GP23. Johann Ledermair, Dallara-GP24. Phil Stratford, Benetton-F15. Mahaveer Raghunatan, Lola-AutoGP
Neděle:1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F12. Johann Ledermair, Dallara-GP23. Phil Stratford, Benetton-F14. Florian Schnitzenbaumer, Dallara-GP25. Wolfgang Jaksch, Super Aguri-F1
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.