Tatra 815 TPL a náklad 400 tun? Pro roky osvědčený speciální tahač žádný problém

-jka / AutoRoad.cz, 31. prosince 2018, 17:28 Aktualizováno 31.12.2018, 19:54 Google+

Tatra vždy uměla vyrobit kvalitní vozidla, přičemž jí nikdy nebyly cizí ani specifické požadavky a využití. Tentokrát se podíváme do historie a zůstaneme přitom na domácí půdě. Psal se rok 1987, když změna letištního provozu iniciovala požadavek na speciální tahače o nestandardních rozměrech. Z politicko-ekonomických důvodů byl nákup vozů ze zahraničí nemožný a tak nezbylo nic jiného, než využít vlastní prostředky. Ke slovu se tak dostala domácí Tatra.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 04.01. 18:42) Napište svůj názor
Tatra 815 TPL

Tatra 815 TPL | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Na Ruzyni se dlouhá léta používala k tahání letadel běžná, sériově vyráběná vozidla (Tatra 141, Tatra 813 6x6 a další). Vše bylo relativně v pořádku až do roku 1987, kdy se na Ruzyni zavedl odbavovací systém nose-in, při kterém letadla zajíždějí přídí k odbavovací hale. Z tohoto stání zpět na letištní dráhu musí být letadlo vytlačeno, což je pro běžné tahače nebezpečné, díky jejich výšce a hrozí zde například kolize kabiny tahače s přídí letadla. 

Československé aerolinie tedy požadovaly výrobu speciálního letištního tahače. Ptáte se, jaké parametry musel splňovat? Nový letištní speciál si musel poradit s váhou letadla 230 tun, což by nebyl takový problém. Jeho výška však nesměla překročit 2 metry! Stanovena byla i maximální cena - 1 milion korun za kus. 

img-responsive

Tatra 815 TPL | foto: youtube.com

Tatra 815 TPL

Nízké výšky se povedlo dosáhnout použitím předsazené a snížené trambusové kabiny pocházející z jeřábových podvozků. Základem speciálu je třínápravový (6x6) tahač přívěsů o celkové váze 28 tun. Tatře se navíc povedlo přesáhnout tažný (tlačný) limit 230 tun a tak si tato Tatra 815 TPL poradila s letadly do váhy až 400 tun! Srdce vozu tvořil dieselový dvanáctiválec o objemu 19-ti litrů a výkonu 235 kW. Díky soustavě hlavní a přídavné dvoustupňové převodovky měl řidič k dispozici dvacet převodových stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad. 

V roce 1988 proběhly první zatěžkávací zkoušky, ve kterých se Tatra 815 TPL ukázala jako velice schopný letištní speciál. Během zkoušek si poradila se sovětským dopravním proudovým letounem Iljušin II-62 i na zledovatělé letištní ploše. I když je maximální váha tohotou letounu „pouhých“ 162 tun, ve své době patřil k nejtěžším letadlům z flotily československých aerolinek. Pravý zatěžkávací test však přišel až v květnu 1988.

Výzva v podobě 405 tun

Tehdy na letišti v Mošnově přistálo nejtěžší letadlo své doby - Antonov An-124 Ruslan, které dodnes drží označení největšího sériově vyráběného transportního letadla na světě. Aby bylo zatížení maximální, do letadla najelo pět plně naložených tater a jeden dakarský speciál. Ani při této zkoušce se Tatra 815 TPL nenechala zahanbit a s váhou rekordních 405-ti tun si poradila bez zaváhání. 

img-responsive

Antonov An 124 | foto: Wikipedia

Podle dostupných informací bylo celkově vyrobeno jen pět kusů, přičemž dnes jsou již všechny mimo službu. Informace o jejich osudu se však různí. Dva kusy vlastní muzeum Tatra v Kopřivnici, jeden tahač však doplatil na zřícení budovy bývalého Technického muzea v parku Edvarda Beneše. Právě tento tahač a osobní Tatra T700 na sobě držely zřícenou střešní konstrukci. „Pomohly uchránit desítky dalších aut před zničením, ovšem kabina tahače, na kterou střecha spadla, je zničená a auto je jako sbírkový předmět k nepoužití,“ tvrdí šéf muzea.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Tatra 815 TPL a náklad 400 tun? Pro roky osvědčený speciální tahač žádný problém

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 04.01.2019 18:42 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Dacia Sandero na LPG nabízí moderní techniku za rozumné peníze

Dacia nabízí nejmodernější motor na LPG

Autobazary

EU NAVZDORY. V autobazarech je vše vzhůru nohama. Tohle nikdo nečekal

Motor Volkswagenu ID.3 má 200 koní a vejde se do sportovní tašky

Motor s 200 koňmi, který se vejde do sportovní tašky?

Hyundai představuje vylepšený model KONA Electric pro nový modelový rok

PŘEKVAPÍ Zažitá představa o pneumatikách na elektromobilech je mylná

Ilustrační foto

BESIP prozradil, který přestupek má v ČR nejhorší následky. Neděláte ho také?

Volkswagen T-Roc jde v ČR do prodeje s cenou od 1 042 900 Kč

Ostré SUV T-Roc R jde v ČR do prodeje. 300 koní, 100 km/h pod 5 vteřin. Cena je atraktivní

Nové elektrické SUV značky Ford ponese označení Mustang Mach-E

Ford prozradil termín prezentace a jméno svého nového SUV

Audi RS6 Avant

Chcete jezdit jako mistr světa F1? Nyní máte možnost

Mitsubishi nabízí Outlander PHEV s výkonem až 224 koní a spotřebou 1,8 l/100km za 959 900 Kč

Má VÝKON a jezdí za HUBIČKU. Plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV ZA 959 900 Kč

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

KDE KONČÍ? Co se děje s auty, která bazary nevykoupí?

reklama

Doporučujeme

Koncept Porsche Mission E byl první ukázkou nadcházejícího modelu Taycan

První elektrické Porsche má nakročeno k úspěchu, automobilka si pochvaluje…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Škoda Octavia 4 (2020) odhalena. Do prodeje jde ještě letos

  2. Má VÝKON a jezdí za HUBIČKU. Plug-in hybridní Mitsubishi Outlander PHEV ZA 959 900 Kč

  3. EU NAVZDORY. V autobazarech je vše vzhůru nohama. Tohle nikdo nečekal

  4. Chcete jezdit jako mistr světa F1? Nyní máte možnost

  5. KDE KONČÍ? Co se děje s auty, která bazary nevykoupí?

  6. Racing Expo, stovky výjimečných vozů v obří fotogalerie

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud