Toyota Prius, která se do výroby dostala v roce 1997, dala základ novému způsobu pohonu. Hybridní vozy se od té doby staly nečím zcela běžným a nabízí je mnoho existujících výrobců. Pokusy s hybridním pohonem však probíhaly už dávno před tím.
Princip hybridních automobilů je všem dobře známý, kombinace spalovacího motoru se slabším elektromotorem má dopomoci k efektivnějšímu provozu a tím menší spotřebě. Taková auta vznikala dokonce už na konci 19. století, kdy je vyráběl rakouský konstruktér Jacob Lohner, později ve spolupráci s Ferdinandem Porsche. Trvalo však téměř sto let, než se první hybridní vůz dostal do sériové produkce. Pokusy probíhaly ale třeba i v 80. letech a stály za nimi jak známé automobilky, tak i výrobci produkující pouze komponenty.
Briggs & Stratton je jedním z největších výrobců spalovacích motorů na světě. Jejich malé motory jsou však určeny spíše pro sekačky nebo traktory. V roce 1980 se ale tato firma pokusila postavit vlastní automobil, využívající malý benzínový dvouválec o výkonu jen 18 koní. Ten by sám sotva stačil pro pohon osobního vozu, konstruktéři jej ale spárovali s elektrickým motorem o výkonu 8 koní. Ani celkový výkon hybridního systému tak nebyl zrovna závratný.
Pro ušetření nákladů na vývoj byl jako podvozek pro koncept využit základ malé šestikolové elektrické dodávky Marathon z Kanady. Použití šestikolového podvozku mělo své opodstatnění, akumulátor uložený v zádi totiž vážil téměř půl tuny. Pouze přední ze dvou náprav na zádi byla poháněna, druhá sloužila pouze pro lepší rozložení hmotnosti. Převodovka, přenášející výkon ze spalovacího motoru, pocházela z Fordu Pinto, stejně jako další díly včetně hnané nápravy. Akumulátor bylo možné nabíjet z nabíječky, šlo tedy dokonce o jeden z prvních plug-in hybridů.
Jedním z využití šestikolového podvozku byla také možnost vytáhnout celý akumulátor i s třetí nápravou ven a rychle jej nahradit novým a nabitým. Šlo tak o jeden z nejstarších pokusů o výměnu baterií, o což se o mnoho let později pokusila třeba i Tesla.
Karosérie byla pro snížení váhy vyrobena z laminátu a všechny okna kromě čelního z plexiskla. Design odpovídal době vzniku, hranaté kupé se podobalo na tehdejší VW Scirocco, samozřejmě až na počet kol. Podoba není náhodná, z německého vozu totiž pocházelo čelní okno i dveře. Celková váha auta tak nakonec dosáhla jen asi 1,5 tuny.
To vzhledem k nízkému výkonu znamenalo ne zrovna zábavnou jízdu. Maximální rychlost v hybridním módu byla jen asi 110 km/h a zrychlení z nuly na 65 km/h trvalo přes minutu pouze s dvouválcem, v hybridním módu pak o poznání lepších 21,9 sekundy. Dojezd s využitím elektromotoru v hybridním režimu byl 50 - 100 kilometrů, poté si musel malinký dvouválec vystačit sám. Na jednu nádrž ujel dalších 350 - 450 kilometrů. Nabití akumulátoru zabralo 6-8 hodin.
Jak je tedy vidět, v roce 1980 ještě technologie nebyla dostatečně připravená na příchod hybridních automobilů. Také z tohoto důvodu se Briggs & Statton nikdy nedostal do výroby, i když už od počátku šlo spíše o koncept prezentující nový model benzínového dvouválce firmy. Automobil se však zachoval dodnes a je ve sbírkách výrobce.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.