PHEV není nic nového, Audi mělo prototyp již před 30ti lety

Hybridní pohon - Audi Duo
Hybridní pohon - Audi Duo, foto: Audi
Petr Boháč , AutoRoad.cz 15. května 2020 8:47
Sdílej:

Ač se může zdát, že vozy s pohonem PHEV jsou naprostá novinka, která si v poslední době stále více klestí cestu pod kapoty moderních vozů, není tomu tak. Audi svůj první Plug-in hybrid s možností čistě elektrické jízdy vyvinulo již v roce 1989.

Audi DUO bylo vyvinuté již v roce 1989, ale světové premiéry se dočkalo o rok později na Ženevském autosalónu. Šlo v podstatě o Audi 100 Avant, jehož přední kola roztáčel zážehový pětiválec o výkonu 98 kW (134 koní), kola zadní nápravy měl na starosti elektromotor od firmy Siemens s výkonem 9 kW (12 koní). Jako zdroj energie pro tento motor sloužila nikl-kadmiová baterie s kapacitou 9 kW, jenž našla své místo pod podlahou zavazadlového prostoru.

Většinu času vůz poháněly oba motory zároveň a vůz byl tak vlastně 4x4. DUO mělo i režim čistě bezemisní jízdy. Zapnout čistě elektrický pohon nebylo ale možné za jízdy. Řidič musel nejprve zastavit, zařadit na automatické převodovce polohu neutrál, zapnout tlačítko, a až následně se mohl rozjet jen na zadní elektromotor.

Dojezd Audi byl asi 40 km a maximální rychlost se pohybovala okolo 50 km/h, což naprosto vyhovuje pro jízdu ve městě. Již ve své době bylo DUO vybaveno rekuperačním bržděním a solárními panely pro větší dojezd.

Audi DUO se dočkalo výroby 10ti prototypů, přičemž jeden byl testován ve službách taxislužby v rodném městě automobilky Audi v Ingolstadtu. Do sérové výroby se DUO nikdy nedostalo.

Až teprve v roce 1997 Audi tuto myšlenku oživilo a světlo světa spatřilo Audi A4 DUO v karosářské verzi Avant. Pro pohon byla zvolena kombinace odvedeného motoru 1,9 TDI o výkonu 66 kW (90 koní) a 21 kW (29 koní) silného elektromotoru. Přestože plány byly na výrobu 500 vozů ročně, Audi A4 DUO zradila cena, která byla takřka dvojnásobná oproti pouze dieselové A4 Avant. Do roku 1999 bylo vyrobeno pouze 60 automobilů s tímto hybridním pohonem

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.