Škodu 998 Agromobil všichni známe z filmu, pokořila armádní GAZ 69, výrobu zařízli stejně

AutoRoad.cz, 27. dubna 2020, 01:28 Google+

V rámci výročí 125 let existence společnosti Škoda Auto si připomínáme i řadu méně známých modelů značky. Lehký terénní automobil Škoda typ 998 „Agromobil“ vznikl v roce 1962 ve třech prototypech a desetikusové zkušební sérii.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lehký terénní automobil Škoda 998 „Agromobil“ vznikl v roce 1962 ve třech prototypech, splnil očekávání, ale výroby se nedočkal

Lehký terénní automobil Škoda 998 „Agromobil“ vznikl v roce 1962 ve třech prototypech, splnil očekávání, ale výroby se nedočkal | foto: Škoda Auto

Sdílejte článek

Projekt kompaktního speciálu Škoda typ 998 „Agromobil“ pro zemědělce, lesníky a armádu při terénních zkouškách obstál, sériové výroby se však nedočkal. V roce 1962 vznikly tři prototypy. Snadno ovladatelný automobil s valníkovou nástavbou a sklopným čelním sklem byl dlouhý jen 3,5 m, přepravil však až deset sedících osob.

Vozidla z Mladé Boleslavi měla úspěch i mimo klasické vozovky a silnice. Například motocykly Laurin & Klement posloužily v případě potřeby k pohonu menších zemědělských strojů. Stačilo vyměnit kožený řemen pohánějící zadní kolo za delší, dosahující až k příslušnému stacionárnímu stroji. V Mladé Boleslavi byly vyráběny také elektrocentrály s naftovými motory L&K systému Brons nebo upravenými pohonnými jednotkami automobilů. V roce 1912 zamířily na pole mohutné motorové pluhy Excelsior P4 se čtyřválcem L&K, během první světové války nabídku rozšířil menší model, který využívala také armáda - kromě terénních úprav bojišť tahal děla. Mateřský koncern Škoda v Plzni produkoval také traktory a další zemědělskou techniku s okřídleným šípem v logu.

Na přelomu 50. a 60. let 20. století se stále v Československu nedostávalo kompaktních, lehkých a obratných víceúčelových motorových vozidel se zvýšenou průchodností terénem. Mladoboleslavská automobilka zareagovala na konkrétní poptávku československého ministerstva zemědělství, ale zohlednila také nároky pracovníků v lesním hospodářství, možnost nasazení v povrchových dolech a v neposlední řadě u vojenských útvarů. V době panující studené války stály armádní požadavky za mnoha podobnými projekty, byť je navenek maskovaly „krycí“ civilní názvy.

img-responsive

Lehký terénní automobil Škoda 998 „Agromobil“ vznikl v roce 1962 ve třech prototypech, splnil očekávání, ale výroby se nedočkal | foto: Škoda Auto

Projekt Škoda typ 998 „Agromobil“ byl schválen k realizaci v lednu 1961. Vývoj probíhal společně v mladoboleslavské automobilce Škoda, tehdy oficiálně nazývané Automobilové závody národní podnik (AZNP) a v České zbrojovce Strakonice, známé spíše výrobou palných zbraní, jízdních kol a motocyklů značky ČZ. Vzhledem k vytíženosti kapacit AZNP tam měla probíhat i samotná produkce . Tři prototypy dokončené v březnu 1962 ovšem pocházely z Mladé Boleslavi a účelně využívaly řadu komponentů sériových automobilů ŠKODA.

Škoda typ 998 „Agromobil“ bylo jen 3470 mm dlouhé a 1700 mm široké kompaktní vozidlo se samonosnou karoserií s valníkovou nástavbou, kterou – stejně jako dvoumístnou kabinu pro řidiče a spolujezdce – kryla plachta. Ložná plocha valníku ležící 700 mm nad vozovkou měřila na délku 1980 mm a na šířku 1590 mm, vnitřní výška nákladového prostoru o objemu 3,9 m3 až k plachtové střeše činila 1240 mm. Dvě podélné lavice pro celkem osm sedících zvýšily celkovou kapacitu „Agromobilu“ na 10 osob.

img-responsive

Lehký terénní automobil Škoda 998 „Agromobil“ vznikl v roce 1962 ve třech prototypech, splnil očekávání, ale výroby se nedočkal | foto: Škoda Auto

Čelní sklo vyklápěné v celistvém rámu směrem vpřed umožnilo snížit výšku vozidla z 1940 mm na 1410 mm. „Agromobil“ se tak mohl snáze pohybovat například v lese – anebo jej takto transportovat letecky, to v případě vojenského nasazení. Velmi dobrou průchodnost terénem zajistil rozvor pouhých 1900 mm v kombinaci s krátkými převisy karoserie, značnými nájezdovými úhly (vpředu i vzadu shodných téměř 45°) a světlou výškou 290 mm, při plném zatížení 230 mm. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, přední lichoběžníková i zadní vlečená ramena doplňovaly zkrutné tyče odpružení.

