Po 5 měsíční přestávce od posledního závodu loňské sezóny v Bahrajnu se znovu rozjela sezóna vytrvalostního mistrovství světa. Na okruhu v Silverstone byly v pátek na programu volné jízdy.
Další ročník World Endurance Championship byl dnes zahájen prvními volnými tréninky na okruhu Silverstone. V kategorii továrních týmů LMP1 je pro tento úvodní závod favorizován japonský tým Toyota GAZOO Racing. Třída soukromých týmů je obsazena pouze jediným účastníkem, kterým je vůz týmu ByKolles. V něm měl celý letošní ročník WEC absolvovat polský závodník Robert Kubica. Ale dva dny před prvními jízdami v Silverstone se na sociálních sítích objevily zprávy o tom, že Kubica stahuje svou účast v celém seriálu. ByKolles tak narychlo podepsal smlouvu s dvojicí Dominik Kraihamer, James Rossiter, kteří s Oliverem Webbem vytvoří stabilní posádku pro letošní ročník WEC.
Třída LMP2 je zcela nová, protože letos vstoupila v kategorii pomalejších prototypů v platnost nová technická pravidla a jednou z hlavních novinek je nutnost použití šasi některého ze čtyř homologovaných dodavatelů. Celé startovní pole této kategorie ve WEC se rozhodlo pro jediný produkt, kterým je šasi Oreca 07. Díky tomu se na tuto kategorii upírá velká pozornost, protože takto vyrovnané startovní pole slibuje velmi napínavou bitvu o body.
Profesionální GéTéčka mají mezi sebou staronový tovární tým, kterým je Porsche. Německá automobilka se rozhodla pro přímé nasazení dvou továrních vozů ve své vlastní režii a pro jejich potřeby vyvinula zbrusu nový vůz. Ten sice také nese staré označení - 911RSR, ale to je asi tak jediné, co nový vůz přebral od svého předchůdce. Zcela nová koncepce s motorem uprostřed a modulární konstrukcí se již v testech i prvním ostrém měření sil v závodech amerického kontinentálního vytrvalostního mistrovství osvědčila a soupeřům tak přibyla nejenom konkurence, ale i pár vrásek na čele.
Amatérská kategorie LMGTE Am prošla také mírnou obměnou, když startovní pole opustila americká Corvette týmu Larbre Competition a místo toho se rošt rozrostl o dva vozy Ferrari týmů Clearwater Racing a Spirit of Race.
První jízdy se v Silverstone jely za poměrně chladného počasí, na suché trati, která však neoplývala žádnou závratnou teplotou, neboť její ohřívač v podobě slunce zakrývaly mraky. LMP1 - podle očekávání se do čela rychle dostaly Toyoty a otázka zněla o kolik budou japonské prototypy na zdejší trati rychlejší, než jejich německá konkurence a která z posádek bude lepší?
Z pomyslného vítězství se nakonec radovala posádka #8, když Sébastien Buemi zdolal nástrahy okruhu v čase 1:40,104 min. Pomyslnou druhou příčku jen velmi těsně obsadil prototyp Porsche #2, třetí byla Toyota #7 a čtvrté zbývající Porsche #1. Všechny čtyři vozy mezi sebou dělilo poměrně hodně - téměř 12 sekund, ale je nutné si uvědomit, že se jednalo pouze o první seznámení se zdejší tratí.
LMP2 - zde byla situace velmi zajímavá, protože hned několik posádek se střídalo na čele. V jednu chvíli se situace dokonce vyvíjela poněkud chaoticky, protože jezdci se na čelních pozicích střídali poměrně rychle. Nejlépe si s nástrahami trati nakonec poradil Mathias Beche ve voze týmu Vaillante Rebellion Racing #13, který dosáhl času 1:45,913 min. Na druhém místě skončil Matthieu Vaxiviere s vozem v barvách TDS Racing, kterému na nejrychlejšího soupeře chybělo 0,2 sec. Smůlu měl mistrovský tým Signatech Alpine Matmut, který díky technickým problémům stihl ujet pouhých 25 kol zahajovací 90minutovky.
LMGTE Pro - Profesionální GéTéčka se stala kořistí Richieho Stanawaye s vozem Aston Martin Vantage #95, který dosáhl času 1:59,110 min. Tato kategorie se také postarala o největší rozruch prvních letošních jízd. Jednak se Stefan Mücke ve voze Ford GT #66 postaral o první letošní plnou žlutou fázi a za druhé se šest vozů této kategorie vměstnalo do rozdílu 0,8 sec!!!
LMGTE Am - Také mezi amatérskými posádkami byla nejrychlejší ta, která se dělí o vůz Aston Martin Vantage V8 GTE #98, přičemž nejrychlejšího času dosáhl zkušený Pedro Lamy. Za něj se seřadily dvě zákaznická Porsche, tím šťastnějším byl po prvních jízdách tým Gulf Racing, Dempsey-Proton Racing se musel spokojit až se třetí příčkou.
Druhý volný trénink se odehrál za téměř stejných povětrnostních podmínek jako ten první.
LMP1 - Prototypy Toyota TS050 Hybrid se ve druhé části pátečních volných jízd jasně přetahovaly o vítězství. Nakonec se z něj radovala posádka #8, když tento interní souboj získal ve svůj prospěch Kazuki Nakajima, který dosáhl času 1:38,210 min. Tato hodnota je navíc nejlepší, kterou kdy zajel na zdejší trati vůz kategorie LMP1 s hybridním pohonem. Druhá posádka #7 zaostala pozadu o pouhých 0,234 sekundy. Rychlejší z dvojice prototypů Porsche 919 Hybrid (#2) zůstal za pomalejší Toyotou o 2,2 sekundy.
LMP2 - Alex Lynn v prototypu Oreca 07 v barvách týmu G-Drive Racing dosáhl hodnotou 1:44,874 min. nejrychlejšího času v kategorii LMP2. Úřadující mistr světa Nicolas Lapierre ve voze Alpine A470 týmu Signatech Alpine Matmut byl na druhém místě o pouhých 0,1 sec. pomalejší. Asi nejzajímavější fakt na nových vozech kategorie LMP2 je to, že již nyní, během prvních volných jízd před prvním závodem sezóny, dokáží být rychlejší, než prototyp silnější kategorie!!! James Rossiter zajel s vozem ENZO CLM P1/01 soukromé stáje ByKolles Racing, tedy s vozem kategorie LMP1, čas 1:45,512 min., což je o 0,636 sec. horší čas, než jakého docílil nejrychlejší vůz LMP2.
LMGTE Pro - Nejrychlejší čas druhé sekce jízd profesionálních GéTéček patří továrnímu vozu Porsche 911RSR, za jehož volantem seděl nejúspěšnější jezdec předsezónních testů Kevin Estre. Jeho čas má hodnotu 1:57,765 min. Další dvě příčky ale patří dvojici vozů Aston Martin v pořadí #97, #95. První pětici dělí 0,4 sec!!!
LMGTE Am - Kategorie amatérských týmů s vozy GTE zatím v Silverstone opanují týmy s vozy Porsche. Také ve druhém volném tréninku je nejlepší posádka týmu Gulf Racing. Jejich kolegové z týmu Dempsey-Proton Racing se navíc museli sklonit před výkonem Ferrari týmu Spirit of Race.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.