Na Masarykově okruhu se před 90 lety poprvé rozburácely silné motory

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 29. září 2020, 13:58 Google+

Masarykův okruh slaví 90 let své existence. Na téměř 30 kilometrů dlouhé trati, která vedla v okrajových částech Brna, se 28. září 1930 uskutečnila první automobilová bitva. Tehdejší závodnická elita se vydala do boje o trofej prezidenta Masaryka a nastartovala tak tradici světových motoristických závodů, která trvá dodnes.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Masarykův okruh

Masarykův okruh | foto: Petr Boháč

Sdílejte článek

Závodní trať se přitom nerodila snadno. Jak v dobovém tisku vzpomíná tehdejší tajemník Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko Karel Štursa, prosadit si vybudování trati stálo spoustu úsilí. „Po všelijakých intervencích se nám v říjnu 1929 přece podařilo získat nejen povolení, ale i peníze. A hlavně jsme poznali nezměrné nadšení našich silničářů, kteří se věci chopili ihned, a to také umožnilo rychlou výstavbu silnic s bezprašným povrchem a klopenými zatáčkami,“ popisoval Štursa. Jak vzápětí dodal, úprava silnic určených pro nový okruh si vyžádala 12 milionů korun.

Na trať stavaři použili 7190 vagónů materiálu. Kámen, štěrk, dláždění, živičná emulze, železo, cement a písek – to vše se od dubna 1930 v pár měsících pod rukama dělníků proměnilo na kvalitní závodní povrch, který brzy čekala velká premiéra.

img-responsive

Masarykův okruh | foto: Petr Boháč


První závod na Masarykově okruhu
28. září 1930 celý program zahájila čestným kolem první dáma automobilového sportu Eliška Junková. Diváci podél trati se následně stali svědky fascinující podívané, na které se podílely tehdejší světové hvězdy automobilových závodů. Nechyběli Caracciola, Nuvolari, Borzacchini nebo von Morgen. Celkem se na startovní rošt vyrovnalo 29 přihlášených, kteří úderem desáté hodiny vyrazili do prvního kola náročné trati, jež měřila úctyhodných 29,1 kilometrů.

Z vítězství se nakonec radoval německý závodník Heinrich Joachim von Morgen, který v závěru závodu předjel Nuvolariho, jehož Alfa Romeo nevydržela tempo a začala hořet. Přesto italský závodník s hořícím vozem dojel do cíle na třetí pozici. Von Morgen závod dokončil za 4 hodiny a 54 minut s průměrným tempem 101 km/h.


Řečí čísel
Ve službě bylo 150 členů pořádajícího klubu, které doplnilo 272 placených pořadatelů. Ti měli na starosti pořádek na trati, vybírání vstupného nebo prodej programů. Po trati pořadatele rozváženo 6 nákladních šestitunových aut. K zavedení telefonu bylo zapotřebí 200 kilometrů drátu. Policejní ředitelství v Brně na Masarykův okruh vyslalo 150 strážníků. Lékařskou službu obstarávalo 10 lékařů, 25 mediků a řada členů samaritánských sborů. Lazaret byl umístěn poblíž nebezpečných zatáček nad Ostrovačicemi, kde organizátoři očekávali těžké nehody.

Vytisknout

Diskuze: Na Masarykově okruhu se před 90 lety poprvé rozburácely silné motory

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Dacia

Dacia představila Nové Sandero, Nové Sandero Stepway a Nový Logan

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud