Před 85 lety, konkrétně 6. března 1934, odstartovala kariéra legendární modelové řady Škoda Popular. Prvním zákazníkem se stal světoznámý výrobce obuvi, společnost Baťa ze Zlína. Model Popular nabídl vynikající poměr cena/výkon a moderní konstrukci, slavil sportovní i obchodní úspěchy a byl vyvážen do desítek zemí.
V polovině 20. let minulého století zahájila značka Škoda velkorysý investiční program, přinášející efektivní masovou produkci na pásové lince a následně působivou modelovou ofenzívu. Předstupněm nové generace osobních vozů se v dubnu 1933 stal vůz Škoda 420 Standard, pádná odpověď na hospodářskou krizi. Oproti předchozímu typu Š 422 se podařilo snížit pohotovostní hmotnost asi o 250 kg, objem čtyřdobého čtyřválce 995 cm3 se 14,7 kW umožnil naplno využít dobových daňových zvýhodnění, cena činila 29 800 Kč.
Na základě pozitivních zkušeností s tímto typem automobilka Škoda vyvinula modelovou řadu Popular. Již úvodní lidové provedení Š 418 Popular nabídlo díky páteřovému nosníku, nezávislému zavěšení všech kol, výhodnému rozložení hmotnosti (převodovka v bloku se zadní nápravou, systém transaxle) a přesnému hřebenovému řízení výborné jízdní vlastnosti na špatných silnicích. Čtyřválcový motor 902 cm3 měl výkon 13 kW a spotřeboval jen 7 l na 100 km. První prototyp vznikl 18. ledna 1934, během ledna a února následovalo dalších 19 kusů ověřovací série.
V úterý 6. března 1934 se vůbec prvním zákazníkem modelové řady Škoda Popular, nabízené od 17 800 Kč, stala zlínská společnost Baťa, mezinárodně proslulý výrobce obuvi a pneumatik, které dodával i pro vozy Škoda . Novinku měl osobně převzít "Chef" podniku Jan Antonín Baťa. O měsíc později, 9. dubna, pak jednání ředitele automobilky Ing. Karla Hrdličky vyústilo v objednávku dalších 30 vozů v provedeních polokabriolet a roadster. Po pozitivních zkušenostech z provozu moderně řešeného a úsporného vozu společnost Baťa zakoupila ještě další desítky automobilů řady Škoda Popular, mimo jiné s uzavřenou užitkovou karoserií.
Škoda Popular si rychle získala mimořádnou oblibu motoristů. Za volant vozu Škoda Popular usedala například herečka Olga Scheinpflugová, mezi prominentními majiteli nechyběla ani československá fotbalová reprezentace, tým vicemistrů světa 1934 v čele s kapitánem, brankářem Františkem Pláničkou. Kvality jednoho z nejdostupnějších automobilů na trhu potvrdila triumfální dálková jízda čtveřice vozů Škoda Popular z Prahy do jedenácti tisíc kilometrů vzdálené Kalkaty v Britské Indii. Zpáteční cesta vedla přes Bombaj, paroloď posádky opustily v Terstu a pokračovaly domů přes Itálii, Jugoslávii a Rakousko, čímž celkovou ujetou vzdálenost zaokrouhlily na 15 000 kilometrů.
Zákazníci v ČSR i v desítkách zemí světa přijali Popular velmi kladně, o čemž svědčí prudce rostoucí objem výroby, mezi lety 1934/1935 takřka na dvojnásobek. Jen v období 1935 – 1939 bylo vyvezeno takřka 6000 exemplářů. Za zmínku stojí, že to byly právě Populary, kterými začal vývozautomobilů Škoda do Číny, konkrétně od jara 1935. Z řady výrazných sportovních úspěchů připomeňme druhé místo ve třídě do 1500 cm3 na Rallye Monte Carlo 1936, náročnější zákazníky poté oslovila odvozená série komerčních verzí kupé a roadsteru Popular Monte Carlo. V roce 1936 se Škoda i díky této modelové řadě stala na domácím trhu prodejní jedničkou, jíž zůstává bez přerušení dosud.
K rostoucí oblibě nejmenšího z vozů značky Škoda přispěla průběžná modelová péče: již v létě 1934 se pod kapotou objevil silnější motor 995 cm3 /14,7 kW, z dalších inovací připomeňme ventilový rozvod OHV a netříštivé čelní sklo z léta 1937, na podzim následovalo zvětšení motoru na 1089 cm3 /22 kW. V roce 1938 se u vozů Škoda Popular 1100 OHV uplatnily kapalinové bubnové brzdy. Souběžně byla k dispozici ještě dostupnější varianta Škoda Popular 995 "Liduška" za cenu 17 300 korun, s výkonem 16 kW a čtyřmístnou uzavřenou karoserií. Kariéru automobilů Popular přerušily válečné události. Celkem vzniklo v letech 1934 – 1946 více než 21 000 zástupců modelové řady Škoda Popular, z toho asi 250 kusů po osvobození.
Odrazovým můstkem k poválečnému obnovení produkce se stalo provedení Škoda Popular 1101, jehož prototypy vyjely v létě 1939. Rozvor se protáhl o 40 mm, převodovka nyní již navazovala na motor se spojkou. Podařilo se zachovat příznivou spotřebu 8,5 l na 100 km při současném zvýšení výkonu na 23,5 kW. Modernizované provedení zamířilo k zákazníkům v roce 1946 jako Škoda 1101, známější je ale pod přezdívkou "Tudor".
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.