Za jedny z největších vozů, jaké kdy brázdily tuto planetu, byla zodpovědná běloruská továrna MAZ, neboli Minský automobilový závod. V dobách, kdy celý stát patřil do Sovětského svazu, z bran závodu vyjely desítky monster, přičemž prototyp MAZ 7904 patřil k těm největším.
V tomto období patřila pod MAZ speciální konstrukční kancelář, zaměřená jen na vývoj podobných monster pro sovětskou armádu. Její činnost byla utajená, věděli o ni jen zúčastnění konstruktéři a členové vlády a armády. Odtajnění přišlo až na začátku 90. let po pádu režimu, i tak jsou ale některé detaily podobných projektů dodnes neznámé.
Na počátku 80. let bylo napětí mezi Sovětským svazem a Spojenými státy nejvyšší od dob Karibské krize. Obě velmoci si navzájem vyhrožovaly jadernými zbraněmi a bylo potřeba vytvořit nové stroje, schopné převozu jaderných hlavic. V únoru 1980 se tak konstruktérům MAZ dostal nový úkol, vyvinout kolový transportér, schopný převozu raket z tajného projektu Celina. Do čela konstruktéru stanul zkušený Borys Šapošnikov, tou dobou už téměř osmdesátiletý konstruktér, který pracoval už na vozech jako MAZ 525 a 530 koncem 40. let. Tento úkol se stal doposud nejsložitějším zadáním pro MAZ. Váha celého systému Celina, včetně rakety, dosahovala 220 tun a samotný podvozek, nazvaný MAZ 7904 měl vážit kolem 140 tun.
V únoru 1981, po setkání oficiálů z vlády i armády s konstruktéry se Šapošnikov kvůli velikosti projektu domáhal většího rozpočtu a týmu pracujícího na projektu. Na rozkaz ministra průmyslu Poljakova byl tým navýšen o 100 členů, kterým byly přiděleny byty v Minsku a samotný Šapošnikov se dočkal instalace výtahu do budovy, kde byla jeho kancelář.
Prototyp byl hotový už v červnu 1983 a velikostí strčil do kapsy vše, co v Sovětském svazu pro armádu kdy vzniklo. Na délku 32.2 metru, široký 6.8 metru a na výšku 3.45 metru po střechu kabin. Kabiny byly na přídi monstra hned dvě. Základem stroje byl mohutný rám, stojící na 12 kolech o průměru 3 metrů. Pneumatiky byly mimochodem nakoupeny v Japonsku, u firmy Bridgestone. Přenos síly na kola měly na starosti dvě hydromechanické převodovky se čtyřmi stupni pro jízdu vpřed a dvěma pro jízdu dozadu. Pohon všech dvanácti kol obstarával motor původem z lodi, dieselový dvanáctiválec o objemu 42.4 litru a výkonu 1500 koní. Kromě toho se ve voze nacházel ještě jeden motor, dieselový osmiválec JaMZ-238 o výkonu 330 koní, poskytující energii podpůrným systémům stroje.
Testování prototypu probíhalo pouze v noci a také pouze v časy, kdy se nad územím Běloruska nenacházely žádné výzvědné satelity. Po ujetí asi 550 kilometrů po okolí Minsku se celý vůz rozebral, naložil na přepravník a odvezl do Kazachstánu, na kosmodrom Bajkonur. Tam měl oficiálně sloužit k převozu částí rakety Eněrgija. Opravdovým důvodem však byl původní zamýšlený účel pro MAZ 7904. Podle plánů vlády mělo vzniknout hned 10 těchto gigantů, které by poté s nástavbou připomínající hangár volně projížděly stepi Kazachstánu. Na několika z těchto strojů by byl systém pro vypouštění jaderných hlavic, nepřátelé by však nevěděli na kterých. Tento nápad přitom nebyl nový, Sovětský svaz už křižovaly vlaky maskované jako osobní, které však také ukrývaly jaderné hlavice, připravené kdykoliv odpovědět na útok.
Proto v Kazachstánu pokračovalo testování MAZ 7904, během kterého stroj ujel dalších 4100 kilometrů, při maximální rychlosti stroje jen 27 km/h. Výsledky však nebyly příliš povzbudivé, problémem se ukázala být především váha stroje. Na každé kolo připadalo 30 tun, což vyžadovalo dostatečně pevný povrch pro jízdu. Na nevhodném povrchu se stroj ukázal být špatně ovladatelný a nedostatečně pevný. Při reálném nasazení by tak provoz byl omezen pouze na omezené oblasti s dostatečně pevným povrchem, což vymazalo původně plánovanou výhodu celého projektu. Ten tak byl ukončen a místo toho se zahájily práce na vylepšené Celině-2.
Prototyp MAZ 7904 byl poté zavřen do jednoho z hangárů Bajkonuru, kde následující dekády reznul. Až v roce 2007 byl znovuobjeven a nafocen. Místo záchrany největšího stroje, jaký se kdy dostal sovětské armádě, se však unikát nakonec rozřezal a prodal do šrotu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?