První dva závody šampionátu BossGP ovládl Rakušan Gerstl na voze Toro Rosso. Veronika Cichá jela domů se smíšenými pocity. V sobotu havarovala, v neděli bodovala 10. místem.
Text a foto: Roman Klemm
I když byla zimní přestávka dlouhá, nedorazili k prvnímu závodu šampionátu F1 a GP2 „BossGP“ zdaleka všichni přihlášení. V boxech bylo od pátku k nalezení pět monopostů F1, jimž se postavil jeden IndyCar a deset vozů GP2. Mezi nimi i Dallara-Mecachrome odvážné Češky Veroniky Ciché, kterou jí připravil rakouský tým HA-Racing.
Pole-position pro sobotní závod si zajistil výborný Ingo Gerstl ze Salzburgu časem 1:20,174s. Jeho Toro Rosso STR1 byl naprosto profesionelně připraven (tak jako i ostatní vozy F1 v poli) a o jakém výkonu zde hovoříme, prozradí nejlépe porovnání s kvalifikačními časy Velké ceny Německa minulého roku: Na nejrychlejší čas mistra světa Rosberga ztrácel Gerstl jen 5,8s a na posledního Ericssona pouze 2,9s! Kvalifikační hranici pro závod světového šampionátu by zvládl! Necelou sekundu za Gerstlem se kvalifikoval jeho věčný velký rival, Nizozemec Klaas Zwart v Jaguaru R5. Následovaly obě rychlé Dallary GP2 Rakušana Ledermaira a Němce Schnitzenbaumera.
Veronika Cichá si při volných trénincích po sedmiměsíční odluce od kokpitu ještě zvykala na vůz a novou sedačku: „Plánovali jsme test na Slovakiaringu, ten ale nevyšel a tak tu sedím po více než půl roce v autě s novým typem pneumatik a nezajetými brzdami poprvé“. V kvalifikaci ovšem opět přesvědčila: „Jsem moc spokojená. Zajela jsem tu rychleji, než kdy před tím!“ Časem 1:35,880 si zajistila 12. startovní pozici. V její třídě to znamenalo sedmé místo a skutečně dobré vyhlídky na tučné body v závodě.
Pořadatelé Hockenheim Historic měli ohledně deště štěstí a v sobotu pršelo jen výjimečně – ovšem právě, když měl startovat závod BossGP. Z boxů vyjely vozy na profilovaných pneumatikách, déšť ale ustal a ještě na startovním roštu se měnilo na slicky. Trať ovšem byla místy ještě příliš mokrá a to se již během zahřívacího kola vymstilo šesti vozům – mezi nimi i Dallaře Ciché: „Ve druhé zatáčce bylo kluzko, jak na ledě a když jsem přidala, tak se auto roztočilo. Zůstala jsem při tom n asfaltu a rychle zmáčkla spojku, motor mi ale přesto odumřel…“ Rychlá Moravanka tedy do závodu ani nevystartovala, stejně tak jako Super Aguri-F1 jejího přítele Wolfganga Jaksche, jenž letěl z dráhy o zatáčku později.
Závod nejprve žil z duelu Gerstl-Zwart, Nizozemec pak ovšem polevil a na lídra se začal tlačit výborně naladění Ledermair. Zwart pak riskoval výměnu pneumatik, mechanici mu ale špatně upevnili kolo a Jaguar-F1 se zle roztříšlil o svodidla. I Ledermair později chyboval a Gerstl si tedy dojel pro prvenství o 7s před Dallarou GP2 Němce Fiedlera, Ledermairem, Benettonem-F1 Američana Stratforda a Lolou Inda Raghunatana z bývalého týmu Formule 1 Coloni, který v Hockenheimu vedl sám Enzo Coloni.
„Člověk nikdy neví, možná, že bylo dobře, že jsem neměla horší nehodu,“ chlácholila se Cichá – v hloubi duše ovšem věděla, že toho dne zahodila špičkový výsledek: Druhý Fiedler byl v kvalifikaci jen o 2,8s rychlejší, než ona…
„Tentokrát chci bezpodmínečně dojet do cíle,“ to byl cíl Veroniky Ciché pro nedělní závod. Svého cíle dosáhla. Dojela 10. (7. ve třídě GP2) a i přítel Jaksch mohl být spokojen: Svůj Super Aguri konečně dovezl do cíle. Skončil celkově pátý a třetí v dodnocení vozů F1. Bez Zwarta na startu nebyl vepředu Gerstl k udržení a závod vyhrál napřes časové penalizaci (jeho mechanici na voze příliš dlouho pracovali na gridu). Druhý skončil rychlý Ledermair, třetí Stratford.
Příští závod pojede BossGP v polovině května v Zandvoortu. Doma v Brně se Veronika Cichá představí publiku 10. září.
Výsledky závodů BossGP v Hockenheimu
Sobota:1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F12. Andreas Fiedler, Dallara-GP23. Johann Ledermair, Dallara-GP24. Phil Stratford, Benetton-F15. Mahaveer Raghunatan, Lola-AutoGP
Neděle:1. Ingo Gerstl, Toro Rosso-F12. Johann Ledermair, Dallara-GP23. Phil Stratford, Benetton-F14. Florian Schnitzenbaumer, Dallara-GP25. Wolfgang Jaksch, Super Aguri-F1
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?