Znáte téměř zapomenutý supersport s podivným jménem, designem a rychlostí přes 400 km/h?

Jehle Saphire
Jehle Saphire, foto: carakoom.com
Petr Boháč , AutoRoad.cz 26. února 2020 09:06
Sdílej:

Na konci 70. let byla založena automobilka Jehle. Byla to jedna z pouhých dvou automobilek sídlících v Lichtenštejnsku. Krom jiného vyráběla podivně tvarovaný vůz, jenž si dělal ambice stát se nejrychlejším produkčním vozem světa.

Jehle Saphier byl představen roce 1982. Sportovní kupé dostalo tvar klínu. Klínovitý tvar byl v té době v módě, ale žádný jiný výrobce nešel při stavbě svého modelu tak daleko jako právě Jehle.

Malé klínovité kupé mělo plastovou karoserii dlouhou 4030 mm, širokou 1700 mm a vysokou pouhých 1300 mm. Kromě velmi nízko položené přední části nejvíce zaujal přístup do interiéru. Ten byl umožněn odklopením střechy včetně čelního a bočních oken.

Základní Jehle Saphier používal podvozek z VW Brouka, ale namísto vzduchem chlazeného boxeru používal moderní motor z modelu VW Golf. Při objemu 1,5 litru poskytoval výkon 75 koní, což pouze 660 kg vážícímu kupé stačilo k dosažení maximální rychlosti 170 km/h.

O rok později se objevila verze s 2,0 litrovým motorem o výkonu 150 koní. S ním už dokázal jet tento neobvyklý sportovní vůz až 230 km/h. Vrchol nabídky byl však úplně jinde. Po 2,0 L bylo do výroby zařazeno i provedení, které namísto podvozku z "Brouka" používalo hliníkový monokok a 5,0 V8 od automobilky Ford. Motor V8 o výkonu 350 koní se přestěhoval doprostřed vozu a maximální rychlost byla dle výrobce úžasných 320 km/h.

Vrchol přišel v roce 1991, kdy byl představen model Jehle Super Saphier s dvěmi turbodmychadly s přeplňovaným motorem V12 o objemu 6,7 litru, který v závislosti na nastavení poskytoval výkon od 500 až po 1000 koní. Čistě teoretická maximální rychlost měla být přes 400 km/h (některé zdroje dokonce uvádějí 440 km/h) a zrychlení z nuly na 100 km/h mělo kupé údajně zvládnout za 3,2 s.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.