Řada větších i menších automobilek se v poslední době rozhodla hledat inspiraci ve své minulosti, respektive u svých nejslavnějších modelů. S podobným nápadem přišlo v roce 2006 i BMW, které představilo koncept „Mille Miglia," odkazující na slávu a úspěchy automobilky ve třicátých a čtyřicátých letech.
Poslední dobou se na světlo světa dostala vcelku bohatá řada modelů i konceptů, které se snaží navázat na slavnou minulost. Skvělým příkladem je třeba Toyota GT86, která se opět stala dostupným a zábavným sporťákem. A podobně to bylo s Fiatem 500, Alpine A110 nebo znovuzrozeným Stratosem, který byl k vidění i na letošním autosalonu v Ženevě.
Retro je zkrátka v módě a táhne. A pokud nechcete tolerovat různé vrtochy veteránů, jako je nespolehlivost a nízký komfort, nabízí se moderní ekvivalenty kdysi slavných vozů jako skvělé řešení. Designová studia totiž svědomitě přenáší elegantní tvary starých vozů na moderní platformy, díky čemuž vzniká kombinace, která potěší oko i smysly. A stejně tomu bylo v roce 2006, kdy automobilka BMW představila koncept Mille Miglia Coupe, na jehož upadající slávu před časem upozornil web Motor1.
Inspirací pro tento unikátní vůz se stal ikonický závodní speciál BMW 328 Mille Miglia Touring Concept, který dodnes drží rekord pro nejvyšší průměrnou rychlost během náročného závodu Millie Miglia. V rukou německé závodní posádky totiž závodní vůz dosahoval průměrné rychlosti 166 km/h - a to v roce 1940.
Není tedy divu, že je automobilka na svůj model dodnes patřičně pyšná a během vývoje jeho moderní podoby se rozhodla využít toho nejlepšího. Jako základ posloužilo BMW Z4 M Coupe, které bylo představeno v ten samý rok. Pod jeho kapotou pak byl ukryt 3.2 litrový řadový šestiválec o výkonu 252 kW (343 koní), který se nejvíce proslavil pod kapotou modelu M3 generace e46.
Designové oddělení automobilky, tehdy pod vedením kontroverzního Chrise Bangela, ve velkém čerpalo z modelu představeného v roce 1936, použité materiály už ale odpovídaly novému tisíciletí. Na konstrukci se nešetřilo s hliníkem, karoserie byla vyrobena z karbonu a stylové kulaté světlomety byly osazeny LED technologií.
Vůz je však osazen i řadou drobných detailů, které si vás zkrátka musí získat. Ať už se jedná o dvojici nádherně tvarovaných úzkých ledvinek, stylová kola, žebrování za blatníky s koženými upínacími třmeny. aerodynamické kryty zadních kol nebo výrazný výfuk s trojúhelníkovou koncovkou na straně spolujezdce, který byl vyladěn k nádhernému zvuku.
Zvláštní pozornost byla věnována také střeše, kterou bylo možné odklopit dozadu a to včetně stylového rámu čelního skla a integrovaných bočních okének. Po jejím odklopení pak vynikl jeho hnědý kožený interiér a chromovaný bezpečnostní rám. Díky této koncepci s „odstranitelnou střechou" tak moderní koncept vytvářel jakési spojení mezi historickými modely 328 Coupe a Roadster.
Vůz vznikl jako naprostý unikát a označován byl jako koncept. Ve skutečnosti však jde o jedinečnou poctu dodnes ikonickému a pozoruhodnému (nejen) závodnímu vozu.
A ačkoliv by někdo mohl namítat, že návrat ke tvarům historických soutěžních vozů je krok zpátky a ukázka nedostatku nových nápadů designérů, rozhodně by nám vůbec nevadilo, pokud by se na trhu pár podobných skvostů objevilo.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.