Porsche Type 64 se začalo rodit jako odlehčená a rychlejší varianta vozu KdF-Wagen, což byl předchůdce dnes slavného Volkswagenu Beetle. Vůz se měl účastnit silničního závodu mezi Berlínem a Římem, který byl naplánován na září roku 1939. Začátek září 1939 však uvrhl svět na několik let do strastí druhé světové války, takže ze závodu nakonec sešlo. Vůz ale přesto vznikl. A nebyl jediný.
Volkswagen si totiž pro svou účast v dálkovém závodě na 1500 kilometrů, který měl mimo jiné zvýraznit benefity německých dálnic, nechal vyrobit hned tři exempláře KdF-Wagenu, ze kterými stáli pozdější konstruktéři Porsche 356. Závodní Type 64, jak Porsche a jeho konstruktéři vůz označovali, přitom vznikal v závodě Reutter Works, doslova přes ulici od závodu Zuffenhausen.
Pod kapotou modelu Type 64 sice bylo mnoho prvků schodných s KdF-Wagenem, včetně podvozku a pohonné soustavy, nicméně už na první pohled bylo patrné, že Type 64 vznikal se zcela jiným účelem, než byla přeprava mas. Konstruktéři sáhli po technologiích používaných v letectví a to jak při konstrukci šasi, tak při výrobě lehké nýtované hliníkové karoserie. Karoserie tak byla výrazně lehčí a aerodynamičtější, čemuž pomohly i kryty kol. Vzduchem chlazený motor byl navíc naladěn na výkon 32 koňských sil.
Krátce po dokončení prvního kusu však vypukla válka. Vládou řízené vedení automobilky se vrhlo na produkci armádních vozidel a vůz byl prohlášen za majetek Německé pracovní fronty. Mladý Ferry Porsche však nepřestal pracovat a stvořil ještě dva kusy Type 64. Oba kusy přitom začaly fungovat i jako testovací platforma pro budoucí vývoj modelu Porsche 356.
Třetí kus byl nakonec postaven na základě šasi prvního postaveného Type 64, se kterým v červnu 1940 havaroval tehdejší výkonný ředitel Volkswagenu. Právě tento třetí kus se nakonec stal často využívaným rodinným vozem, za jehož volantem se střídal Ferdinand i Ferry Porsche. Když se v roce 1944 stěhovala automobilka do rakouského Gmundu, oba dochované kusy byly pospolu. Konce války se však nakonec dočkal pouze ten třetí.
Nápis Porsche nebyl na voze od začátku, ale objevil se masce údajně až v momentě, kdy Ferry registroval vůz v Rakousku, jak uvádí web Carscoops. V roce 1947 prošel vůz renovací, za kterou stál mladý Pinin Farina. O rok později se pak automobil objevil po boku nově představeného Porsche 356, které odstartovalo slavnou éru automobilky.
„Bez Type 64 by nevzniklo Porsche 356, ani 550 ani 911," uvádí Marcus Görig, specialista na automobily společnosti RM Sotheby's. „Tohle je příběh vzniku Porsche, vůz který zrodil legendární značku který sběratelům nabídne neopakovatelný pocit sedět na místech, kde dříve sedal Ferdinand a Ferry Porsche. S tímhle autem nezíská nový majitel jen pozvánku do předních řad na každou událost Porsche po celém světě. Stane se tou první řadou."
Jistě není potřeba více zdůrazňovat, o jak důležitý stroj v historii automobilového průmyslu se jedná. Není tedy divu, že prodejní hodnota se s největší pravděpodobností vyšplhá až do astronomických výšin.