Ač se může zdát, že vozy s pohonem PHEV jsou naprostá novinka, která si v poslední době stále více klestí cestu pod kapoty moderních vozů, není tomu tak. Audi svůj první Plug-in hybrid s možností čistě elektrické jízdy vyvinulo již v roce 1989.
Audi DUO bylo vyvinuté již v roce 1989, ale světové premiéry se dočkalo o rok později na Ženevském autosalónu. Šlo v podstatě o Audi 100 Avant, jehož přední kola roztáčel zážehový pětiválec o výkonu 98 kW (134 koní), kola zadní nápravy měl na starosti elektromotor od firmy Siemens s výkonem 9 kW (12 koní). Jako zdroj energie pro tento motor sloužila nikl-kadmiová baterie s kapacitou 9 kW, jenž našla své místo pod podlahou zavazadlového prostoru.
Většinu času vůz poháněly oba motory zároveň a vůz byl tak vlastně 4x4. DUO mělo i režim čistě bezemisní jízdy. Zapnout čistě elektrický pohon nebylo ale možné za jízdy. Řidič musel nejprve zastavit, zařadit na automatické převodovce polohu neutrál, zapnout tlačítko, a až následně se mohl rozjet jen na zadní elektromotor.
Dojezd Audi byl asi 40 km a maximální rychlost se pohybovala okolo 50 km/h, což naprosto vyhovuje pro jízdu ve městě. Již ve své době bylo DUO vybaveno rekuperačním bržděním a solárními panely pro větší dojezd.
Audi DUO se dočkalo výroby 10ti prototypů, přičemž jeden byl testován ve službách taxislužby v rodném městě automobilky Audi v Ingolstadtu. Do sérové výroby se DUO nikdy nedostalo.
Až teprve v roce 1997 Audi tuto myšlenku oživilo a světlo světa spatřilo Audi A4 DUO v karosářské verzi Avant. Pro pohon byla zvolena kombinace odvedeného motoru 1,9 TDI o výkonu 66 kW (90 koní) a 21 kW (29 koní) silného elektromotoru. Přestože plány byly na výrobu 500 vozů ročně, Audi A4 DUO zradila cena, která byla takřka dvojnásobná oproti pouze dieselové A4 Avant. Do roku 1999 bylo vyrobeno pouze 60 automobilů s tímto hybridním pohonem
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.