Masarykův okruh slaví 90 let své existence. Na téměř 30 kilometrů dlouhé trati, která vedla v okrajových částech Brna, se 28. září 1930 uskutečnila první automobilová bitva. Tehdejší závodnická elita se vydala do boje o trofej prezidenta Masaryka a nastartovala tak tradici světových motoristických závodů, která trvá dodnes.
Závodní trať se přitom nerodila snadno. Jak v dobovém tisku vzpomíná tehdejší tajemník Československého automobilového klubu pro Moravu a Slezsko Karel Štursa, prosadit si vybudování trati stálo spoustu úsilí. „Po všelijakých intervencích se nám v říjnu 1929 přece podařilo získat nejen povolení, ale i peníze. A hlavně jsme poznali nezměrné nadšení našich silničářů, kteří se věci chopili ihned, a to také umožnilo rychlou výstavbu silnic s bezprašným povrchem a klopenými zatáčkami,“ popisoval Štursa. Jak vzápětí dodal, úprava silnic určených pro nový okruh si vyžádala 12 milionů korun.
Na trať stavaři použili 7190 vagónů materiálu. Kámen, štěrk, dláždění, živičná emulze, železo, cement a písek – to vše se od dubna 1930 v pár měsících pod rukama dělníků proměnilo na kvalitní závodní povrch, který brzy čekala velká premiéra.
První závod na Masarykově okruhu28. září 1930 celý program zahájila čestným kolem první dáma automobilového sportu Eliška Junková. Diváci podél trati se následně stali svědky fascinující podívané, na které se podílely tehdejší světové hvězdy automobilových závodů. Nechyběli Caracciola, Nuvolari, Borzacchini nebo von Morgen. Celkem se na startovní rošt vyrovnalo 29 přihlášených, kteří úderem desáté hodiny vyrazili do prvního kola náročné trati, jež měřila úctyhodných 29,1 kilometrů.
Z vítězství se nakonec radoval německý závodník Heinrich Joachim von Morgen, který v závěru závodu předjel Nuvolariho, jehož Alfa Romeo nevydržela tempo a začala hořet. Přesto italský závodník s hořícím vozem dojel do cíle na třetí pozici. Von Morgen závod dokončil za 4 hodiny a 54 minut s průměrným tempem 101 km/h.
Řečí číselVe službě bylo 150 členů pořádajícího klubu, které doplnilo 272 placených pořadatelů. Ti měli na starosti pořádek na trati, vybírání vstupného nebo prodej programů. Po trati pořadatele rozváženo 6 nákladních šestitunových aut. K zavedení telefonu bylo zapotřebí 200 kilometrů drátu. Policejní ředitelství v Brně na Masarykův okruh vyslalo 150 strážníků. Lékařskou službu obstarávalo 10 lékařů, 25 mediků a řada členů samaritánských sborů. Lazaret byl umístěn poblíž nebezpečných zatáček nad Ostrovačicemi, kde organizátoři očekávali těžké nehody.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?