WEC: Prozradil Neel Jani něco, co mělo před Toyotou zůstat utajeno?

Neel Jani usedá do vozu Porsche 919 Hybrid v rámci prologu v Monze
Neel Jani usedá do vozu Porsche 919 Hybrid v rámci prologu v Monze, foto: Porsche
iMotorSport.cz 10. dubna 2017 09:50
Sdílej:

Porsche a Toyota mohou v letošním roce využít pouze dvě aero verze svých prototypů. Před prvním nasazením je nutné tuto konkrétní aeroverzi homologovat a tím zmrazit její další vývoj. Sezóna je však dlouhá a konfigurace okruhů vyžadujících tu či onu variantu aera se v ní střídají.

V rámci úspor nákladů doznala technická pravidla v oblasti aerodynamiky před letošní sezónou určitých změn. Tou asi nejzásadnější změnou je omezení počtu variant karoserie (tzv. „aerobalíčků“). Do loňské sezóny měly týmy k dispozici 3 verze: pro nízký, střední a vysoký přítlak, v letošní sezóně mohou Porsche a Toyota využít jen dvě verze. Navíc je v průběhu sezóny zakázáno tyto verze nadále vyvíjet a upravovat pro následující závody. Každá z verzí musí před svým prvním nasazením v závodě projít homologací, což jinými slovy znamená, že se tato verze zakonzervuje a tým ji již nebude moci v průběhu sezóny nijak dále vyvíjet a optimalizovat pro jiný typ tratě.

S tím souvisí také další faktor, kterým je závod 24 hodin Le Mans. V tomto závodě se rozděluje dvojnásobný počet mistrovských bodů, což je mnohdy pro vývoj v šampionátu klíčové. Tento závod se jede na známém francouzském okruhu La Sarthe, jehož součástí je i několikakilometrová rovinka. Pro úspěch v tomto klíčovém závodě sezóny je tedy rychlost velmi důležitým faktorem a podobně je tomu i na okruhu SPA-Francorchamps, kde se pojede před Le Mans. Proti tomu první závod sezóny se jede na okruhu Silverstone, který svým charakterem upřednostňuje použití varianty s vyšším přítlakem. Nabízí se tedy taktika obětovat Silverstone, první 3 závody odjet s verzí s nízkým přítlakem a ušetřený čas věnovat dalšímu vývoji verze s vyšším přítlakem. Nebo již pro Silverstone homologovat verzi s vyšším přítlakem a druhou verzi ještě před SPA dopilovat? Protože SPA-Francorchamps všechny týmy považují za ostrý test před Le Mans, je třetí varianta s homologací verze s nízkým přítlakem až těsně před Le Mans velmi nepravděpodobná.

Toyota je známa svým konzervativním přístupem a proto již předem oznámila, že do Silverstone přiveze verzi s vysokým přítlakem a před SPA nechá homologovat verzi druhou (pro nízký přítlak). Porsche však, na rozdíl od japonského konkurenta, doposud taktizuje a své rozhodnutí, kterou verzi karoserie přiveze k úvodnímu klání do Silverstone, doposud nezveřejnilo.

K uvedené problematice se nyní vyjádřil i úřadující mistr světa Neel Jani, který se v prototypu Porsche 919 Hybrid #1 bude v letošní sezóně střídat s André Lottererem a Nickem Tandym. „Vloni jsme měli variantu pro každý typ trati, ale to letos nemáme. Proto je strategie v této oblasti velmi důležitá,“ řekl Neel Jani. „Můžeme použít nízký přítlak hned v úvodu sezóny a druhou verzi dále vyvíjet pro závody po Le Mans. To ale znamená, že soupeř může mít hned v úvodu sezóny výhodu, protože Toyota už dopředu oznámila, že v Silverstone použije variantu s vysokým přítlakem. Pro nás to v podstatě znamená dopředu se v Silverstone smířit se třetím a čtvrtým místem. To však není dobré pro šampionát. Toyota má ve SPA-Francorchamps výhodu třetího vozu, což znamená, že zde s největší pravděpodobností použijí u prvních dvou vozů specifikaci ze Silverstone a u třetího nasadí druhou „rychlou“ verzi. Protože Porsche bude letos nasazovat jen dva vozy, je nejvýše pravděpodobné, že s  oběma pojedeme ve SPA-Francorchamps ve stejné verzi, jako poté v Le Mans. Ostatně dělali jsme to tak v každé naší sezóně a není důvod to letos měnit. SPA-Francorchamps je poslední závod před Le Mans a jsem si jistý, že již zde nasadíme specifikaci s nízkým přítlakem. Dělali jsme to tak pokaždé a jistě to uděláme i letos. Nemohu to ještě potvrdit na 100%, ale určitě to tak bude,“ uvedl švýcarský jezdec Porsche.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.