Každá automobilka má ve své historii několik významných modelů, v případě Porsche je však tím vůbec nejzásadnějším patrně právě tento Type 64, který brzy zamíří do aukce RM Sotheby's Monterey konané v polovině srpna. Jedná se totiž o nejstarší dochovaný sportovní vůz, jaký kdy nesl slavné jméno zakladatele automobilky. A vznikl ještě před válkou.
Porsche Type 64 se začalo rodit jako odlehčená a rychlejší varianta vozu KdF-Wagen, což byl předchůdce dnes slavného Volkswagenu Beetle. Vůz se měl účastnit silničního závodu mezi Berlínem a Římem, který byl naplánován na září roku 1939. Začátek září 1939 však uvrhl svět na několik let do strastí druhé světové války, takže ze závodu nakonec sešlo. Vůz ale přesto vznikl. A nebyl jediný.
Volkswagen si totiž pro svou účast v dálkovém závodě na 1500 kilometrů, který měl mimo jiné zvýraznit benefity německých dálnic, nechal vyrobit hned tři exempláře KdF-Wagenu, ze kterými stáli pozdější konstruktéři Porsche 356. Závodní Type 64, jak Porsche a jeho konstruktéři vůz označovali, přitom vznikal v závodě Reutter Works, doslova přes ulici od závodu Zuffenhausen.
Pod kapotou modelu Type 64 sice bylo mnoho prvků schodných s KdF-Wagenem, včetně podvozku a pohonné soustavy, nicméně už na první pohled bylo patrné, že Type 64 vznikal se zcela jiným účelem, než byla přeprava mas. Konstruktéři sáhli po technologiích používaných v letectví a to jak při konstrukci šasi, tak při výrobě lehké nýtované hliníkové karoserie. Karoserie tak byla výrazně lehčí a aerodynamičtější, čemuž pomohly i kryty kol. Vzduchem chlazený motor byl navíc naladěn na výkon 32 koňských sil.
Krátce po dokončení prvního kusu však vypukla válka. Vládou řízené vedení automobilky se vrhlo na produkci armádních vozidel a vůz byl prohlášen za majetek Německé pracovní fronty. Mladý Ferry Porsche však nepřestal pracovat a stvořil ještě dva kusy Type 64. Oba kusy přitom začaly fungovat i jako testovací platforma pro budoucí vývoj modelu Porsche 356.
Třetí kus byl nakonec postaven na základě šasi prvního postaveného Type 64, se kterým v červnu 1940 havaroval tehdejší výkonný ředitel Volkswagenu. Právě tento třetí kus se nakonec stal často využívaným rodinným vozem, za jehož volantem se střídal Ferdinand i Ferry Porsche. Když se v roce 1944 stěhovala automobilka do rakouského Gmundu, oba dochované kusy byly pospolu. Konce války se však nakonec dočkal pouze ten třetí.
Nápis Porsche nebyl na voze od začátku, ale objevil se masce údajně až v momentě, kdy Ferry registroval vůz v Rakousku, jak uvádí web Carscoops. V roce 1947 prošel vůz renovací, za kterou stál mladý Pinin Farina. O rok později se pak automobil objevil po boku nově představeného Porsche 356, které odstartovalo slavnou éru automobilky.
„Bez Type 64 by nevzniklo Porsche 356, ani 550 ani 911," uvádí Marcus Görig, specialista na automobily společnosti RM Sotheby's. „Tohle je příběh vzniku Porsche, vůz který zrodil legendární značku který sběratelům nabídne neopakovatelný pocit sedět na místech, kde dříve sedal Ferdinand a Ferry Porsche. S tímhle autem nezíská nový majitel jen pozvánku do předních řad na každou událost Porsche po celém světě. Stane se tou první řadou."
Jistě není potřeba více zdůrazňovat, o jak důležitý stroj v historii automobilového průmyslu se jedná. Není tedy divu, že prodejní hodnota se s největší pravděpodobností vyšplhá až do astronomických výšin.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?