Přišlo vám někdy že Jeep Willys má zbytečně moc kol? Jeden průmyslník z USA s něčím takovým opravdu vyrukoval a jeho tříkolový teréňák se dokonce dostal až k oficiálnímu testování americkou armádou.
Glenn Davis, úspěšný prodejce automobilů z jižní Kalifornie se v roce 1945 dostal k tříkolovému vozu The Calfornian, který postavil o pár let dříve konstruktér závodních vozů Frank Kurtis. Davise koncept zaujal natolik, že se rozhodl založit vlastní automobilku a zaplnit svět tříkolovými auty. O dva roky později už konstruktéři dokončovali práce na dvou prototypech budoucího tříkolového kabrioletu Davis Divan. Majitel firmy mezitím objížděl Spojené státy s masivním propagačním turné.
I přes to, že Davis prodal všechny svá dealerství a všechny úspory investoval do nové automobilky, v roce 1948 už neměl dostatek peněz na další provoz, ačkoliv do té doby postavil jen 13 prototypů. Situace byla vážná a Davis dostal nápad jak rychle získat peníze. Americká armáda hledala další lehké vozy vhodné pro své potřeby a Davis se rozhodl zúčastnit výběru.
Ve velmi krátké době, údajně za méně než jeden týden, se na třech podvozcích standardního Davis Divan postavily karosérie velmi podobné Jeepu Willys, jen se zásadním rozdílem v počtu kol. Tam kde by na běžném Willysu trčel přední nárazník na Davis 494X začínala dlouhá konstrukce úchytu předního kola. Další detaily ale byly téměř totožé, sklopné okno, žádné dveře, lehká textilní střecha, velmi spartánský interiér a rezerva na pravém boku, jako některé verze Willysu.
Pod kapotou se nacházel vodou chlazený řadový čtyřválec Continental F4162 o objemu 2.6 litru s výkonem 63 koní. Ten mimochodem vycházel z motoru Hurricane, využívaného v několika generacích Willysu CJ. Výkon byl přenášen přes manuální třístupňovou převodovku, pochopitelně pouze na zadní nápravu. Ta byla tuhá s podélnými listovými péry, zatímco přední kolo mělo nezávislé zavěšení s vinutými pružinami. Všechny tři kola dostaly bubnové brzdy. I přes rozvor delší o 71 cm než běžný Willys se Davis 494X dokázal otočit na mnohem menším poloměru, podle Davise se auto dokázalo otočit ve vlastní délce.
Prototypy prošly testováním ve vojenském újezdu Aberdeen ve státě Maryland. Tady byly srovnávány s armádním Willysem M38, proti kterému v terénu samozřejmě neměly šanci. Hlavním problémem se ukázalo být propadání předního kola, zejména ve sněhu. Pro tyto případy tedy Davis vyrobil a dodal armádě lyži, která se v zimě namontovala na přední kolo. Jeden z prototypů se také podařilo převrátit a potvrdit tím známý stereotyp o tříkolových vozidlech. Jinak ale byla armáda překvapivě spokojená s výkony vozidel, především jízdní vlastnosti na pevném povrchu, úspornost motoru a praktičnost vozu. Davis 494X dokázal jet až 112 km/h a uvézt přes 400 kg nákladu. Vzhledem k rozsáhlému využití standardizovaných komponent by byl i levný na výrobu a údržbu. Zároveň však nevynikal ničím natolik, aby se zdůvodnilo využití 494 místo již dodávaných vozidel a nakonec tedy armáda vůz odmítla. Všechny tři prototypy byly vráceny firmě Davis a dochovaly se do dnešních dnů.
To samotná firma Davis dopadla mnohem hůře. V roce 1949 už zmizely všechny peníze, ačkoliv o pár měsíců dříve bylo na účtech firmy přes miliony dolarů, zaměstnanci nedostaly své výplaty a začali se bouřit. Přitom Davis dokázal v předchozích měsících domluvit přes 300 prodejců po celých státech a také předobjednávky na vozy. Davis skončil u soudu a odseděl si několik let za podvod a svůj život dožil stranou v jižní Kalifornii. Davis Motor Company byla zlikvidována, podařilo se ale zachránit 12 ze 13 vyrobených vozů Davis Divan a také tři prototypy 494X.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.