Vývoj nového vozu v Sovětském svazu byl dlouhý proces, ještě větším problémem se však ukázalo dostat svůj model do prodeje. Proto se zde tak dlouho udržely ve výrobě beznadějně zastaralé vozy jako klasická Lada. V zemi přitom probíhaly pokusy o vývoj moderního vozu už od 60. let. Jak těžké bylo prosadit svůj koncept dokonale ukazuje případ vozu Iž 2126.
Na počátku 90. let, po kolapsu Sovětského svazu, disponovaly tamní automobilky kromě zastaralých vozů jako Lada 2015 a podobně také několika známými a relativně moderními hatchbacky. Lada Samara, Moskvič Aleko i ukrajinská ZAZ Tavria jsou dostatečně známé i v zahraničí, ve své době se všechny dovážely i do Československa a poté do České republiky. Kromě této trojky však na východě vznikl ještě jeden podobný vůz, který se však exportoval jen minimálně a mimo Rusko je tak v podstatě neznámý.
Iževská automobilka Iž se od založení v roce 1965 věnovala především produkci Moskvičů a od nich odvozených modelů, specifických právě pro značku Iž. I přes existující vývojové oddělení Iže, které občas představilo vlastní prototypy, se však Iži nikdy nepodařilo prosadit vlastní auto do výroby.
Jedním z takových prototypů byl v roce 1972 Iž 13 Start, jehož vývoj začal čtyři roky před představením. Start počítal se zcela novou koncepcí vše vepředu, podélně umístěný motor pod přední kapotou tedy roztáčel přední kola, což byl na Sovětský svaz a celý východní blok velmi moderní postup, ačkoliv vývoj vozů s podobným pohonem probíhal i u ostatních sovětských automobilek. Motor o objemu 1.5 litru pocházel z Moskviče 412, dostal však lepší karburátor Solex. Inovativní byla i karosérie hatchback, žádné podobné vozidlo se tehdy v Sovětském svazu nevyrábělo. Vzhledem k využití mnoha součástí ze sériových Moskvičů by navíc sériová výroba Startu nebyla až tak nákladná. Ministerstvo automobilového průmyslu však tehdy rozhodlo, že pohon předních kol není vhodná koncepce pro sovětské cesty a projekt byl zrušen. Jen o rok později se do prodeje dostal první sovětský hatchback, Iž 2125, postavený na základě Moskviče 412.
To ale nezastavilo konstruktéry Iže na cestě za modernějším vozidlem. V roce 1975 tak ukázali další prototyp, Iž 19 Start, který designově vycházel z předchozí verze, avšak stál na podvozku klasické koncepce z Moskviče 412. Motor se tedy nacházel vepředu a poháněl zadní kola, celkově se tedy podobal konceptu Moskvič S-1, představenému ve stejný rok. Ani tento Iž nedostal povolení k výrobě, protože nezapadal do schválených plánů pro rozvoj automobilového průmyslu.
Úspěšnější byl až následující koncept, nazvaný Iž 2126 série T, z roku 1977. Série prototypů s karosérií hatchback se více podobala Simce 1307 a také o rok staršímu konceptu Moskvič S-3. Vůz nabídl slušnou aerodynamiku a místo v kabině srovnatelné s větší Volgou. Pro vývoj modelu byly využity tehdy zcela nové postupy, například výpočty tuhosti karosérie byly provedeny na počítačích. Iž také využíval nástroje původně od francouzského Renaultu. Vůz využíval díly z Moskviče 412, avšak upravené. Sériová převodovka tak dostala jeden stupeň navíc a odpružení ze 412 se dočkalo celkového přepracování. Po testování prototypů dostali konstruktéři Iže povolení pro další práce na vývoji modelu.
