Znáte Hartge F1? O pouhé "poladění" Mercedesu-Benz W124 opravdu nešlo

Hartge F1
Hartge F1, foto: carakoom.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 19. března 2020 7:42
Sdílej:

Tuningové studio Hartge se do širšího podvědomí zapsalo především úpravami vozů značky BMW. Na základě svých zkušeností z motorsportu založili bratři Hartge svou společnost v roce 1971. V roce 1985 získali status výrobce automobilů, což jim zůstalo do poloviny loňského roku, kdy společnost Hartge zanikla.

Dnes vám představíme vůz, který pro společnost není zas tak úplně typickým. Přes zaměření na vozy BMW, Mini či Range Rover, padla volba na úpravu vozu jiné značky. Hartge F1 je upravený Mercedes-Benz W124, který vznikl v počtu jediného kusu. Již v základu se jednalo na svou dobu o poměrně schopné auto. Verze E300 byla poháněna 3.0 litrovým šestiválcem o výkonu 180 koní.

Jenže firma Hartge byla známá pro úpravy vozů BMW, a tak si inženýři řekli, že to, co funguje pod kapotou bavorských vozů, bude fungovat i pod kapotou těch ze Stuttgartu. Motor Mercedes-Benz včetně převodovky putoval z vozu ven a na jeho místo šel ten od BMW. A ne ledajaký, ale řadový šestiválec z legendárního modelu M1. Jenže ani 277 koní, což byl nárůst téměř o 100 koní oproti motoru Mercedes-Benz, tunerům nestačilo.

Motor z BMW M1 převrtali a tím vzrostl objem z 3453 ccm na 3535 ccm, dále byl zvýšen kompresní poměr, motor dostal ostrou sportovní vačkovou hřídel. Změny se dočkalo také sací a výfukové potrubí. Výsledný výkon 330 koní byl na 80tá léta minulého století něčím téměř až šíleným. S těmito parametry si to Hartge F1 mohl rozdávat i se soudobými supersporty. Maximální rychlost byla 290 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhl vůz za 6 sekund.

Na upravený motor z M1 navazuje převodovka z BMW M635 CSi a posílá výkon na kola zadní nápravy. Propracovaný podvozek obdržel tlumiče Bilstein a sportovní brzdy.

Zvenčí vypadá Hartge F1 jako téměř sériová W124. Všimnout si můžete chybějících log Mercedes-Benz. Zajímavé je, že auto nemá vůbec zpětné zrcátko. V té době bylo bráno jako součást volitelné výbavy a jeho absence snižovala odpor vzduchu.

Také v interiéru se toho moc nezměnilo. Nový je tu volant s logem výrobce a přední anatomická sedadla. A samozřejmě nový rychloměr, ocejchovaný na 300 km/h.

Výroba tohoto super-sedanu vyšla na více než 200 tisíc německých marek. Což byl téměř čtyřnásobek původní ceny W124 E300. Ale výsledek byl velice povedený. Vůz v sobě kombinoval to nejlepší z obou prémiových německých výrobců.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.