Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

-mdo / AutoRoad.cz, 20. dubna 2019, 07:07 Aktualizováno 20.4.2019, 14:27 Google+

Čínský automobilový průmysl se začal rozbíhat poměrně pozdě, až v 50. letech minulého století. Na počátku v zemi vznikaly převážně nákladní automobily, které vycházely ze zahraničních modelů. Málokdo ale ví, že mnohé automobilky začínaly kopiemi československé Škody 706RT

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Caoyuan 701

Caoyuan 701 | foto: bbs.zhka.com

Sdílejte článek

O kopírování designu i techniky zahraničních automobilek čínskými firmami se mluví už od počátku většího rozvoje čínského automobilového průmyslu v 90. letech. Jako vzor nejčastěji slouží ikonické automobily jako Range Rover nebo BMW X5, číňané ale nepohrdnou i vozy jako Toyota Aygo nebo Daewoo Matiz. Kopírování však bylo zvykem už od počátků výroby automobilů v Číně a jedním z nejčastějších vzorů pro čínské modely se stala československá Škoda.

img-responsive

Huang He JN150 | foto: 汽车之家

Možná jste už někde četli, že za první čínský těžký nákladní vůz je považován Huang He JN150, neboli Žlutá řeka. Nejde o první nákladní vůz Číny, první lehký náklaďák byl už v roce 1931 vyrobený Minsheng a i první vůz z Čínské lidové republiky, Jiefang CA-30, se začal vyrábět o čtyři roky dříve než Huang He. V roce 1956 založená automobilka Jinan Auto Manufacturing si pro vývoj svého prvního modelu pozvala ke spolupráci československé konstruktéry. S jejich pomocí a později také dvou dovezených kusů Škody 706RT, pravděpodobně ještě z předprodukční série, byl během tří let postaven nový těžký nákladní automobil, který se od Škodovky lišil jen detaily. Motor však nebyl český, místo něj využívalo Huang He JN150 dieselový čtyřválec 6135Q, vyráběný v Šanghaji. Výroba se však rozbíhala pomalu a ročně vznikaly jen stovky vozů. I tak se ale vůz s přestávkami udržel ve výrobě až do roku 1985.

Mnohem méně je ale znám fakt, že Huang He JN150 posloužil jako vzor pro celé nově vznikající odvětví. Malé počty vyrobených kusů JN150 nestačily k zásobování celé země, kde tou dobou začaly vznikat další nové automobilky. Mnohé z nich si JN150 a tedy i původní Škodu 706RT vybraly jako základ pro svůj nový model. K dispozici navíc byly i originální jablonecké Škody 706RT a později 706MT, které se do Číny také dovážely.

img-responsive

JAC HF150 | foto: bbs.zhka.com

Jednou z těch známějších byla například firma Hefei Jianghuai Automobile, která je dnes známá jako JAC a momentálně se o ní mluví jako o kandidátovi na odkoupení koncernem VW. JAC byl založen v roce 1964 a jedním z prvních vozů, který v jeho továrnach vznikal, byl JAC HF150. Pohled na kabinu dává zcela jasně najevo, že jde o kopii 706RT nebo možná už 706MT, není to však totožný vůz jako Huang He. Liší se mnohé detaily jako provedení oken, světel, blinkrů, masky a další drobnosti. Kromě 8 tunové verze byla vyráběna i lehčí sedmitunová, jako HF352 a také výrazně prodloužená HF150A. 

Některé vozy dnes už neexistujících automobilek, jako například Hunan HN150 nebo Nanyang NY150 byly natolik podobné Huang He JN150, že je možné že dostávaly vyrobené karosérie Huang He, nebo se dostaly k původním plánům. Pokud se tak dělo, bylo už to ale určitě bez vědomí Škodovky. Takováto forma spolupráce mezi automobilkami už tou dobou určitě existovala, jak dokazuje vůz Qingdao QD352, který v propagačních materiálech přiznává, že jde o lokálně montovanou verzi vozu Huang He. Jisté také je, že Huang He dodávalo některým lokálním výrobcům podvozky, na kterých pak vznikaly vlastní kreace. Podobně vznikaly i první modely dodnes existujícícho výrobce autobusů Huanghai. 

img-responsive

Nanyang NY150 | foto: bbs.zhka.com

Další automobilky už ale k originálum přístup neměly a vznikaly tak vozy, které se 706RT a 706 MT výrazně podobají, z detailů je ale jasné, že jinak nemají s originálem nic společné. To je případ třeba vozu Heilongjiang HLJ150, který už od pohledu na kabinu ukazuje podobnost, zcela jiné provedení masky ale dokazuje vlastní vývoj. Tuanjie z roku 1970 zase překvapí odlišnými proporcemi kabiny, která se ale jinak snaží co nejvíce podobat původní 706RT, včetně totožných světel. Ještě dále zašel stejně starý Shancheng SC328, na kterém už je mnohem težší vypozorovat inspiraci v 706RT, linie oken a světla však stále dokazují, odkud konstruktéři opisovali. 

Zajímavý je i Caoyuan 701, který opět nemá úplně přesně vychytané proporce škodovky, provedení masky ale výrazně připomíná tahačovou verzi Škoda 706 RTTN, velmi odlišné od variant masky na původním lokálním Huang He JN150, jehož prototypy ale podobnou masku dostaly také. Hubei HB161 pak na proporcemi původní kabinu přilepil zcela novou, modernější masku, připomínající spíše soudobé japonské náklaďáky. 

img-responsive

Jiaotong | foto: bbs.zhka.com

Všechny tyto vozy vznikaly v 60. až 80. letech, tedy až poté, co se na trh dostalo Huang He JN150. Ještě před tím se však začaly vyrábět vozy v Šanghaji, v továrně která dala později základ dnešnímu kolosu SAIC, který dnes vyrábí všechny Škodovky pro čínský trh. Už v květnu 1958 vznikl v Šanghaji vůz nazvaný Jiaotong, který je naprosto neskrývanou kopií Škody 706RT. Podle dochovaných informací byl do Šanghaje dokonce dodán jeden z předsériových kusů tehdy zcela nové Škody 706RT, která se i v Československu začala vyrábět teprve v roce 1957 v malé předprodukční sérii 62 kusů. Maska šanghajského vozu se také velmi blíží původní chromované masce Škodovky, včetně loga s dlouhými křídly po stranách. Do sériové výroby se tamní vůz dostal asi o rok později, s odlišným provedením masky a to přímo pod názvem Shanghai, i když čínské zdroje zmiňují i název Mengshi. 

Je velmi pravděpodobné, že kopií existovalo ještě více, všechny ale vznikaly v omezených počtech. Vzhledem ke kvalitě produkce, téměř neexistující údržbě a pozdějším emisním normám ale dnes už zřejmě žádné neexistují. Ostatně i nejslavnější Huang He JN150 se dochovalo jen v desítkách kusů. Podvozky lokální 706RT byly ale využívány až do 90. let pro výrobu modernějších vozů s odlišnými kabinami. 

Vytisknout

Diskuze: Čínská kopie Škodovky? Klony Škody pomohly nastartovat čínský průmysl

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

JAWA

Stává se Jawa obětí vlastního úspěchu? Čekací lhůty začínají být problémem

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud