Jednou z nejzásadnějších vlastností při nákupu nového vozu bývá design, a to obzvláště dnes, kdy mnohé vozy na trhu sdílí stejnou techniku. Jak by to ale vypadalo, kdyby si automobilky řekly, že design je zbytečnost? To ukazuje britský Quasar Unipower, vůz vyráběný v malé sérii na konci 60. let.
Ačkoliv byste to při pohledu na vůz neřekli, jeho vzhled je ve skutečnosti dílem designéra, konkrétně Francouze vietnamského původu N'Guyen Manh Khanha, jenž si nechal říkat Quasar Khanh. Khanh se proslavil hlavně svou sérií odolného nafukovacího nábytku Aerospace, na svědomí však měl například i design několika lodí, vznášedla, nebo bambusového kola Bambooclette.
Pro svůj zářez do autoprůmyslu si Quasar Khanh vybral techniku vozu známého nejvíce jako Morris 1100 první generace, od britského BMC. Ten měl zážehový čtyřválec o objemu 1.1 litru a výkonu 48 koní pod přední kapotou. Quasar Khanh jej však na svém vozidle nastěhoval napříč nad zadní nápravu nově zkonstruovaného podvozku. Z vozu pocházela také čtyřrychlostní automatická převodovka. Nápravy, odpružení a další díly podvozku, spolu s 10-palcovými koly dostal vůz od první generace Mini, taktéž z nabídky BMC. Tím ale veškerá podobnost s Morrisem, Mini, nebo jakýmkoliv dalším běžným automobilem končí.
Na platformě o délce 162 cm a šířce 168 cm, což z vozu mimo jiné dělá asi jediný automobil, který je širší než delší, vyrostla zcela unikátní, 188 cm vysoká karosérie. Pravděpodobně hliníková konstrukce ve tvaru kvádru s tenkými sloupky byla osazena vyztuženým bezpečnostním sklem, na střeše pak navíc se sklem pohlcujícím teplo. Do vnitřního prostoru o 9.5 m3 se dalo dostat šesti posuvnými dveřmi. Jediné prvky připomínající běžný automobil jsou tak přední světla s SPZ v prostoru mezi nimi a vzadu mřížka umožňující přistup vzduchu k motoru umístěnému pod zadní sedačkou. Interiér prvního prototypu asi jako jediný vůz v historii nabízel místo pro pěti pasažérům na průhledných nafukovacích sedačkách. Volant a přístrojová deska stála kolmo před sedačkou řidiče, s pedály a ruční brzdou na podlaze kolem něj.
Na rozdíl od podobných odvážných konceptů, kterých v historii automobilů vznikly stovky a po představení strávily zbytek existence v muzeu nebo archivu výrobce, se Quasar dočkal alespoň omezené výroby. Na tu si francouzský designér najal britskou automobilku Universal Power Drives z předměstí Londýna. Universal Power Drives se specializoval zejména na výrobu specializovaných náklaďáků pod značkou Unipower, na svědomí však měli i malý sportovní vůz Unipower GT, postavený v omezené sérii na technickém základě z Mini.
Tato zkušenost pravděpodobně stála za výběrem výrobce a rok po modelu GT se tak představila produkční verze pojízdného kvádru Quasar Unipower City Car. První produkční prototyp ještě využíval nafukovací sedačky, které však byly pro později vyráběné kusy nahrazeny konvenčnějším materiálem. Také se ztenčily sloupky rámu karosérie. Technika však zůstala totožná a Quasar byl schopen i přes naprostou ignoraci aerodynamiky dosáhnout maximální rychlost 80 km/h, oproti 125 km/h u standardního Morrisu 1100. Na popojíždění ve městě to tedy bohatě stačilo. Důležitější vlastností byl ale zcela jistě velice skromný poloměr otáčení - pouhých 5.49 metru. Zcela samozřejmě chyběly jakékoliv bezpečnostní prvky, včetně bezpečnostních pásů nebo zpětných zrcátek, některé kusy však byly vybaveny alespoň jedním vnitřním zpětným zrcátkem a zřejmě i jedním stěračem. Jediným dalším prvkem v interiéru už byl jen ochranný rám před spolujezdcem.
V letech 1967 a 1968 se vyrobilo 15 kusů Quasar Unipower s cenou kolem 900 tehdejších liber, 13 kusů si však našlo klienty ve Francii. Jeden vlastnil samotný designér Khanh a občas v něm býval viděn při projížďkách s rodinou po Paříži. Dodnes se několik kusů unikátního vozidla dochovalo a získávají si zaslouženou pozornost na každé přehlídce historických vozidel, kam zavítají.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.