Co brouk v Evropě, mohla být včela v Japonsku. Daihatsu Bee ale bylo ve všem jiné

Daihatsu Bee
Daihatsu Bee, foto: wheelsage.org
-mdo , AutoRoad.cz 23. prosince 2018 16:49 | akt. 24. prosince 2018 10:44
Sdílej:

Daihatsu bylo vždy známo především pro své minivozy, ideální pro provoz ve stísněných podmínkách japonských ulic. Už prvním vozem této značky se stal pohledný tříkolový mini sedan, úspěchem se však bohužel nestal.

Na počátku produkce mnoha japonských výrobců nebyly osobní vozy ale nákladní tříkolky, v podstatě spíše motorky s korbou nežli auta. Ty produkovaly už před válkou zejména tři velcí výrobci, Mazda, Kurogane a Hatsudoki. Po válce se výroba rozjela znovu, levné a úsporné tříkolky ostatně byly ideálním nástrojem pro obnovu zničené země. Zatímco Kurogane začalo s výrobou osobních vozidel už před válkou, v Hatsudoki se o ni začalo uvažovat teprve na konci 40. let. Už na konci 30. let však v Hatsudoki vznikl prototyp čtyřkolového vozu pro armádu s motorem o objemu 1.2 litru, který měl konkurovat podobnému vozu od Kurogane. To však zakázku nakonec vyhrálo a o vozidle od Hatsudoki se dodnes dochovalo minimum informací.  

Majitel Hatsudoki zároveň plánoval začít s vývozem svých vozidel do zahraničí, k čemuž však nepasovalo poněkud obtížně vyslovitelné jméno firmy. V roce 1951 se proto firma přejmenovala na jednodušší Daihatsu a ještě ve stejný rok se představil i první osobní automobil nové značky. Daihatsu Bee, pojmenované na základě veřejné soutěže, stejně jako dřívější tříkolky firmy vyjelo s jedním kolem vepředu a dvěma vzadu, pro japonský osobní vůz zcela unikátní koncepcí.

Podvozek byl vyvinut zcela od základů jen pro Bee a nabídnul pohon zadní, nezávislé zavěšené rovnoběžníkové nápravy. Motor, benzínový dvouválec typu OHV o objemu 540 ccm o výkonu 13.5 koně, se nacházel vzadu a výkon přenášel přes třístupňovou manuální převodovku. Kvůli umístění vzadu pod kapotou bylo pro motor původně z motorky vyvinuto elektrické zapalování. Hydraulické bubnové brzdy se také nacházely jen na zadním páru kol, přední se obešlo bez brzdy. Maximální rychlost 960 kg těžkého vozu byla ostatně jen 70 km/h.

Kromě toho se nabízel i větší dvouválec o objemu 804 ccm a výkonu 18 koní, se kterým se Bee rozjelo až na 78 km/h. Zajímavé je, jak málo se dochovalo informací o produkci Bee, ani Japonci neví, zda se oba motory nabízely současně, nebo šlo o modernizaci v průběhu výroby.

Dvoudveřová čtyřmístná karosérie typu sedan byla možná inspirována podobným americkým automobilem David Divan, který se vyráběl ve velmi omezené sérii od roku 1947. Ten měl totiž motor uložený vepředu, inspirace by tedy vysvětlila zbytečně dlouhou kapotu japonského vozu. Světla Daihatsu Bee jsou kvůli požadavkům na jednodušší výrobu vystrčené do boků, oproti modernějším soudobým designům s plně vestavěnými světlomety.

Daihatsu Bee mělo být od počátku výroby určeno zejména pro taxikáře, počítalo se však i s prodejem běžným zákazníkům. Vyrobené prototypy se podrobily zkušebnímu provozu pro taxi společnosti v regionu Kansai, zkušenosti však nebyly příliš pozitivní. Největším problémem se ukázala být hnací hřídel na zadní nápravě, která nevydržela provoz na nepříliš kvalitních cestách a velmi často se lámala. Než se podařilo Daihatsu tento problém vyřešit, byla již výroba Bee u konce. Dalším problémem bylo i zavěšení předního kola, které přenášelo příliš mnoho rázů do kabiny.

Dohromady bylo vyrobeno mezi 80 a 300 kusy Bee, japonské zdroje se velmi liší v odhadech skutečně vyrobených kusů. Většina taxi verzí zmizela z cest už v roce 1956 a dlouhou dobu se vědělo pouze o jediném dochovaném kuse Bee. V 80. letech se však podařilo objevit další dva vozy, které se poté dočkaly renovace. Také je známo že modrý má menší motor a červený ten větší, co se nachází pod kapotou třetího nikdo neuvádí. Dnes červený vůz stojí v muzeu Daihatsu a modrý se v rukou soukromého sběratele účastní srazů historických vozů v Japonsku.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.

Novinky
Toyota RAV4 (2026)

Proč je nová Toyota RAV4 větší novinkou, než si myslíte?

Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.