MAZ 7904 - Největší sovětské monstrum mělo zastrašovat Američany

-mdo / AutoRoad.cz, 18. ledna 2019, 10:00 Google+

Za jedny z největších vozů, jaké kdy brázdily tuto planetu, byla zodpovědná běloruská továrna MAZ, neboli Minský automobilový závod. V dobách, kdy celý stát patřil do Sovětského svazu, z bran závodu vyjely desítky monster, přičemž prototyp MAZ 7904 patřil k těm největším.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
MAZ 7904

MAZ 7904 | foto: wheelsage.org

Sdílejte článek

V tomto období patřila pod MAZ speciální konstrukční kancelář, zaměřená jen na vývoj podobných monster pro sovětskou armádu. Její činnost byla utajená, věděli o ni jen zúčastnění konstruktéři a členové vlády a armády. Odtajnění přišlo až na začátku 90. let po pádu režimu, i tak jsou ale některé detaily podobných projektů dodnes neznámé.

img-responsive

MAZ 7904 | foto: wheelsage.org

Na počátku 80. let bylo napětí mezi Sovětským svazem a Spojenými státy nejvyšší od dob Karibské krize. Obě velmoci si navzájem vyhrožovaly jadernými zbraněmi a bylo potřeba vytvořit nové stroje, schopné převozu jaderných hlavic. V únoru 1980 se tak konstruktérům MAZ dostal nový úkol, vyvinout kolový transportér, schopný převozu raket z tajného projektu Celina. Do čela konstruktéru stanul zkušený Borys Šapošnikov, tou dobou už téměř osmdesátiletý konstruktér, který pracoval už na vozech jako MAZ 525 a 530 koncem 40. let. Tento úkol se stal doposud nejsložitějším zadáním pro MAZ. Váha celého systému Celina, včetně rakety, dosahovala 220 tun a samotný podvozek, nazvaný MAZ 7904 měl vážit kolem 140 tun. 

V únoru 1981, po setkání oficiálů z vlády i armády s konstruktéry se Šapošnikov kvůli velikosti projektu domáhal většího rozpočtu a týmu pracujícího na projektu. Na rozkaz ministra průmyslu Poljakova byl tým navýšen o 100 členů, kterým byly přiděleny byty v Minsku a samotný Šapošnikov se dočkal instalace výtahu do budovy, kde byla jeho kancelář.

img-responsive

MAZ 7904 | foto: wheelsage.org

Prototyp byl hotový už v červnu 1983 a velikostí strčil do kapsy vše, co v Sovětském svazu pro armádu kdy vzniklo. Na délku 32.2 metru, široký 6.8 metru a na výšku 3.45 metru po střechu kabin. Kabiny byly na přídi monstra hned dvě. Základem stroje byl mohutný rám, stojící na 12 kolech o průměru 3 metrů. Pneumatiky byly mimochodem nakoupeny v Japonsku, u firmy Bridgestone. Přenos síly na kola měly na starosti dvě hydromechanické převodovky se čtyřmi stupni pro jízdu vpřed a dvěma pro jízdu dozadu. Pohon všech dvanácti kol obstarával motor původem z lodi, dieselový dvanáctiválec o objemu 42.4 litru a výkonu 1500 koní. Kromě toho se ve voze nacházel ještě jeden motor, dieselový osmiválec JaMZ-238 o výkonu 330 koní, poskytující energii podpůrným systémům stroje.

Testování prototypu probíhalo pouze v noci a také pouze v časy, kdy se nad územím Běloruska nenacházely žádné výzvědné satelity. Po ujetí asi 550 kilometrů po okolí Minsku se celý vůz rozebral, naložil na přepravník a odvezl do Kazachstánu, na kosmodrom Bajkonur. Tam měl oficiálně sloužit k převozu částí rakety Eněrgija. Opravdovým důvodem však byl původní zamýšlený účel pro MAZ 7904. Podle plánů vlády mělo vzniknout hned 10 těchto gigantů, které by poté s nástavbou připomínající hangár volně projížděly stepi Kazachstánu. Na několika z těchto strojů by byl systém pro vypouštění jaderných hlavic, nepřátelé by však nevěděli na kterých. Tento nápad přitom nebyl nový, Sovětský svaz už křižovaly vlaky maskované jako osobní, které však také ukrývaly jaderné hlavice, připravené kdykoliv odpovědět na útok.

img-responsive

MAZ 7904 | foto: wheelsage.org

Proto v Kazachstánu pokračovalo testování MAZ 7904, během kterého stroj ujel dalších 4100 kilometrů, při maximální rychlosti stroje jen 27 km/h. Výsledky však nebyly příliš povzbudivé, problémem se ukázala být především váha stroje. Na každé kolo připadalo 30 tun, což vyžadovalo dostatečně pevný povrch pro jízdu. Na nevhodném povrchu se stroj ukázal být špatně ovladatelný a nedostatečně pevný. Při reálném nasazení by tak provoz byl omezen pouze na omezené oblasti s dostatečně pevným povrchem, což vymazalo původně plánovanou výhodu celého projektu. Ten tak byl ukončen a místo toho se zahájily práce na vylepšené Celině-2.

Prototyp MAZ 7904 byl poté zavřen do jednoho z hangárů Bajkonuru, kde následující dekády reznul. Až v roce 2007 byl znovuobjeven a nafocen. Místo záchrany největšího stroje, jaký se kdy dostal sovětské armádě, se však unikát nakonec rozřezal a prodal do šrotu.

Vytisknout

Diskuze: MAZ 7904 - Největší sovětské monstrum mělo zastrašovat Američany

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

MG4 XPOWER

MG4 XPOWER: za bezkonkurenční cenu nabízí 435 koní a "stovku" za 3,8 s

Vodíkové vozy Stellantis

Stellantis rozšiřuje své portfolio vodíkových užitkových vozů

Citroen C5X plug-in hybrid

Citroen C5X MAX plug-in hybrid 225 - francouzský křižník s famózním podvozkem

Lincoln Nautilus a 48 palcová obrazovka

Lincoln Nautilus (2024): Taková obrazovka v autech ještě nebyla. A s podporou CarPlay a Android

Opel Frontera

Nový Opel Frontera bude nejnovějším a plně elektrickým SUV značky

Honda 0 Series

Honda 0 Series je elektrická vesmírná loď. Japonci s novým elektromobilem mají vysoké ambice

reklama

Doporučujeme

Nissan IMs

Nissan IMs - Japonci překvapili, nový koncept není SUV

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud