Vývoj nového vozu v Sovětském svazu byl dlouhý proces, ještě větším problémem se však ukázalo dostat svůj model do prodeje. Proto se zde tak dlouho udržely ve výrobě beznadějně zastaralé vozy jako klasická Lada. V zemi přitom probíhaly pokusy o vývoj moderního vozu už od 60. let. Jak těžké bylo prosadit svůj koncept dokonale ukazuje případ vozu Iž 2126.
Na počátku 90. let, po kolapsu Sovětského svazu, disponovaly tamní automobilky kromě zastaralých vozů jako Lada 2015 a podobně také několika známými a relativně moderními hatchbacky. Lada Samara, Moskvič Aleko i ukrajinská ZAZ Tavria jsou dostatečně známé i v zahraničí, ve své době se všechny dovážely i do Československa a poté do České republiky. Kromě této trojky však na východě vznikl ještě jeden podobný vůz, který se však exportoval jen minimálně a mimo Rusko je tak v podstatě neznámý.
Iževská automobilka Iž se od založení v roce 1965 věnovala především produkci Moskvičů a od nich odvozených modelů, specifických právě pro značku Iž. I přes existující vývojové oddělení Iže, které občas představilo vlastní prototypy, se však Iži nikdy nepodařilo prosadit vlastní auto do výroby.
Jedním z takových prototypů byl v roce 1972 Iž 13 Start, jehož vývoj začal čtyři roky před představením. Start počítal se zcela novou koncepcí vše vepředu, podélně umístěný motor pod přední kapotou tedy roztáčel přední kola, což byl na Sovětský svaz a celý východní blok velmi moderní postup, ačkoliv vývoj vozů s podobným pohonem probíhal i u ostatních sovětských automobilek. Motor o objemu 1.5 litru pocházel z Moskviče 412, dostal však lepší karburátor Solex. Inovativní byla i karosérie hatchback, žádné podobné vozidlo se tehdy v Sovětském svazu nevyrábělo. Vzhledem k využití mnoha součástí ze sériových Moskvičů by navíc sériová výroba Startu nebyla až tak nákladná. Ministerstvo automobilového průmyslu však tehdy rozhodlo, že pohon předních kol není vhodná koncepce pro sovětské cesty a projekt byl zrušen. Jen o rok později se do prodeje dostal první sovětský hatchback, Iž 2125, postavený na základě Moskviče 412.
To ale nezastavilo konstruktéry Iže na cestě za modernějším vozidlem. V roce 1975 tak ukázali další prototyp, Iž 19 Start, který designově vycházel z předchozí verze, avšak stál na podvozku klasické koncepce z Moskviče 412. Motor se tedy nacházel vepředu a poháněl zadní kola, celkově se tedy podobal konceptu Moskvič S-1, představenému ve stejný rok. Ani tento Iž nedostal povolení k výrobě, protože nezapadal do schválených plánů pro rozvoj automobilového průmyslu.
Úspěšnější byl až následující koncept, nazvaný Iž 2126 série T, z roku 1977. Série prototypů s karosérií hatchback se více podobala Simce 1307 a také o rok staršímu konceptu Moskvič S-3. Vůz nabídl slušnou aerodynamiku a místo v kabině srovnatelné s větší Volgou. Pro vývoj modelu byly využity tehdy zcela nové postupy, například výpočty tuhosti karosérie byly provedeny na počítačích. Iž také využíval nástroje původně od francouzského Renaultu. Vůz využíval díly z Moskviče 412, avšak upravené. Sériová převodovka tak dostala jeden stupeň navíc a odpružení ze 412 se dočkalo celkového přepracování. Po testování prototypů dostali konstruktéři Iže povolení pro další práce na vývoji modelu.
Následující série se lišily zejména v designu a také využitím různých druhů odpružení, základní tvar i technika však zůstaly stejné. Série 03 byly odeslány do vývojového střediska Renaultu, kde se zapracovalo na zpracování karosérie, světel a interiéru, aby se kvalitou přiblížily evropským standardům. Na tomto základě byla v roce 1984 postavena série 04 se zakulacenější karosérií a hranatými světlomety. Série 04 prošla testováním, při kterém byla také srovnávána s podobnými zahraničními vozy jako Ford Sierra, Toyota Corolla a Saab 900. Vůz se ve státních testech osvědčil a proto byl schválen k sériové výrobě.
Ve stejnou dobu se však dostal do prodeje koncepčně podobný vůz VAZ 2104 s pohonem zadních kol a karosérií kombi a také hatchback VAZ 2108. Kromě toho zemřel ministr obrany Ustinov, který měl Iževskou automobilku na starosti. Místo sériové výroby se tak další roky pokračovalo ve vývoji vozu a snižování nákladů pro případnou produkci. Proto vůz dostal mimo jiné světla a prvky interiéru z konkurenční Lady 2108 a přístrojový štít z Moskviče Aleko.
Ke konci 80. let už také naplno probíhala Perestrojka, jejímž důsledkem byla změna úlohy státních podniků, které se nově musely stát dostatečně efektivní a zajistit si vlastní financování. Iž byl v nevýhodné situaci, protože na rozdíl od konkurence nevyvážel vozy do zahraničí a neměl proto přístup k tvrdé měně. Přesto se automobilce podařilo získat půjčku ve výšce 240 milionu rublů, díky čemuž si Iž mohl u Fuji Heavy Industries objednat výrobu forem pro panely karosérie na nový model. Další přístroje a formy pro výrobu byly pořízeny od VAZ, z Portugalska a v továrně byly instalovány linky od firem Komatsu a Kuka. Mnohé komponenty potřebné pro nový vůz byly místo vlastního vývoje získány od externích dodavatelů, jako například motory UZAM, nebo převodovky z OMO.
Sériová produkce nového Iže 2126 začala koncem roku 1990, tedy ještě před kolapsem Sovětského svazu. Čtyři metry dlouhý hatchback se na trh dostal s 1.5 litrovým čtyřválcem UZAM o výkonu 72 koní, používaným i v Moskviči Aleko. V počátcích tržní ekonomiky však měl Iž problém uspět s novým vozem, také kvůli modernější konkurenci ve formě Lady 2108, Moskviče Aleko a vozů ze zahraničí. Továrna stavěná na produkci 250 tisíc kusů ročně až do roku 1995 vyrobila jen asi 5000 kusů. V roce 1997 se už vyrábělo 7000 kusů ročně, avšak stále se objevovaly problémy s kvalitou. Mnohé vozy dokonce opouštěly továrnu nekompletní a noví majitelé si museli od Iže kupovat chybějící díly. Až po převzetí automobilky holdingem SOK v roce 1999 se podařilo modernizovat továrnu na dostačující úroveň a dostat se na požadovanou kvalitu produkovaných vozů.
To také umožnilo modernizaci už zastaralého vozu, v roce 1999 se tak představil facelift Iž 2126 Oda, využívající motor Lada a také pick up verze Iž 2717. Spolupráce s automobilkou AvtoVaz získala Iži dostatek financí na další rozvoj modelu a v roce 2004 se mohla představit kombi verze Iž 21261 Fabula. Kromě toho vznikly i zvýšené crossover 4x4 verze jak základní Ody, tak i Fabuly.
V roce 2005 však Rusko zavedlo emisní normy po vzoru Evropské unie a Iž nebyl schopen s omezeným rozpočtem modernizovat své vozidlo natolik, aby se do normy vešlo. Místo toho se tak ukončila výroba celé modelové řady 2126 a automobilka se zaměřila na produkci vozů VAZ a Kia. V současné době je Iž součástí AvtoVaz a produkuje pouze novou Ladu Vesta. Ta byla továrně mimochodem svěřena proto, že je pro VAZ nejdůležitějším novým vozem a továrna v Iževsku je schopna dosáhnout vyšší kvality než ta v Toljatti.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?