Čínský automobilový průmysl se začal rozbíhat poměrně pozdě, až v 50. letech minulého století. Na počátku v zemi vznikaly převážně nákladní automobily, které vycházely ze zahraničních modelů. Málokdo ale ví, že mnohé automobilky začínaly kopiemi československé Škody 706RT
O kopírování designu i techniky zahraničních automobilek čínskými firmami se mluví už od počátku většího rozvoje čínského automobilového průmyslu v 90. letech. Jako vzor nejčastěji slouží ikonické automobily jako Range Rover nebo BMW X5, číňané ale nepohrdnou i vozy jako Toyota Aygo nebo Daewoo Matiz. Kopírování však bylo zvykem už od počátků výroby automobilů v Číně a jedním z nejčastějších vzorů pro čínské modely se stala československá Škoda.
Možná jste už někde četli, že za první čínský těžký nákladní vůz je považován Huang He JN150, neboli Žlutá řeka. Nejde o první nákladní vůz Číny, první lehký náklaďák byl už v roce 1931 vyrobený Minsheng a i první vůz z Čínské lidové republiky, Jiefang CA-30, se začal vyrábět o čtyři roky dříve než Huang He. V roce 1956 založená automobilka Jinan Auto Manufacturing si pro vývoj svého prvního modelu pozvala ke spolupráci československé konstruktéry. S jejich pomocí a později také dvou dovezených kusů Škody 706RT, pravděpodobně ještě z předprodukční série, byl během tří let postaven nový těžký nákladní automobil, který se od Škodovky lišil jen detaily. Motor však nebyl český, místo něj využívalo Huang He JN150 dieselový čtyřválec 6135Q, vyráběný v Šanghaji. Výroba se však rozbíhala pomalu a ročně vznikaly jen stovky vozů. I tak se ale vůz s přestávkami udržel ve výrobě až do roku 1985.
Mnohem méně je ale znám fakt, že Huang He JN150 posloužil jako vzor pro celé nově vznikající odvětví. Malé počty vyrobených kusů JN150 nestačily k zásobování celé země, kde tou dobou začaly vznikat další nové automobilky. Mnohé z nich si JN150 a tedy i původní Škodu 706RT vybraly jako základ pro svůj nový model. K dispozici navíc byly i originální jablonecké Škody 706RT a později 706MT, které se do Číny také dovážely.
Jednou z těch známějších byla například firma Hefei Jianghuai Automobile, která je dnes známá jako JAC a momentálně se o ní mluví jako o kandidátovi na odkoupení koncernem VW. JAC byl založen v roce 1964 a jedním z prvních vozů, který v jeho továrnach vznikal, byl JAC HF150. Pohled na kabinu dává zcela jasně najevo, že jde o kopii 706RT nebo možná už 706MT, není to však totožný vůz jako Huang He. Liší se mnohé detaily jako provedení oken, světel, blinkrů, masky a další drobnosti. Kromě 8 tunové verze byla vyráběna i lehčí sedmitunová, jako HF352 a také výrazně prodloužená HF150A.
Některé vozy dnes už neexistujících automobilek, jako například Hunan HN150 nebo Nanyang NY150 byly natolik podobné Huang He JN150, že je možné že dostávaly vyrobené karosérie Huang He, nebo se dostaly k původním plánům. Pokud se tak dělo, bylo už to ale určitě bez vědomí Škodovky. Takováto forma spolupráce mezi automobilkami už tou dobou určitě existovala, jak dokazuje vůz Qingdao QD352, který v propagačních materiálech přiznává, že jde o lokálně montovanou verzi vozu Huang He. Jisté také je, že Huang He dodávalo některým lokálním výrobcům podvozky, na kterých pak vznikaly vlastní kreace. Podobně vznikaly i první modely dodnes existujícícho výrobce autobusů Huanghai.
Další automobilky už ale k originálum přístup neměly a vznikaly tak vozy, které se 706RT a 706 MT výrazně podobají, z detailů je ale jasné, že jinak nemají s originálem nic společné. To je případ třeba vozu Heilongjiang HLJ150, který už od pohledu na kabinu ukazuje podobnost, zcela jiné provedení masky ale dokazuje vlastní vývoj. Tuanjie z roku 1970 zase překvapí odlišnými proporcemi kabiny, která se ale jinak snaží co nejvíce podobat původní 706RT, včetně totožných světel. Ještě dále zašel stejně starý Shancheng SC328, na kterém už je mnohem težší vypozorovat inspiraci v 706RT, linie oken a světla však stále dokazují, odkud konstruktéři opisovali.
Zajímavý je i Caoyuan 701, který opět nemá úplně přesně vychytané proporce škodovky, provedení masky ale výrazně připomíná tahačovou verzi Škoda 706 RTTN, velmi odlišné od variant masky na původním lokálním Huang He JN150, jehož prototypy ale podobnou masku dostaly také. Hubei HB161 pak na proporcemi původní kabinu přilepil zcela novou, modernější masku, připomínající spíše soudobé japonské náklaďáky.
Všechny tyto vozy vznikaly v 60. až 80. letech, tedy až poté, co se na trh dostalo Huang He JN150. Ještě před tím se však začaly vyrábět vozy v Šanghaji, v továrně která dala později základ dnešnímu kolosu SAIC, který dnes vyrábí všechny Škodovky pro čínský trh. Už v květnu 1958 vznikl v Šanghaji vůz nazvaný Jiaotong, který je naprosto neskrývanou kopií Škody 706RT. Podle dochovaných informací byl do Šanghaje dokonce dodán jeden z předsériových kusů tehdy zcela nové Škody 706RT, která se i v Československu začala vyrábět teprve v roce 1957 v malé předprodukční sérii 62 kusů. Maska šanghajského vozu se také velmi blíží původní chromované masce Škodovky, včetně loga s dlouhými křídly po stranách. Do sériové výroby se tamní vůz dostal asi o rok později, s odlišným provedením masky a to přímo pod názvem Shanghai, i když čínské zdroje zmiňují i název Mengshi.
Je velmi pravděpodobné, že kopií existovalo ještě více, všechny ale vznikaly v omezených počtech. Vzhledem ke kvalitě produkce, téměř neexistující údržbě a pozdějším emisním normám ale dnes už zřejmě žádné neexistují. Ostatně i nejslavnější Huang He JN150 se dochovalo jen v desítkách kusů. Podvozky lokální 706RT byly ale využívány až do 90. let pro výrobu modernějších vozů s odlišnými kabinami.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.