První světová válka byla do té doby nejkrvavějším konfliktem, který přinesl řadu změn. Jednou z nich bylo první nasazení tanků a bojových vozidel, jejichž úkolem mělo být snadno a s nižšími ztrátami překonat zákopy nepřítele. V průběhu tuhých zákopových bojů tak zúčastněné mocnosti začaly vyvíjet různorodé stroje, přičemž s tím nejkolosálnějším přišli nakonec v carském Rusku. Jeho kolosálnost však předznamenávala těžký pád.
Označení tank se většinou používá pro pásová obrněná vozidla, která se vyznačují vysokými terénními schopnostmi i bojovou použitelností. Lebeděnkův tank, kterému se rychle začalo přezdívat „Car tank," však z této koncepce naprosto vybočuje. Jedná se totiž o gigantickou tříkolku, která se díky svým rozměrům nesmazatelně zapsala do historie jako největší bojové vozidlo.
Konstruktér Nikolaj Lebeděnko přišel s neobvyklou koncepcí bojového vozidla hned na začátku války, v roce 1914. Hlavní předností tohoto konceptu měla být právě jeho obrovská kola, která měla stroji pomáhat náročné překážky. Design vzbuzoval u armádních odborníků nedůvěru, Lebeděnko však přišel s mazaným nápadem, jak proces vývoje dramaticky urychlit.
Podařilo se mu totiž osobně setkat se samotným carem Mikulášem II., kterému přinesl zmenšený model s funkčním pohonem. Ten udělal podle pamětníků na cara takový dojem, že se během chvíle s Lebeděnkem stali přáteli. Díky svým ohromným kolům a mechanickému pohonu totiž model tanku jezdil a bez problému překonával různé improvizované překážky, jako byly třeba knihy.
Samotný car se tak údajně postaral o to, že Lebeděnko získal na svůj projekt ohromné množství peněz. I díky tomu se podařilo zhotovit první funkční prototyp zhruba během jednoho roku. A netřeba dodávat, že technické parametry stroje byly na první pohled skutečně impozantní.
Jeho zvláštní konstrukce měla tvar písmene T, přičemž vpředu byla umístěna dvě velká kola s průměrem 9 metrů. Na konci každého ramene tanku byla umístěna střílna, pravděpodobně pro kulomet Maxim, a uprostřed ramen byly letecké motory Maybach. Ty přitom Rusové získali ze sestřelených německých vzducholodí.
Každý z motorů měl pozoruhodný výkon 180 kW (cca 245 k) a maximální rychlost byla na pevném povrchu odhadována na 17 km/h, čímž by tank zastínil většinu konkurence z bojišť prví světové války. Zajímavý avšak poněkud nešťastný byl způsob, jakým byl výkon leteckých motorů na kola přenášen. Každý z motorů totiž poháněl kolo běžného automobilu, které bylo listovým perem železničního vagónu přitlačováno na obří devítimetrové kolo, jak uvádí web landships.info. To sice chránilo pohonné jednotky před poškozením, avšak také vedlo k ohromné ztrátě výkonu.
Třetí kolo mělo šířku 1.5 metru a bylo umístěno na konci konstrukce. Jeho rameno pak mělo současně sloužit jako nástupní prostor pro osádku, která mohla čítat cca okolo 10 až 15 mužů.
Hlavní výzbroj, kterou měly podle návrhu Lebeděnka tvořit pouze kulomety, byla umístěna uprostřed rámu ve dvou věžích - jedna byla umístěna nahoře, druhá dole. Díky tomu měl být tank schopen pokrýt palbou široký prostor. Posádku pak měla chránit válcovaná ocel o tloušťce 7 mm, což by stačilo k ochraně před většinou protipěchotních zbraní, včetně kulometů. Ve hře však byla možnost i pozdější instalace jiných věží, osazených i dělovou výzbrojí.
Výroba prototypu probíhala v režimu utajení a výrobou komponent bylo pověřeno několik desítek výhradně ruských závodů, kterým bylo řečeno, že vyrábí komponenty pro těžký průmysl nebo válečné loďstvo. Stavba prototypu pak měla probíhat v moskevské oblasti poblíž měst Orudevo.
Zkouška prototypu se uskutečnila 27. 1915 a zprvu se zdálo, že Lebeděnkův Car Tank bude slavit úspěch. Díky velkým kolům se dařilo překonávat náročný terén a překážkou nebyly ani stromy, které tank bez problémů lámal a kácel. Problém však nastal ve chvíli, kdy tank najel na podmáčenou půdu a jeho zadní kolo se začalo bortit do bažiny.
Jak se později ukázalo, během výroby prototypu došlo k zesílení konstrukce, což sice přineslo benefit v podobě větší odolnosti, ale současně znamenalo nárůst váhy z předpokládaných 40 tun na cca 60 tun. A zhruba 20 tun vážilo pouze zadní kolo s ramenem. Není tedy divu, že po najetí na podmáčený povrch v něm začalo mizet.
I přes výkonné motory se posádce nepovedlo vyprostit tank svépomocí, což osud tanku zpečetilo. Armáda totiž nebyla schopna přijít s jiným strojem, který by dokázal tank vyprostit. Místo, kde tank zapadl, tak začala hlídat armáda. Pro její velení byla prezentace stroje fiaskem a tak Lebeděv musel projekt ukončit.
Tank zůstal hlídán až do vypuknutí občanské války roku 1917, kdy ho armáda nechala napospas počasí, bažině i místním. Definitivní konec nastal až v roce 1923, kdy byl tank definitivně rozebrán a sešrotován. Do bojů tedy nikdy nezasáhl, přesto se díky stavbě prototypu stal jedním z největších vojenských pozemních strojů světa a údajně by mu měl stále patřit titul největšího (nikoliv nejtěžšího) bojového vozidla na světě.
Na délku totiž měřil 17.8 metru, na šířku 12 metrů a na výšku 9 metrů. Jeho váhu 60 tun překonává například moderní americký tank M1 Abrams, který váží okolo 62 tun. Absolutním králem této kategorie je však německý druhoválečný tank Panzer VIII Maus s váhou 188.8 tun. Ani ten se však bojů ve "své válce" aktivně nezúčastnil.
Jméno Car tank pak odkazuje na řadu několika obřích ruských výrobků, které svou kolosálností ve své době předčily svět. Dobře známá je například Car-Bomba, která je historicky nejsilnější jadernou zbraní, která byla kdy sestrojena. Z minulosti však známe i Car-Dělo (z roku 1958, rekord pro velikost a ráži však drželo až do 20. století) nebo Car-Zvon (také známý jako Car Kolokol).
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.