BAZ Škoda 742 Oficiál: Pokus o slovenský luxusní vůz skončil fiaskem

Petr Boháč / AutoRoad.cz, 5. ledna 2020, 13:58 Google+

Slovenský BAZ (Bratislavský Automobilový Závod) dostal na počátku 80. let zadání na výrobu vozu, jenž by u nižších státních úředníků zastoupil rozežrané Volhy 24 a stárnoucí Tatry 603.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
BAZ Oficiál

BAZ Oficiál | foto: youtube.com

Sdílejte článek

V dobách řízeného hospodářství nebyly finance na vývoj a výrobu zcela nového vozu. Bratislavští konstruktéři proto vzali za vděk sériovou Škodou 120 a rozhodli se jí upravit po svém. "Stodvacítku" rozřízli v podélném směru. Mezi pravou a levou polovinu vozu navařili plechové pláty o šíři 120 mm (některé zdroje uvádějí dokonce 200 mm). Tím se i prostor pro posádku rozšířil o zmíněných 120-200 mm. Čelní a zadní okna byla slepena ze dvou sériových. Vůz dostal zcela novou plastovou masku se 4 kulatými reflektory. Nový byl též přední i zadní plastový nárazník.

img-responsive

BAZ Oficiál | foto: youtube.com

Největší změny se ovšem odehrály pod kapotou. Původní automobil s koncepcí "vše vzadu" se proměnil na vůz "klasické koncepce", tudíž motor vpředu a pohon zadních kol. Jestli byste čekali, že pohonné ústrojí pocházelo od sovětského VAZu, nebo že byla Škodovácká 1,2 přesunuta dopředu a kardanem roztáčela původní převodovku vzadu, byli byste na omylu. Pohonná jednotka byla převzata z dodávkového automobilu TAZ 1500, který je širokému okruhu čtenářů známý pod původním názvem Škoda 1203. Zážehový čtyřválec OHV o objemu 1433 ccm měl výkon 42 kW (57 koní) a točivý moment 105 N.m. To je oproti standartní Š-120 se 36,7 kW (50 koňmi) a 82 N.m. nárůst přibližně o 15%. Ovšem téměř 100 koňové Volze 24 nesahal tento výkon ani po paty. Přesné parametry BAZu 742 Oficiál nejsou známé, uvádí se hmotnost okolo 950 kg a maximální rychlost na úrovni 140 km/h.

Dobové informace hovořily o velkorysém vnitřním prostoru a též byl chválen velký zavazadlový prostor. Avšak jak jistě tušíte, luxusní bratislavská "škodovka" nesplnila očekávání a nedostala šanci jít do výroby.

Vytisknout

Diskuze: BAZ Škoda 742 Oficiál: Pokus o slovenský luxusní vůz skončil fiaskem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

ford ranger

Ford ukáže hospodaření jinak. Elektromobily v miliardových ztrátách

Hyliko

Toyota bude dodávat moduly palivových článků do nákladních aut

Dodge Challenger SRT Demon 170

Nový Dodge Challenger SRT Demon 170 umí stovku hluboko pod 2 sekundy!

Ilustrační foto

Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

Peugeot 907

Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

Ilustrační foto

Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

Mercedes-Benz eSprinter

Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

Ilustrační foto

NEKOMPROMISNĚ, Slovensko půjde proti zákazu spalovacích motorů

Volkswagen Touran

Volkswagen Touran 1.5 TSI Evo2 - skvělé rodinné auto za 850 tisíc

rolls-royce ghost

Luxusní vůz na firmu? Výjimkou nejsou ani garáže ztrátových firem

Jaguar C-X75 jako hvězda snímku Spectre

Pozapomenuté sportovní vozy díl 5., Jaguar C‑X75

Toyota Yaris GR

Jak správně zvládat aquaplaning či nenadálé smyky vašeho vozidla?

Peugeot 308 SW

TEST Peugeot 308 SW GT 1.2 PureTech – krásný kombík se základním benzinem

Mercedes A190 Twin

Pozapomenuté sportovní vozy díl 4., Mercedes A190 Twin

Toyota Mirai poháněná vodíkem na první veřejné tankovací stanici v ČR v Praze na Barrandově

V Česku deset vodíkových Toyot, otevřela první čerpací stanice

reklama

Doporučujeme

JCB Fastrac

Víte, jak rychlý je nejrychlejší traktor na světě?

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Luxusní vůz na firmu? Výjimkou nejsou ani garáže ztrátových firem

  2. NEKOMPROMISNĚ, Slovensko půjde proti zákazu spalovacích motorů

  3. Test Mercedes-Benz eSprinter 312 KAWA: konečně elektromobil, který dává smyl

  4. Pozapomenuté sportovní vozy díl 6., Peugeot 907 uměl až 360 km/h

  5. Evropská komise vyměkla, ale ekodiktát dál pokračuje

  6. Ostřílený profesionál Andrýsek do čela Tatry

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud