Korejský supersport? Kupé s motorem uprostřed chtělo zaujmout výkonem i cenou

-mdo / AutoRoad.cz, 7. dubna 2019, 14:17 Google+

Supersport s motorem uprostřed a původem z Jižní Koreje? Dnes už taková představa díky úspěchu vozů jako Kia Stinger GT nebo divize N od Hyundai není až tak nereálná, takový vůz už však existoval a nestála za ním žádná ze známých korejských automobilek.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Oullim Spirra

Oullim Spirra | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

Jižní Korea si i přes rozvinutý automobilový průmysl nikdy příliš se sporťáky nerozuměla. I zde jich pár vzniklo, KIA vyráběla v licenci model Elan, který vyvinul Lotus a Hyundai Coupé je důvěrně známé i českým řidičům, i když je už na hraně jej vůbec nazývat sporťákem. Kromě těchto předokolek se ale v Koreji sériově vyráběl i supersport s motorem uprostřed, který si však bohužel nikdy nedokázal získat zaslouženou pozornost.

img-responsive

Oullim Spirra | foto: wheelsage.org

Postavit pořádný sporťák po vzoru evropských automobilek se v polovině 90. let rozhodl designér Han-chul Kim. Nebyl žádným nováčkem automobilového průmyslu, tou dobou totiž pracoval pro SsangYong. Po rozhodnutí, že takový vůz opravdu vytvoří, opustil svou práci a společně se svou ženou, která tou dobou pracovala jako výzkumnice v dnes již neexistující Asia Motors, založili automobilku Proto Motors.

Původní koncept počítal s dvoumístným kupé s motorem uloženým uprostřed a poháněnou zadní nápravou. Jako pohonnou jednotku si Kim vybral osmiválec z tehdejšího Fordu Mustang SVT Cobra, který podával výkon 320 koní. S tím by plánovaný supersport měl dosáhnout maximálky 290 km/h a zrychlení z nuly na sto za 4 sekundy. Tento stroj se představil na autosalonu v Soulu v roce 2001 jako Proto SP-II a dokázal přitáhnout pozornost. O rok později se představil druhý prototyp, s pozměněným designem a tehdy už s novým názvem, Spirra. 

img-responsive

Proto Spirra | foto: wheelsage.org

Bohužel ale tehdejší korejská nařízení neumožňovala stavbu podobně odvážného automobilu. Pro případnou sériovou výrobu bylo nutno zbavit se některých prvků, jako napříkald plánovaného zavěšení, více detailů se ale dohledat nedá. Trvalo celé tři roky, než byla připravena třetí verze Spirry, tentokrát už blízká produkční verzi.

Představila se na autosalonu v Soulu v roce 2005 a pod pozměněnou karosérií s modernějšími tvary se nacházela i novější technika. Produkční verze měly být nakonec dvě, lišící se především pohonnou jednotkou. Levnější Spirra tak měla dostat šestiválec od Hyundai s výkonem 170 koní, zatímco dražší stále počítala s osmiválcem Ford. Vzhledem k dlouhému vývoji a těžkostem souvisejícím s korejskými regulemi ale Proto Motors začaly docházet peníze. V roce 2006 to už vypadalo, že celý projekt skončí neúspěchem.

img-responsive

Oullim Spirra | foto: wheelsage.org

Na scéně se však objevil Dong-hyuk Park, majitel úspěšné IT firmy Oullim, zaměřující se na bezpečnostní systémy. Jako zarytý fanoušek automobilů chtěl pod svoji firmu zařadit i výrobce sporťáků a Proto Motors mu do tohoto plánu zapadal perfektně. V roce 2007 se tak Proto Motors stalo součástí Oullim, teď už jako Oullim Motors. 

Další verze atraktivního kupé se představila na autosalonu v Pekingu o rok později. Vyšší rozpočet umožnil vývoj nového trubkového rámu a panely karosérie z karbonu. Také technika se dočkala změn. Zatímco levnější Spirra S stále počítala s šestiválcem Hyundai o objemu 2,7 litru a výkonu 390 koní, dražší Spirra Turbo nahradila osmiválec stejným šestiválcem od Hyundai, avšak naladěným až na 500 koní. 

img-responsive

Oullim Spirra | foto: wheelsage.org

Tato verze se už také konečně v roce 2010 dostala do prodeje, s levnějším modelem Spirra S začínajícím na 87 tisících USD a dražším Spirra Turbo na 140 tisících USD. Zpočátku se Spirra měla montovat v malé továrně u Soulu s kapacitou 300 vozů ročně, zároveň se ale plánovala druhá továrna v malajsijském Kuala Lumpur a třetí na korejském ostrově Jeju. 

V následujících letech se vůz i nadále modernizoval a rozšiřovala se nabídka verzí. Jako úplný základ nabídky vznikla Spirra N s atmosférickou verzí šestiválce Hyundai a výkonem 170 koní. Spirra N s touto jednotkou dokázala jet 220 km/h a dosáhnout stovky z nuly za 6,8 sekundy. Zákazník si ale mohl vybrat z dalších pěti verzí, které ze stejného motoru dokázaly vydolovat výkon odpovídající rozpočtu kupujícího na nový vůz. Nejsilnější vůz v nabídce, s motorem vyladěným na 500 koní se rozjel až na 320 km/h a na stovce byl za 3,5 sekundy. Stejné údaje měla nabídnout i Spirra Cregit, faceliftovaná verze vozu, s šestiválcem Lambda RS od Hyundai, o objemu 3,8 litru a výkonu 600 koní. Jestli se Cregit nakonec dostal do výroby se mi ale nepodařilo zjistit.

img-responsive

Oullim Spirra | foto: wheelsage.org

Oullim Spirra se ale prodával pouze na domácím trhu a v několika málo dalších asijských zemích, včetně Dubaje. Plánovaný start prodeje v Evropě a Spojených státech se neustále odkládal. Na Ženevském autosalonu v roce 2015 byla představena elektrická Spirra, určená pro západní trhy, s pohonem všech kol a elektrickým motorem o výkonu až 441 kW. Ani tento stroj se však nakonec sériové výroby nedostal. 

Kolik vozů nakonec vzniklo je bohužel v podstatě nemožné dohledat. Minimálně desítky to však byly, jak dokazují inzeráty nabízející ojeté Spirry. Oullim Spirra se tedy nikdy nedočkala zaslouženého úspěchu a mimo domovskou Koreu je dodnes absolutně neznámá. Asi jediný moment, kdy si Spirry někdo všiml, tak bylo v klipu rappera Tablo ze skupiny Epik High.

zdroj: OFFICIAL TABLO

Kromě silniční verze vzniklo také několik kusů pro korejskou okruhovou sérii KGTM. Šestiválec Hyundai se dvěma turbodmychadly dokázal vyvinout až 600 koní, díky čemuž okruhová Spirra jela 338 km/h. Hned první závod v roce 2008 nasazená Spirra vyhrála a ovládla i celou sezónu. 

Vytisknout

Diskuze: Korejský supersport? Kupé s motorem uprostřed chtělo zaujmout výkonem i cenou

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Subaru Sambar PAZ

Japonská technika s ruským designem? Tahle firma vám ze Subaru udělá UAZ

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud