Legenda Volkswagenu slaví 70. let. Transporter je nejdéle vyráběný lehký užitkový vůz na světě.

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 13. března 2020, 07:31 Google+

Značka Volkswagen Užitkové vozy oslavuje výjimečný rekord: Transporter – alias Bulli, Kombi, VW Bus nebo Microbus – je nejdéle vyráběným užitkovým vozem na světě. Dne 8. března 1950, tedy před 70 lety, sjel z montážní linky závodu Volkswagen ve Wolfsburgu první Transporter. Nesl označení Typ 2, jemuž předcházel jen Typ 1 – VW Brouk. Od té doby na silnice v šesti generacích vyjelo dalších více než 13 milionů vozů kultovní modelové řady.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
volkswagen transporter

volkswagen transporter | foto: Volkswagen CR

Sdílejte článek

Užitková vozidla Volkswagen přepravují stavební dělníky, rodiny a dobrodruhy, pečivo, balíky nebo surfovací prkna. Každý den pomáhají bezpočtu lidí na celém světě odvádět dobrou a poctivou práci. Slouží nejen jako obyčejné „dodávky“, ale také jako mobilní servisní dílny, pojízdná občerstvení či speciální vozy, které dopravují záchranáře na místo nasazení. Nejslavnějším z těchto dříčů je Volkswagen Transporter.

První definice kompaktního užitkového vozu s co největším využitím obestavěného prostoru v podání značky Volkswagen zněla: plochý „boxer“ motor vzadu, řidič sedící co nejvíc vpředu a mezi tím maximální užitný prostor. To jsou charakteristické znaky modelu T1 – první generace Transporteru. Automobilu, který si vyžádalo rozvíjející se poválečné evropské hospodářství.

S každou další generací – od T2 až po současnou T6.1 – byl koncept víceúčelového vozidla zdokonalován. Na Transporteru nevzniklo nikdy nic náhodně. Každý detail byl navržen s důrazem na užitné vlastnosti, ale současně také s citem pro estetiku. Tak vznikl originál své třídy – lehký užitkový vůz pro přepravu osob či zboží, základní systém pro všechny myslitelné nástavby, MPV pro volný čas i podnikání a pod názvem California nejúspěšnější kempovací automobil na světě.


T1: 1950 až 1967
Volkswagen představil 11. listopadu 1949 novinářům prototyp lehkého skříňového užitkového vozu. Chyběl mu jen název. Už v roce 1949 proto požádal Volkswagen patentový úřad, aby zapsal jako registrovanou značku označení „Bully“. Jenže stejný nápad už dřív měla jiná firma. Přesto si interní označení Volkswagenu Bully – psáno záhy Bulli – našlo cestu mezi veřejnost a neoficiální název Transporteru byl na světě. (Bulli byla zkratka slov BUs, Last-und LIeferwagen. Tedy česky bus, nákladní a rozvážkový vůz.) Dalších více než padesát let ale trvalo, než se automobilce tuto značku podařilo získat. Teprve od roku 2007 tak mohla být každá varianta VW Transporter oficiálně označena názvem, který její fanoušci používali odjakživa.

Historie vozidla je cestou časem. Vraťme se do roku 1950, kdy byl Volkswagen Transporter nejnovějším produktem automobilky. Motor a převodovka pocházely ze stejně slavného model Volkswagenu Brouk, novinkou ovšem byla karoserie včetně vyztužené podlahy s nosností 750 kilogramů. Vozidlo se nakládalo bočními křídlovými dveřmi, později na přání posuvnými dveřmi na straně spolujezdce.

T1 vyjel na scénu nejprve jako uzavřený skříňový vůz, prosklené kombi a osmimístný bus. V roce 1951 následovala nejslavnější verze vozidla s neoficiálním názvem Bulli: Micro Bus De Luxe – neoficiálně známý jako Samba Bus – s nepřehlédnutelnými střešními okny a posuvnou střechou z tkaniny. O rok později byl na trh uveden valník, což byl pick-up pro 50. léta, jenž se stal základem různých speciálních nástaveb. Přidala se i značka Westfalia, která dodala Camping-Box – modul proměňující Transporter v první kompaktní obytný automobil.

