Wartburg 311 nemá i přes svou líbivou karosérii pověst zrovna luxusního vozu. Byly však doby, kdy se tyto karosérie montovaly na podvozky Mercedes. Důvody však byly poněkud složitější, než jen záliba v moderních tvarech východoněmeckého vozu.
V 50. letech ve východním Německu nebylo až tak snadné dostat se k novému automobilu. Moc jich tehdy v zemi ani nevznikalo, zpočátku dekády si Němci mohli koupit auta jako EMW nebo IFA F9, později pak AWZ P70, Trabant P50 nebo Wartburg 311. Velká část aut na tamních silnicích tak stále pocházela z předválečných let.
Velmi početné byly stále i Mercedesy, obzvláště Mercedes 170V, před válkou nejprodávanější model automobilky. V 50. letech už však bylo těžké udržovat původní předválečné kusy v provozu, zejména proto, že i když se po válce produkce 170V znovu rozběhla, bylo už Německo rozděleno na dva státy. Dostat se k novám dílům ze Západního Německa bylo pro východní Němce téměř nemožné.
V polovině 50. let si karosář Oskar Schwartz z města Görlitz povšiml, že u servisu Mercedesu vedle jeho dílny se hromadí podvozky Mercedesu 170V, jejich karosérie podlehly rzi. Zároveň se tou dobou začaly objevovat v prodeji nabourané karosérie nového Wartburgu 311, který se začal vyrábět v roce 1956. Schwartz se tedy rozhodl, že toho využije a začal vytvářet kombinaci dostupných komponent.
Na rámový podvozek Mercedesu 170V byla připevněna karosérie Wartburgu, předek s kapotou byl ale nově vytvořen. Kolem původního chladiče a kapoty Mercedesu byly vytvořeny nové blatníky se světly z Wartburgu. Celkem byl vůz o 25 cm delší než běžný Wartburg a stál na větších, 16" kolech. I přes podivný mix předválečného Mercedesu a nového Wartburgu vůz působil docela elegantně a byl dostupný i s karosériemi kabrio a kombi. Oproti Wartburgu také nabízel více místa pro zavazadla, nádrž Wartburgu se totiž přesunula pod přední kapotu, čímž se uvolnilo více místa pod zavazadlovým prostorem. Pod kapotou také zůstal původní čtyřválec Mercedes o objemu 1,7 litru, který poskytoval výkon 28 kW a stačil k dosažení rychlosti jen asi 100 km/h.
V roce 1956 dostal Schwartz na výrobu vozů oficiální povolení a začal se sériovou výrobou. Většina vozů byla určena pro taxikáře v Görlitzu, kteří si pochvalovali kombinaci staré osvědčené techniky a moderní prostorné karosérie. Dohromady však vzniklo do roku 1960 jen 17 vozů, poté výroba skončila, protože Schwartz využil peníze které vydělal k emigraci na západ.
Schwartz Mercedes-Wartburgy byly ve službách taxi k vidění v Görlitzu ještě v 70. letech, poté však už byly definitvně nahrazeny novými vozy. Několik kusů se však dochovalo v soukromých sbírkách a minimálně jeden prošel celkovou renovací a občas se účastní německých srazů veteránů.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.