Na konci 70. let byla založena automobilka Jehle. Byla to jedna z pouhých dvou automobilek sídlících v Lichtenštejnsku. Krom jiného vyráběla podivně tvarovaný vůz, jenž si dělal ambice stát se nejrychlejším produkčním vozem světa.
Jehle Saphier byl představen roce 1982. Sportovní kupé dostalo tvar klínu. Klínovitý tvar byl v té době v módě, ale žádný jiný výrobce nešel při stavbě svého modelu tak daleko jako právě Jehle.
Malé klínovité kupé mělo plastovou karoserii dlouhou 4030 mm, širokou 1700 mm a vysokou pouhých 1300 mm. Kromě velmi nízko položené přední části nejvíce zaujal přístup do interiéru. Ten byl umožněn odklopením střechy včetně čelního a bočních oken.
Základní Jehle Saphier používal podvozek z VW Brouka, ale namísto vzduchem chlazeného boxeru používal moderní motor z modelu VW Golf. Při objemu 1,5 litru poskytoval výkon 75 koní, což pouze 660 kg vážícímu kupé stačilo k dosažení maximální rychlosti 170 km/h.
O rok později se objevila verze s 2,0 litrovým motorem o výkonu 150 koní. S ním už dokázal jet tento neobvyklý sportovní vůz až 230 km/h. Vrchol nabídky byl však úplně jinde. Po 2,0 L bylo do výroby zařazeno i provedení, které namísto podvozku z "Brouka" používalo hliníkový monokok a 5,0 V8 od automobilky Ford. Motor V8 o výkonu 350 koní se přestěhoval doprostřed vozu a maximální rychlost byla dle výrobce úžasných 320 km/h.
Vrchol přišel v roce 1991, kdy byl představen model Jehle Super Saphier s dvěmi turbodmychadly s přeplňovaným motorem V12 o objemu 6,7 litru, který v závislosti na nastavení poskytoval výkon od 500 až po 1000 koní. Čistě teoretická maximální rychlost měla být přes 400 km/h (některé zdroje dokonce uvádějí 440 km/h) a zrychlení z nuly na 100 km/h mělo kupé údajně zvládnout za 3,2 s.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.