Minulý týden byla v Detroitu slavnostně odhalena dlouho očekávaná pátá generace Toyoty Supra. Připomeňte si příběh této hvězdy mezi sportovními kupé, která si dokázala získat přízeň veřejnosti jak díky svým motorům, tak i jízdním vlastnostem a samozřejmě i svou účastí v dnes již kultovním filmu.
Historie sportovních kupé Toyoty s náhonem na zadní kola s řadovými šestiválcovými motory začíná v 60. letech. Konkrétně v roce 1965 představila světu legendární model 2000GT. Auto dostalo dvoulitrový motor se šesti v řadě postavenými válci, maximálním výkonem 152 koní a na 100 km/h se rozjelo za 8,6 s.
Konstrukce Toyoty s kotoučovými brzdami u každého kola a hořčíkovými ráfky byla ve své době revoluční. Kupé vyhrávalo na okruzích, překonávalo světové rekordy, a dokonce se objevilo v bondovce Žiješ jenom dvakrát. Takový byl první japonský supervůz. Z výrobní rampy sjelo pouhých 351 exemplářů Toyoty 2000GT.
Supra místo XX
Název Supra zazněl poprvé v roce 1978. Toyota se tak rozhodla označit větší a silnější verzi Celicy, která na japonském trhu působila pod názvem Celica XX. Liftback Celica Supra dostal motory R6 o objemech 2, 2,6, a dokonce i 2,8 l. Nejsilnější z nich produkoval výkon 125 koní.
Kupé navíc opouštělo autosalony vybavené nezávislým zavěšením zadní nápravy, kotoučovými brzdami u všech kol a posilovačem řízení. Nechyběla moderní výbava, v té době tempomat a klimatizace považovaly za vymoženosti. Celica Supra byla populární ve Spojených státech. Více než polovina exemplářů tohoto modelu skončila právě tam.
Napříč Afrikou
Druhá generace Celicy Supry – a Celicy XX – se na trhu objevila v roce 1981. Japonské kupé mělo stále šestiválcové řadové motory. Pod kapotou byl mimo jiné motor 5M-GE o objemu 2,8 l a 1G-GEU 2.0. Supra druhé generace byla ještě lepší – dočkala se nezávislého zavěšení, kde byly využity vzpěry MacPherson, účinnější brzdy a propracovanější systém řízení.
Postupně se stal součástí vozu i stabilizátor vyrobený ve spolupráci s britskou značkou Lotus. Supra A60 se poprvé dostala na evropský trh, ovšem největší popularitě se i nadále těšila v USA, kde dokonce získala titul Import Car of the Year. Celica Supra druhé generace soutěžila i na závodech British Saloon Car Championship a v Safari Rallye.
Celica definitivně mizí
Třetí verze Toyoty Supra pochází z roku 1986. Z auta se konečně stal nezávislý model a slovo Celica z názvu zmizelo. Zdroj pohonu se ovšem nezměnil, zůstávají řadové šestiválce. Jedním z nich byl i motor 7M-GE o objemu 3 litrů a jeho silnější varianta 7M-GTE o výkonu 235 koní. Další zajímavou konstrukcí, kterou byla vybavena Supra A70, byl 2,5 litrový motor s turbodmychadlem 1JZ-GTE.
Auto mělo výkon 280 koní a dalo se sehnat výhradně v Japonsku. Kromě moderních motorů dostala Toyota Supra 3. generace také nezávislé dvouvahadlové zavěšení se systémem elektronické regulace Toyota Electronic Modulated Suspension. Toyota vyrobila i 500 kusů limitované série Supra Turbo-A. Pod kapotou vozu se ocitla jednotka 7M-GTEU o výkonu 277 koňských sil, aby automobil mohl získat závodní homologaci FIA.
Rychlá a zběsilá Supra A80
V roce 2002 představila Toyota 4. generaci. Nová Supra byla širší a kratší, měla také komfortní interiér ve stylu stíhačky. Autoři Supry A80 vsadili pouze na dvě pohonné jednotky. Jednalo se o třílitrové šestiválcové motory s označením 2JZ. Atmosférický 2JZ-GE generoval více než 220 koní, a 2JZ-GTE twin-turbo v nejsilnějších verzích vyvinul výkon bezmála 330 koní.
Díky těmto supermotorům dokázalo auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 s. A co víc, Toyotou zkonstruované jednotky se ukázaly jako dokonale propracované a neobyčejně odolné a umožňovaly tuningové zásahy, po nichž výkony vozů překračovaly 1 000 koní. Díky filmu Rychle a zběsile se Supra a její 2JZ staly skutečnými ikonami popkultury.
Supra i nadále píše historii
Nejnovější generace Supry byla představena v polovině ledna 2019 v Detroitu. O slavnostní odhalení se postaral samotný šéf Toyoty Akio Toyoda a vítěz posledního závodu Le Mans 24 Fernando Alonso. I tentokrát jde o sportovní kupé zaměřené na radost z jízdy, s náhonem na zadní nápravu, skvělým rozložením hmotnosti a šestiválcem pod kapotou.
Auto v nabídce i s menším, čtyřválcovým motorem. Má osmistupňovou automatickou převodovku a nutno dodat, že má menší rozvor náprav než Toyota GT86, ovšem širší rozchod kol. Do Česka dorazí na začátku léta.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.