První MPV od Volkswagenu? Velkoprostorová Santana vznikla Němcům navzdory

Volkswagen Santana
Volkswagen Santana, foto: 汽车之家
-mdo , AutoRoad.cz 13. ledna 2019 16:21 | akt. 14. ledna 2019 07:57
Sdílej:

První opravdové MPV se značkou Volkswagen se na trh dostalo v roce 1995. Sharan však nebyl prvním pokusem o tvorbu MPV s německým logem. Už na konci 80. let totiž vnikl na podvozku Santany vůz inspirovaný Renaultem Espace.

Samotný Volkswagen má přitom s velkoprostorovými vozy dlouhé zkušenosti, druhým modelem značky se stal už v roce 1950 Volkswagen Type 2, první z řady modelů známé dnes jako Volkswagen Transporter. Ty se však nedají nazvat pravými MPV, spíše jejími předchůdci, kategorie MPV sama o sobě vznikla až s příchodem Dodge Caravan a Renault Espace v roce 1984. Během následujících let si získaly ohromnou popularitu jak na obou stranách Atlantiku, tak i v Japonsku a dalších asijských trzích. Volkswagen se do trendu zapojil v roce 1995 se svým modelem Sharan, vyráběným i pod názvy Seat Alhambra a Ford Galaxy, už šest let před ním se ale na nečekaném místě objevil prototyp vozu, který se mohl stát prvním opravdovým MPV s logem Volkswagenu.

Na základě druhé generace VW Passat vznikla i sedan verze nazvaná Santana. V Číně se Santana začala montovat už v roce 1983 z CKD kitů dovezených z Německa, jako vůbec první zahraniční auto montované přímo v zemi. O rok později Volkswagen založil joint venture s lokální automobilkou Shanghai Automotive a podíl lokálních dílů na Santaně se začal pomalu zvyšovat. Na 90% se dostal až počátkem 90. let, do té doby navíc vznikalo jen kolem 10 tisíc vozů ročně. I v Číně už však probíhal i vlastní vývoj a místní konstruktéři se snažili dostat na trh lokální varianty vozů. Nejprve se díly ze Santany dostaly na vlastní letitý sedan Shanghai SH760B, v roce 1989 ale Číňané ukázali mnohem odvážnější vůz.

S využitím podvozku a techniky ze standardní Santany se konstruktéři Shanghai Automotive, ve spolupráci s místním institutem pro vývoj automobilů a traktorů v Shanghaji, rozhodli postavit MPV. V Číně tou dobou žádný podobný vůz nebyl vůbec k dispozici a Volkswagen samotný také neplánoval v dohledné době do Číny žádný dovézt. Nově navržená karosérie se velmi inspirovala u Espace první generace, rozdíly jsou zejména ve velikosti oken a sklonu přední kapoty. Nový model byl představen v roce 1989, k výročí 40. let vzniku Čínské lidové republiky.

Volkswagen tou dobou ještě nesdílel své technologie a vývoj s čínskou pobočkou, Shanghai Volkswagen pouze vyráběl svůj jediný model, tou dobou už v Evropě nahrazený novou generací. V Německu proto ani nevěděli o dění v Číně, o voze nazvaném Volkswagen SVW7181 se tak dozvěděli až když byl hotový. Překvapivě pohledný vůz, využívající světla a masku z kombi verze Santana Variant, se jim však příliš nezamlouval. Jako největší problém prý Němci považovali nedostatečnou pevnost původní platformy, která nebyla vytvořena pro velký vůz s kapacitou sedmi pasažérů.

Volkswagen také protestoval kvůli neoprávněnému použití techniky a názvu pro čínský koncept. Původní název SVW7181, v čínském systému patřící pro vozy Shanghai Volkswagen, byl proto změněn na SH7181, značící výrobky Shanghai Automotive. Z vozu také prý zmizely všechna loga VW. Nakonec však vznikl pouze jeden prototyp a sériová výroba se z neznámých důvodů nikdy nerozběhla. Prvním čínským MPV se tak stala o pár let později až Zhonghua, zatímco Volkswagen v Číně nabídnul až menší Touran.

Stalo se
Testy aut
Hyundai Inster

Hyundai Inster - nejlepší elektromobil do města?

Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?

Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.