První opravdové MPV se značkou Volkswagen se na trh dostalo v roce 1995. Sharan však nebyl prvním pokusem o tvorbu MPV s německým logem. Už na konci 80. let totiž vnikl na podvozku Santany vůz inspirovaný Renaultem Espace.
Samotný Volkswagen má přitom s velkoprostorovými vozy dlouhé zkušenosti, druhým modelem značky se stal už v roce 1950 Volkswagen Type 2, první z řady modelů známé dnes jako Volkswagen Transporter. Ty se však nedají nazvat pravými MPV, spíše jejími předchůdci, kategorie MPV sama o sobě vznikla až s příchodem Dodge Caravan a Renault Espace v roce 1984. Během následujících let si získaly ohromnou popularitu jak na obou stranách Atlantiku, tak i v Japonsku a dalších asijských trzích. Volkswagen se do trendu zapojil v roce 1995 se svým modelem Sharan, vyráběným i pod názvy Seat Alhambra a Ford Galaxy, už šest let před ním se ale na nečekaném místě objevil prototyp vozu, který se mohl stát prvním opravdovým MPV s logem Volkswagenu.
Na základě druhé generace VW Passat vznikla i sedan verze nazvaná Santana. V Číně se Santana začala montovat už v roce 1983 z CKD kitů dovezených z Německa, jako vůbec první zahraniční auto montované přímo v zemi. O rok později Volkswagen založil joint venture s lokální automobilkou Shanghai Automotive a podíl lokálních dílů na Santaně se začal pomalu zvyšovat. Na 90% se dostal až počátkem 90. let, do té doby navíc vznikalo jen kolem 10 tisíc vozů ročně. I v Číně už však probíhal i vlastní vývoj a místní konstruktéři se snažili dostat na trh lokální varianty vozů. Nejprve se díly ze Santany dostaly na vlastní letitý sedan Shanghai SH760B, v roce 1989 ale Číňané ukázali mnohem odvážnější vůz.
S využitím podvozku a techniky ze standardní Santany se konstruktéři Shanghai Automotive, ve spolupráci s místním institutem pro vývoj automobilů a traktorů v Shanghaji, rozhodli postavit MPV. V Číně tou dobou žádný podobný vůz nebyl vůbec k dispozici a Volkswagen samotný také neplánoval v dohledné době do Číny žádný dovézt. Nově navržená karosérie se velmi inspirovala u Espace první generace, rozdíly jsou zejména ve velikosti oken a sklonu přední kapoty. Nový model byl představen v roce 1989, k výročí 40. let vzniku Čínské lidové republiky.
Volkswagen tou dobou ještě nesdílel své technologie a vývoj s čínskou pobočkou, Shanghai Volkswagen pouze vyráběl svůj jediný model, tou dobou už v Evropě nahrazený novou generací. V Německu proto ani nevěděli o dění v Číně, o voze nazvaném Volkswagen SVW7181 se tak dozvěděli až když byl hotový. Překvapivě pohledný vůz, využívající světla a masku z kombi verze Santana Variant, se jim však příliš nezamlouval. Jako největší problém prý Němci považovali nedostatečnou pevnost původní platformy, která nebyla vytvořena pro velký vůz s kapacitou sedmi pasažérů.
Volkswagen také protestoval kvůli neoprávněnému použití techniky a názvu pro čínský koncept. Původní název SVW7181, v čínském systému patřící pro vozy Shanghai Volkswagen, byl proto změněn na SH7181, značící výrobky Shanghai Automotive. Z vozu také prý zmizely všechna loga VW. Nakonec však vznikl pouze jeden prototyp a sériová výroba se z neznámých důvodů nikdy nerozběhla. Prvním čínským MPV se tak stala o pár let později až Zhonghua, zatímco Volkswagen v Číně nabídnul až menší Touran.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.