BAZ Škoda 742 Oficiál: Pokus o slovenský luxusní vůz skončil fiaskem

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 5. ledna 2020, 13:58 Google+

Slovenský BAZ (Bratislavský Automobilový Závod) dostal na počátku 80. let zadání na výrobu vozu, jenž by u nižších státních úředníků zastoupil rozežrané Volhy 24 a stárnoucí Tatry 603.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BAZ Oficiál

BAZ Oficiál | foto: youtube.com

Sdílejte článek

V dobách řízeného hospodářství nebyly finance na vývoj a výrobu zcela nového vozu. Bratislavští konstruktéři proto vzali za vděk sériovou Škodou 120 a rozhodli se jí upravit po svém. "Stodvacítku" rozřízli v podélném směru. Mezi pravou a levou polovinu vozu navařili plechové pláty o šíři 120 mm (některé zdroje uvádějí dokonce 200 mm). Tím se i prostor pro posádku rozšířil o zmíněných 120-200 mm. Čelní a zadní okna byla slepena ze dvou sériových. Vůz dostal zcela novou plastovou masku se 4 kulatými reflektory. Nový byl též přední i zadní plastový nárazník.

img-responsive

BAZ Oficiál | foto: youtube.com

Největší změny se ovšem odehrály pod kapotou. Původní automobil s koncepcí "vše vzadu" se proměnil na vůz "klasické koncepce", tudíž motor vpředu a pohon zadních kol. Jestli byste čekali, že pohonné ústrojí pocházelo od sovětského VAZu, nebo že byla Škodovácká 1,2 přesunuta dopředu a kardanem roztáčela původní převodovku vzadu, byli byste na omylu. Pohonná jednotka byla převzata z dodávkového automobilu TAZ 1500, který je širokému okruhu čtenářů známý pod původním názvem Škoda 1203. Zážehový čtyřválec OHV o objemu 1433 ccm měl výkon 42 kW (57 koní) a točivý moment 105 N.m. To je oproti standartní Š-120 se 36,7 kW (50 koňmi) a 82 N.m. nárůst přibližně o 15%. Ovšem téměř 100 koňové Volze 24 nesahal tento výkon ani po paty. Přesné parametry BAZu 742 Oficiál nejsou známé, uvádí se hmotnost okolo 950 kg a maximální rychlost na úrovni 140 km/h.

Dobové informace hovořily o velkorysém vnitřním prostoru a též byl chválen velký zavazadlový prostor. Avšak jak jistě tušíte, luxusní bratislavská "škodovka" nesplnila očekávání a nedostala šanci jít do výroby.

Vytisknout

Diskuze: BAZ Škoda 742 Oficiál: Pokus o slovenský luxusní vůz skončil fiaskem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Subaru Outback

TEST Subaru Outback Geyser – unikátní kříženec kombíku, offroadu a prémiovky

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – co vše budeme testovat a zkoumat?

Škoda Kamiq Monte Carlo

TEST: Škoda Kamiq 1,0 TSI DSG Monte Carlo – definice ideálního stylového crossoveru?

Škoda Superb Combi IV

TEST Škoda Superb IV 2,0 TDI 110 kW L&K – nový manažerský ideál přijíždí!

subaru brz

TEST Subaru BRZ Limited AT – je lepší volbou automat či manuál?

EcoWheel Squer mini

TEST EcoWheel Squer mini – celoroční alternativa ke skútru, která zaparkuje všude

Subaru Crosstrek

TEST Subaru Crosstrek e-BOXER Executive – sen každého chalupáře či správce lesů?

Amarok

TEST Volkswagen Amarok Aventura – lepší i levnější, než první generace, bravo!

Subaru Forester

OFF ROAD TEST: Subaru Forester – jak zvládá náročný terén ?

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

reklama

Doporučujeme

JCB Fastrac

Víte, jak rychlý je nejrychlejší traktor na světě?

Čtěte dále

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud