Tuningové studio Hartge se do širšího podvědomí zapsalo především úpravami vozů značky BMW. Na základě svých zkušeností z motorsportu založili bratři Hartge svou společnost v roce 1971. V roce 1985 získali status výrobce automobilů, což jim zůstalo do poloviny loňského roku, kdy společnost Hartge zanikla.
Dnes vám představíme vůz, který pro společnost není zas tak úplně typickým. Přes zaměření na vozy BMW, Mini či Range Rover, padla volba na úpravu vozu jiné značky. Hartge F1 je upravený Mercedes-Benz W124, který vznikl v počtu jediného kusu. Již v základu se jednalo na svou dobu o poměrně schopné auto. Verze E300 byla poháněna 3.0 litrovým šestiválcem o výkonu 180 koní.
Jenže firma Hartge byla známá pro úpravy vozů BMW, a tak si inženýři řekli, že to, co funguje pod kapotou bavorských vozů, bude fungovat i pod kapotou těch ze Stuttgartu. Motor Mercedes-Benz včetně převodovky putoval z vozu ven a na jeho místo šel ten od BMW. A ne ledajaký, ale řadový šestiválec z legendárního modelu M1. Jenže ani 277 koní, což byl nárůst téměř o 100 koní oproti motoru Mercedes-Benz, tunerům nestačilo.
Motor z BMW M1 převrtali a tím vzrostl objem z 3453 ccm na 3535 ccm, dále byl zvýšen kompresní poměr, motor dostal ostrou sportovní vačkovou hřídel. Změny se dočkalo také sací a výfukové potrubí. Výsledný výkon 330 koní byl na 80tá léta minulého století něčím téměř až šíleným. S těmito parametry si to Hartge F1 mohl rozdávat i se soudobými supersporty. Maximální rychlost byla 290 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h dosáhl vůz za 6 sekund.
Na upravený motor z M1 navazuje převodovka z BMW M635 CSi a posílá výkon na kola zadní nápravy. Propracovaný podvozek obdržel tlumiče Bilstein a sportovní brzdy.
Zvenčí vypadá Hartge F1 jako téměř sériová W124. Všimnout si můžete chybějících log Mercedes-Benz. Zajímavé je, že auto nemá vůbec zpětné zrcátko. V té době bylo bráno jako součást volitelné výbavy a jeho absence snižovala odpor vzduchu.
Také v interiéru se toho moc nezměnilo. Nový je tu volant s logem výrobce a přední anatomická sedadla. A samozřejmě nový rychloměr, ocejchovaný na 300 km/h.
Výroba tohoto super-sedanu vyšla na více než 200 tisíc německých marek. Což byl téměř čtyřnásobek původní ceny W124 E300. Ale výsledek byl velice povedený. Vůz v sobě kombinoval to nejlepší z obou prémiových německých výrobců.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.