WEC: Robert Kubica promluvil o svém návratu na okruhy

Robert Kubica ve voze týmu ByKolles Racing
Robert Kubica ve voze týmu ByKolles Racing, foto: Adrenal Media
iMotorSport.cz 9. dubna 2017 12:30
Sdílej:

Vítěz GP Kanady 2008 se po vážné nehodě v závodě rallye rozhodl, že už se k okruhovému závodění nevrátí. Příslovečné rčení „Nikdy neříkej nikdy“ zafungovalo i v tomto případě a v letošním roce budeme Roberta Kubicu pravidelně vídat na okruzích v rámci vytrvalostního mistrovství světa za volantem vozu ENZO CLM P1/01 v barvách týmu ByKolles.

Počátkem roku 2011 utrpěl Robert Kubica velmi vážné zranění pravé ruky. V jednu chvíli hrozila i amputace, ale polský jezdec se po sérii několika operací začal zotavovat. Jeho těžké zranění se léčilo dlouho a Polákova pravá ruka zůstane už natrvalo poznamenána omezenou hybností. Přesto se Robert Kubica rozhodl posadit znovu za volant soutěžního vozu. Bylo nezbytné vyhnat z podvědomí strach, který by jej mohl natrvalo omezovat v jeho další kariéře.  Návrat byl úspěšný a Robertu Kubicovi se podařilo zvítězit v jedné ze soutěží Evropského šampionátu rallye. Ve třídě WRC2 následně získal titul vicemistra, ale ani to nestačilo na zajištění sedačky v některém z týmů WRC pro rok 2015.

Robert Kubica se proto musel vrátit k okruhovému závodění a zakotvil v pohárových závodech Renaultu. Odtud už vedla jeho cesta přes okruhové závody GT až do Bahrajnu, kde si vloni v rámci pravidelného Rookie testu po skončení sezóny vyzkoušel jízdu ve voze LMP1 týmu ByKolles.

„Prošel jsem si velmi těžkým obdobím,“ popisuje Robert Kubica uplynulých 6 let. „Prvním bodem na mé cestě zpět bylo samozřejmě uzdravení,“ pokračuje Kubica, „ale to šlo velmi pomalu. Musel jsem tomu podřídit úplně všechno, zastavit veškeré aktivity a věnovat se jen rekonvalescenci. Před nehodou jsem měl velmi slibnou kariéru ve Formuli 1, ale ta nehoda to vše rázem ukončila. Proto jsem se původně už ani nechtěl vracet zpátky na okruhy, protože tam by se mi jen neustále vracely vzpomínky na to, co bylo před nehodou. Formule 1, to bylo maximum, čeho jsem mohl dosáhnout, byl to můj životní cíl. Nehoda v rallye to však násilně ukončila.“

Robert Kubica se v roce 2016 účastnil závodu 12 hodin Mugelo a poté jednorázově tří dalších klání v kategorii GT. Odtud už byl jen krůček k dohodě s týmem ByKolles a ke zmíněnému testu v Bahrajnu. „Nakonec jsem se k okruhům stejně musel vrátit, protože v rallye jsem nesehnal odpovídající místo. Začal jsem tedy znovu kroužit po okruzích a nyní jsem zpátky ve vrcholné disciplíně motorsportu. Vytrvalostní závody a Le Mans. To jsou výzvy, které mám nyní před sebou a které mne znovu naplňují a já cítím, že jsem připravený se jim postavit,“ uvedl Kubica.

Bohužel se ukázalo, že tím hlavním limitem nebude Robertovo zranění, ale technika. Při předsezónních testech v Monze se týmu podařilo zprovoznit vůz až v sobotu večer. Následovalo pouhých 6 okruhů a tým musel předčasně balit. I přes to se však Robert Kubica dívá do budoucnosti pozitivně: „Byl jsem překvapený, kolik jsem loni v Bahrajnu a teď v Monze potkal lidí, které znám z prostředí F1. Je to něco, co uklidnilo mé původní obavy. Už je to pryč, cítím se znovu připravený odvést 100% výkon. To je můj úkol pro tento rok a dál směrem k mé budoucnosti.“ uzavřel Robert Kubica.

Stalo se
Novinky
Zřejmě nejde o aprílový žert: Yugo má být znovu postaveno pod srbsko-německým vedením. Autorem návrhu je srbský designér Darko Marčeta. Počáteční návrhy ukazují vůz s klasickými prvky Yugo v moderním stylu.

Legenda se vrací: Yugo chystá velký comeback?

V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.

Novinky ze světa EV
BMW Vision Driving Experience (VDX)

BMW VDX: Elektrická bestie s více než 1 000 koňmi se už testuje? +VIDEO

BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.

Novinky ze světa EV
Kia EV4 (2025)

První FOTO nové Kia EV4: Plně elektrické EV přichází jako sedan a kombi

Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).

Novinky ze světa EV
Vytuněná Tesla model Y od CarLab

Tesla model Y Juniper v dravé úpravě. Asi nejhezčí verze vůbec

Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?