O produktech syrského automobilového průmyslu na našich stránkách tak často nepíšeme, off road Uljanovec z 60. let si však zaslouží pozornost. Po vzoru soudruhů ze Sovětského svazu a Číny se totiž syrští konstruktéři rozhodli postavit dokonalou repliku legendárního Land Roveru.
V polovině 60. let, tedy přibližně ve stejnou dobu, kdy se na Novém Zélandě začalo s přípravou výroby off roadu Trekka na podvozku Škody Octavie, se o něco podobného pokusil jeden importér ze Sýrie. Pro svůj terénní vůz si však vybral poněkud schopnější základ, než byl československý lidový sedan.
O vzniku vozu bohužel není známo téměř nic, kromě faktu, že jej vyrobila firma Société des Importsion ze Sýrie a veřejně jej představila v roce 1965 na výstavě v Damašku. Na té se ve stejné době nacházel Rus Vladimir Grigorievich Mazepa z automobilky ZIL, který zajímavý vůz vyfotil a po návratu zapsal do reportu.
Na fotkách je teréňák velmi nápadně podobný Land Roveru Series II a to až do takového detailu, jakým je nápis na masce chladiče. Oproti originálu se však na kopii v podobném fontu skvěl nápis Uljanovec v azbuce. Podobně jako na originálu je i stylizované logo a štítek na zádi vozu, avšak v arabštině. Karosérie Uljanovce se inspirovala prodlouženou verzí Land Roveru Series II a nabídla devět míst pro pasažéry.
V Sýrii však vznikla pouze plechová karosérie, rám a mechanické části totiž pocházely z GAZ 69, legendárního sovětského off roadu, vyráběného od roku 1953. Syrský stroj tak disponoval benzínovým čtyřválcem o objemu 2.1 litru a výkonu 55 koní, přenos síly na všechny čtyři zajišťovala třírychlostní manuální převodovka. Oproti Land Roveru byl tedy o 17 koňů slabší, i tak ale mohlo jít o stále v terénu velmi schopné vozidlo.
O počtu vyrobených kusů není nic známo, existují totiž pouze tři známé fotky, které ukazují jeden kus Uljanovce ze dvou úhlů a pak také předek druhého kusu. Druhý kus je zajímavý zpracováním přídě, která se velmi liší od prvního Uljanovce a tedy i od původního Land Roveru. Blízce ale připomíná tehdy teprve chystaný sovětský UAZ-469, který se na trh dostal teprve v roce 1971. Ani o druhém vozidle nejsou bohužel známy žádné další informace.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?