Výborně zavedený německý šampionát Formule 4 představil své startovní pole. Po stopách Joyea Mawsona a Micka Schumachera se mimo jiné hodlají vydat rychlá Němka Sophia Floerschová, vnuk Emersona Fittipaldiho, Enzo a překvapivě i málo známý mladík z Čech, Tom Beckhaeuser.
Text a foto: Roman Klemm
Favority ovšem asi bude nutno hledat jinde – a to především mezi borci, kteří v tomto zajímavém mistrovství mohli sbírat zkušenosti a poháry již minulý rok. Jako kandidáti na třetí titul německého šampiona F4 platí hlavně Estónec Juri Vips a Američan Juan Correa, kteří se mohou spolehnout na senzační zázemí týmu Prema, Němci Lirim Zendeli (pojede za berlínskou stáj Muecke) a Kim-Luis Schramm (tým Ralfa Schumachera) a Kanaďan Kami Laliberte-Moreira, jenž dal další sezoně v F4 se stájí Van Amersfoort přednost před přestupem do F3.
Oficiálně se přihlásilo 29 účastníků, tedy o něco méně, než minulý rok, což ovšem nepřekvapilo. 28 chlapcům se letos postaví jen jediné děvče. Je jím 16letá Sophia Floerschová, největší německá naděje v motorsportu „něžného pohlaví“ od dob Ellen Lohrové a Claudie Huertgenové. Školačka z Mnichova minulý rok začala velmi silně a pravidelně bodovala. Letos bude muset ve špičkovém týmu Muecke ukázat více, pokud chce svůj sen o „Formuli 1 za 4 roky“ realizovat. Jejím týmovým kolegou bude doposud málo známý Čech Tom Beckhaeuser. Nováček z Klečan to jistě nebude mít vedle osvědčených týmových kolegů jako Zendeliho, Floerschové a Švéda Soederstoema lehké a to mimo jiné proto, že se zmíněné trio zúčastní i italského šampionátu. A-propos italská Formule 4: Ta absolvovala svůj první podnik již minulý víkend v Misanu a zdá se, že tamní šampionát nalezl svou super-hvězdu dosti brzy: Pilot týmu Bhaitech, Sebastian Fernandez z Venezuely totiž vyhrál všechny tři závody víkendu – něco dosud nebývalého! V Misanu se výborně uvedl i vnuk mistra světa F1 let 1972 a 1974 Emersona, Enzo Fittipaldi. Brazilo-Američan je členem Akademie Ferrari, pojede jak italské, tak i německé mistrovství za tým Prema. V Misanu dojel 5. a 8.
Teprve před dvěmy lety zavedená Formule 4 je jedinou evropskou třídou monopostů, která (zatím) vzkvétá a nabízí plná startovní pole. Tohle jsou termíny německého mistrovství (bude se zpravidla konat v rámci ADAC-GT-Masters)
30. duben – Oschersleben21. květen – Lausitzring11. červen – Red Bull Ring9. červenec – Oschersleben6. srpen – Nuerburgring17. září - Sachsenring24. září - Hockenheimring
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.