V roce 1989 uvedla Audi v reklamní kampani nejúspornější motor všech dob: Audi 100 při cestě napříč Evropou spotřebovalo v průměru jen 1,76 litru nafty na 100 kilometrů. Co se stalo se tímto zázračným motorem?
Napříč Evropou s průměrnou spotřebou 1,76 litru nafty na 100 km s Audi 100. Tato rekordní jízda byl uskutečněna pod dohledem TÜV v roce 1989. V televizní zprávě ZDF se uvádí: Cesta vedla z Holandska, přes Belgii, Lucembursko, Francii, Německo, Rakousko, Itálii, Španělsko a poté znovu do Francie. Celkem 4818 km na jednu nádrž. Reportér se nevěřícně zeptal technického ředitele Audi Jürgena Stockmara: „A toto auto opravdu dorazí na trh?“ Odpověď zněla jasně: „Jsme odhodláni to udělat, tento vůz pravděpodobně představíme médiím na konci ledna 1990.“
V databázích TÜV Rheinland a TÜV Süd už neexistují žádné záznamy o rekordní jízdě. Co nám tedy může říct bývalý technický ředitel Audi Jürgen Stockmar, který o 30 let později působí jako profesor na vídeňské univerzitě? Co se stalo s jeho slibem o voze jezdícím s reálnou spotřebou menší než 2,5 litru nafty na 100 km? Vůz Audi 100 C3 s motorem 2.5 TDI o výkonu 120 koní byl opravdu uveden na trh, v reálném provozu však takové spotřeby nedosahoval. Při rekordní jízdě bylo použito velké množství úprav, díky kterým bylo možné zázračné spotřeby dosáhnout.
Především byla zvolena trasa s minimálním provozem a s co nejnižším převýšením. Také došlo k demontáži jednoho zpětného zrcátka pro minimalizaci odporu vzduchu (ten byl i bez této úprav velmi nízký). Speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem byly přehuštěny. Z auta byly odstraněny téměř všechny elektrické spotřebiče - na palubě nebylo rádio ani klimatizace. Jízda probíhala výhradně během den, aby nebylo plýtváno energií použitím světel. Řidič a dohlížející technik TÜV byli takzvanými standardními muži: váha 75 kilogramů, výška 1,75 metru. Na motoru údajně nebyly provedeny žádné úpravy. Rychlostní průměr během rekordní jízdy byl 60,2 km/h. I přes tyto úpravy a relativně nízkou rychlost jízdy je spotřeba 1,76 l/100 km obdivuhodná. Neuvěřitelný dojezd téměř 5000 km pak umožnila obrovská nádrž o objemu 80 litrů.
Jednalo se tedy čistě o marketingovou kampaň. Cílem bylo přesvědčit zákazníky, že přeplňovaný vznětový pětiválec 2.5 TDI je výrazně úspornější než benzinové varianty. Cíl Audi byl každopádně splněn. V roce 1989 byl na německém trhu podíl nově prodaných vozů s naftovým motorem pouhých 10%, v následujících 15 letech pak vystoupal až k 50%. Z rekordní jízdy si tedy můžeme odnést ponaučení, že na spotřebu paliva má velký vliv volba trasy a styl jízdy. Pokud se budete snažit dosáhnete i nižší spotřeby, než udává výrobce.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.