Minulý týden byla v Detroitu slavnostně odhalena dlouho očekávaná pátá generace Toyoty Supra. Připomeňte si příběh této hvězdy mezi sportovními kupé, která si dokázala získat přízeň veřejnosti jak díky svým motorům, tak i jízdním vlastnostem a samozřejmě i svou účastí v dnes již kultovním filmu.
Historie sportovních kupé Toyoty s náhonem na zadní kola s řadovými šestiválcovými motory začíná v 60. letech. Konkrétně v roce 1965 představila světu legendární model 2000GT. Auto dostalo dvoulitrový motor se šesti v řadě postavenými válci, maximálním výkonem 152 koní a na 100 km/h se rozjelo za 8,6 s.
Konstrukce Toyoty s kotoučovými brzdami u každého kola a hořčíkovými ráfky byla ve své době revoluční. Kupé vyhrávalo na okruzích, překonávalo světové rekordy, a dokonce se objevilo v bondovce Žiješ jenom dvakrát. Takový byl první japonský supervůz. Z výrobní rampy sjelo pouhých 351 exemplářů Toyoty 2000GT.
Supra místo XX
Název Supra zazněl poprvé v roce 1978. Toyota se tak rozhodla označit větší a silnější verzi Celicy, která na japonském trhu působila pod názvem Celica XX. Liftback Celica Supra dostal motory R6 o objemech 2, 2,6, a dokonce i 2,8 l. Nejsilnější z nich produkoval výkon 125 koní.
Kupé navíc opouštělo autosalony vybavené nezávislým zavěšením zadní nápravy, kotoučovými brzdami u všech kol a posilovačem řízení. Nechyběla moderní výbava, v té době tempomat a klimatizace považovaly za vymoženosti. Celica Supra byla populární ve Spojených státech. Více než polovina exemplářů tohoto modelu skončila právě tam.
Napříč Afrikou
Druhá generace Celicy Supry – a Celicy XX – se na trhu objevila v roce 1981. Japonské kupé mělo stále šestiválcové řadové motory. Pod kapotou byl mimo jiné motor 5M-GE o objemu 2,8 l a 1G-GEU 2.0. Supra druhé generace byla ještě lepší – dočkala se nezávislého zavěšení, kde byly využity vzpěry MacPherson, účinnější brzdy a propracovanější systém řízení.
Postupně se stal součástí vozu i stabilizátor vyrobený ve spolupráci s britskou značkou Lotus. Supra A60 se poprvé dostala na evropský trh, ovšem největší popularitě se i nadále těšila v USA, kde dokonce získala titul Import Car of the Year. Celica Supra druhé generace soutěžila i na závodech British Saloon Car Championship a v Safari Rallye.
Celica definitivně mizí
Třetí verze Toyoty Supra pochází z roku 1986. Z auta se konečně stal nezávislý model a slovo Celica z názvu zmizelo. Zdroj pohonu se ovšem nezměnil, zůstávají řadové šestiválce. Jedním z nich byl i motor 7M-GE o objemu 3 litrů a jeho silnější varianta 7M-GTE o výkonu 235 koní. Další zajímavou konstrukcí, kterou byla vybavena Supra A70, byl 2,5 litrový motor s turbodmychadlem 1JZ-GTE.
Auto mělo výkon 280 koní a dalo se sehnat výhradně v Japonsku. Kromě moderních motorů dostala Toyota Supra 3. generace také nezávislé dvouvahadlové zavěšení se systémem elektronické regulace Toyota Electronic Modulated Suspension. Toyota vyrobila i 500 kusů limitované série Supra Turbo-A. Pod kapotou vozu se ocitla jednotka 7M-GTEU o výkonu 277 koňských sil, aby automobil mohl získat závodní homologaci FIA.
Rychlá a zběsilá Supra A80
V roce 2002 představila Toyota 4. generaci. Nová Supra byla širší a kratší, měla také komfortní interiér ve stylu stíhačky. Autoři Supry A80 vsadili pouze na dvě pohonné jednotky. Jednalo se o třílitrové šestiválcové motory s označením 2JZ. Atmosférický 2JZ-GE generoval více než 220 koní, a 2JZ-GTE twin-turbo v nejsilnějších verzích vyvinul výkon bezmála 330 koní.
Díky těmto supermotorům dokázalo auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 s. A co víc, Toyotou zkonstruované jednotky se ukázaly jako dokonale propracované a neobyčejně odolné a umožňovaly tuningové zásahy, po nichž výkony vozů překračovaly 1 000 koní. Díky filmu Rychle a zběsile se Supra a její 2JZ staly skutečnými ikonami popkultury.
Supra i nadále píše historii
Nejnovější generace Supry byla představena v polovině ledna 2019 v Detroitu. O slavnostní odhalení se postaral samotný šéf Toyoty Akio Toyoda a vítěz posledního závodu Le Mans 24 Fernando Alonso. I tentokrát jde o sportovní kupé zaměřené na radost z jízdy, s náhonem na zadní nápravu, skvělým rozložením hmotnosti a šestiválcem pod kapotou.
Auto v nabídce i s menším, čtyřválcovým motorem. Má osmistupňovou automatickou převodovku a nutno dodat, že má menší rozvor náprav než Toyota GT86, ovšem širší rozchod kol. Do Česka dorazí na začátku léta.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.