Ač se může zdát, že vozy s pohonem PHEV jsou naprostá novinka, která si v poslední době stále více klestí cestu pod kapoty moderních vozů, není tomu tak. Audi svůj první Plug-in hybrid s možností čistě elektrické jízdy vyvinulo již v roce 1989.
Audi DUO bylo vyvinuté již v roce 1989, ale světové premiéry se dočkalo o rok později na Ženevském autosalónu. Šlo v podstatě o Audi 100 Avant, jehož přední kola roztáčel zážehový pětiválec o výkonu 98 kW (134 koní), kola zadní nápravy měl na starosti elektromotor od firmy Siemens s výkonem 9 kW (12 koní). Jako zdroj energie pro tento motor sloužila nikl-kadmiová baterie s kapacitou 9 kW, jenž našla své místo pod podlahou zavazadlového prostoru.
Většinu času vůz poháněly oba motory zároveň a vůz byl tak vlastně 4x4. DUO mělo i režim čistě bezemisní jízdy. Zapnout čistě elektrický pohon nebylo ale možné za jízdy. Řidič musel nejprve zastavit, zařadit na automatické převodovce polohu neutrál, zapnout tlačítko, a až následně se mohl rozjet jen na zadní elektromotor.
Dojezd Audi byl asi 40 km a maximální rychlost se pohybovala okolo 50 km/h, což naprosto vyhovuje pro jízdu ve městě. Již ve své době bylo DUO vybaveno rekuperačním bržděním a solárními panely pro větší dojezd.
Audi DUO se dočkalo výroby 10ti prototypů, přičemž jeden byl testován ve službách taxislužby v rodném městě automobilky Audi v Ingolstadtu. Do sérové výroby se DUO nikdy nedostalo.
Až teprve v roce 1997 Audi tuto myšlenku oživilo a světlo světa spatřilo Audi A4 DUO v karosářské verzi Avant. Pro pohon byla zvolena kombinace odvedeného motoru 1,9 TDI o výkonu 66 kW (90 koní) a 21 kW (29 koní) silného elektromotoru. Přestože plány byly na výrobu 500 vozů ročně, Audi A4 DUO zradila cena, která byla takřka dvojnásobná oproti pouze dieselové A4 Avant. Do roku 1999 bylo vyrobeno pouze 60 automobilů s tímto hybridním pohonem
Zvýšené kombíky jsou fantastickým příkladem toho, jak jsou vlastně všechna SUV zbytečná a právě proto je mám tak rád. Dnes testované Volvo nabídne kvalitnější materiály uvnitř, než minule testovaný Mercedes GLE, světlá výška je vyšší než u Kodiaqu a výbavou dokáže konkurovat luxusním německým limuzínám. To vše za podobnou cenu ekvivalentně ojetého trojkového Superbu Scout, který je o úroveň níž. Má to vůbec nějaký háček?
Prémiová SUV jsou u nás velice oblíbená a na silnicích jich vídáme opravdu mnoho. Pořizovací ceny ovšem běžně atakují hranici 3 milionů korun, což není úplně málo. Není tak divu, že se lidé rozhlíží i na trhu ojetých automobilů, kde jsou ceny podstatně příznivější. Jak jezdí tento bílý kousek z roku 2020?