Na Ruzyni se dlouhá léta používala k tahání letadel běžná, sériově vyráběná vozidla (Tatra 141, Tatra 813 6x6 a další). Vše bylo relativně v pořádku až do roku 1987, kdy se na Ruzyni zavedl odbavovací systém nose-in, při kterém letadla zajíždějí přídí k odbavovací hale. Z tohoto stání zpět na letištní dráhu musí být letadlo vytlačeno, což je pro běžné tahače nebezpečné, díky jejich výšce a hrozí zde například kolize kabiny tahače s přídí letadla.
Československé aerolinie tedy požadovaly výrobu speciálního letištního tahače. Ptáte se, jaké parametry musel splňovat? Nový letištní speciál si musel poradit s váhou letadla 230 tun, což by nebyl takový problém. Jeho výška však nesměla překročit 2 metry! Stanovena byla i maximální cena - 1 milion korun za kus.
Tatra 815 TPL
Nízké výšky se povedlo dosáhnout použitím předsazené a snížené trambusové kabiny pocházející z jeřábových podvozků. Základem speciálu je třínápravový (6x6) tahač přívěsů o celkové váze 28 tun. Tatře se navíc povedlo přesáhnout tažný (tlačný) limit 230 tun a tak si tato Tatra 815 TPL poradila s letadly do váhy až 400 tun! Srdce vozu tvořil dieselový dvanáctiválec o objemu 19-ti litrů a výkonu 235 kW. Díky soustavě hlavní a přídavné dvoustupňové převodovky měl řidič k dispozici dvacet převodových stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad.
V roce 1988 proběhly první zatěžkávací zkoušky, ve kterých se Tatra 815 TPL ukázala jako velice schopný letištní speciál. Během zkoušek si poradila se sovětským dopravním proudovým letounem Iljušin II-62 i na zledovatělé letištní ploše. I když je maximální váha tohotou letounu „pouhých“ 162 tun, ve své době patřil k nejtěžším letadlům z flotily československých aerolinek. Pravý zatěžkávací test však přišel až v květnu 1988.
Výzva v podobě 405 tun
Tehdy na letišti v Mošnově přistálo nejtěžší letadlo své doby - Antonov An-124 Ruslan, které dodnes drží označení největšího sériově vyráběného transportního letadla na světě. Aby bylo zatížení maximální, do letadla najelo pět plně naložených tater a jeden dakarský speciál. Ani při této zkoušce se Tatra 815 TPL nenechala zahanbit a s váhou rekordních 405-ti tun si poradila bez zaváhání.
Podle dostupných informací bylo celkově vyrobeno jen pět kusů, přičemž dnes jsou již všechny mimo službu. Informace o jejich osudu se však různí. Dva kusy vlastní muzeum Tatra v Kopřivnici, jeden tahač však doplatil na zřícení budovy bývalého Technického muzea v parku Edvarda Beneše. Právě tento tahač a osobní Tatra T700 na sobě držely zřícenou střešní konstrukci. „Pomohly uchránit desítky dalších aut před zničením, ovšem kabina tahače, na kterou střecha spadla, je zničená a auto je jako sbírkový předmět k nepoužití,“ tvrdí šéf muzea.