Že se nové vozy stále častěji budou objevovat jako elektromobily je asi každému jasné. I známé modely jako Opel Corsa, Peugeot 208 nebo Smart Fortwo už dostaly své bateriové verze. Věděli jste ale, že elektrickou verzi dostala už i ruská Buchanka?
UAZ-452, přezdívaný dle svého tvaru Buchanka, neboli bochník chleba, se začal vyrábět v roce 1965. Sám přitom částečně vychází z dřívějšího UAZ-450, který se dostal na sovětský trh přesně před 60 lety. Vůz s pohonem všech kol byl zpočátku k dispozici jen se čtyřválcem o objemu 2445 ccm a výkonu 75 koní, v současných verzích pracuje benzínový čtyřválec ZMZ-40911 s objemem 2693 ccm a 112 koni. Kromě 4x4 verze existovala i varianta s pohonem pouze zadních kol, pojmenovaná UAZ-451, ta se však přestala vyrábět už na začátku 80. let.
Automobilka UAZ však už koncem 50. let experimentovala s elektrickým pohonem, který zamontovala právě do první generace Buchanky, čímž vznikl prototyp UAZ-450EM, určený pro práci na letištích. Baterie byly uchyceny pod podlahou vozu a energie přenášena na elektromotor vzadu. O tomto voze ale není známo moc informací.
Další pokusy přišly v roce 1974, kdy se UAZ vrhl do vývoje elektromobilu společně s institutem VNIIEM. Výsledkem byl elektromobil nazvaný U-131, se základem v UAZ-451. Spalovací motor byl nahrazen trojfázovým asynchronním trakčním elektromotorem o výkonu pouhých 15 kW. Energii dodávaly olověné akumulátory 6EM-100, které vozu poskytly dojezd kolem 70 kilometrů.Aby se kompenzovala vyšší váha dodávky plné baterií, byla karosérie vyrobena z lehkého duralu.
Pět vyrobených prototypů bylo posláno k testování v běžném provozu do moskevské automobilky. Jízdní vlastnosti vozu se sice ukázaly být přijatelné, problémy této koncepce ale byly zřejmé. Vůz plný těžkých baterií dokázal odvézt jen 500 kg nákladu a samozřejmě jen po omezenou dobu, po které musel být zapojen k zdlouhavému nabíjení. To se stalo nepřekonatelným problémem a v 80. letech UAZ celý projekt ukončil.
To samozřejmě neznamenalo konec elektromobilů v Sovětském svazu, svůj vývoj prováděl také VAZ, který v letech 1980-81 v malé sérii vyráběl elektromobil na bázi kombíku 2102. Lada 2801 vznikla v 47 kusech, z nichž několik se dochovalo dodnes. V roce 1989 se pak představila elektrická verze minivozu VAZ Oka, která se vyráběla až do roku 1998 a vyvážela se mimo jiné i do USA.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?