WEC - Silverstone: Páteční volné tréninky opanovala Toyota

Prototyp Toyota TS050 Hybrid posádky Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi
Prototyp Toyota TS050 Hybrid posádky Kazuki Nakajima, Anthony Davidson, Sébastien Buemi, foto: Adrenal Media
iMotorSport.cz 14. dubna 2017 23:30
Sdílej:

Po 5 měsíční přestávce od posledního závodu loňské sezóny v Bahrajnu se znovu rozjela sezóna vytrvalostního mistrovství světa. Na okruhu v Silverstone byly v pátek na programu volné jízdy.

Další ročník World Endurance Championship byl dnes zahájen prvními volnými tréninky na okruhu Silverstone. V kategorii továrních týmů LMP1 je pro tento úvodní závod favorizován japonský tým Toyota GAZOO Racing. Třída soukromých týmů je obsazena pouze jediným účastníkem, kterým je vůz týmu ByKolles. V něm měl celý letošní ročník WEC absolvovat polský závodník Robert Kubica. Ale dva dny před prvními jízdami v Silverstone se na sociálních sítích objevily zprávy o tom, že Kubica stahuje svou účast v celém seriálu. ByKolles tak narychlo podepsal smlouvu s dvojicí Dominik Kraihamer, James Rossiter, kteří s Oliverem Webbem vytvoří stabilní posádku pro letošní ročník WEC.

Třída LMP2 je zcela nová, protože letos vstoupila v kategorii pomalejších prototypů v platnost nová technická pravidla a jednou z hlavních novinek je nutnost použití šasi některého ze čtyř homologovaných dodavatelů. Celé startovní pole této kategorie ve WEC se rozhodlo pro jediný produkt, kterým je šasi Oreca 07. Díky tomu se na tuto kategorii upírá velká pozornost, protože takto vyrovnané startovní pole slibuje velmi napínavou bitvu o body.

Profesionální GéTéčka mají mezi sebou staronový tovární tým, kterým je Porsche. Německá automobilka se rozhodla pro přímé nasazení dvou továrních vozů ve své vlastní režii a pro jejich potřeby vyvinula zbrusu nový vůz. Ten sice také nese staré označení - 911RSR, ale to je asi tak jediné, co nový vůz přebral od svého předchůdce. Zcela nová koncepce s motorem uprostřed a modulární konstrukcí se již v testech i prvním ostrém měření sil v závodech amerického kontinentálního vytrvalostního mistrovství osvědčila a soupeřům tak přibyla nejenom konkurence, ale i pár vrásek na čele.

Amatérská kategorie LMGTE Am prošla také mírnou obměnou, když startovní pole opustila americká Corvette týmu Larbre Competition a místo toho se rošt rozrostl o dva vozy Ferrari týmů Clearwater Racing a Spirit of Race.

První jízdy se v Silverstone jely za poměrně chladného počasí, na suché trati, která však neoplývala žádnou závratnou teplotou, neboť její ohřívač v podobě slunce zakrývaly mraky. LMP1 - podle očekávání se do čela rychle dostaly Toyoty a otázka zněla o kolik budou japonské prototypy na zdejší trati rychlejší, než jejich německá konkurence a která z posádek bude lepší?

Z pomyslného vítězství se nakonec radovala posádka #8, když Sébastien Buemi zdolal nástrahy okruhu v čase 1:40,104 min. Pomyslnou druhou příčku jen velmi těsně obsadil prototyp Porsche #2, třetí byla Toyota #7 a čtvrté zbývající Porsche #1. Všechny čtyři vozy mezi sebou dělilo poměrně hodně - téměř 12 sekund, ale je nutné si uvědomit, že se jednalo pouze o první seznámení se zdejší tratí.

