Porsche a Toyota mohou v letošním roce využít pouze dvě aero verze svých prototypů. Před prvním nasazením je nutné tuto konkrétní aeroverzi homologovat a tím zmrazit její další vývoj. Sezóna je však dlouhá a konfigurace okruhů vyžadujících tu či onu variantu aera se v ní střídají.
V rámci úspor nákladů doznala technická pravidla v oblasti aerodynamiky před letošní sezónou určitých změn. Tou asi nejzásadnější změnou je omezení počtu variant karoserie (tzv. „aerobalíčků“). Do loňské sezóny měly týmy k dispozici 3 verze: pro nízký, střední a vysoký přítlak, v letošní sezóně mohou Porsche a Toyota využít jen dvě verze. Navíc je v průběhu sezóny zakázáno tyto verze nadále vyvíjet a upravovat pro následující závody. Každá z verzí musí před svým prvním nasazením v závodě projít homologací, což jinými slovy znamená, že se tato verze zakonzervuje a tým ji již nebude moci v průběhu sezóny nijak dále vyvíjet a optimalizovat pro jiný typ tratě.
S tím souvisí také další faktor, kterým je závod 24 hodin Le Mans. V tomto závodě se rozděluje dvojnásobný počet mistrovských bodů, což je mnohdy pro vývoj v šampionátu klíčové. Tento závod se jede na známém francouzském okruhu La Sarthe, jehož součástí je i několikakilometrová rovinka. Pro úspěch v tomto klíčovém závodě sezóny je tedy rychlost velmi důležitým faktorem a podobně je tomu i na okruhu SPA-Francorchamps, kde se pojede před Le Mans. Proti tomu první závod sezóny se jede na okruhu Silverstone, který svým charakterem upřednostňuje použití varianty s vyšším přítlakem. Nabízí se tedy taktika obětovat Silverstone, první 3 závody odjet s verzí s nízkým přítlakem a ušetřený čas věnovat dalšímu vývoji verze s vyšším přítlakem. Nebo již pro Silverstone homologovat verzi s vyšším přítlakem a druhou verzi ještě před SPA dopilovat? Protože SPA-Francorchamps všechny týmy považují za ostrý test před Le Mans, je třetí varianta s homologací verze s nízkým přítlakem až těsně před Le Mans velmi nepravděpodobná.
Toyota je známa svým konzervativním přístupem a proto již předem oznámila, že do Silverstone přiveze verzi s vysokým přítlakem a před SPA nechá homologovat verzi druhou (pro nízký přítlak). Porsche však, na rozdíl od japonského konkurenta, doposud taktizuje a své rozhodnutí, kterou verzi karoserie přiveze k úvodnímu klání do Silverstone, doposud nezveřejnilo.
K uvedené problematice se nyní vyjádřil i úřadující mistr světa Neel Jani, který se v prototypu Porsche 919 Hybrid #1 bude v letošní sezóně střídat s André Lottererem a Nickem Tandym. „Vloni jsme měli variantu pro každý typ trati, ale to letos nemáme. Proto je strategie v této oblasti velmi důležitá,“ řekl Neel Jani. „Můžeme použít nízký přítlak hned v úvodu sezóny a druhou verzi dále vyvíjet pro závody po Le Mans. To ale znamená, že soupeř může mít hned v úvodu sezóny výhodu, protože Toyota už dopředu oznámila, že v Silverstone použije variantu s vysokým přítlakem. Pro nás to v podstatě znamená dopředu se v Silverstone smířit se třetím a čtvrtým místem. To však není dobré pro šampionát. Toyota má ve SPA-Francorchamps výhodu třetího vozu, což znamená, že zde s největší pravděpodobností použijí u prvních dvou vozů specifikaci ze Silverstone a u třetího nasadí druhou „rychlou“ verzi. Protože Porsche bude letos nasazovat jen dva vozy, je nejvýše pravděpodobné, že s oběma pojedeme ve SPA-Francorchamps ve stejné verzi, jako poté v Le Mans. Ostatně dělali jsme to tak v každé naší sezóně a není důvod to letos měnit. SPA-Francorchamps je poslední závod před Le Mans a jsem si jistý, že již zde nasadíme specifikaci s nízkým přítlakem. Dělali jsme to tak pokaždé a jistě to uděláme i letos. Nemohu to ještě potvrdit na 100%, ale určitě to tak bude,“ uvedl švýcarský jezdec Porsche.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?