Na konci 70. let byla založena automobilka Jehle. Byla to jedna z pouhých dvou automobilek sídlících v Lichtenštejnsku. Krom jiného vyráběla podivně tvarovaný vůz, jenž si dělal ambice stát se nejrychlejším produkčním vozem světa.
Jehle Saphier byl představen roce 1982. Sportovní kupé dostalo tvar klínu. Klínovitý tvar byl v té době v módě, ale žádný jiný výrobce nešel při stavbě svého modelu tak daleko jako právě Jehle.
Malé klínovité kupé mělo plastovou karoserii dlouhou 4030 mm, širokou 1700 mm a vysokou pouhých 1300 mm. Kromě velmi nízko položené přední části nejvíce zaujal přístup do interiéru. Ten byl umožněn odklopením střechy včetně čelního a bočních oken.
Základní Jehle Saphier používal podvozek z VW Brouka, ale namísto vzduchem chlazeného boxeru používal moderní motor z modelu VW Golf. Při objemu 1,5 litru poskytoval výkon 75 koní, což pouze 660 kg vážícímu kupé stačilo k dosažení maximální rychlosti 170 km/h.
O rok později se objevila verze s 2,0 litrovým motorem o výkonu 150 koní. S ním už dokázal jet tento neobvyklý sportovní vůz až 230 km/h. Vrchol nabídky byl však úplně jinde. Po 2,0 L bylo do výroby zařazeno i provedení, které namísto podvozku z "Brouka" používalo hliníkový monokok a 5,0 V8 od automobilky Ford. Motor V8 o výkonu 350 koní se přestěhoval doprostřed vozu a maximální rychlost byla dle výrobce úžasných 320 km/h.
Vrchol přišel v roce 1991, kdy byl představen model Jehle Super Saphier s dvěmi turbodmychadly s přeplňovaným motorem V12 o objemu 6,7 litru, který v závislosti na nastavení poskytoval výkon od 500 až po 1000 koní. Čistě teoretická maximální rychlost měla být přes 400 km/h (některé zdroje dokonce uvádějí 440 km/h) a zrychlení z nuly na 100 km/h mělo kupé údajně zvládnout za 3,2 s.
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?