Porsche a Toyota mohou v letošním roce využít pouze dvě aero verze svých prototypů. Před prvním nasazením je nutné tuto konkrétní aeroverzi homologovat a tím zmrazit její další vývoj. Sezóna je však dlouhá a konfigurace okruhů vyžadujících tu či onu variantu aera se v ní střídají.
V rámci úspor nákladů doznala technická pravidla v oblasti aerodynamiky před letošní sezónou určitých změn. Tou asi nejzásadnější změnou je omezení počtu variant karoserie (tzv. „aerobalíčků“). Do loňské sezóny měly týmy k dispozici 3 verze: pro nízký, střední a vysoký přítlak, v letošní sezóně mohou Porsche a Toyota využít jen dvě verze. Navíc je v průběhu sezóny zakázáno tyto verze nadále vyvíjet a upravovat pro následující závody. Každá z verzí musí před svým prvním nasazením v závodě projít homologací, což jinými slovy znamená, že se tato verze zakonzervuje a tým ji již nebude moci v průběhu sezóny nijak dále vyvíjet a optimalizovat pro jiný typ tratě.
S tím souvisí také další faktor, kterým je závod 24 hodin Le Mans. V tomto závodě se rozděluje dvojnásobný počet mistrovských bodů, což je mnohdy pro vývoj v šampionátu klíčové. Tento závod se jede na známém francouzském okruhu La Sarthe, jehož součástí je i několikakilometrová rovinka. Pro úspěch v tomto klíčovém závodě sezóny je tedy rychlost velmi důležitým faktorem a podobně je tomu i na okruhu SPA-Francorchamps, kde se pojede před Le Mans. Proti tomu první závod sezóny se jede na okruhu Silverstone, který svým charakterem upřednostňuje použití varianty s vyšším přítlakem. Nabízí se tedy taktika obětovat Silverstone, první 3 závody odjet s verzí s nízkým přítlakem a ušetřený čas věnovat dalšímu vývoji verze s vyšším přítlakem. Nebo již pro Silverstone homologovat verzi s vyšším přítlakem a druhou verzi ještě před SPA dopilovat? Protože SPA-Francorchamps všechny týmy považují za ostrý test před Le Mans, je třetí varianta s homologací verze s nízkým přítlakem až těsně před Le Mans velmi nepravděpodobná.
Toyota je známa svým konzervativním přístupem a proto již předem oznámila, že do Silverstone přiveze verzi s vysokým přítlakem a před SPA nechá homologovat verzi druhou (pro nízký přítlak). Porsche však, na rozdíl od japonského konkurenta, doposud taktizuje a své rozhodnutí, kterou verzi karoserie přiveze k úvodnímu klání do Silverstone, doposud nezveřejnilo.
K uvedené problematice se nyní vyjádřil i úřadující mistr světa Neel Jani, který se v prototypu Porsche 919 Hybrid #1 bude v letošní sezóně střídat s André Lottererem a Nickem Tandym. „Vloni jsme měli variantu pro každý typ trati, ale to letos nemáme. Proto je strategie v této oblasti velmi důležitá,“ řekl Neel Jani. „Můžeme použít nízký přítlak hned v úvodu sezóny a druhou verzi dále vyvíjet pro závody po Le Mans. To ale znamená, že soupeř může mít hned v úvodu sezóny výhodu, protože Toyota už dopředu oznámila, že v Silverstone použije variantu s vysokým přítlakem. Pro nás to v podstatě znamená dopředu se v Silverstone smířit se třetím a čtvrtým místem. To však není dobré pro šampionát. Toyota má ve SPA-Francorchamps výhodu třetího vozu, což znamená, že zde s největší pravděpodobností použijí u prvních dvou vozů specifikaci ze Silverstone a u třetího nasadí druhou „rychlou“ verzi. Protože Porsche bude letos nasazovat jen dva vozy, je nejvýše pravděpodobné, že s oběma pojedeme ve SPA-Francorchamps ve stejné verzi, jako poté v Le Mans. Ostatně dělali jsme to tak v každé naší sezóně a není důvod to letos měnit. SPA-Francorchamps je poslední závod před Le Mans a jsem si jistý, že již zde nasadíme specifikaci s nízkým přítlakem. Dělali jsme to tak pokaždé a jistě to uděláme i letos. Nemohu to ještě potvrdit na 100%, ale určitě to tak bude,“ uvedl švýcarský jezdec Porsche.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?