LMP2 - zde byla situace velmi zajímavá, protože hned několik posádek se střídalo na čele. V jednu chvíli se situace dokonce vyvíjela poněkud chaoticky, protože jezdci se na čelních pozicích střídali poměrně rychle. Nejlépe si s nástrahami trati nakonec poradil Mathias Beche ve voze týmu Vaillante Rebellion Racing #13, který dosáhl času 1:45,913 min. Na druhém místě skončil Matthieu Vaxiviere s vozem v barvách TDS Racing, kterému na nejrychlejšího soupeře chybělo 0,2 sec. Smůlu měl mistrovský tým Signatech Alpine Matmut, který díky technickým problémům stihl ujet pouhých 25 kol zahajovací 90minutovky.

LMGTE Pro - Profesionální GéTéčka se stala kořistí Richieho Stanawaye s vozem Aston Martin Vantage #95, který dosáhl času 1:59,110 min. Tato kategorie se také postarala o největší rozruch prvních letošních jízd. Jednak se Stefan Mücke ve voze Ford GT #66 postaral o první letošní plnou žlutou fázi a za druhé se šest vozů této kategorie vměstnalo do rozdílu 0,8 sec!!!

LMGTE Am - Také mezi amatérskými posádkami byla nejrychlejší ta, která se dělí o vůz Aston Martin Vantage V8 GTE #98, přičemž nejrychlejšího času dosáhl zkušený Pedro Lamy. Za něj se seřadily dvě zákaznická Porsche, tím šťastnějším byl po prvních jízdách tým Gulf Racing, Dempsey-Proton Racing se musel spokojit až se třetí příčkou.

Druhý volný trénink se odehrál za téměř stejných povětrnostních podmínek jako ten první.

LMP1 - Prototypy Toyota TS050 Hybrid se ve druhé části pátečních volných jízd jasně přetahovaly o vítězství. Nakonec se z něj radovala posádka #8, když tento interní souboj získal ve svůj prospěch Kazuki Nakajima, který dosáhl času 1:38,210 min. Tato hodnota je navíc nejlepší, kterou kdy zajel na zdejší trati vůz kategorie LMP1 s hybridním pohonem. Druhá posádka #7 zaostala pozadu o pouhých 0,234 sekundy. Rychlejší z dvojice prototypů Porsche 919 Hybrid (#2) zůstal za pomalejší Toyotou o 2,2 sekundy.

LMP2 - Alex Lynn v prototypu Oreca 07 v barvách týmu G-Drive Racing dosáhl hodnotou 1:44,874 min. nejrychlejšího času v kategorii LMP2. Úřadující mistr světa Nicolas Lapierre ve voze Alpine A470 týmu Signatech Alpine Matmut byl na druhém místě o pouhých 0,1 sec. pomalejší. Asi nejzajímavější fakt na nových vozech kategorie LMP2 je to, že již nyní, během prvních volných jízd před prvním závodem sezóny, dokáží být rychlejší, než prototyp silnější kategorie!!! James Rossiter zajel s vozem ENZO CLM P1/01 soukromé stáje ByKolles Racing, tedy s vozem kategorie LMP1, čas 1:45,512 min., což je o 0,636 sec. horší čas, než jakého docílil nejrychlejší vůz LMP2.

LMGTE Pro - Nejrychlejší čas druhé sekce jízd profesionálních GéTéček patří továrnímu vozu Porsche 911RSR, za jehož volantem seděl nejúspěšnější jezdec předsezónních testů Kevin Estre. Jeho čas má hodnotu 1:57,765 min. Další dvě příčky ale patří dvojici vozů Aston Martin v pořadí #97, #95. První pětici dělí 0,4 sec!!!

LMGTE Am - Kategorie amatérských týmů s vozy GTE zatím v Silverstone opanují týmy s vozy Porsche. Také ve druhém volném tréninku je nejlepší posádka týmu Gulf Racing. Jejich kolegové z týmu Dempsey-Proton Racing se navíc museli sklonit před výkonem Ferrari týmu Spirit of Race.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?