Následující série se lišily zejména v designu a také využitím různých druhů odpružení, základní tvar i technika však zůstaly stejné. Série 03 byly odeslány do vývojového střediska Renaultu, kde se zapracovalo na zpracování karosérie, světel a interiéru, aby se kvalitou přiblížily evropským standardům. Na tomto základě byla v roce 1984 postavena série 04 se zakulacenější karosérií a hranatými světlomety. Série 04 prošla testováním, při kterém byla také srovnávána s podobnými zahraničními vozy jako Ford Sierra, Toyota Corolla a Saab 900. Vůz se ve státních testech osvědčil a proto byl schválen k sériové výrobě.
Ve stejnou dobu se však dostal do prodeje koncepčně podobný vůz VAZ 2104 s pohonem zadních kol a karosérií kombi a také hatchback VAZ 2108. Kromě toho zemřel ministr obrany Ustinov, který měl Iževskou automobilku na starosti. Místo sériové výroby se tak další roky pokračovalo ve vývoji vozu a snižování nákladů pro případnou produkci. Proto vůz dostal mimo jiné světla a prvky interiéru z konkurenční Lady 2108 a přístrojový štít z Moskviče Aleko.
Ke konci 80. let už také naplno probíhala Perestrojka, jejímž důsledkem byla změna úlohy státních podniků, které se nově musely stát dostatečně efektivní a zajistit si vlastní financování. Iž byl v nevýhodné situaci, protože na rozdíl od konkurence nevyvážel vozy do zahraničí a neměl proto přístup k tvrdé měně. Přesto se automobilce podařilo získat půjčku ve výšce 240 milionu rublů, díky čemuž si Iž mohl u Fuji Heavy Industries objednat výrobu forem pro panely karosérie na nový model. Další přístroje a formy pro výrobu byly pořízeny od VAZ, z Portugalska a v továrně byly instalovány linky od firem Komatsu a Kuka. Mnohé komponenty potřebné pro nový vůz byly místo vlastního vývoje získány od externích dodavatelů, jako například motory UZAM, nebo převodovky z OMO.
Sériová produkce nového Iže 2126 začala koncem roku 1990, tedy ještě před kolapsem Sovětského svazu. Čtyři metry dlouhý hatchback se na trh dostal s 1.5 litrovým čtyřválcem UZAM o výkonu 72 koní, používaným i v Moskviči Aleko. V počátcích tržní ekonomiky však měl Iž problém uspět s novým vozem, také kvůli modernější konkurenci ve formě Lady 2108, Moskviče Aleko a vozů ze zahraničí. Továrna stavěná na produkci 250 tisíc kusů ročně až do roku 1995 vyrobila jen asi 5000 kusů. V roce 1997 se už vyrábělo 7000 kusů ročně, avšak stále se objevovaly problémy s kvalitou. Mnohé vozy dokonce opouštěly továrnu nekompletní a noví majitelé si museli od Iže kupovat chybějící díly. Až po převzetí automobilky holdingem SOK v roce 1999 se podařilo modernizovat továrnu na dostačující úroveň a dostat se na požadovanou kvalitu produkovaných vozů.
To také umožnilo modernizaci už zastaralého vozu, v roce 1999 se tak představil facelift Iž 2126 Oda, využívající motor Lada a také pick up verze Iž 2717. Spolupráce s automobilkou AvtoVaz získala Iži dostatek financí na další rozvoj modelu a v roce 2004 se mohla představit kombi verze Iž 21261 Fabula. Kromě toho vznikly i zvýšené crossover 4x4 verze jak základní Ody, tak i Fabuly.
V roce 2005 však Rusko zavedlo emisní normy po vzoru Evropské unie a Iž nebyl schopen s omezeným rozpočtem modernizovat své vozidlo natolik, aby se do normy vešlo. Místo toho se tak ukončila výroba celé modelové řady 2126 a automobilka se zaměřila na produkci vozů VAZ a Kia. V současné době je Iž součástí AvtoVaz a produkuje pouze novou Ladu Vesta. Ta byla továrně mimochodem svěřena proto, že je pro VAZ nejdůležitějším novým vozem a továrna v Iževsku je schopna dosáhnout vyšší kvality než ta v Toljatti.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.