Porsche a Toyota mohou v letošním roce využít pouze dvě aero verze svých prototypů. Před prvním nasazením je nutné tuto konkrétní aeroverzi homologovat a tím zmrazit její další vývoj. Sezóna je však dlouhá a konfigurace okruhů vyžadujících tu či onu variantu aera se v ní střídají.
V rámci úspor nákladů doznala technická pravidla v oblasti aerodynamiky před letošní sezónou určitých změn. Tou asi nejzásadnější změnou je omezení počtu variant karoserie (tzv. „aerobalíčků“). Do loňské sezóny měly týmy k dispozici 3 verze: pro nízký, střední a vysoký přítlak, v letošní sezóně mohou Porsche a Toyota využít jen dvě verze. Navíc je v průběhu sezóny zakázáno tyto verze nadále vyvíjet a upravovat pro následující závody. Každá z verzí musí před svým prvním nasazením v závodě projít homologací, což jinými slovy znamená, že se tato verze zakonzervuje a tým ji již nebude moci v průběhu sezóny nijak dále vyvíjet a optimalizovat pro jiný typ tratě.
S tím souvisí také další faktor, kterým je závod 24 hodin Le Mans. V tomto závodě se rozděluje dvojnásobný počet mistrovských bodů, což je mnohdy pro vývoj v šampionátu klíčové. Tento závod se jede na známém francouzském okruhu La Sarthe, jehož součástí je i několikakilometrová rovinka. Pro úspěch v tomto klíčovém závodě sezóny je tedy rychlost velmi důležitým faktorem a podobně je tomu i na okruhu SPA-Francorchamps, kde se pojede před Le Mans. Proti tomu první závod sezóny se jede na okruhu Silverstone, který svým charakterem upřednostňuje použití varianty s vyšším přítlakem. Nabízí se tedy taktika obětovat Silverstone, první 3 závody odjet s verzí s nízkým přítlakem a ušetřený čas věnovat dalšímu vývoji verze s vyšším přítlakem. Nebo již pro Silverstone homologovat verzi s vyšším přítlakem a druhou verzi ještě před SPA dopilovat? Protože SPA-Francorchamps všechny týmy považují za ostrý test před Le Mans, je třetí varianta s homologací verze s nízkým přítlakem až těsně před Le Mans velmi nepravděpodobná.
Toyota je známa svým konzervativním přístupem a proto již předem oznámila, že do Silverstone přiveze verzi s vysokým přítlakem a před SPA nechá homologovat verzi druhou (pro nízký přítlak). Porsche však, na rozdíl od japonského konkurenta, doposud taktizuje a své rozhodnutí, kterou verzi karoserie přiveze k úvodnímu klání do Silverstone, doposud nezveřejnilo.
K uvedené problematice se nyní vyjádřil i úřadující mistr světa Neel Jani, který se v prototypu Porsche 919 Hybrid #1 bude v letošní sezóně střídat s André Lottererem a Nickem Tandym. „Vloni jsme měli variantu pro každý typ trati, ale to letos nemáme. Proto je strategie v této oblasti velmi důležitá,“ řekl Neel Jani. „Můžeme použít nízký přítlak hned v úvodu sezóny a druhou verzi dále vyvíjet pro závody po Le Mans. To ale znamená, že soupeř může mít hned v úvodu sezóny výhodu, protože Toyota už dopředu oznámila, že v Silverstone použije variantu s vysokým přítlakem. Pro nás to v podstatě znamená dopředu se v Silverstone smířit se třetím a čtvrtým místem. To však není dobré pro šampionát. Toyota má ve SPA-Francorchamps výhodu třetího vozu, což znamená, že zde s největší pravděpodobností použijí u prvních dvou vozů specifikaci ze Silverstone a u třetího nasadí druhou „rychlou“ verzi. Protože Porsche bude letos nasazovat jen dva vozy, je nejvýše pravděpodobné, že s oběma pojedeme ve SPA-Francorchamps ve stejné verzi, jako poté v Le Mans. Ostatně dělali jsme to tak v každé naší sezóně a není důvod to letos měnit. SPA-Francorchamps je poslední závod před Le Mans a jsem si jistý, že již zde nasadíme specifikaci s nízkým přítlakem. Dělali jsme to tak pokaždé a jistě to uděláme i letos. Nemohu to ještě potvrdit na 100%, ale určitě to tak bude,“ uvedl švýcarský jezdec Porsche.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.