Řada větších i menších automobilek se v poslední době rozhodla hledat inspiraci ve své minulosti, respektive u svých nejslavnějších modelů. S podobným nápadem přišlo v roce 2006 i BMW, které představilo koncept „Mille Miglia," odkazující na slávu a úspěchy automobilky ve třicátých a čtyřicátých letech.
Poslední dobou se na světlo světa dostala vcelku bohatá řada modelů i konceptů, které se snaží navázat na slavnou minulost. Skvělým příkladem je třeba Toyota GT86, která se opět stala dostupným a zábavným sporťákem. A podobně to bylo s Fiatem 500, Alpine A110 nebo znovuzrozeným Stratosem, který byl k vidění i na letošním autosalonu v Ženevě.
Retro je zkrátka v módě a táhne. A pokud nechcete tolerovat různé vrtochy veteránů, jako je nespolehlivost a nízký komfort, nabízí se moderní ekvivalenty kdysi slavných vozů jako skvělé řešení. Designová studia totiž svědomitě přenáší elegantní tvary starých vozů na moderní platformy, díky čemuž vzniká kombinace, která potěší oko i smysly. A stejně tomu bylo v roce 2006, kdy automobilka BMW představila koncept Mille Miglia Coupe, na jehož upadající slávu před časem upozornil web Motor1.
Inspirací pro tento unikátní vůz se stal ikonický závodní speciál BMW 328 Mille Miglia Touring Concept, který dodnes drží rekord pro nejvyšší průměrnou rychlost během náročného závodu Millie Miglia. V rukou německé závodní posádky totiž závodní vůz dosahoval průměrné rychlosti 166 km/h - a to v roce 1940.
Není tedy divu, že je automobilka na svůj model dodnes patřičně pyšná a během vývoje jeho moderní podoby se rozhodla využít toho nejlepšího. Jako základ posloužilo BMW Z4 M Coupe, které bylo představeno v ten samý rok. Pod jeho kapotou pak byl ukryt 3.2 litrový řadový šestiválec o výkonu 252 kW (343 koní), který se nejvíce proslavil pod kapotou modelu M3 generace e46.
Designové oddělení automobilky, tehdy pod vedením kontroverzního Chrise Bangela, ve velkém čerpalo z modelu představeného v roce 1936, použité materiály už ale odpovídaly novému tisíciletí. Na konstrukci se nešetřilo s hliníkem, karoserie byla vyrobena z karbonu a stylové kulaté světlomety byly osazeny LED technologií.
Vůz je však osazen i řadou drobných detailů, které si vás zkrátka musí získat. Ať už se jedná o dvojici nádherně tvarovaných úzkých ledvinek, stylová kola, žebrování za blatníky s koženými upínacími třmeny. aerodynamické kryty zadních kol nebo výrazný výfuk s trojúhelníkovou koncovkou na straně spolujezdce, který byl vyladěn k nádhernému zvuku.
Zvláštní pozornost byla věnována také střeše, kterou bylo možné odklopit dozadu a to včetně stylového rámu čelního skla a integrovaných bočních okének. Po jejím odklopení pak vynikl jeho hnědý kožený interiér a chromovaný bezpečnostní rám. Díky této koncepci s „odstranitelnou střechou" tak moderní koncept vytvářel jakési spojení mezi historickými modely 328 Coupe a Roadster.
Vůz vznikl jako naprostý unikát a označován byl jako koncept. Ve skutečnosti však jde o jedinečnou poctu dodnes ikonickému a pozoruhodnému (nejen) závodnímu vozu.
A ačkoliv by někdo mohl namítat, že návrat ke tvarům historických soutěžních vozů je krok zpátky a ukázka nedostatku nových nápadů designérů, rozhodně by nám vůbec nevadilo, pokud by se na trhu pár podobných skvostů objevilo.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.