O produktech syrského automobilového průmyslu na našich stránkách tak často nepíšeme, off road Uljanovec z 60. let si však zaslouží pozornost. Po vzoru soudruhů ze Sovětského svazu a Číny se totiž syrští konstruktéři rozhodli postavit dokonalou repliku legendárního Land Roveru.
V polovině 60. let, tedy přibližně ve stejnou dobu, kdy se na Novém Zélandě začalo s přípravou výroby off roadu Trekka na podvozku Škody Octavie, se o něco podobného pokusil jeden importér ze Sýrie. Pro svůj terénní vůz si však vybral poněkud schopnější základ, než byl československý lidový sedan.
O vzniku vozu bohužel není známo téměř nic, kromě faktu, že jej vyrobila firma Société des Importsion ze Sýrie a veřejně jej představila v roce 1965 na výstavě v Damašku. Na té se ve stejné době nacházel Rus Vladimir Grigorievich Mazepa z automobilky ZIL, který zajímavý vůz vyfotil a po návratu zapsal do reportu.
Na fotkách je teréňák velmi nápadně podobný Land Roveru Series II a to až do takového detailu, jakým je nápis na masce chladiče. Oproti originálu se však na kopii v podobném fontu skvěl nápis Uljanovec v azbuce. Podobně jako na originálu je i stylizované logo a štítek na zádi vozu, avšak v arabštině. Karosérie Uljanovce se inspirovala prodlouženou verzí Land Roveru Series II a nabídla devět míst pro pasažéry.
V Sýrii však vznikla pouze plechová karosérie, rám a mechanické části totiž pocházely z GAZ 69, legendárního sovětského off roadu, vyráběného od roku 1953. Syrský stroj tak disponoval benzínovým čtyřválcem o objemu 2.1 litru a výkonu 55 koní, přenos síly na všechny čtyři zajišťovala třírychlostní manuální převodovka. Oproti Land Roveru byl tedy o 17 koňů slabší, i tak ale mohlo jít o stále v terénu velmi schopné vozidlo.
O počtu vyrobených kusů není nic známo, existují totiž pouze tři známé fotky, které ukazují jeden kus Uljanovce ze dvou úhlů a pak také předek druhého kusu. Druhý kus je zajímavý zpracováním přídě, která se velmi liší od prvního Uljanovce a tedy i od původního Land Roveru. Blízce ale připomíná tehdy teprve chystaný sovětský UAZ-469, který se na trh dostal teprve v roce 1971. Ani o druhém vozidle nejsou bohužel známy žádné další informace.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?