Nejstarší česká automobilka Tatra Trucks a.s. se právem řadí k rodinnému stříbru českého průmyslu. V roce 2017 si připomněla 120 let od vyrobení svého prvního automobilu, loni slavila 120 let od vzniku prvního kopřivnického nákladního vozu a letos si připomíná 100 let existence značky Tatra, kterou nesou její automobily na kapotě i dnes.
Tatra Trucks a.s. připomene významné jubileum celoroční kampaní. Hlavní událostí se stanou tradiční Kopřivnické dny techniky, které se uskuteční 8. a 9. června v areálu společnosti. Jejich ústředním tématem bude připomenutí historie kopřivnické automobilky i její značky, která ve spolupráci s Technickým muzeem Kopřivnice představí návštěvníkům rozsáhlou expozici zahrnující současnou produkci ale především celou plejádu historických vozů Tatra. Kopřivnická společnost oslaví 100 let existence své značky také během zákaznických akcí Tatra Day, které se budou konat po celé České republice. Vznikl také vizuál připomínající tento výjimečný milník, jenž se objeví na všech obchodních i propagačních materiálech společnosti.
Od kočárů k prvním automobilům
V roce 1850 vznikla firma podnikatele a kopřivnického rodáka Ignaze Schustaly v Kopřivnici, která postupně začala vyrábět kočáry a bryčky, později přibyla výroba železničních vagonů. To byl začátek dlouhé existence továrny, která dnes nese jméno Tatra Trucks a.s. V roce 1891 se začala psát nová kapitola v historii výroby vozidel v Kopřivnici. Tehdy na základě podniku Ignaze Schustaly vznikla nová akciová společnost Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft vormals k.k. priv. Wagenfabrik Schustala & Co. se sídlem v Kopřivnici.
V roce 1897 ve firmě vznikl první osobní automobil a o rok později z bran kopřivnické továrny vyjel i první motorový nákladní vůz. Postupně se pro kopřivnické vozy vžilo označení Nesselsdorfer Automobile, zkráceně Nesselsdorfer, odvozené od německého pojmenování Kopřivnice, tedy Nesselsdorf. Se změnou distribučního systému a růstem významu reklamních a marketingových činností se od roku 1911 na čelní masce vozidel začalo objevovat logo NW nebo dvouhlavý orel s nápisem Nesselsdorf.
Další milník v existenci kopřivnické automobilky přinesl konec první světové války. Jedním z prvních zákonů nové Republiky československé, jak zněl její oficiální název, byl zákon o tzv. nostrifikaci, tedy zjednodušeně o přemístění sídel podnikatelských subjektů působících v nové republice do Československa. Týkalo se to i Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft, protože sídlo společnosti bylo v roce 1904 přemístěno do Vídně. Krátce po vzniku republiky začala kopřivnická společnost používat nové české označení Kopřivnická vozovka. Rok 1919 pak přinesl zrod slavné značky Tatra , která se poprvé objevila na nákladních vozech typu TL 4.
Značka Tatra vznikla ve Vysokých Tatrách
Podle tradované legendy a vzpomínek zkušebního jezdce a automobilového závodníka Josefa Veřmiřovského, ale i na základě několika dokumentů, vzniklo označení Tatra v souvislosti se zkouškami vozů TATRA v zasněžených Vysokých Tatrách na začátku roku 1919. Při jedné ze zkušebních jízd se kopřivnický vůz dostal až do Tatranské Lomnice. Na tu chvíli Veřmiřovský vzpomínal: „A představte si to udivení a úžas v zasněžené Tatranské Lomnici, připravené již k přezimování, nad nezvyklým vzhledem zajíždějící karosérie automobilu a jeho posádky v huňatých kožiších! Nikdo nám nechtěl věřit, že jsme tu cestu projeli, až teprve místní vozka, kterého jsme cestou předjeli, dodal našim slovům víru. A tehdy se to stalo: jeden z přítomných horalů prohlásil s povzdechem – to by bylo auto pro Tatry!"
U zkoušek byl přítomen i tehdejší vedoucí firemního automobilového oddělení Jan Novák. Ten podle Veřmiřovského vzpomínek přišel s myšlenkou, že název Tatra by byl vhodný pro pojmenování kopřivnických vozů. Údajně dokonce po příjezdu zpět do kopřivnické firmy nechal zhotovit kulatý štítek s nápisem Tatra. Za autora značky Tatra je Jan Novák označen i v dokladech pro registraci ochranné známky, kterou firma v polovině 30. let přihlásila. Už 29. března 1919 opustilo závod v Kopřivnici prvních deset vojenských automobilů typu TL 4 pro československou armádu s označením Tatra, jak je to patrné podle zakázky č. 60439 v historické knize zakázek, jež je umístěna v kopřivnickém Technickém muzeu.
Fotografie těchto vozů však nejsou k dispozici. Prvním fotograficky zdokumentovaným vozem s označením Tatra je rovněž typ TL 4, ovšem určený pro převoz dříví. Tato dobře známá fotografie je v podnikovém archivu datována také rokem 1919 a často bývá za první automobil označený značkou Tatra označován právě tento vůz. Úplnou jistotu ale archivní materiály nedávají.
Jisté ovšem je, že rok 1919 je rokem zrodu značky Tatra , která se ujala a byla používaná na vozech vyrobených kopřivnickou společností. Ovšem v názvu firmy se objevila až v roce 1927, kdy se z Kopřivnické vozovky staly Závody Tatra, akciová společnost pro stavbu automobilů a železničních vozů. Označení Tatra se tak stalo rovněž součástí obchodního označení firmy a je tomu tak dodnes. Jako ochranná známka bylo označení Tatra registrováno v polovině třicátých let dvacátého století.
Necelých šedesát let později, počátkem devadesátých let dvacátého století, byl ochranné známce Tatra Úřadem průmyslového vlastnictví přiznán status proslulé ochranné známky. Soubor ochranných známek Tatra, dnes registrovaných ve více než stovce zemí světa, tvoří významnou součást hodnoty společnosti Tatra Trucks a.s.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.