V roce 1989 uvedla Audi v reklamní kampani nejúspornější motor všech dob: Audi 100 při cestě napříč Evropou spotřebovalo v průměru jen 1,76 litru nafty na 100 kilometrů. Co se stalo se tímto zázračným motorem?
Napříč Evropou s průměrnou spotřebou 1,76 litru nafty na 100 km s Audi 100. Tato rekordní jízda byl uskutečněna pod dohledem TÜV v roce 1989. V televizní zprávě ZDF se uvádí: Cesta vedla z Holandska, přes Belgii, Lucembursko, Francii, Německo, Rakousko, Itálii, Španělsko a poté znovu do Francie. Celkem 4818 km na jednu nádrž. Reportér se nevěřícně zeptal technického ředitele Audi Jürgena Stockmara: „A toto auto opravdu dorazí na trh?“ Odpověď zněla jasně: „Jsme odhodláni to udělat, tento vůz pravděpodobně představíme médiím na konci ledna 1990.“
V databázích TÜV Rheinland a TÜV Süd už neexistují žádné záznamy o rekordní jízdě. Co nám tedy může říct bývalý technický ředitel Audi Jürgen Stockmar, který o 30 let později působí jako profesor na vídeňské univerzitě? Co se stalo s jeho slibem o voze jezdícím s reálnou spotřebou menší než 2,5 litru nafty na 100 km? Vůz Audi 100 C3 s motorem 2.5 TDI o výkonu 120 koní byl opravdu uveden na trh, v reálném provozu však takové spotřeby nedosahoval. Při rekordní jízdě bylo použito velké množství úprav, díky kterým bylo možné zázračné spotřeby dosáhnout.
Především byla zvolena trasa s minimálním provozem a s co nejnižším převýšením. Také došlo k demontáži jednoho zpětného zrcátka pro minimalizaci odporu vzduchu (ten byl i bez této úprav velmi nízký). Speciální pneumatiky s nízkým valivým odporem byly přehuštěny. Z auta byly odstraněny téměř všechny elektrické spotřebiče - na palubě nebylo rádio ani klimatizace. Jízda probíhala výhradně během den, aby nebylo plýtváno energií použitím světel. Řidič a dohlížející technik TÜV byli takzvanými standardními muži: váha 75 kilogramů, výška 1,75 metru. Na motoru údajně nebyly provedeny žádné úpravy. Rychlostní průměr během rekordní jízdy byl 60,2 km/h. I přes tyto úpravy a relativně nízkou rychlost jízdy je spotřeba 1,76 l/100 km obdivuhodná. Neuvěřitelný dojezd téměř 5000 km pak umožnila obrovská nádrž o objemu 80 litrů.
Jednalo se tedy čistě o marketingovou kampaň. Cílem bylo přesvědčit zákazníky, že přeplňovaný vznětový pětiválec 2.5 TDI je výrazně úspornější než benzinové varianty. Cíl Audi byl každopádně splněn. V roce 1989 byl na německém trhu podíl nově prodaných vozů s naftovým motorem pouhých 10%, v následujících 15 letech pak vystoupal až k 50%. Z rekordní jízdy si tedy můžeme odnést ponaučení, že na spotřebu paliva má velký vliv volba trasy a styl jízdy. Pokud se budete snažit dosáhnete i nižší spotřeby, než udává výrobce.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.