Když se před dvěma roky na trh dostal Mercedes třídy X, firma jej prezentovala jako svůj první pick-up a do jisté míry měla pravdu. Opravdu první pick-up s trojcípou hvězdou na přídi se ale zrodil už v roce 1972.
Důvody pro vznik prvního pick-upu ale byly poněkud jiné než ty, které světu přinesly nejluxusnější verzi Nissanu Navara a také byly velmi typické pro místo vzniku.
Jižní Amerika není zrovna proslulá svou automobilou produkcí, v tamních zemích však vznikaly a dodnes vznikají vozy známých značek ale neznámých tvarů, často endemické pro jednotlivé země. Důvodem byly historicky převážně vysoká cla a další omezení na dovoz hotových automobilů. které donutily automobilky jednak rozjet lokální výrobu a také kreativně obelstít systém. Nedávno jsme vám ve článku ukázali, jakým způsobem automobilky obchází zákony a nařízení, dnešní případ je jen další ukázkou.
V Argentině v 70. letech platily vysoká cla na dovážené automobily všech kategorií, což vedlo automobilky k postavení továren, kde se vozy montovaly z importovaných CKD kitů. Zároveň ale byly uvaleny vysoké daně na prodej větších luxusních vozů, včetně těch lokálně montovaných, což samozřejmě znamenalo problém pro značku jako je Mercedes. Ten chtěl počátkem 70. let nabízet v zemi svůj velký sedan W115, daňová zátěž by jej však učinila témě neprodejným. Na luxusní pick-upy však argentinská nařízení nepamatovala a tak se zrodil unikátní model.
Máte rádi auta? Hledáme nové lidi do redakce. Napište nám na redakce@autoroad.cz a staňte se naším redaktorem.
Importované CKD kity standardních sedanů Mercedes 220D se v argentinské továrně přestavovaly na užitkové verze a to ve dvou základních variantách. Jedna si ponechala téměř celou kabinu standardního sedanu, ložná plocha tedy začínala až v úrovni upraveného C sloupku. Mnohem využitelnější druhá varianta pak vypadal více jako klasický pick-up, se zachováním pouze předních sedaček a kabinou zakončenou B sloupkem.
Technika zůstala nezměněna, všechny varianty dostaly dieselový čtyřválec OM615 o objemu 2.2 litru, s výkonem 60 koní a 126 Nm. Také interiér zůstaly původní, na pick-up tedy nabízel nečekanou úroveň pohodlí. V 70. letech si tedy mohli argentinci koupit německé El Camino, moc zájemců se však nakonec nenašlo.
La Pickup, jak je vůz v argentině nazýván, se ve výrobě udržel jen čtyři roky a dohromady vzniklo 1044 kusů. Většina se jich samozřejmě prodala v Argentině, několik se jich ale už tehdy dostalo i do Evropy, dnes se tak minimálně jeden nachází i ve sbírkách Mercedesu.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.