Škoda je jednou z nejvýznamnějších tuzemských firem a nenajdete Čecha, který by ji neznal. Dnes chrlí ven jeden nový model za druhým, v minulosti ale silnicím kralovalo jediné auto, a dodnes na něj řada lidí nedá dopustit. Řeč je o legendárním Favoritu.
Mladoboleslavská automobilka je jednou z nejstarších dosud fungujících automobilek na celé světě.
Základ mladoboleslavské firmě dala dvojce nadšených velocipedistů - knihkupec a prodejce kol Václav Klement a zámečník Václav Laurin, když společně roku 1895 založili dílnu na výrobu jízdních kol. Firma se postupně velmi úspěšně rozrůstala a sledovala aktuální trendy. Proto v posledním roce 19. století uvedli na trh motocyclettu, bicykl s přídavným motorem. Následuje řada dalších modelů a počátek exportu na další trhy. Ani výroba motocyklů nezůstala v Mladé Boleslavi dlouho osamocena, velmi rychle se totiž ve světem šíří nový trend – automobil. Roku 1905 představuje Laurin & Klement svůj vlastní vůz jménem Voiturette A. Firmě se velmi daří a vyrábí řadu modelů počínaje luxusnějšími, přes lidové až po užitkové vozy.
Roku 1925 se po fúzi se Škodovými závody z historie vytrácí jedna legendární značka, dějiny mladoboleslavského závodu se však píší i nadále. Nad Mladou Boleslaví nyní bdí proslulý okřídlený šíp, který si dala Škoda zapsat roku 1923. Vozy té doby byly známé svoji, na tehdejší poměry, neprůstřelnou kvalitou, považte například to, že každý vyrobený motor byl sestaven, připojen na hřídel a nanečisto zajet. Poté byl celý motor rozebrán a důkladně prozkoumán, nedošlo-li k nějaké nedokonalosti. Pokud prošel, byl dán dohromady a až poté namontován do vozu.
Škodovka se úspěšně rozvíjí a z jejich bran vyjíždí mnoho slavných modelů. Když však roku 1964 přichází model 1000 MB, Škoda se ocitá ve smyčce modelů s koncepcí vše vzadu, která velmi rychle zastarává za koncepcemi s motorem vepředu. Po modelech 100, 105/120 a jejich odvozeninách s touto koncepcí je vyrobeno mnoho prototypů, které používaly modernější stavbu, ale žádný z nich se výroby nedočkal, ačkoliv model 720, který měl nastoupit roku 1973 k ní měl velmi blízko. O tom ale zase jindy.
Neutěšená situace vyvrcholila roku 1982, kdy vláda schválila výrobu a vývoj nového vozu s moderní koncepcí vše vpředu. Práce na modelu započala na jaře následujícího roku a tvorba designu byla svěřena do rukou známého italského designera Bertoneho. Jím navržený design byl velmi moderní a svěží, bez problému se vyrovnal aktuální produkci ve světě, čáru přes skicu však Bertonemu udělal zakrnělý tuzemský průmysl. Původní návrh s úzkými světlomety byl zamítnut, neboť u nás se vyráběly světlomety větší. Byly proto použity ony. Podobný problém nastal s pátými dveřmi, které v hatchbacku, kombi i v uvažovaném kupé musely být z úsporných důvodů totožné.
Kapitolou samou pro sebe byl motor. Vzhledem k rozpočtu nebylo možné vyvinout a velkosériově vyrábět od základu nový motor, protože současná motorárna na to nebyla vybavena. Proto byl pracně přepracován motor ze starších modelů. Především se vývojáři snažili zvýšit spolehlivost motoru a umožnit použití bezolovnatých paliv, přičemž na pořadu dne bylo i snížení emisí. Modernizace se v rámci možností povedla a to natolik, že motor bylo možno po dalších inovacích použít i do modelů Felicia a Fabia
Termín představení nového vozu veřejnosti byl stanoven na září 1987. Doba na kompletní vývoj zcela nového modelu to byla poměrně krátká a Favorit se představil ještě dlouho před tím, než se dostal do výroby. Co na tom, že po představení byl naprosto utlumen zájem o Škody 105/120, které stále sjížděly z výrobních linek a jejich počet na skladě neustále vzrůstal, hlavní bylo to, že se představení stihlo tak, jak bylo původně naplánováno. Další rok se pomalu rozběhla výroba, přičemž staré škodovky s motorem vzadu se vyráběly až do roku 1990.
Model 136L, tedy Favorit, měl pod kapotou motor o objemu 1,3 litru a výkonu 46kW (63 koní) a krouťáku 100 Nm. V průběhu let se tyto hodnoty lehce měnily v závislosti na modernizacích, přidávání katalyzátorů, vstřikování apod., pohybovaly se mezi 40 až 50 kW (54 – 68 koní). Náběh dalších karosářských verzí byl naplánován na kulatý rok 1990. Dějiny však předvedly co umí a nástup nových verzí nebyl největším problémem, který museli ve Škodě řešit. Pád totalitního zřízení a tím spojeného hospodářství znamenal pro automobilku obrovský problém, protože její zastaralé technologie nebyly schopny produkovat vozy na úrovni západní konkurence.
Další krok ležel na tehdejší vládě. Její úkol byl najít nejvhodnějšího partnera, který by dál zaručil fungování automobilky a její uplatnění na trhu. Do užšího výběru se dostal francouzský Renault a německý kolos Volkswagen. 28. 3.1991 byla slavnostně podepsána smlouva s německým koncernem, který se zavázal ponechat výrobu Favoritů s tím, že je bude postupně modernizovat. Modernizace se měla týkat i samotného podniku, do kterého měl VW nalít přibližně devět miliard marek. Ve Škodě se začalo s reorganizací, o místo přišlo několik set lidí, nicméně produktivita práce se zvyšovala.
Německé plány se nakonec ukázaly jako velmi nadhodnocené. Celý automobilový průmysl zažíval stagnaci a Seat vykazoval natolik ohromnou ztrátu, že proinvestována byla nakonec jen asi polovina původně slíbené sumy, navíc nebyla postavena slíbená motorárna. Základní osnovu rozvoje Škody však vedení koncernu nezměnilo. Automobila si začala postupně napravovat svoji pokaženou pověst a to i v zahraničí, kam mířila část produkce.
V dubnu 1992 je vyztužena karoserie a jsou použity některé další díly ze společné studnice koncernu VW. Další modernizace následovala o rok později. To už se ale život Favorita pomalu chýlí ke konci, protože na scénu zanedlouho přijde nástupce. Mezitím však v lednu 1994 obdržela Škoda certifikát kvality podle normy ISO 9002 a v červnu téhož roku opustil mladoboleslavský závod miliontý Favorit. V srpnu byla výroba Favoritů ukončena, aby za několik dní linky zaplnila nová řada – Škoda Felicia. Kombi Forman čekalo na svého nástupce o rok déle.
Podobně jako již dříve na Škodu Rapid, předvedla pražská firma MTX velmi zajímavou variaci i na téma Škoda Favorit. Upravila jej podle návrhu známého designéra Václava Krále na kabriolet, který prodávala pod názvem MTX roadster. Této dvoumístné raritky bylo v letech 1991-1996 vyrobeno a prodáno kolem 200 kusů. Ve standardní výbavě nechybělo centrální zamykání a elektricky ovládaná okna, později byla dokonce používána přístrojová deska z Felicie, na přáni bylo možno dovybavit vůz pevnou laminátovou střechou. Vůz se prodával za cenu kolem 300 000 Kč.
Dalím zajímavým Favoritem je verze ELTRA, postavená Škodou Ejpovice, pobočkou Škody Plzeň. Favorit Eltra je čistým elektromobilem se zásobou olověných baterií, které dokázaly 21 koní (15,5kW) silný motor zásobovat po 80 km. Maximální rychlost se pohybovala kolem 80 km/h. Ačkoliv většina produkce šla na export do Švýcarska, několik Elter ve verzi Pick-up zakoupila například Česká pošta. Poté, co Volkswagen nehodlal ve výrobě pokračovat, ejpovická Škoda přepracovala Eltru na vůz Škoda Beta, který později vyráběla ve spolupráci s Tatrou jako Tatra Beta.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.