Ano, právě takto vypadá Sabra Sport GT, vůbec první izraelský sportovní automobil. Také si říkáte, že jméno téhle automobilky slyšíte poprvé? Pak se není vůbec čemu divit. Značka Sabra totiž patří izraelské automobilce Autocars Co. Ltd, která měla netradiční cíl - vyrábět automobily určené zejména pro export na lukrativní americký trh.
První izraelská automobilová "výrobna" Autocars Co. Ltd byla založena již v roce 1957 Yitzhákem Shubinským, který měl v plánu vyrábět především lehké nákladní automobily. Na to, že automobilka neměla žádné zkušenosti, byla očekávání jejího zakladatele celkem vysoká. Yitzhák doufal v export jeho automobilů na lukrativní americký trh - automobily by tak do Izraele mohly přinést důležitou cizí měnu.
Mezi první automobily, které byly v továrně vyrobeny, patřily modely s názvy Sussita, Carmel a Gilboa. Všechny bychom dnes mohli označit jako ryze ekonomická auta, vyrobené s důrazem na co nejnižší cenu. Mohlo by se zdát, že se tyto automobily na domácím trhu těšily velmi dobrým prodejům, pravdou však je, že mnoho z nich odkoupila samotná vláda jen proto, aby automobilce pomohla v těžkých začátcích. Díky tomu se v zemi během jednoho až dvou let objevily tisíce ojetých automobilů, o které nebyl příliš velký zájem.
Shubinský si velmi brzy uvědomil, že právě tyto praktické a ekonomické vozy nejsou nijak zvlášť zajímavé, a proto začal pracovat na myšlence vytvoření okouzlujícího sportovního automobilu, který by automobilku Sabra (respektive Autocars Co. Ltd) konečně proslavil a udělal jí dobré jméno v zahraničí. Shubinský by však v Izraeli startoval s výrobou sportovního automobilu zcela od nuly. Automobilový průmysl zde v 60. letech v podstatě neexistoval, a tak se Yitzhák vydal do Anglie, která v té době byla lídrem automobilového světa.
Než aby Shubinský začínal s čistým plátnem, rozhodl se odkoupit licenční práva na sklolaminátovou karoserii modelu Ashley 1172, dále pak kompletní podvozek včetně 4 válcového motoru o objemu 1700 ccm, který byl vyvinutý britským mechanikem od Fordu, Lesliem Ballamym. Shubinský tak ve spolupráci s britskou automobilkou Reliant vytvořil produkční vůz a poté zahájil výstavbu další továrny v Izraeli, kde se měly sportovní automobily Sabra vyrábět. Výstavba továrny však trvala mnohem déle, než se předpokládalo a tak bylo prvních 144 vozů Sabra Sport GT vyrobeno v Anglii a vyexpedováno do Spojených států amerických dle původního plánu. Bohužel, první reakce nebyly tak pozitivní, jak se očekávalo.
Design vozu sice splnil očekávání, jednotlivé komponenty (motor, podvozek) však nebyly dostatečně "odladěny" a automobil byl pomalý. Příliš pomalý. Automobilka se tak snažila nabídnout vylepšenou verzi s větším množstvím výkonu, kritiky však na svou stranu již dostat nedokázala. Sabra Sport GT byla vyráběna v letech 1961 až 1968, během kterých výrobní linku opustilo celkem 379 vozů a to včetně těch z britské továrny Reliant. Zajímavostí je, že Reliant vyvinul svou vlastní verzi Sabry, kterou nazval Sabre, i tento model však čekal totožný osud. Pomalý prodej ukončil výrobu předčasně, neboť za stejné peníze se vždy dalo pořídit ve všech ohledech lepší auto a to na všech tehdejších trzích.
Sabra Sport je dnes tedy zejména připomínkou nelehké historie automobilové výroby v Izraeli. Není přesně známo, kolik modelů se mohlo dochovat, překvapivě nejvíce jich však může být v Belgii, která jich v 60. letech odkoupila několik desítek. Právě z Belgie pochází i modrý exponát, který můžete vidět na úvodní fotografii. Tento model je velmi vzácný a to hned z několika důvodů. Prvním je karoserie typu hardtop, nejvíce kusů totiž bylo vyrobeno v konfiguraci roadster. Motor je navíc vybaven sadou Alexander Tuning, která posílila výkon původně 61 koňového motoru na více než 90 koní. Automobil byl v majetku manželky belgicko-izrealského velvyslance. Automobil byl kompletně zrenovován a v lednu letošního roku následně vydražen v aukční síni Bonhams za částku $ 78,400, což odpovídá hodnotě 1 785 000 korun.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?