Mercedes s karosérií Wartburg? Atraktivní spojení řešilo palčivý problém Východního Německa

Schwartz Mercedes-Wartburg
Schwartz Mercedes-Wartburg, foto: Schwartz Mercedes-Wartburg
-mdo , AutoRoad.cz 14. dubna 2019 12:32
Sdílej:

Wartburg 311 nemá i přes svou líbivou karosérii pověst zrovna luxusního vozu. Byly však doby, kdy se tyto karosérie montovaly na podvozky Mercedes. Důvody však byly poněkud složitější, než jen záliba v moderních tvarech východoněmeckého vozu.

V 50. letech ve východním Německu nebylo až tak snadné dostat se k novému automobilu. Moc jich tehdy v zemi ani nevznikalo, zpočátku dekády si Němci mohli koupit auta jako EMW nebo IFA F9, později pak AWZ P70, Trabant P50 nebo Wartburg 311. Velká část aut na tamních silnicích tak stále pocházela z předválečných let.

Velmi početné byly stále i Mercedesy, obzvláště Mercedes 170V, před válkou nejprodávanější model automobilky. V 50. letech už však bylo těžké udržovat původní předválečné kusy v provozu, zejména proto, že i když se po válce produkce 170V znovu rozběhla, bylo už Německo rozděleno na dva státy. Dostat se k novám dílům ze Západního Německa bylo pro východní Němce téměř nemožné.

V polovině 50. let si karosář Oskar Schwartz z města Görlitz povšiml, že u servisu Mercedesu vedle jeho dílny se hromadí podvozky Mercedesu 170V, jejich karosérie podlehly rzi. Zároveň se tou dobou začaly objevovat v prodeji nabourané karosérie nového Wartburgu 311, který se začal vyrábět v roce 1956. Schwartz se tedy rozhodl, že toho využije a začal vytvářet kombinaci dostupných komponent.

Na rámový podvozek Mercedesu 170V byla připevněna karosérie Wartburgu, předek s kapotou byl ale nově vytvořen. Kolem původního chladiče a kapoty Mercedesu byly vytvořeny nové blatníky se světly z Wartburgu. Celkem byl vůz o 25 cm delší než běžný Wartburg a stál na větších, 16" kolech. I přes podivný mix předválečného Mercedesu a nového Wartburgu vůz působil docela elegantně a byl dostupný i s karosériemi kabrio a kombi. Oproti Wartburgu také nabízel více místa pro zavazadla, nádrž Wartburgu se totiž přesunula pod přední kapotu, čímž se uvolnilo více místa pod zavazadlovým prostorem. Pod kapotou také zůstal původní čtyřválec Mercedes o objemu 1,7 litru, který poskytoval výkon 28 kW a stačil k dosažení rychlosti jen asi 100 km/h. 

V roce 1956 dostal Schwartz na výrobu vozů oficiální povolení a začal se sériovou výrobou. Většina vozů byla určena pro taxikáře v Görlitzu, kteří si pochvalovali kombinaci staré osvědčené techniky a moderní prostorné karosérie. Dohromady však vzniklo do roku 1960 jen 17 vozů, poté výroba skončila, protože Schwartz využil peníze které vydělal k emigraci na západ. 

Schwartz Mercedes-Wartburgy byly ve službách taxi k vidění v Görlitzu ještě v 70. letech, poté však už byly definitvně nahrazeny novými vozy. Několik kusů se však dochovalo v soukromých sbírkách a minimálně jeden prošel celkovou renovací a občas se účastní německých srazů veteránů.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.