Zájem o Transporter byl obrovský, a proto se v roce 1956 narůstající výroba přestěhovala do nového závodu v Hannoveru. O rok později se rozjela ještě v Brazílii. Do roku 1967 z výrobních linek na obou kontinentech sjelo přibližně 1,9 milionu různých vozů VW T1 s typickým děleným čelním oknem.

img-responsive

16. ročníku Jarního VW Sprintu / Memoriálu Roberta Kudrny se zúčastnily i modely VW Transporter | foto: Pavel Fousek, AutoRoad.cz

T2: 1967 až 1979
Byly to divoké časy. V srpnu 1969 ve Woodstocku psali historii hudebníci jako Jimi Hendrix, Joan Baez nebo Bob Dylan. A právě během „tří dnů míru a hudby“ vznikla i nejslavnější fotografie modelu Bulli, nazvaná Flower Power T1 s párem hippies na střeše. Možná právě to byl skutečný začátek éry, kdy se z užitkového vozu stala ikona a životní styl zároveň. V Hannoveru přitom už dva roky z továrních hal vyjížděla druhá generace Transporteru.

Model T2 se od předchůdce vzhledově odlišoval mimo jiné novou přední partií bez typického V, přibylo však klenuté čelní okno a mřížka otvoru pro přívod vzduchu pod ním. Od roku 1972 se dokonce vyráběla verze poháněná elektromotorem.

Jen v závodě v Hannoveru do generační obměny v roce 1979 vzniklo celkem 2,1 milionů exemplářů. V Jižní Americe a Jižní Africe výroba pokračovala dál. Společnost Volkswagen do Brazil až v roce 2013 vyrobila posledních 1200 vozů modelu T2 nazvané 56 Anos Kombi – Last Edition.

img-responsive

16. ročníku Jarního VW Sprintu / Memoriálu Roberta Kudrny se zúčastnily i modely VW Transporter | foto: Pavel Fousek, AutoRoad.cz

T3: 1979 až 1992
Rok 1979 byl svědkem zrození nového modelu Volkswagen T3. Jeho širší karoserie nabízela víc prostoru pro cestující i náklad, aniž by se změnila vnější délka a výška, k čemuž přispíval jednotný koncept s plochým motorem. Z pohledu pohonu byl zlomový rok 1981, kdy se v nabídce poprvé objevil vznětový motor. Nový podvozek kromě toho nabídl jízdní vlastnosti, které se už velmi přiblížily osobním automobilům. VW T3 dosáhl výrazného pokroku například i v oblasti pasivní bezpečnosti.

Řadu dalších inovací přidal Volkswagen v roce 1985. Zážehové motory obdržely katalyzátory a první vznětové motory výfukové turbodmychadlo. Nabídka se také rozšířila o verzi syncro s pohonem všech kol zajišťovaným viskózní spojkou mezi přední a zadní nápravou. V roce 1988 si zákazníci také mohli poprvé objednat kempovací verzi California, která vznikla přímo v závodě Volkswagen.

Když vyjel poslední T3 z bran hannoverského závodu, bylo prodáno 1,3 milionu exemplářů. Novinky Caravelle a Multivan se rovněž etablovaly jako bestsellery a speciální edice Multivan White Star a Blue Star se staly ikonami. V Jižní Africe se modely T3 vyráběly až do roku 2005. Celkový počet vyrobených vozů se vyšplhal na více než 1,4 milionu.

img-responsive

Volkswagen California | foto: Volkswagen

T4: 1990 až 2003
Rok 1990 přinesl Transporteru zásadní změnu konceptu. Model T4 představoval technickou revoluci. Motory „boxer“ a pohon zadních kol vystřídaly nové, vpředu uložené řadové motory, a později i vidlicové jednotky s velmi úzkým sevřením řad válců (VR). Nově poháněly kola přední nápravy. S přechodem na pohon předních kol se změnilo téměř vše: design, podvozek, motory i nabídka vnitřního prostoru. Jízdní vlastnosti se tak ještě více přiblížily osobním vozům. Příď T4 se prodloužila, což vytvořilo prostor pro čtyř-, pěti-, i šestiválcové motory uložené napříč. Vzrostla tím i úroveň pasivní bezpečnosti.

Volkswagen Užitkové vozy poprvé nabízel řadu Transporter se dvěma různými rozvory. Nově získaný vnitřní prostor využily ve prospěch cestujících Multivan i nová California. V roce 1996 prošla modelová řada T4 rozsáhlou modernizací. K velkým změnám došlo pod kapotou motoru, kde se poprvé objevil pětiválcový motor s označením TDI. Delší přední část osobních verzí umožňovala dokonce i montáž silného zážehového šestiválce VR6.

Čtvrtá generace se vyráběla do roku 2003 a celkem vzniklo 1,9 milionu skříňových vozů, Kombi, podvozků s jednoduchou nebo dvojitou kabinou, valníků a modelů Caravelle, Multivan a California.

img-responsive

volkswagen transporter | foto: Volkswagen CR

T5: 2003 až 2015
Pátá generace modelové řady Transporter navázala při premiéře v roce 2003 na koncept svého předchůdce. Díky širší karoserii s čistějšími tvary však model T5 působil výrazně robustněji. Interiér se důsledně podřídil požadavkům na ergonomii, což bylo patrné zejména na pracovišti řidiče. To se kromě podélně a výškově nastavitelného volantu se vyznačovalo novým umístěním řadicí páky ve stylu joysticku na středové konzoly.

Modely Caravelle, Multivan a California slavily další úspěchy v segmentu osobních vozů. V době premiéry zajišťovaly pohon čtyři nové turbodiesely se systémem vstřikování „čerpadlo-tryska“ a dva zážehové agregáty. U motorů na benzin sahala nabídka od čtyřválce až po výkonný motor V6. Zcela nový byl pohon všech kol 4MOTION s elektronicky řízenou a plynule ovládanou vícelamelovou spojkou mezi přední a zadní nápravou. Kromě standardních verzí byly průběžně nabízeny speciální edice, například California No Limit, Multivan PanAmericana nebo Multivan Biker. V říjnu 2010 oslavil Volkswagen pětadvacáté jubileum modelu Multivan speciální edicí Edition 25. Do roku 2015 sjelo z montážních linek v Hannoveru 1,65 milionu vozů T5.

img-responsive

volkswagen transporter | foto: wheelsage.org

T6 a T6.1: 2015 až 2019/od roku 2019
Jako důsledná evoluce svého předchůdce se v roce 2015 prezentoval model T6. Pozornost upoutával novými motory, ještě inteligentnějšími asistenčními systémy a novou škálou informačních a zábavních systémů. Sympatické vzpomínky na první generaci modelu Bulli vyvolávalo dvoubarevné lakování, nabízené na přání. Škála agregátů zahrnovala čtyři nové jednotky TDI a dva motory TSI se systémem start-stop.

Také T6 ale bylo možné zdokonalit, jak ukazuje na podzim 2019 představená modernizovaná modelová řada T6.1. Kultovní model přenesla do epochy digitalizace. Model Bulli 6.1 totiž láká například na přístrojovou desku Digital Cockpit či kartu e-SIM, která zajišťuje trvalé napojení vozu na internet. Zdrojem hnací síly jsou hospodárné a čisté turbodiesely (TDI). Od roku 2022 se počítá i s elektrickým modelem ID.BUZZ.

img-responsive

Volkswagen California T6 | foto: Volkswagen

Slavit se bude v červnu
Český importér značky Volkswagen Užitkové vozy připomene ve spolupráci s Transporterclubem významné jubileum na červnovém Transportersrazu 2020 v pražských Holešovicích.

„Transporter je svou ikonickou, nezaměnitelnou image a kulturním přesahem ve světě automobilů naprostým unikátem,“ říká Jakub Šebesta, ředitel divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika. „Je pro své majitele plnoprávným členem rodiny nebo firmy, je to vůz, který nás provází soukromým i pracovním životem a máme s ním spojené i zásadní životní milníky, příběhy a vzpomínky. Všechny tyto emoce prožívají naši zákazníci s Transporterem už 70 let. A jako v každé dobré rodině i my oslavíme kulaté jubileum našeho bestselleru velkolepým způsobem – zcela výjimečným červnovým Transportersrazem, na který srdečně zveme nejen fanoušky Transporteru, ale také širokou veřejnost.“

Oslav 70. výročí na Transportersrazu 2020 se kromě úspěšného českého lezce Adama Ondry, velkého fanouška kempovacího modelu California, zúčastní mnoho významných osobností, například z oblastí kultury a sportu. Letošní, v pořadí již šestnáctý Transportersraz, se uskuteční 12. až 14. června 2020. Do Prahy se sjedou stovky vozidel modelových řad T1 až T6.1, jejichž majitelé budou mít šanci se zapojit do spanilé jízdy Prahou a užít si velkolepý koncert sedmi kapel na počest legendárního modelu.

Sedm desetiletí historie Transporteru přiblíží expozice všech generací kultovního vozu, a to včetně jeho přestaveb. Do doby dávno minulé vrátí návštěvníky také legendární „food trucky“ na základě historických Transporterů a jako vzpomínku na skvělý den s „Téčkem“ si návštěvníci budou moci odnést domů některý z mnoha upomínkových předmětů s motivy Transporteru.

Vytisknout

Diskuze: Legenda Volkswagenu slaví 70. let. Transporter je nejdéle vyráběný lehký užitkový vůz na světě.

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Škoda ukázala modernizovaný Rapid a Rapid Spaceback pro čínský trh

Nový Rapid a Rapid Spaceback pro Čínu? Modernější vzhled, interiér a řešení…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud