Škoda Favorit 1600 H: JAK BYLA UPRAVENA pro triumf na 24h Nürburgring?

Škoda Favorit 1600 H
Škoda Favorit 1600 H, foto: Wikipedia
Petr Boháč , AutoRoad.cz 30. prosince 2019 12:19
Sdílej:

Škoda a její divize Motorsport je v posledních letech známá především z kolbišť soutěžních tratí. Dříve se její vozy ale účastnily i okruhových závodů a velký úspěch slavila v respektovaném vytrvalostním podniku na 24 hodin v německém Nürburgringu.

Škoda Favorit 1600 H byla okruhový speciál, za jejímž volantem trio Kvaizar, Samohýl a Obermann vyhráli ve své kategorii závod 24h Nürburgring. Celkově se umístili na 32. místě z počtu 260 vozů.

Škoda Favorit 1600 H toho se svým sériovým jmenovcem neměla moc společného. Karosérie byla širší a nižší. Dále vůz doznal aerodynamických vylepšení v čele s lízátkem vpředu a přítlačným křídlem na pátých dveřích. Pro zachování co možná nejnižší hmotnosti byly některé kovové díly karoserie nahrazeny lehčími, vyrobenými z plastu nebo z hliníkové slitiny. Výsledná snaha se podepsala nad hmotností 720 kg.

Přední kola přes 6 stupňovou sekvenční převodovku poháněl zcela nový motor. Jednalo se o zážehový atmosférický řadový čtyřválec. Narozdíl od zvyklostí Mladoboleslavských vozů neměl rozvod OHV, nýbrž OHC. Při objemu 1596 ccm s kompresním poměrem 11,8:1 dával 123 kW ( 167 koní) při 6500 ot./min. a 176 N.m. při 5500 ot./min. Tyto hodnoty platily pro první modely s dvěma dvojitými karburátory Weber 45. Pozdější verze dostaly vstřikování a jejich výkon poskočil na 129 kW (175 koní) při vysokých 8000 ot./min., točivý moment zůstal takřka nezměněn. Nyní měl hodnotu 175 N.m. při 5500 ot./min. O zpomalení se staraly kotoučové brzdy na všech čtyřech kolech a vůz obouval pneumatiky Goodyear.

Dynamické schopnosti se lišily podle převodových poměrů. Závodní Favorit 1600 H zvládl za ideálních podmínek sprintovat z 0 na 100 km/h za 6,0 s a dosahoval maximální rychlosti až 240 km/h.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.