Že se nové vozy stále častěji budou objevovat jako elektromobily je asi každému jasné. I známé modely jako Opel Corsa, Peugeot 208 nebo Smart Fortwo už dostaly své bateriové verze. Věděli jste ale, že elektrickou verzi dostala už i ruská Buchanka?
UAZ-452, přezdívaný dle svého tvaru Buchanka, neboli bochník chleba, se začal vyrábět v roce 1965. Sám přitom částečně vychází z dřívějšího UAZ-450, který se dostal na sovětský trh přesně před 60 lety. Vůz s pohonem všech kol byl zpočátku k dispozici jen se čtyřválcem o objemu 2445 ccm a výkonu 75 koní, v současných verzích pracuje benzínový čtyřválec ZMZ-40911 s objemem 2693 ccm a 112 koni. Kromě 4x4 verze existovala i varianta s pohonem pouze zadních kol, pojmenovaná UAZ-451, ta se však přestala vyrábět už na začátku 80. let.
Automobilka UAZ však už koncem 50. let experimentovala s elektrickým pohonem, který zamontovala právě do první generace Buchanky, čímž vznikl prototyp UAZ-450EM, určený pro práci na letištích. Baterie byly uchyceny pod podlahou vozu a energie přenášena na elektromotor vzadu. O tomto voze ale není známo moc informací.
Další pokusy přišly v roce 1974, kdy se UAZ vrhl do vývoje elektromobilu společně s institutem VNIIEM. Výsledkem byl elektromobil nazvaný U-131, se základem v UAZ-451. Spalovací motor byl nahrazen trojfázovým asynchronním trakčním elektromotorem o výkonu pouhých 15 kW. Energii dodávaly olověné akumulátory 6EM-100, které vozu poskytly dojezd kolem 70 kilometrů.Aby se kompenzovala vyšší váha dodávky plné baterií, byla karosérie vyrobena z lehkého duralu.
Pět vyrobených prototypů bylo posláno k testování v běžném provozu do moskevské automobilky. Jízdní vlastnosti vozu se sice ukázaly být přijatelné, problémy této koncepce ale byly zřejmé. Vůz plný těžkých baterií dokázal odvézt jen 500 kg nákladu a samozřejmě jen po omezenou dobu, po které musel být zapojen k zdlouhavému nabíjení. To se stalo nepřekonatelným problémem a v 80. letech UAZ celý projekt ukončil.
To samozřejmě neznamenalo konec elektromobilů v Sovětském svazu, svůj vývoj prováděl také VAZ, který v letech 1980-81 v malé sérii vyráběl elektromobil na bázi kombíku 2102. Lada 2801 vznikla v 47 kusech, z nichž několik se dochovalo dodnes. V roce 1989 se pak představila elektrická verze minivozu VAZ Oka, která se vyráběla až do roku 1998 a vyvážela se mimo jiné i do USA.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?