Legenda jménem Toyota Supra: Připomeňme si její původ a historii

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 21. ledna 2019, 12:00 Google+

Minulý týden byla v Detroitu slavnostně odhalena dlouho očekávaná pátá generace Toyoty Supra. Připomeňte si příběh této hvězdy mezi sportovními kupé, která si dokázala získat přízeň veřejnosti jak díky svým motorům, tak i jízdním vlastnostem a samozřejmě i svou účastí v dnes již kultovním filmu.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Toyota Supra

Toyota Supra | foto: Toyota

Sdílejte článek

Historie sportovních kupé Toyoty s náhonem na zadní kola s řadovými šestiválcovými motory začíná v 60. letech. Konkrétně v roce 1965 představila světu legendární model 2000GT. Auto dostalo dvoulitrový motor se šesti v řadě postavenými válci, maximálním výkonem 152 koní a na 100 km/h se rozjelo za 8,6 s.

img-responsive

Toyota 2000GT v bondovce Žiješ jenom dvakrát | foto: youtube.com

Konstrukce Toyoty s kotoučovými brzdami u každého kola a hořčíkovými ráfky byla ve své době revoluční. Kupé vyhrávalo na okruzích, překonávalo světové rekordy, a dokonce se objevilo v bondovce Žiješ jenom dvakrát. Takový byl první japonský supervůz. Z výrobní rampy sjelo pouhých 351 exemplářů Toyoty 2000GT.

Supra místo XX

Název Supra zazněl poprvé v roce 1978. Toyota se tak rozhodla označit větší a silnější verzi Celicy, která na japonském trhu působila pod názvem Celica XX. Liftback Celica Supra dostal motory R6 o objemech 2, 2,6, a dokonce i 2,8 l. Nejsilnější z nich produkoval výkon 125 koní.

img-responsive

Toyota Supra 1. generace | foto: Toyota

Kupé navíc opouštělo autosalony vybavené nezávislým zavěšením zadní nápravy, kotoučovými brzdami u všech kol a posilovačem řízení. Nechyběla moderní výbava, v té době tempomat a klimatizace považovaly za vymoženosti. Celica Supra byla populární ve Spojených státech. Více než polovina exemplářů tohoto modelu skončila právě tam.

Napříč Afrikou

Druhá generace Celicy Supry – a Celicy XX – se na trhu objevila v roce 1981. Japonské kupé mělo stále šestiválcové řadové motory. Pod kapotou byl mimo jiné motor 5M-GE o objemu 2,8 l a 1G-GEU 2.0. Supra druhé generace byla ještě lepší – dočkala se nezávislého zavěšení, kde byly využity vzpěry MacPherson, účinnější brzdy a propracovanější systém řízení.

img-responsive

Toyota Supra 2. generace | foto: Toyota

Postupně se stal součástí vozu i stabilizátor vyrobený ve spolupráci s britskou značkou Lotus. Supra A60 se poprvé dostala na evropský trh, ovšem největší popularitě se i nadále těšila v USA, kde dokonce získala titul Import Car of the Year. Celica Supra druhé generace soutěžila i na závodech British Saloon Car Championship a v Safari Rallye.

Celica definitivně mizí

Třetí verze Toyoty Supra pochází z roku 1986. Z auta se konečně stal nezávislý model a slovo Celica z názvu zmizelo. Zdroj pohonu se ovšem nezměnil, zůstávají řadové šestiválce. Jedním z nich byl i motor 7M-GE o objemu 3 litrů a jeho silnější varianta 7M-GTE o výkonu 235 koní. Další zajímavou konstrukcí, kterou byla vybavena Supra A70, byl 2,5 litrový motor s turbodmychadlem 1JZ-GTE.

img-responsive

Toyota Supra 3. generace | foto: Toyota

Auto mělo výkon 280 koní a dalo se sehnat výhradně v Japonsku. Kromě moderních motorů dostala Toyota Supra 3. generace také nezávislé dvouvahadlové zavěšení se systémem elektronické regulace Toyota Electronic Modulated Suspension. Toyota vyrobila i 500 kusů limitované série Supra Turbo-A. Pod kapotou vozu se ocitla jednotka 7M-GTEU o výkonu 277 koňských sil, aby automobil mohl získat závodní homologaci FIA.

Rychlá a zběsilá Supra A80

V roce 2002 představila Toyota 4. generaci. Nová Supra byla širší a kratší, měla také komfortní interiér ve stylu stíhačky. Autoři Supry A80 vsadili pouze na dvě pohonné jednotky. Jednalo se o třílitrové šestiválcové motory s označením 2JZ. Atmosférický 2JZ-GE generoval více než 220 koní, a 2JZ-GTE twin-turbo v nejsilnějších verzích vyvinul výkon bezmála 330 koní.

img-responsive

Toyota Supra 4. generace | foto: Toyota

Díky těmto supermotorům dokázalo auto zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,6 s. A co víc, Toyotou zkonstruované jednotky se ukázaly jako dokonale propracované a neobyčejně odolné a umožňovaly tuningové zásahy, po nichž výkony vozů překračovaly 1 000 koní. Díky filmu Rychle a zběsile se Supra a její 2JZ staly skutečnými ikonami popkultury.

Supra i nadále píše historii

Nejnovější generace Supry byla představena v polovině ledna 2019 v Detroitu. O slavnostní odhalení se postaral samotný šéf Toyoty Akio Toyoda a vítěz posledního závodu Le Mans 24 Fernando Alonso. I tentokrát jde o sportovní kupé zaměřené na radost z jízdy, s náhonem na zadní nápravu, skvělým rozložením hmotnosti a šestiválcem pod kapotou.

img-responsive

Nová Toyota GR Supra, pátá generace legendárního sportovního vozu značky Toyota | foto: Toyota

Auto v nabídce i s menším, čtyřválcovým motorem. Má osmistupňovou automatickou převodovku a nutno dodat, že má menší rozvor náprav než Toyota GT86, ovšem širší rozchod kol. Do Česka dorazí na začátku léta.

Vytisknout

Diskuze: Legenda jménem Toyota Supra: Připomeňme si její původ a historii

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Toyota Hilux Galaxy Camper

Toyota Hilux Galaxy Camper: Vzácný skvost z 90. let nabízí pohodlné bydlení…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud