První dva závody šampionátu BossGP ovládl Rakušan Gerstl na voze Toro Rosso. Veronika Cichá jela domů se smíšenými pocity. V sobotu havarovala, v neděli bodovala 10. místem.
Text a foto: Roman Klemm
I když byla zimní přestávka dlouhá, nedorazili k prvnímu závodu šampionátu F1 a GP2 „BossGP“ zdaleka všichni přihlášení. V boxech bylo od pátku k nalezení pět monopostů F1, jimž se postavil jeden IndyCar a deset vozů GP2. Mezi nimi i Dallara-Mecachrome odvážné Češky Veroniky Ciché, kterou jí připravil rakouský tým HA-Racing.
Pole-position pro sobotní závod si zajistil výborný Ingo Gerstl ze Salzburgu časem 1:20,174s. Jeho Toro Rosso STR1 byl naprosto profesionelně připraven (tak jako i ostatní vozy F1 v poli) a o jakém výkonu zde hovoříme, prozradí nejlépe porovnání s kvalifikačními časy Velké ceny Německa minulého roku: Na nejrychlejší čas mistra světa Rosberga ztrácel Gerstl jen 5,8s a na posledního Ericssona pouze 2,9s! Kvalifikační hranici pro závod světového šampionátu by zvládl! Necelou sekundu za Gerstlem se kvalifikoval jeho věčný velký rival, Nizozemec Klaas Zwart v Jaguaru R5. Následovaly obě rychlé Dallary GP2 Rakušana Ledermaira a Němce Schnitzenbaumera.
Veronika Cichá si při volných trénincích po sedmiměsíční odluce od kokpitu ještě zvykala na vůz a novou sedačku: „Plánovali jsme test na Slovakiaringu, ten ale nevyšel a tak tu sedím po více než půl roce v autě s novým typem pneumatik a nezajetými brzdami poprvé“. V kvalifikaci ovšem opět přesvědčila: „Jsem moc spokojená. Zajela jsem tu rychleji, než kdy před tím!“ Časem 1:35,880 si zajistila 12. startovní pozici. V její třídě to znamenalo sedmé místo a skutečně dobré vyhlídky na tučné body v závodě.
Pořadatelé Hockenheim Historic měli ohledně deště štěstí a v sobotu pršelo jen výjimečně – ovšem právě, když měl startovat závod BossGP. Z boxů vyjely vozy na profilovaných pneumatikách, déšť ale ustal a ještě na startovním roštu se měnilo na slicky. Trať ovšem byla místy ještě příliš mokrá a to se již během zahřívacího kola vymstilo šesti vozům – mezi nimi i Dallaře Ciché: „Ve druhé zatáčce bylo kluzko, jak na ledě a když jsem přidala, tak se auto roztočilo. Zůstala jsem při tom n asfaltu a rychle zmáčkla spojku, motor mi ale přesto odumřel…“ Rychlá Moravanka tedy do závodu ani nevystartovala, stejně tak jako Super Aguri-F1 jejího přítele Wolfganga Jaksche, jenž letěl z dráhy o zatáčku později.
Závod nejprve žil z duelu Gerstl-Zwart, Nizozemec pak ovšem polevil a na lídra se začal tlačit výborně naladění Ledermair. Zwart pak riskoval výměnu pneumatik, mechanici mu ale špatně upevnili kolo a Jaguar-F1 se zle roztříšlil o svodidla. I Ledermair později chyboval a Gerstl si tedy dojel pro prvenství o 7s před Dallarou GP2 Němce Fiedlera, Ledermairem, Benettonem-F1 Američana Stratforda a Lolou Inda Raghunatana z bývalého týmu Formule 1 Coloni, který v Hockenheimu vedl sám Enzo Coloni.
„Člověk nikdy neví, možná, že bylo dobře, že jsem neměla horší nehodu,“ chlácholila se Cichá – v hloubi duše ovšem věděla, že toho dne zahodila špičkový výsledek: Druhý Fiedler byl v kvalifikaci jen o 2,8s rychlejší, než ona…
„Tentokrát chci bezpodmínečně dojet do cíle,“ to byl cíl Veroniky Ciché pro nedělní závod. Svého cíle dosáhla. Dojela 10. (7. ve třídě GP2) a i přítel Jaksch mohl být spokojen: Svůj Super Aguri konečně dovezl do cíle. Skončil celkově pátý a třetí v dodnocení vozů F1. Bez Zwarta na startu nebyl vepředu Gerstl k udržení a závod vyhrál napřes časové penalizaci (jeho mechanici na voze příliš dlouho pracovali na gridu). Druhý skončil rychlý Ledermair, třetí Stratford.
Příští závod pojede BossGP v polovině května v Zandvoortu. Doma v Brně se Veronika Cichá představí publiku 10. září.
Výsledky závodů BossGP v Hockenheimu
Sobota:1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F12. Andreas Fiedler, Dallara-GP23. Johann Ledermair, Dallara-GP24. Phil Stratford, Benetton-F15. Mahaveer Raghunatan, Lola-AutoGP
Neděle:1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F12. Johann Ledermair, Dallara-GP23. Phil Stratford, Benetton-F14. Florian Schnitzenbaumer, Dallara-GP25. Wolfgang Jaksch, Super Aguri-F1
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.