V roce 1989 uvedla Audi v reklamní kampani nejúspornější motor všech dob: Audi 100 při cestě napříč Evropou spotřebovalo v průměru jen 1,76 litru nafty na 100 kilometrů. Co se stalo se tímto zázračným motorem?
Napříč Evropou s průměrnou spotřebou 1,76 litru nafty na 100 km s Audi 100. Tato rekordní jízda byl uskutečněna pod dohledem TÜV v roce 1989. V televizní zprávě ZDF se uvádí: Cesta vedla z Holandska, přes Belgii, Lucembursko, Francii, Německo, Rakousko, Itálii, Španělsko a poté znovu do Francie. Celkem 4818 km na jednu nádrž. Reportér se nevěřícně zeptal technického ředitele Audi Jürgena Stockmara: „A toto auto opravdu dorazí na trh?“ Odpověď zněla jasně: „Jsme odhodláni to udělat, tento vůz pravděpodobně představíme médiím na konci ledna 1990.“
V databázích TÜV Rheinland a TÜV Süd už neexistují žádné záznamy o rekordní jízdě. Co nám tedy může říct bývalý technický ředitel Audi Jürgen Stockmar, který o 30 let později působí jako profesor na vídeňské univerzitě? Co se stalo s jeho slibem o voze jezdícím s reálnou spotřebou menší než 2,5 litru nafty na 100 km? Vůz Audi 100 C3 s motorem 2.5 TDI o výkonu 120 koní byl opravdu uveden na trh, v reálném provozu však takové spotřeby nedosahoval. Při rekordní jízdě bylo použito velké množství úprav, díky kterým bylo možné zázračné spotřeby dosáhnout.
Především byla zvolena trasa s minimálním provozem a s co nejnižším převýšením. Také došlo k demontáži jednoho zpětného zrcátka pro minimalizaci odporu vzduchu (ten byl i bez této úprav velmi nízký). Speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem byly přehuštěny. Z auta byly odstraněny téměř všechny elektrické spotřebiče - na palubě nebylo rádio ani klimatizace. Jízda probíhala výhradně během den, aby nebylo plýtváno energií použitím světel. Řidič a dohlížející technik TÜV byli takzvanými standardními muži: váha 75 kilogramů, výška 1,75 metru. Na motoru údajně nebyly provedeny žádné úpravy. Rychlostní průměr během rekordní jízdy byl 60,2 km/h. I přes tyto úpravy a relativně nízkou rychlost jízdy je spotřeba 1,76 l/100 km obdivuhodná. Neuvěřitelný dojezd téměř 5000 km pak umožnila obrovská nádrž o objemu 80 litrů.
Jednalo se tedy čistě o marketingovou kampaň. Cílem bylo přesvědčit zákazníky, že přeplňovaný vznětový pětiválec 2.5 TDI je výrazně úspornější než benzinové varianty. Cíl Audi byl každopádně splněn. V roce 1989 byl na německém trhu podíl nově prodaných vozů s naftovým motorem pouhých 10%, v následujících 15 letech pak vystoupal až k 50%. Z rekordní jízdy si tedy můžeme odnést ponaučení, že na spotřebu paliva má velký vliv volba trasy a styl jízdy. Pokud se budete snažit dosáhnete i nižší spotřeby, než udává výrobce.
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.