První světová válka byla do té doby nejkrvavějším konfliktem, který přinesl řadu změn. Jednou z nich bylo první nasazení tanků a bojových vozidel, jejichž úkolem mělo být snadno a s nižšími ztrátami překonat zákopy nepřítele. V průběhu tuhých zákopových bojů tak zúčastněné mocnosti začaly vyvíjet různorodé stroje, přičemž s tím nejkolosálnějším přišli nakonec v carském Rusku. Jeho kolosálnost však předznamenávala těžký pád.
Označení tank se většinou používá pro pásová obrněná vozidla, která se vyznačují vysokými terénními schopnostmi i bojovou použitelností. Lebeděnkův tank, kterému se rychle začalo přezdívat „Car tank," však z této koncepce naprosto vybočuje. Jedná se totiž o gigantickou tříkolku, která se díky svým rozměrům nesmazatelně zapsala do historie jako největší bojové vozidlo.
Konstruktér Nikolaj Lebeděnko přišel s neobvyklou koncepcí bojového vozidla hned na začátku války, v roce 1914. Hlavní předností tohoto konceptu měla být právě jeho obrovská kola, která měla stroji pomáhat náročné překážky. Design vzbuzoval u armádních odborníků nedůvěru, Lebeděnko však přišel s mazaným nápadem, jak proces vývoje dramaticky urychlit.
Podařilo se mu totiž osobně setkat se samotným carem Mikulášem II., kterému přinesl zmenšený model s funkčním pohonem. Ten udělal podle pamětníků na cara takový dojem, že se během chvíle s Lebeděnkem stali přáteli. Díky svým ohromným kolům a mechanickému pohonu totiž model tanku jezdil a bez problému překonával různé improvizované překážky, jako byly třeba knihy.
Samotný car se tak údajně postaral o to, že Lebeděnko získal na svůj projekt ohromné množství peněz. I díky tomu se podařilo zhotovit první funkční prototyp zhruba během jednoho roku. A netřeba dodávat, že technické parametry stroje byly na první pohled skutečně impozantní.
Jeho zvláštní konstrukce měla tvar písmene T, přičemž vpředu byla umístěna dvě velká kola s průměrem 9 metrů. Na konci každého ramene tanku byla umístěna střílna, pravděpodobně pro kulomet Maxim, a uprostřed ramen byly letecké motory Maybach. Ty přitom Rusové získali ze sestřelených německých vzducholodí.
Každý z motorů měl pozoruhodný výkon 180 kW (cca 245 k) a maximální rychlost byla na pevném povrchu odhadována na 17 km/h, čímž by tank zastínil většinu konkurence z bojišť prví světové války. Zajímavý avšak poněkud nešťastný byl způsob, jakým byl výkon leteckých motorů na kola přenášen. Každý z motorů totiž poháněl kolo běžného automobilu, které bylo listovým perem železničního vagónu přitlačováno na obří devítimetrové kolo, jak uvádí web landships.info. To sice chránilo pohonné jednotky před poškozením, avšak také vedlo k ohromné ztrátě výkonu.
Třetí kolo mělo šířku 1.5 metru a bylo umístěno na konci konstrukce. Jeho rameno pak mělo současně sloužit jako nástupní prostor pro osádku, která mohla čítat cca okolo 10 až 15 mužů.
Hlavní výzbroj, kterou měly podle návrhu Lebeděnka tvořit pouze kulomety, byla umístěna uprostřed rámu ve dvou věžích - jedna byla umístěna nahoře, druhá dole. Díky tomu měl být tank schopen pokrýt palbou široký prostor. Posádku pak měla chránit válcovaná ocel o tloušťce 7 mm, což by stačilo k ochraně před většinou protipěchotních zbraní, včetně kulometů. Ve hře však byla možnost i pozdější instalace jiných věží, osazených i dělovou výzbrojí.
Výroba prototypu probíhala v režimu utajení a výrobou komponent bylo pověřeno několik desítek výhradně ruských závodů, kterým bylo řečeno, že vyrábí komponenty pro těžký průmysl nebo válečné loďstvo. Stavba prototypu pak měla probíhat v moskevské oblasti poblíž měst Orudevo.
Zkouška prototypu se uskutečnila 27. 1915 a zprvu se zdálo, že Lebeděnkův Car Tank bude slavit úspěch. Díky velkým kolům se dařilo překonávat náročný terén a překážkou nebyly ani stromy, které tank bez problémů lámal a kácel. Problém však nastal ve chvíli, kdy tank najel na podmáčenou půdu a jeho zadní kolo se začalo bortit do bažiny.
Jak se později ukázalo, během výroby prototypu došlo k zesílení konstrukce, což sice přineslo benefit v podobě větší odolnosti, ale současně znamenalo nárůst váhy z předpokládaných 40 tun na cca 60 tun. A zhruba 20 tun vážilo pouze zadní kolo s ramenem. Není tedy divu, že po najetí na podmáčený povrch v něm začalo mizet.
I přes výkonné motory se posádce nepovedlo vyprostit tank svépomocí, což osud tanku zpečetilo. Armáda totiž nebyla schopna přijít s jiným strojem, který by dokázal tank vyprostit. Místo, kde tank zapadl, tak začala hlídat armáda. Pro její velení byla prezentace stroje fiaskem a tak Lebeděv musel projekt ukončit.
Tank zůstal hlídán až do vypuknutí občanské války roku 1917, kdy ho armáda nechala napospas počasí, bažině i místním. Definitivní konec nastal až v roce 1923, kdy byl tank definitivně rozebrán a sešrotován. Do bojů tedy nikdy nezasáhl, přesto se díky stavbě prototypu stal jedním z největších vojenských pozemních strojů světa a údajně by mu měl stále patřit titul největšího (nikoliv nejtěžšího) bojového vozidla na světě.
Na délku totiž měřil 17.8 metru, na šířku 12 metrů a na výšku 9 metrů. Jeho váhu 60 tun překonává například moderní americký tank M1 Abrams, který váží okolo 62 tun. Absolutním králem této kategorie je však německý druhoválečný tank Panzer VIII Maus s váhou 188.8 tun. Ani ten se však bojů ve "své válce" aktivně nezúčastnil.
Jméno Car tank pak odkazuje na řadu několika obřích ruských výrobků, které svou kolosálností ve své době předčily svět. Dobře známá je například Car-Bomba, která je historicky nejsilnější jadernou zbraní, která byla kdy sestrojena. Z minulosti však známe i Car-Dělo (z roku 1958, rekord pro velikost a ráži však drželo až do 20. století) nebo Car-Zvon (také známý jako Car Kolokol).
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?