Davis 494X - tak trochu jiný jeep, který zaujal armádu USA

-mdo / AutoRoad.cz, 24. prosince 2018, 15:59 Google+

Přišlo vám někdy že Jeep Willys má zbytečně moc kol? Jeden průmyslník z USA s něčím takovým opravdu vyrukoval a jeho tříkolový teréňák se dokonce dostal až k oficiálnímu testování americkou armádou.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Davis 494X

Davis 494X | foto: wikipedia.org/Jaydec

Sdílejte článek

Glenn Davis, úspěšný prodejce automobilů z jižní Kalifornie se v roce 1945 dostal k tříkolovému vozu The Calfornian, který postavil o pár let dříve konstruktér závodních vozů Frank Kurtis. Davise koncept zaujal natolik, že se rozhodl založit vlastní automobilku a zaplnit svět tříkolovými auty. O dva roky později už konstruktéři dokončovali práce na dvou prototypech budoucího tříkolového kabrioletu Davis Divan. Majitel firmy mezitím objížděl Spojené státy s masivním propagačním turné.

img-responsive

Davis 494X | foto: Davis Motor Company

I přes to, že Davis prodal všechny svá dealerství a všechny úspory investoval do nové automobilky, v roce 1948 už neměl dostatek peněz na další provoz, ačkoliv do té doby postavil jen 13 prototypů. Situace byla vážná a Davis dostal nápad jak rychle získat peníze. Americká armáda hledala další lehké vozy vhodné pro své potřeby a Davis se rozhodl zúčastnit výběru.

Ve velmi krátké době, údajně za méně než jeden týden, se na třech podvozcích standardního Davis Divan postavily karosérie velmi podobné Jeepu Willys, jen se zásadním rozdílem v počtu kol. Tam kde by na běžném Willysu trčel přední nárazník na Davis 494X začínala dlouhá konstrukce úchytu předního kola. Další detaily ale byly téměř totožé, sklopné okno, žádné dveře, lehká textilní střecha, velmi spartánský interiér a rezerva na pravém boku, jako některé verze Willysu.

Pod kapotou se nacházel vodou chlazený řadový čtyřválec Continental F4162 o objemu 2.6 litru s výkonem 63 koní. Ten mimochodem vycházel z motoru Hurricane, využívaného v několika generacích Willysu CJ. Výkon byl přenášen přes manuální třístupňovou převodovku, pochopitelně pouze na zadní nápravu. Ta byla tuhá s podélnými listovými péry, zatímco přední kolo mělo nezávislé zavěšení s vinutými pružinami. Všechny tři kola dostaly bubnové brzdy. I přes rozvor delší o 71 cm než běžný Willys se Davis 494X dokázal otočit na mnohem menším poloměru, podle Davise se auto dokázalo otočit ve vlastní délce.

img-responsive

Davis Divan | foto: wheelsage.org

Prototypy prošly testováním ve vojenském újezdu Aberdeen ve státě Maryland. Tady byly srovnávány s armádním Willysem M38, proti kterému v terénu samozřejmě neměly šanci. Hlavním problémem se ukázalo být propadání předního kola, zejména ve sněhu. Pro tyto případy tedy Davis vyrobil a dodal armádě lyži, která se v zimě namontovala na přední kolo. Jeden z prototypů se také podařilo převrátit a potvrdit tím známý stereotyp o tříkolových vozidlech. Jinak ale byla armáda překvapivě spokojená s výkony vozidel, především jízdní vlastnosti na pevném povrchu, úspornost motoru a praktičnost vozu. Davis 494X dokázal jet až 112 km/h a uvézt přes 400 kg nákladu. Vzhledem k rozsáhlému využití standardizovaných komponent by byl i levný na výrobu a údržbu. Zároveň však nevynikal ničím natolik, aby se zdůvodnilo využití 494 místo již dodávaných vozidel a nakonec tedy armáda vůz odmítla. Všechny tři prototypy byly vráceny firmě Davis a dochovaly se do dnešních dnů.

To samotná firma Davis dopadla mnohem hůře. V roce 1949 už zmizely všechny peníze, ačkoliv o pár měsíců dříve bylo na účtech firmy přes miliony dolarů, zaměstnanci nedostaly své výplaty a začali se bouřit. Přitom Davis dokázal v předchozích měsících domluvit přes 300 prodejců po celých státech a také předobjednávky na vozy. Davis skončil u soudu a odseděl si několik let za podvod a svůj život dožil stranou v jižní Kalifornii. Davis Motor Company byla zlikvidována, podařilo se ale zachránit 12 ze 13 vyrobených vozů Davis Divan a také tři prototypy 494X.

Vytisknout

Diskuze: Davis 494X - tak trochu jiný jeep, který zaujal armádu USA

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Cesta pro vánoční stromek závodním speciálem nedopadla úplně podle představ

Stále nemáte vánoční stromek? Přivézt ho závodním offroadem je zábavné, ale…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud