O produktech syrského automobilového průmyslu na našich stránkách tak často nepíšeme, off road Uljanovec z 60. let si však zaslouží pozornost. Po vzoru soudruhů ze Sovětského svazu a Číny se totiž syrští konstruktéři rozhodli postavit dokonalou repliku legendárního Land Roveru.
V polovině 60. let, tedy přibližně ve stejnou dobu, kdy se na Novém Zélandě začalo s přípravou výroby off roadu Trekka na podvozku Škody Octavie, se o něco podobného pokusil jeden importér ze Sýrie. Pro svůj terénní vůz si však vybral poněkud schopnější základ, než byl československý lidový sedan.
O vzniku vozu bohužel není známo téměř nic, kromě faktu, že jej vyrobila firma Société des Importsion ze Sýrie a veřejně jej představila v roce 1965 na výstavě v Damašku. Na té se ve stejné době nacházel Rus Vladimir Grigorievich Mazepa z automobilky ZIL, který zajímavý vůz vyfotil a po návratu zapsal do reportu.
Na fotkách je teréňák velmi nápadně podobný Land Roveru Series II a to až do takového detailu, jakým je nápis na masce chladiče. Oproti originálu se však na kopii v podobném fontu skvěl nápis Uljanovec v azbuce. Podobně jako na originálu je i stylizované logo a štítek na zádi vozu, avšak v arabštině. Karosérie Uljanovce se inspirovala prodlouženou verzí Land Roveru Series II a nabídla devět míst pro pasažéry.
V Sýrii však vznikla pouze plechová karosérie, rám a mechanické části totiž pocházely z GAZ 69, legendárního sovětského off roadu, vyráběného od roku 1953. Syrský stroj tak disponoval benzínovým čtyřválcem o objemu 2.1 litru a výkonu 55 koní, přenos síly na všechny čtyři zajišťovala třírychlostní manuální převodovka. Oproti Land Roveru byl tedy o 17 koňů slabší, i tak ale mohlo jít o stále v terénu velmi schopné vozidlo.
O počtu vyrobených kusů není nic známo, existují totiž pouze tři známé fotky, které ukazují jeden kus Uljanovce ze dvou úhlů a pak také předek druhého kusu. Druhý kus je zajímavý zpracováním přídě, která se velmi liší od prvního Uljanovce a tedy i od původního Land Roveru. Blízce ale připomíná tehdy teprve chystaný sovětský UAZ-469, který se na trh dostal teprve v roce 1971. Ani o druhém vozidle nejsou bohužel známy žádné další informace.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.