Následkem změny technický pravidel pro letošní sezonu Mistrovství světa vytrvalostních závodů rozehrávají tovární týmy Toyota a Porsche v kategorii LMP1 strategickou hru ohledně použití aerodynamických balíčků.
Zatímco loni mohly týmy využít tři aerodynamické balíčky, letos se výběr zúžil na dva. V praxi to znamená, že oba týmy mají připravené nastavení pro nízký aerodynamický přítlak a naopak pro vysoký odpor vzduchu. Otázkou je, jakým způsobem obě varianty využijí.
Toyota svou strategii už potvrdila. V úvodním závodě v Silverstone nasadí na oba prototypy aero balíček s vysokým přítlakem, což ale znamená, že už nebude mít možnost toto nastavení jakkoliv modifikovat. Jakmile totiž tým nastoupí s určitým aerodynamickým řešením, už nemá možnost jej upravovat.
Toyota tak v první šestihodinovce pojede s vysokým přítlakem, v nadcházejícím závodě ve Spa její dva hlavní prototypy pak zůstanou u tohoto řešení a naopak třetí toyota, nasazená na Spa a Le Mans, bude mít k dispozici nízký přítlak.
V minulosti týmy běžně po 24h v Le Mans nasazovali třetí aero balíček, což letos pravidla zakazují. Po nejdůležitějším vytrvalostním závodě sezony se tak Toyota bude spoléhat buď na aerodynamiku z Le Mans nebo na v dubnu homologovaný balíček s vysokým přítlakem.
Naopak Porsche svou volbu zatím tají. Strategie pro devítidílný kalendář s různorodými okruhy bude klíčová. Je docela možné, že Porsche nasadí nízký přítlak už v Silverstone a bude s ním pokračovat až do Le Mans. Německá automobilka totiž na rozdíl od Toyoty zůstane po celou sezonu u dvou prototypů, a to včetně Le Mans. Pokud Porsche opravdu zvolí strategii nízkého přítlaku, znamená to, že bude mít ještě více než tři měsíce na vývoj opačné varianty s vysokým přítlakem, kterou si nechá homologovat až na červencovou šestihodinovku na Nurburgringu.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?