První moderní hybrid? Briggs & Stratton Hybrid mohl být Priusem 80. let

-mdo / AutoRoad.cz, 28. dubna 2019, 16:03 Google+

Toyota Prius, která se do výroby dostala v roce 1997, dala základ novému způsobu pohonu. Hybridní vozy se od té doby staly nečím zcela běžným a nabízí je mnoho existujících výrobců. Pokusy s hybridním pohonem však probíhaly už dávno před tím.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Briggs & Stratton Hybrid

Briggs & Stratton Hybrid | foto: Briggs & Stratton

Sdílejte článek

Princip hybridních automobilů je všem dobře známý, kombinace spalovacího motoru se slabším elektromotorem má dopomoci k efektivnějšímu provozu a tím menší spotřebě. Taková auta vznikala dokonce už na konci 19. století, kdy je vyráběl rakouský konstruktér Jacob Lohner, později ve spolupráci s Ferdinandem Porsche. Trvalo však téměř sto let, než se první hybridní vůz dostal do sériové produkce. Pokusy probíhaly ale třeba i v 80. letech a stály za nimi jak známé automobilky, tak i výrobci produkující pouze komponenty. 

img-responsive

Briggs & Stratton Hybrid | foto: Briggs & Stratton

Briggs & Stratton je jedním z největších výrobců spalovacích motorů na světě. Jejich malé motory jsou však určeny spíše pro sekačky nebo traktory. V roce 1980 se ale tato firma pokusila postavit vlastní automobil, využívající malý benzínový dvouválec o výkonu jen 18 koní. Ten by sám sotva stačil pro pohon osobního vozu, konstruktéři jej ale spárovali s elektrickým motorem o výkonu 8 koní. Ani celkový výkon hybridního systému tak nebyl zrovna závratný. 

Pro ušetření nákladů na vývoj byl jako podvozek pro koncept využit základ malé šestikolové elektrické dodávky Marathon z Kanady. Použití šestikolového podvozku mělo své opodstatnění, akumulátor uložený v zádi totiž vážil téměř půl tuny. Pouze přední ze dvou náprav na zádi byla poháněna, druhá sloužila pouze pro lepší rozložení hmotnosti. Převodovka, přenášející výkon ze spalovacího motoru, pocházela z Fordu Pinto, stejně jako další díly včetně hnané nápravy. Akumulátor bylo možné nabíjet z nabíječky, šlo tedy dokonce o jeden z prvních plug-in hybridů.

img-responsive

Briggs & Stratton Hybrid | foto: Briggs & Stratton

Jedním z využití šestikolového podvozku byla také možnost vytáhnout celý akumulátor i s třetí nápravou ven a rychle jej nahradit novým a nabitým. Šlo tak o jeden z nejstarších pokusů o výměnu baterií, o což se o mnoho let později pokusila třeba i Tesla. 

Karosérie byla pro snížení váhy vyrobena z laminátu a všechny okna kromě čelního z plexiskla. Design odpovídal době vzniku, hranaté kupé se podobalo na tehdejší VW Scirocco, samozřejmě až na počet kol. Podoba není náhodná, z německého vozu totiž pocházelo čelní okno i dveře. Celková váha auta tak nakonec dosáhla jen asi 1,5 tuny.

img-responsive

Briggs & Stratton Hybrid | foto: Briggs & Stratton

To vzhledem k nízkému výkonu znamenalo ne zrovna zábavnou jízdu. Maximální rychlost v hybridním módu byla jen asi 110 km/h a zrychlení z nuly na 65 km/h trvalo přes minutu pouze s dvouválcem, v hybridním módu pak o poznání lepších 21,9 sekundy. Dojezd s využitím elektromotoru v hybridním režimu byl 50 - 100 kilometrů, poté si musel malinký dvouválec vystačit sám. Na jednu nádrž ujel dalších 350 - 450 kilometrů. Nabití akumulátoru zabralo 6-8 hodin.

Jak je tedy vidět, v roce 1980 ještě technologie nebyla dostatečně připravená na příchod hybridních automobilů. Také z tohoto důvodu se Briggs & Statton nikdy nedostal do výroby, i když už od počátku šlo spíše o koncept prezentující nový model benzínového dvouválce firmy. Automobil se však zachoval dodnes a je ve sbírkách výrobce. 

Vytisknout

Diskuze: První moderní hybrid? Briggs & Stratton Hybrid mohl být Priusem 80. let

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Ford

Auto ze sóji, pšenice a kukuřice, poháněné marihuanou? Objednal ho Henry Ford

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud