Sabra Sport GT: První sporťák z Izraele měl stylu na rozdávání, jaký byl však jeho osud?

Sabra GT Coupe 1964
Sabra GT Coupe 1964, foto: www.bonhams.com
-jka , AutoRoad.cz 24. března 2019 07:57
Sdílej:

Ano, právě takto vypadá Sabra Sport GT, vůbec první izraelský sportovní automobil. Také si říkáte, že jméno téhle automobilky slyšíte poprvé? Pak se není vůbec čemu divit. Značka Sabra totiž patří izraelské automobilce Autocars Co. Ltd, která měla netradiční cíl - vyrábět automobily určené zejména pro export na lukrativní americký trh.

První izraelská automobilová "výrobna" Autocars Co. Ltd byla založena již v roce 1957 Yitzhákem Shubinským, který měl v plánu vyrábět především lehké nákladní automobily. Na to, že automobilka neměla žádné zkušenosti, byla očekávání jejího zakladatele celkem vysoká. Yitzhák doufal v export jeho automobilů na lukrativní americký trh - automobily by tak do Izraele mohly přinést důležitou cizí měnu. 

Mezi první automobily, které byly v továrně vyrobeny, patřily modely s názvy Sussita, Carmel a Gilboa. Všechny bychom dnes mohli označit jako ryze ekonomická auta, vyrobené s důrazem na co nejnižší cenu. Mohlo by se zdát, že se tyto automobily na domácím trhu těšily velmi dobrým prodejům, pravdou však je, že mnoho z nich odkoupila samotná vláda jen proto, aby automobilce pomohla v těžkých začátcích. Díky tomu se v zemi během jednoho až dvou let objevily tisíce ojetých automobilů, o které nebyl příliš velký zájem. 

Shubinský si velmi brzy uvědomil, že právě tyto praktické a ekonomické vozy nejsou nijak zvlášť zajímavé, a proto začal pracovat na myšlence vytvoření okouzlujícího sportovního automobilu, který by automobilku Sabra (respektive Autocars Co. Ltd) konečně proslavil a udělal jí dobré jméno v zahraničí. Shubinský by však v Izraeli startoval s výrobou sportovního automobilu zcela od nuly. Automobilový průmysl zde v 60. letech v podstatě neexistoval, a tak se Yitzhák vydal do Anglie, která v té době byla lídrem automobilového světa.

Než aby Shubinský začínal s čistým plátnem, rozhodl se odkoupit licenční práva na sklolaminátovou karoserii modelu Ashley 1172, dále pak kompletní podvozek včetně 4 válcového motoru o objemu 1700 ccm,  který byl vyvinutý britským mechanikem od Fordu, Lesliem Ballamym. Shubinský tak ve spolupráci s britskou automobilkou Reliant vytvořil produkční vůz a poté zahájil výstavbu další továrny v Izraeli, kde se měly sportovní automobily Sabra vyrábět. Výstavba továrny však trvala mnohem déle, než se předpokládalo a tak bylo prvních 144 vozů Sabra Sport GT vyrobeno v Anglii a vyexpedováno do Spojených států amerických dle původního plánu. Bohužel, první reakce nebyly tak pozitivní, jak se očekávalo.

Design vozu sice splnil očekávání, jednotlivé komponenty (motor, podvozek) však nebyly dostatečně "odladěny" a automobil byl pomalý. Příliš pomalý. Automobilka se tak snažila nabídnout vylepšenou verzi s větším množstvím výkonu, kritiky však na svou stranu již dostat nedokázala. Sabra Sport GT byla vyráběna v letech 1961 až 1968, během kterých výrobní linku opustilo celkem 379 vozů a to včetně těch z britské továrny Reliant. Zajímavostí je, že Reliant vyvinul svou vlastní verzi Sabry, kterou nazval Sabre, i tento model však čekal totožný osud. Pomalý prodej ukončil výrobu předčasně, neboť za stejné peníze se vždy dalo pořídit ve všech ohledech lepší auto a to na všech tehdejších trzích. 

Sabra Sport je dnes tedy zejména připomínkou nelehké historie automobilové výroby v Izraeli. Není přesně známo, kolik modelů se mohlo dochovat, překvapivě nejvíce jich však může být v Belgii, která jich v 60. letech odkoupila několik desítek. Právě z Belgie pochází i modrý exponát, který můžete vidět na úvodní fotografii. Tento model je velmi vzácný a to hned z několika důvodů. Prvním je karoserie typu hardtop, nejvíce kusů totiž bylo vyrobeno v konfiguraci roadster. Motor je navíc vybaven sadou Alexander Tuning, která posílila výkon původně 61 koňového motoru na více než 90 koní. Automobil byl v majetku manželky belgicko-izrealského velvyslance. Automobil byl kompletně zrenovován a v lednu letošního roku následně vydražen v aukční síni Bonhams za částku $ 78,400, což odpovídá hodnotě 1 785 000 korun. 

Stalo se
Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.

Novinky ze světa EV
Xiaomi YU7

Xiaomi YU7 vypadá jako Ferrari, ujede přes 800 km a chce zničit "bestseller" Tesla Model Y

Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Toyota RAV4 (2026): Chytřejší hybrid, až 100 km na elektřinu a technologie budoucnosti

Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.

Novinky ze světa EV
Na mnichovském veletrhu IAA Mobility odhalí Kia svůj nejnovější model v segmentu elektromobilů.

Nová Kia EV5: Elektrické SUV s dojezdem až 720 km přijde v roce 2026

Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.