První opravdové MPV se značkou Volkswagen se na trh dostalo v roce 1995. Sharan však nebyl prvním pokusem o tvorbu MPV s německým logem. Už na konci 80. let totiž vnikl na podvozku Santany vůz inspirovaný Renaultem Espace.
Samotný Volkswagen má přitom s velkoprostorovými vozy dlouhé zkušenosti, druhým modelem značky se stal už v roce 1950 Volkswagen Type 2, první z řady modelů známé dnes jako Volkswagen Transporter. Ty se však nedají nazvat pravými MPV, spíše jejími předchůdci, kategorie MPV sama o sobě vznikla až s příchodem Dodge Caravan a Renault Espace v roce 1984. Během následujících let si získaly ohromnou popularitu jak na obou stranách Atlantiku, tak i v Japonsku a dalších asijských trzích. Volkswagen se do trendu zapojil v roce 1995 se svým modelem Sharan, vyráběným i pod názvy Seat Alhambra a Ford Galaxy, už šest let před ním se ale na nečekaném místě objevil prototyp vozu, který se mohl stát prvním opravdovým MPV s logem Volkswagenu.
Na základě druhé generace VW Passat vznikla i sedan verze nazvaná Santana. V Číně se Santana začala montovat už v roce 1983 z CKD kitů dovezených z Německa, jako vůbec první zahraniční auto montované přímo v zemi. O rok později Volkswagen založil joint venture s lokální automobilkou Shanghai Automotive a podíl lokálních dílů na Santaně se začal pomalu zvyšovat. Na 90% se dostal až počátkem 90. let, do té doby navíc vznikalo jen kolem 10 tisíc vozů ročně. I v Číně už však probíhal i vlastní vývoj a místní konstruktéři se snažili dostat na trh lokální varianty vozů. Nejprve se díly ze Santany dostaly na vlastní letitý sedan Shanghai SH760B, v roce 1989 ale Číňané ukázali mnohem odvážnější vůz.
S využitím podvozku a techniky ze standardní Santany se konstruktéři Shanghai Automotive, ve spolupráci s místním institutem pro vývoj automobilů a traktorů v Shanghaji, rozhodli postavit MPV. V Číně tou dobou žádný podobný vůz nebyl vůbec k dispozici a Volkswagen samotný také neplánoval v dohledné době do Číny žádný dovézt. Nově navržená karosérie se velmi inspirovala u Espace první generace, rozdíly jsou zejména ve velikosti oken a sklonu přední kapoty. Nový model byl představen v roce 1989, k výročí 40. let vzniku Čínské lidové republiky.
Volkswagen tou dobou ještě nesdílel své technologie a vývoj s čínskou pobočkou, Shanghai Volkswagen pouze vyráběl svůj jediný model, tou dobou už v Evropě nahrazený novou generací. V Německu proto ani nevěděli o dění v Číně, o voze nazvaném Volkswagen SVW7181 se tak dozvěděli až když byl hotový. Překvapivě pohledný vůz, využívající světla a masku z kombi verze Santana Variant, se jim však příliš nezamlouval. Jako největší problém prý Němci považovali nedostatečnou pevnost původní platformy, která nebyla vytvořena pro velký vůz s kapacitou sedmi pasažérů.
Volkswagen také protestoval kvůli neoprávněnému použití techniky a názvu pro čínský koncept. Původní název SVW7181, v čínském systému patřící pro vozy Shanghai Volkswagen, byl proto změněn na SH7181, značící výrobky Shanghai Automotive. Z vozu také prý zmizely všechna loga VW. Nakonec však vznikl pouze jeden prototyp a sériová výroba se z neznámých důvodů nikdy nerozběhla. Prvním čínským MPV se tak stala o pár let později až Zhonghua, zatímco Volkswagen v Číně nabídnul až menší Touran.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.