Řadový kapalinou chlazený čtyřválec OHV z užitkového vozu ŠKODA 1202, populární „Stejšny“ (1961 – 1973), byl uložen podélně za přední nápravou, v prostoru mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Zdvihovému objemu 1221 cm3 odpovídal výkon 45 k (33 kW), na čtyřstupňovou manuální převodovku navazovala „redukce“ s převodovým poměrem pro silniční provoz 1,30 a v terénu 2,28. Rozvodovka zadní nápravy byla opatřena závěrem diferenciálu, stejně tomu bylo u připojitelné přední nápravy. Kromě pohonu 4x4 disponoval „Agromobil“ také vzad vyvedeným hřídelem pohonu přídavného zařízení pro práci na poli či v lese. Z pohotovostní hmotnosti 936 kg připadalo na zadní nápravu 46 %, při povoleném celkovém zatížení 1736 kg šlo o 56 %. Kola dostala pneumatiky rozměru 6,00-16.

img-responsive

Lehký terénní automobil Škoda 998 „Agromobil“ vznikl v roce 1962 ve třech prototypech, splnil očekávání, ale výroby se nedočkal | foto: Škoda Auto

Dva prototypy byly zkoušeny u uvažovaného výrobce ČZ Strakonice, třetí vůz ŠKODA typ 998 „Agromobil“ zůstal k dispozici mladoboleslavské automobilce. Absolvoval 79 dní náročných dynamických zkoušek. Celkem ujel 29 953 km, největší rychlost činila pro daný typ vozidla vyhovujících 89 km/h. Mnohem důležitější byl výsledek srovnávacího testu uskutečněného vojenskou zkušebnou. Vlastnosti prototypu Škoda typ 998 „Agromobil“ v terénu byly vyhodnoceny jako dobré, předčily sovětský GAZ 69, tehdy standardní vybavení armád Varšavské smlouvy. Přesto se speciál Škoda typ 998 „Agromobil“ v systému centrálně řízené ekonomiky nedočkal sériové výroby, zřejmě i vinou chybějícího rozhodnutí na straně československé armády.

Širší veřejnosti se kompaktní bezkapotový valník představil až v pátek 29. ledna 1965. Právě tehdy měl premiéru československý filmový muzikál „Kdyby tisíc klarinetů“ s protiválečnou tématikou. Vojenské komando ve dvou „Agromobilech“ na plátně stíhá pacifistického zběha, ztvárněného 26letým Jiřím Menzelem. Ten si – coby talentovaný režisér – o dvě léta později převzal Oscara za snímek „Ostře sledované vlaky.“

img-responsive

Škoda 973 Babeta | foto: Škoda Auto

Unikátní prototyp Škoda typ 998 „Agromobil“ se v současné době nachází ve sbírce mladoboleslavského Škoda Muzea, podobně jako další motorový hrdina muzikálu „Kdyby tisíc klarinetů“ - o deset let starší lehký terénní automobil Škoda typ 973 „Babeta“.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Škodu 998 Agromobil všichni známe z filmu, pokořila armádní GAZ 69, výrobu zařízli stejně

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Rodinné vozy SEAT

Půl století rodinných vozů SEAT

Lexus NX 300h

Hybrid Lexus NX 300h se může pochlubit novým titulem. Získal ho však v zahraničí

Škoda Slavia má být divokým a nespoutaným spiderem

První foto spideru Škoda Slavia. Celý se ukáže za tři týdny

Ilustrační foto

Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

DS

DS Automobiles je všestranná prémiová značka, podporuje formule i módu

Suzuki Ignis

Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

CUPRA el-Born

První elektromobil CUPRA slibuje dojezd až 500 km

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

Peugeot Boxer

Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Mercedes-Benz X

Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

Peugeot 208 Rally 4

Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Už jsou tady! Premiéra Škody Octavia Scout a RS

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

reklama

Doporučujeme

Hyundai Kona Electric

Očekávaný nárůst zůstatkové ceny Hyundai KONA Electric. Díky čemu?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Bazary sčítají fatální ztráty. Cenová politika je šokem

  2. Nový Peugeot 208 Rally 4, závodní speciál s tříválcem

  3. VW Tiguan prošel faceliftem. Do vínku dostal více elektřiny, výkonu, zábavy a osobitosti

  4. Mercedes-Benz X-Class s tuningovým balíčkem Exy Extreme + vypadá opravdu schopně

  5. Modernizované SUZUKI IGNIS HYBRID, výraznější design a spotřeba 3,9 L/100 km

  6. Test Peugeot Boxer Furgon ACCESS 3300 L3H2 BlueHDi 140, aneb jak se žije pošťákům

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud