Slovenský BAZ (Bratislavský Automobilový Závod) dostal na počátku 80. let zadání na výrobu vozu, jenž by u nižších státních úředníků zastoupil rozežrané Volhy 24 a stárnoucí Tatry 603.
V dobách řízeného hospodářství nebyly finance na vývoj a výrobu zcela nového vozu. Bratislavští konstruktéři proto vzali za vděk sériovou Škodou 120 a rozhodli se jí upravit po svém. "Stodvacítku" rozřízli v podélném směru. Mezi pravou a levou polovinu vozu navařili plechové pláty o šíři 120 mm (některé zdroje uvádějí dokonce 200 mm). Tím se i prostor pro posádku rozšířil o zmíněných 120-200 mm. Čelní a zadní okna byla slepena ze dvou sériových. Vůz dostal zcela novou plastovou masku se 4 kulatými reflektory. Nový byl též přední i zadní plastový nárazník.
Největší změny se ovšem odehrály pod kapotou. Původní automobil s koncepcí "vše vzadu" se proměnil na vůz "klasické koncepce", tudíž motor vpředu a pohon zadních kol. Jestli byste čekali, že pohonné ústrojí pocházelo od sovětského VAZu, nebo že byla Škodovácká 1,2 přesunuta dopředu a kardanem roztáčela původní převodovku vzadu, byli byste na omylu. Pohonná jednotka byla převzata z dodávkového automobilu TAZ 1500, který je širokému okruhu čtenářů známý pod původním názvem Škoda 1203. Zážehový čtyřválec OHV o objemu 1433 ccm měl výkon 42 kW (57 koní) a točivý moment 105 N.m. To je oproti standartní Š-120 se 36,7 kW (50 koňmi) a 82 N.m. nárůst přibližně o 15%. Ovšem téměř 100 koňové Volze 24 nesahal tento výkon ani po paty. Přesné parametry BAZu 742 Oficiál nejsou známé, uvádí se hmotnost okolo 950 kg a maximální rychlost na úrovni 140 km/h.
Dobové informace hovořily o velkorysém vnitřním prostoru a též byl chválen velký zavazadlový prostor. Avšak jak jistě tušíte, luxusní bratislavská "škodovka" nesplnila očekávání a nedostala šanci jít do výroby.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?