Tatra vždy uměla vyrobit kvalitní vozidla, přičemž jí nikdy nebyly cizí ani specifické požadavky a využití. Tentokrát se podíváme do historie a zůstaneme přitom na domácí půdě. Psal se rok 1987, když změna letištního provozu iniciovala požadavek na speciální tahače o nestandardních rozměrech. Z politicko-ekonomických důvodů byl nákup vozů ze zahraničí nemožný a tak nezbylo nic jiného, než využít vlastní prostředky. Ke slovu se tak dostala domácí Tatra.
Na Ruzyni se dlouhá léta používala k tahání letadel běžná, sériově vyráběná vozidla (Tatra 141, Tatra 813 6x6 a další). Vše bylo relativně v pořádku až do roku 1987, kdy se na Ruzyni zavedl odbavovací systém nose-in, při kterém letadla zajíždějí přídí k odbavovací hale. Z tohoto stání zpět na letištní dráhu musí být letadlo vytlačeno, což je pro běžné tahače nebezpečné, díky jejich výšce a hrozí zde například kolize kabiny tahače s přídí letadla.
Československé aerolinie tedy požadovaly výrobu speciálního letištního tahače. Ptáte se, jaké parametry musel splňovat? Nový letištní speciál si musel poradit s váhou letadla 230 tun, což by nebyl takový problém. Jeho výška však nesměla překročit 2 metry! Stanovena byla i maximální cena - 1 milion korun za kus.
Tatra 815 TPL
Nízké výšky se povedlo dosáhnout použitím předsazené a snížené trambusové kabiny pocházející z jeřábových podvozků. Základem speciálu je třínápravový (6x6) tahač přívěsů o celkové váze 28 tun. Tatře se navíc povedlo přesáhnout tažný (tlačný) limit 230 tun a tak si tato Tatra 815 TPL poradila s letadly do váhy až 400 tun! Srdce vozu tvořil dieselový dvanáctiválec o objemu 19-ti litrů a výkonu 235 kW. Díky soustavě hlavní a přídavné dvoustupňové převodovky měl řidič k dispozici dvacet převodových stupňů pro jízdu vpřed a čtyři pro jízdu vzad.
V roce 1988 proběhly první zatěžkávací zkoušky, ve kterých se Tatra 815 TPL ukázala jako velice schopný letištní speciál. Během zkoušek si poradila se sovětským dopravním proudovým letounem Iljušin II-62 i na zledovatělé letištní ploše. I když je maximální váha tohotou letounu „pouhých“ 162 tun, ve své době patřil k nejtěžším letadlům z flotily československých aerolinek. Pravý zatěžkávací test však přišel až v květnu 1988.
Výzva v podobě 405 tun
Tehdy na letišti v Mošnově přistálo nejtěžší letadlo své doby - Antonov An-124 Ruslan, které dodnes drží označení největšího sériově vyráběného transportního letadla na světě. Aby bylo zatížení maximální, do letadla najelo pět plně naložených tater a jeden dakarský speciál. Ani při této zkoušce se Tatra 815 TPL nenechala zahanbit a s váhou rekordních 405-ti tun si poradila bez zaváhání.
Podle dostupných informací bylo celkově vyrobeno jen pět kusů, přičemž dnes jsou již všechny mimo službu. Informace o jejich osudu se však různí. Dva kusy vlastní muzeum Tatra v Kopřivnici, jeden tahač však doplatil na zřícení budovy bývalého Technického muzea v parku Edvarda Beneše. Právě tento tahač a osobní Tatra T700 na sobě držely zřícenou střešní konstrukci. „Pomohly uchránit desítky dalších aut před zničením, ovšem kabina tahače, na kterou střecha spadla, je zničená a auto je jako sbírkový předmět k nepoužití,“ tvrdí šéf muzea.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.