Supersport s motorem uprostřed a původem z Jižní Koreje? Dnes už taková představa díky úspěchu vozů jako Kia Stinger GT nebo divize N od Hyundai není až tak nereálná, takový vůz už však existoval a nestála za ním žádná ze známých korejských automobilek.
Jižní Korea si i přes rozvinutý automobilový průmysl nikdy příliš se sporťáky nerozuměla. I zde jich pár vzniklo, KIA vyráběla v licenci model Elan, který vyvinul Lotus a Hyundai Coupé je důvěrně známé i českým řidičům, i když je už na hraně jej vůbec nazývat sporťákem. Kromě těchto předokolek se ale v Koreji sériově vyráběl i supersport s motorem uprostřed, který si však bohužel nikdy nedokázal získat zaslouženou pozornost.
Postavit pořádný sporťák po vzoru evropských automobilek se v polovině 90. let rozhodl designér Han-chul Kim. Nebyl žádným nováčkem automobilového průmyslu, tou dobou totiž pracoval pro SsangYong. Po rozhodnutí, že takový vůz opravdu vytvoří, opustil svou práci a společně se svou ženou, která tou dobou pracovala jako výzkumnice v dnes již neexistující Asia Motors, založili automobilku Proto Motors.
Původní koncept počítal s dvoumístným kupé s motorem uloženým uprostřed a poháněnou zadní nápravou. Jako pohonnou jednotku si Kim vybral osmiválec z tehdejšího Fordu Mustang SVT Cobra, který podával výkon 320 koní. S tím by plánovaný supersport měl dosáhnout maximálky 290 km/h a zrychlení z nuly na sto za 4 sekundy. Tento stroj se představil na autosalonu v Soulu v roce 2001 jako Proto SP-II a dokázal přitáhnout pozornost. O rok později se představil druhý prototyp, s pozměněným designem a tehdy už s novým názvem, Spirra.
Bohužel ale tehdejší korejská nařízení neumožňovala stavbu podobně odvážného automobilu. Pro případnou sériovou výrobu bylo nutno zbavit se některých prvků, jako napříkald plánovaného zavěšení, více detailů se ale dohledat nedá. Trvalo celé tři roky, než byla připravena třetí verze Spirry, tentokrát už blízká produkční verzi.
Představila se na autosalonu v Soulu v roce 2005 a pod pozměněnou karosérií s modernějšími tvary se nacházela i novější technika. Produkční verze měly být nakonec dvě, lišící se především pohonnou jednotkou. Levnější Spirra tak měla dostat šestiválec od Hyundai s výkonem 170 koní, zatímco dražší stále počítala s osmiválcem Ford. Vzhledem k dlouhému vývoji a těžkostem souvisejícím s korejskými regulemi ale Proto Motors začaly docházet peníze. V roce 2006 to už vypadalo, že celý projekt skončí neúspěchem.
Na scéně se však objevil Dong-hyuk Park, majitel úspěšné IT firmy Oullim, zaměřující se na bezpečnostní systémy. Jako zarytý fanoušek automobilů chtěl pod svoji firmu zařadit i výrobce sporťáků a Proto Motors mu do tohoto plánu zapadal perfektně. V roce 2007 se tak Proto Motors stalo součástí Oullim, teď už jako Oullim Motors.
Další verze atraktivního kupé se představila na autosalonu v Pekingu o rok později. Vyšší rozpočet umožnil vývoj nového trubkového rámu a panely karosérie z karbonu. Také technika se dočkala změn. Zatímco levnější Spirra S stále počítala s šestiválcem Hyundai o objemu 2,7 litru a výkonu 390 koní, dražší Spirra Turbo nahradila osmiválec stejným šestiválcem od Hyundai, avšak naladěným až na 500 koní.
Tato verze se už také konečně v roce 2010 dostala do prodeje, s levnějším modelem Spirra S začínajícím na 87 tisících USD a dražším Spirra Turbo na 140 tisících USD. Zpočátku se Spirra měla montovat v malé továrně u Soulu s kapacitou 300 vozů ročně, zároveň se ale plánovala druhá továrna v malajsijském Kuala Lumpur a třetí na korejském ostrově Jeju.
V následujících letech se vůz i nadále modernizoval a rozšiřovala se nabídka verzí. Jako úplný základ nabídky vznikla Spirra N s atmosférickou verzí šestiválce Hyundai a výkonem 170 koní. Spirra N s touto jednotkou dokázala jet 220 km/h a dosáhnout stovky z nuly za 6,8 sekundy. Zákazník si ale mohl vybrat z dalších pěti verzí, které ze stejného motoru dokázaly vydolovat výkon odpovídající rozpočtu kupujícího na nový vůz. Nejsilnější vůz v nabídce, s motorem vyladěným na 500 koní se rozjel až na 320 km/h a na stovce byl za 3,5 sekundy. Stejné údaje měla nabídnout i Spirra Cregit, faceliftovaná verze vozu, s šestiválcem Lambda RS od Hyundai, o objemu 3,8 litru a výkonu 600 koní. Jestli se Cregit nakonec dostal do výroby se mi ale nepodařilo zjistit.
Oullim Spirra se ale prodával pouze na domácím trhu a v několika málo dalších asijských zemích, včetně Dubaje. Plánovaný start prodeje v Evropě a Spojených státech se neustále odkládal. Na Ženevském autosalonu v roce 2015 byla představena elektrická Spirra, určená pro západní trhy, s pohonem všech kol a elektrickým motorem o výkonu až 441 kW. Ani tento stroj se však nakonec sériové výroby nedostal.
Kolik vozů nakonec vzniklo je bohužel v podstatě nemožné dohledat. Minimálně desítky to však byly, jak dokazují inzeráty nabízející ojeté Spirry. Oullim Spirra se tedy nikdy nedočkala zaslouženého úspěchu a mimo domovskou Koreu je dodnes absolutně neznámá. Asi jediný moment, kdy si Spirry někdo všiml, tak bylo v klipu rappera Tablo ze skupiny Epik High.
Kromě silniční verze vzniklo také několik kusů pro korejskou okruhovou sérii KGTM. Šestiválec Hyundai se dvěma turbodmychadly dokázal vyvinout až 600 koní, díky čemuž okruhová Spirra jela 338 km/h. Hned první závod v roce 2008 nasazená Spirra vyhrála a ovládla i celou sezónu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.