Za jedny z největších vozů, jaké kdy brázdily tuto planetu, byla zodpovědná běloruská továrna MAZ, neboli Minský automobilový závod. V dobách, kdy celý stát patřil do Sovětského svazu, z bran závodu vyjely desítky monster, přičemž prototyp MAZ 7904 patřil k těm největším.
V tomto období patřila pod MAZ speciální konstrukční kancelář, zaměřená jen na vývoj podobných monster pro sovětskou armádu. Její činnost byla utajená, věděli o ni jen zúčastnění konstruktéři a členové vlády a armády. Odtajnění přišlo až na začátku 90. let po pádu režimu, i tak jsou ale některé detaily podobných projektů dodnes neznámé.
Na počátku 80. let bylo napětí mezi Sovětským svazem a Spojenými státy nejvyšší od dob Karibské krize. Obě velmoci si navzájem vyhrožovaly jadernými zbraněmi a bylo potřeba vytvořit nové stroje, schopné převozu jaderných hlavic. V únoru 1980 se tak konstruktérům MAZ dostal nový úkol, vyvinout kolový transportér, schopný převozu raket z tajného projektu Celina. Do čela konstruktéru stanul zkušený Borys Šapošnikov, tou dobou už téměř osmdesátiletý konstruktér, který pracoval už na vozech jako MAZ 525 a 530 koncem 40. let. Tento úkol se stal doposud nejsložitějším zadáním pro MAZ. Váha celého systému Celina, včetně rakety, dosahovala 220 tun a samotný podvozek, nazvaný MAZ 7904 měl vážit kolem 140 tun.
V únoru 1981, po setkání oficiálů z vlády i armády s konstruktéry se Šapošnikov kvůli velikosti projektu domáhal většího rozpočtu a týmu pracujícího na projektu. Na rozkaz ministra průmyslu Poljakova byl tým navýšen o 100 členů, kterým byly přiděleny byty v Minsku a samotný Šapošnikov se dočkal instalace výtahu do budovy, kde byla jeho kancelář.
Prototyp byl hotový už v červnu 1983 a velikostí strčil do kapsy vše, co v Sovětském svazu pro armádu kdy vzniklo. Na délku 32.2 metru, široký 6.8 metru a na výšku 3.45 metru po střechu kabin. Kabiny byly na přídi monstra hned dvě. Základem stroje byl mohutný rám, stojící na 12 kolech o průměru 3 metrů. Pneumatiky byly mimochodem nakoupeny v Japonsku, u firmy Bridgestone. Přenos síly na kola měly na starosti dvě hydromechanické převodovky se čtyřmi stupni pro jízdu vpřed a dvěma pro jízdu dozadu. Pohon všech dvanácti kol obstarával motor původem z lodi, dieselový dvanáctiválec o objemu 42.4 litru a výkonu 1500 koní. Kromě toho se ve voze nacházel ještě jeden motor, dieselový osmiválec JaMZ-238 o výkonu 330 koní, poskytující energii podpůrným systémům stroje.
Testování prototypu probíhalo pouze v noci a také pouze v časy, kdy se nad územím Běloruska nenacházely žádné výzvědné satelity. Po ujetí asi 550 kilometrů po okolí Minsku se celý vůz rozebral, naložil na přepravník a odvezl do Kazachstánu, na kosmodrom Bajkonur. Tam měl oficiálně sloužit k převozu částí rakety Eněrgija. Opravdovým důvodem však byl původní zamýšlený účel pro MAZ 7904. Podle plánů vlády mělo vzniknout hned 10 těchto gigantů, které by poté s nástavbou připomínající hangár volně projížděly stepi Kazachstánu. Na několika z těchto strojů by byl systém pro vypouštění jaderných hlavic, nepřátelé by však nevěděli na kterých. Tento nápad přitom nebyl nový, Sovětský svaz už křižovaly vlaky maskované jako osobní, které však také ukrývaly jaderné hlavice, připravené kdykoliv odpovědět na útok.
Proto v Kazachstánu pokračovalo testování MAZ 7904, během kterého stroj ujel dalších 4100 kilometrů, při maximální rychlosti stroje jen 27 km/h. Výsledky však nebyly příliš povzbudivé, problémem se ukázala být především váha stroje. Na každé kolo připadalo 30 tun, což vyžadovalo dostatečně pevný povrch pro jízdu. Na nevhodném povrchu se stroj ukázal být špatně ovladatelný a nedostatečně pevný. Při reálném nasazení by tak provoz byl omezen pouze na omezené oblasti s dostatečně pevným povrchem, což vymazalo původně plánovanou výhodu celého projektu. Ten tak byl ukončen a místo toho se zahájily práce na vylepšené Celině-2.
Prototyp MAZ 7904 byl poté zavřen do jednoho z hangárů Bajkonuru, kde následující dekády reznul. Až v roce 2007 byl znovuobjeven a nafocen. Místo záchrany největšího stroje, jaký se kdy dostal sovětské armádě, se však unikát nakonec rozřezal a prodal do šrotu.
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.